Klió 2006/3.
15. évfolyam
A római császárok
önéletrajza és életrajza a Kr. u. I. században
Az ókori emlékiratok műfajának megszületése, kevés
görög-hellenisztikus elődtől eltekintve – melyek közül a leghíresebb bizonyára
Aratosz 30 könyvnyi emlékirata –, a késő római köztársaság jelensége.
Keletkezésüket a tanulmány szerzője, Jürgen Malitz azzal a hagyománnyal
hozza összefüggésbe, hogy a politikusok pályatársaik előtt számot adtak
tevékenységükről hivatali évük, vagy pályafutásuk végén.
Ez a hagyomány az idősebb
Catóval kezdődik, további képviselői M. Aemilius Scaurus és Rutilius Rufus.
Sulla emlékiratai már egy olyan férfi emlékezései, aki a senatusi oligarchia
szokásos mércéjét magasabbra helyezi.
Caesar commentariusai a napi
politikai események rögzítésében nagy előrelépést jelentettek: Rómától a sokévi
távollét szükségszerűvé tette számára, hogy írásban számoljon be a
történtekről. Művei valószínűleg nagy érdeklődésre számíthattak, és nemcsak a
szociális felsőrétegek, hanem a szélesebb publikum körében is ismertté váltak.
A politikai harcok új
eszközeként jelennek meg a pamfletek, a gúnyos röpiratok, ahogy Nikolaosz
Augustus-életrajzában is olvashatunk erről a Kr. e. 44. év eseményei kapcsán: a
19 éves Octavianus mesteri propagandistaként jelenik meg, amikor röpiratait nem
ellenlábasához, Antoniushoz juttatja el, hanem annak veteránjaihoz. Az Antonius
és Octavianus közötti későbbi viták is elősegítették az írásbeli propaganda
elterjedését.
Augustus, hogy pozícióját
tisztázza és a történelmi emlékeket saját értelmezése szerint alakítsa, az
írásbeli közlés eszközéhez folyamodott. Már Kr. e. 36-ban a Sextus Pompeius
elleni háború befejezése után közölt beszédeket politikájának igazolására, és a
Monumentum Ancyranum, más néven a Res gestae is a tetteit
hivatott ismertetni. Suetonius utal Augustus irodalmi érdeklődésére és
munkásságára, és több művét megemlíti, köztük egy 13 könyvből álló
önéletrajzot, a De vita sua-t (Suet.: Vitae Caesarum: Augustus 85, 1). E
művét, ahogy a szerző hangsúlyozza, a hispániai hadjáratok leírásával, tehát
Kr. e. 25-ben fejezte be. Terjedelmes életrajzából oly kevés töredék maradt
fenn, hogy értelmezése sok vitás kérdést vet fel – Suetonius esetében sem
igazán világos, hogy valóban kézbevette-e a művet. Az önéletrajzot mindenesetre
a Hortatio ad philosophiam című írása után említi, és csak egészen
mellékesen. Ezt pozitív értékelésnek is vehetjük – ahogy a tanulmány szerzője
gondolja –, mivel Caesar commentariusairól Asinius Pollio véleményét
tolmácsolva Suetonius azt mondja, hogy „nem készültek kellő gonddal és teljes
hűséggel” (Suet.: Vitae Caesarum: Iulius Caesar 56, 4 ( Ford.: Kis Ferencné),
Tiberius és Claudius császárok emlékiratait pedig már kimondottan kritikával
illeti (Suet.: Vitae Caesarum: Tiberius 61, 1; Claudius 41, 2). Ha azonban
Suetonius a De vita sua-t még valóban olvasta, úgy meglepő, hogy egy mondatot
sem talált, amit Augustus-életrajzában idézhetett volna.
