Klió 2006/3.
15. évfolyam
Zsidók a muzulmán
Spanyolországban. A szefárd központok létrejötte
A könyv a Spanyolországban élő zsidók egyedülállóan magas
szellemi színvonalú korszakáról tudósít, mely elsősorban a virágzó kulturális
életben mutatkozott meg. Az ún. szefárd közösség reneszánszának tartott
időszak, melyet a történészek III. Abd ar-Rachman uralkodásának korától (i. sz.
921–969) számítanak, annak a nagy nehézségek közepette megindított béketeremtési
folyamatnak a kiteljesítését is jelentette, melynek során a spanyol emirátus
átalakult kalifátussá.
A korabeli tudományok,
elsősorban a történetírás és az orvostudományok művelése az udvar védnöksége
alatt állt, csak így volt megvalósítható az a törekvés, miszerint a
Spanyolországban működő tudósok függetleníthették magukat a keleti (orientális)
befolyásoktól. Ebben a virágzó kulturális életben természetszerűleg a zsidók is
igen tevékenyen részt vállaltak, kiknek az Ibériai-félszigetre való
betelepüléséről, valamint történetüknek korai szakaszáról a könyv első nagyobb
egysége nyújt összefoglalást.
Megtudjuk, hogy az iszlám
országokban, köztük Spanyolországban és a Földközi-tenger partvidékén (héb.:
ha-jám hatichon) új tudományos, zsidó központok jöttek létre, melyek a Tóra
tudományának művelését tűzték ki elsődleges célul. Az itt