Augustus csupán a harmincas
évei közepén járt, amikor memoárjait írta, tehát szokatlanul fiatal volt ahhoz,
hogy ebben a témában alkosson. Ha a cím autentikus, az olvasó nyomban olyan
idős emberek művére kell, hogy gondoljon, akik életük végén készítettek
számadást; Augustus önéletrajzának megírása a Kr. e. 44 óta betöltött jelentős
politikai szerepével magyarázható. Fő célja mégsem az volt, hogy érdemeire
emlékeztessen, hanem a szélesebb nyilvánosság bizalmát kívánta megszerezni
jövőbeli tevékenységét illetően. Azzal, hogy művét a hispániai hadjáratok
tényleges vagy állítólagos sikerei után (Kr. e. 25.) tárta a nyilvánosság elé,
kötelességtudatát és a birodalom gyarapításában tanúsított katonai kompetenciáját
akarta bizonyítani.
A teljes mű sejthetően
politikai-propagandisztikus tendenciát mutat, tartalmát azonban nem lehet
pontosan visszaadni. Az idősebb Plinius (Naturalis historia 2, 93) és a
Vergilius Georgica-jához írt Servius-jegyzet (Servius ad Verg. Georg. 9, 46) is
utal arra, hogy Augustus a 2. könyvében a Kr. e. 44. év üstököséről beszélt:
ezek szerint az első könyvet és a második egy részét a családtörténetnek, a
Caesarhoz fűződő viszonyának, és a 44. március idusa utáni eseményeknek
szentelte. E témáknál Augustus nem fukarkodott az anekdotikus és csodás
történetekkel, míg a Res gestae szellemisége a későbbiekben egészen más.
A De vita sua-ból két témakör
rekonstruálható konkrétabban: a március idusa utáni első hónap és az illír
hadjáratok.
A damaszkuszi Nikolaosz
Augustus életéről szóló kivonataiból (amelyek közvetve őrzik a De vita sua
nyomait), világossá válik, hogy Augustus már politikai pályája elején igen
energikusan avatkozott be a nem mindig barátságos vitákba, és a kezdetektől
fogva Caesar törvényes örököseként lépett fel. Nikolaosznál az Octavianust
illető Caesar-név feltűnő használata is arra enged következtetni – ahogy Jürgen
Malitz megjegyzi –, hogy Augustus írt önéletrajzában új nevének létrejöttéről,
és eredeti családnevéről történő szokatlan lemondásáról. Magától értetődik,
hogy minden, amit Octavianus Caesar halála óta mindenekelőtt az Antoniusszal
fennálló nézeteltérésében érvényesíteni akart, teljesen legálisnak számított.
Az illír hadjáratok
legrészletesebb leírása Appianosz Illyrica-jában található. Feltételezhető,
hogy az előadás Augustus önéletrajzán nyugszik, mégsem jelenti azt, hogy
Appianosz a művet közvetlenül használta volna. A Res gestae az illír
hadjáratokat bár később említi, mégsem sorolja a princeps nagy sikerei közé:
azok Tiberius balkáni intézkedéseinek csupán katonai előkészületeiként vannak
feltüntetve (Res gestae 30, 1). Augustus a Kr. e. 35–33. évi hadjáratok
leírásakor megemlíti Antonius állítólagos tétlenségét, és egyben hangsúlyozza
saját szerepét Itália biztosításában, a Gabinius által 49-ben elveszített
hadijelvények visszaszerzésében, és a korábban leigázott lázadó illír törzsek
leverésében. Appianosz nem minden törzset nevez felkelőnek, akikkel Augustus
szembeszállt, így nem kizárt, hogy a princeps Caesar hagyományait folytatva a
birodalom gyarapítójaként kívánt mutatkozni. Minthogy ellenfele többször
szemére vetette ellenségeivel szembeni gyávaságát, Augustusnak megfelelő
alkalom nyílt arra, hogy művében magát bátor és sikeres hadvezérnek tüntesse
fel: Metulumnál egy hídról történő életveszélyes lezuhanása is csak egy epizód
a sok közül, amelyek az imperator bátorságát tanúsítják (Plinius Maior:
Naturalis historia 7, 148; Suet.: Vitae Caesarum: Augustus 20). A De vita
sua-ban ünnepelt sikeres hadjáratokról a későbbi hagyományok nem szólnak, és a
Res gestae is csak érintőlegesen említi.
A Kr. e. 27–25. évi hispániai
hadjáratokról a De vita sua-ból még kevesebb tudósítás maradt fenn.
Kétségtelen, hogy Augustus minden egészségügyi problémája ellenére
fáradhatatlanul munkálkodott a birodalom jólétének helyreállításáért, és magát „occupantissimus
et infirmus”-nak (igen elfoglaltnak és erőtlennek) nevezte egy Maecenashoz
írt levelében. A 13 kötetes életmű tehát a hispániai hadjáratok leírásával
fejeződött be, amely egyben megegyezett a nyilvánosságra hozatal körülbelüli
dátumával is: Augustus a De vita sua-t nem sokkal a visszatérése után
azzal a szándékkal publikálhatta, hogy kritikusait megszégyenítse és a
nyilvánosság előtti princeps-képen javítson.
A kivétel nélküli apologetikus
tendencia megfelelt a köztársasági tradícióknak: Aemilius Scaurus, Rutilius
Rufus és Sulla is, akik életük végén írtak, politikai pályájuk igazolására
törekedtek. Augustus önéletrajza bizonnyal több volt, mint egy
propagandisztikus-apologetikus tákolmány, akinek stílusáról Tacitus is
elismerően nyilatkozott (Annales: 13, 3). A Res gestae ismeretében
elmondható – ahogy a tanulmány szerzője hangsúlyozza –, hogy az önéletrajz
megfelelt a magas nyelvi igényeknek. Művének megírásakor például szolgálhattak
Caesar commentariusai, bár Augustus eltekintett attól, hogy magáról
egyes szám első személyben nyilatkozzon. Tudta, mit jelent az irodalmi minőség,
és hogy mi méltó egy olyan emberhez, aki életét a nyilvánosság előtt éli.
Később sem tartotta fontosnak, hogy művét a „klasszikusok” közé sorolják, nem
úgy, mint Claudius, aki elrendelte, hogy művéből nyilvános felolvasást
tartsanak (Suet.: Vitae Caesarum: Claudius 42, 6). Augustust épp ezért tartják
korának mesteri stilisztájának, és ezért is maradhatott fenn tőle sok
levélidézet. Ha legalább az Augustus utáni első generáció grammaticusai számára
elérhetőek voltak levelei, úgy biztosan önéletrajza is, hisz még Gellius is
elővehette egyik levelét éjszakai olvasmányként (Noctes Atticae 15, 7, 3).
Hogy a grammaticusok egy részletet sem idéznek önéletrajzából, Jürgen Malitz
szerint azzal magyarázható, hogy a De vita sua nyilvánvalóan nem volt
alkalmas a precíz kifejezések és a szokatlan szófordulatok bemutatására, ez
természetesen saját nyelvi mércéjének felelt meg (Suet.: Vitae Caesarum:
Augustus 86, 1).
Augustus önéletrajzának
fogadtatásáról csak sejtéseink vannak: a princeps, valószínű, felolvasást
tartott családja és politikai segítői körében (Suet.: Vitae Caesarum: Augustus
85, 1), az Agrippának és Maecenasnak szánt ajánlás pedig arra enged
következtetni, hogy mindketten törődtek azzal, hogy a művet baráti körükben
továbbterjesszék.
A triumvirátus idejének
kortárs történetírói számára a princeps 13 könyve nem szolgálhatott könnyen
értékelhető mintaként. Nem tudjuk, hogyan reagált rá pl. Asinius Pollio, akinek
Horatius az egyik ódájában felhívta a figyelmét arra, milyen veszélyeket rejt
magában egy kortárs tematikájú történeti mű (Horatius: Carm. 2, 1).
Mindenesetre egy függetlenségre törekvő arisztokrata származású szerzőnek nem
sok öröme telhetett egy olyan mű olvasásában, amely nyilvánvalóan Antonius
ellen irányuló tendenciát mutat. A kortörténetet egy lovagi rangú szerző,
Livius dolgozta fel, akinek függetlensége mellett szól, hogy bár Augustus Pompeius-pártinak
mondta, ez mégsem befolyásolta kettejük barátságát (Tacitus: Annales 4, 34).
Minthogy Liviusnak nem volt sok történetírói mintája az új idők előadásánál,
sejthetően Augustus önéletrajzának egyik legfontosabb olvasója lehetett. Az
ifjabb Plinius is rámutatott arra, hogy a „feldolgozatlan és újabb kor”
megírása esetén „súlyos neheztelés” és „kevés köszönet lehet az eredmény”
(Epistulae: 5, 8, 12 – Ford.: Maróti Egon). Ezzel az ifjú Claudius anyja és
nagyanyja is tisztában lehetett, amikor sikerült őt lebeszélniük arról, hogy a
triumvirátus idejének történetét megírja (Suet.: Vitae Caesarum: Claudius 41,
2).
Tiberius élete végén egy commentariust
írt, amiről egyedül Suetonius tesz említést, mégpedig kritikával illetve:
Augustus terjedelmes művével, a De vita sua-val ellentétben életéről
szokatlanul „summatim breviterque” (nagy vonásokban és röviden) írt, és
a szerző a művet Tiberiusnak nem az irodalmi érdeklődésével, hanem a
kegyetlenségével hozza összefüggésbe (Suet.: Vitae Caesarum: Tiberius 61, 1).
Megbotránkoztatja továbbá, hogy Tiberius Seianusra hárítja azt a bűnét, hogy
megölette Germanicus gyermekeit. Eszerint Tiberius commentariusa a műfaj
különösen rossz példája: apologetikus szándékkal megváltoztatta a tényeket.
Suetonius Domitianusról azt írja, hogy „Tiberius császár feljegyzésein és
hivatalos iratain kívül nem olvasott semmit” (Suet.: Vitae Caesarum: Domitianus
20 – Ford.: Kis Ferencné), amivel talán Domitianus csekély történelmi
ítélőképességére kívánt rámutatni.
A fiatalon meggyilkolt Caligulának
nem volt ideje emlékiratokra, de irodalmi képességeit Tacitus is elismeri
(Annales 13, 3). Claudius Suetonius szerint megfelel az Augustus által diktált
nyelvi és tárgyi színvonalnak: „Írt nyolc kötetet (A maga életéről(, inkább
ízetlenül, mint csiszolatlan stílusban” (Suet.: Vitae Caesarum: Claudius 41, 2
– Ford.: Kis Ferencné). Az „inepte” („ízetlenül”) azonban erős kifejezés
Suetoniusnál, és talán Claudiusnak arra a hiányosságára utal – ahogy a
tanulmány szerzője gondolja –, ami saját személyére vonatkozó ítélőképességét
illeti: már maga a mű címe, a De vita sua kivívta az Augustusszal
történő összehasonlítást. Már az is irodalmi szabálysértésnek számított, hogy
az ő árnyékában nyolc könyvet megtöltsön életének előadásával. Suetonius
Claudius egyik írására hivatkozik, aki önmagával kapcsolatban arról panaszkodik,
hogy nevelőként egy istállófelügyelőt adtak mellé: ez az írása a De vita sua
lehetett (Suet.: Vitae Caesarum: Claudius 2, 2).
A visszaemlékezések megírása
Augustus precedensértékű életrajza után az uralkodó privilégiumává vált, de az,
hogy Agrippa is tudósított az életéről, feltehetően a korai időponttal és
különleges szerepével magyarázható. Ebben a kontextusban Nero anyjának,
Agrippinának a commentariusai is szokatlanok, hisz már maga az író
asszony, sőt az ő anyjának írói érdeklődése is kivételes és figyelemreméltó
volt. Bár Tacitus említi az ifjabbik Agrippina emlékiratait (Annales 4, 53, 2),
elődei nem fáradoztak azért, hogy elsődleges forrásként használják: talán a
szenátori rétegen kívüli történeti hagyomány másodosztályúnak számított, mégha
olyan személytől is származott, mint Agrippina. Suetonius ugyancsak ismerhette
a művet, de nem tartotta olyan értékes forrásnak ( ahogy Tiberius és Claudius
iratait sem –, hogy idézzen belőlük.
Iosephus Flavius kifejezetten
elismerően nyilatkozik Vespasianus commentariusairól (Iosephus-Vita 65,
342), amivel alátámasztja Tacitus azon véleményét (Suetoniusét is, aki
Vespasianus művéről egyáltalán nem tesz említést), hogy a császári
feljegyzéseket azok a történetírók használták, akik az uralkodónak akartak
hízelegni. Suetonius értékelése ez esetben kedvezőbb lenne, hiszen Tacitus is
kiváló stilisztának mondja Vespasianust: „Mindent, amit csak mondott vagy tett,
művészien tudott fitogtatni.” (Historiae 2, 80, 2 – Ford.: Borzsák István).
A császáréletrajzok műfaja ma
Suetonius művén és Plutarkhosz mindkét fennmaradt császárbiográfiáján keresztül
tárul elénk. A mai olvasó számára szinte fel sem tűnik, hogy a római uralkodók
életrajzsorozatának kettejük által választott formája mennyire különböző.
Cornelius Nepos
Atticus-életrajza az első latin nyelvű életrajzok egyike, de egyáltalán nem
egyszerű ebben a műfajban megtalálni az elődeit: a laudatio-kat, vagyis a
dicsőítő iratokat és bizonyos mértékig a késő köztársaság önéletrajzíróit is
ide sorolhatjuk. További művek is szóba jöhetnek: egy irat Pompeius viselt
dolgairól, és Tiro viszonylag terjedelmes műve Ciceróról. Az Atticus-életrajz
és azok a példák, amelyek az életrajz műfajába sorolhatók, világossá teszik,
hogy egy individuum biográfiai ábrázolása inkább egy laudatio-hoz,
mintsem egy kritikai előadásmód „sine ira et studio” (harag és
elfogultság nélkül) elvéhez hasonlított. Az egyedül Suetoniusnál idézett
Augustus-életrajz pontosan megfelel a laudatiok-ba történő besorolásnak.
Augustus szabadosa, Iulius Marathus urának halála után írt a princepsről egy
művet, amelyben olvasóit első kézből „kamraszolgai ismeretekkel” csalogatta, és
attól sem riadt vissza, hogy Augustust természetfeletti jelenségekkel hozza
kapcsolatba: ez valószínű félhivatalos életrajznak számított.
Az első császáréletrajzok
szükségszerűen panegyrikus tendenciát mutatnak, amelyekre parádés példát
kínálnak a damaszkuszi Nikolaosz Augustus életrajzából való kivonatok, amelyek
a görög olvasók számára készültek. Az ő utódairól efféle életrajzok nem
ismertek, Vespasianusszal pedig e tekintetben is új korszak kezdődik: a Tacitus
által kritizált Flavius-barát tradícióhoz a Iulius Marathus stílusában írt
életrajzok tartoztak (Historiae 1, 1).
Iulius Marathus vagy Nikolaosz
művei egyedi életrajzok, Plutarkhosz és Suetonius császáréletrajzai egészen
mások: biográfiai sorozatok, amelyek egyben összefüggő életrajzok is. A
Suetoniustól fennmaradt Vitae Caesarum könnyen elfeledteti az olvasóval,
hogy az életrajzok megfogalmazásában Plutarkhosz az egyik elődje. Egészen
hirtelen, kb. az I. század végén jön létre a császáréletrajz műfaja, amely már
különbözik a korábbi életrajzírók műveitől. De pontosan mikor és miért? – veti
fel a kérdést Jürgen Malitz. A Plutarkhosz műveit felsoroló ún.
Lamprias-katalógusból kivehető, hogy életrajzsorozata – nem összetévesztendő a
későbbi párhuzamos életrajzokkal – Augustustól Vitelliusig tart. Az, hogy a
császárok sorát nem Caesarral kezdte, miként Suetonius, arra enged következtetni,
hogy Plutarkhosz még nem ismerhette Traianus nyelvi szabályozását, aki
megengedte, hogy az általa csodált Caesarral kezdődjön a császárok sora (kb.
Kr. u. 107.). Plutarkhosz az életrajzait feltehetően még Domitianus idejében, a
türannosz rezsim végérvényessé válása előtt írta, amikor patrónusa, Mestrius
Florus a császár pártfogoltjaként Asia proconsulja volt (kb. Kr. u. 88.). Ez a
datálás magyarázhatja a császáréletrajzok összefüggő sorának egészen új
koncepcióját: az első, a Iulius-Claudius dinasztia életéről szóló, a műfajnak
hagyományosan baráti hangnemű sorozata a második dinasztiát, a Flaviusokét
próbálta legitimizálni.
Hogyan viszonyul Suetonius
Vitae Caesarum-ja azokhoz az életrajzokhoz, amelyek Plutarkhosz biográfiáit is
magukban foglalták? – kérdezi a tanulmány szerzője. Az ifjabb Plinius igen
elismerően nyilatkozik Suetoniusról egy Traianusnak írt levelében: „probissimus,
honestissimus, eruditissimus” (igen derék, tisztességes, művelt) embernek
nevezi (Epistulae 10, 94, 1). Ez az értékelés azt mutatja, hogy Plinius nem
akarja Suetonius teljesítményéről elvonni a figyelmet azáltal, hogy
történeti-kritikai módon kezeli témáit, amely bánásmód épp nem felel meg a
hagyományos életrajzírói stílusnak. Suetonius számára igen komoly előnyt jelentett,
hogy a császári könyvtárak felügyelőjeként, majd a kancellária vezetőjeként
hozzáférhetett a császári archívumhoz, így arról is értesült, ami a
félhivatalos álláspontnak ellentmond. Ennek egyik jellegzetes példája a Caesar
végrendeletéről szóló fejezet, amelyben arról ír, hogy Caesar a halála előtt
fél évvel elkészített végakaratának csak a végén fogadta Gaius Octaviust fiává,
és akkor hagyta rá a nevét is (Suet.: Vitae Caesarum: Iulius Caesar 83, 1): ez
ellentmond az Augustus életrajzában propagált változatnak, ti. hogy ő Caesar
első számú (legfőbb?) utóda.
Ha a Vitae Caesarum
elveszett bevezetését ismernénk, könnyebb lenne Suetoniusról véleményt alkotni.
Merész lépés volna a kortárs források bőséges idézete alapján korának iskolai
tankönyvverzióit felülbírálni, és csak nehezen összeegyeztethető egy igen
művelt, de inkább apolitikus szerző képével. Suetonius azáltal ad új formát
művének, hogy a Caesarral kezdődő császáréletrajzokat nem szisztematikus
kitérőkkel, hanem a részletek okos elrendezése révén kritikus szemlélettel
dolgozta ki, és inkább Tacitus éleslátását követi, mint az ifjabb Plinius
lojálisan jó hangulatát és a levelezése során megnevezett életrajzok
beszédességét. Suetonius tudományos teljesítményét a mai olvasó jobban érti,
mint felolvasásainak legjobb szándékú hallgatói, csak azt sajnálhatjuk –
összegzi gondolatait Jürgen Malitz –, hogy nem idézett többször Augustus
emlékirataiból.
Jürgen Malitz: Autobiographie und Biographie römischer Kaiser
im I. Jhdt. n. Chr. (A római császárok önéletrajza és életrajza a Kr. u. I.
században) In: Gregor Weber–Martin Zimmermann:
Propaganda–Selbstdarstellung–Representazion im römischen Kaiserreich des I.
Jhs. n. Chr. (Propaganda–Önábrázolás–Reprezentáció a római császárság Kr. u. I.
századában) Stuttgart, 2003. 227–242. o.
Kozma Laura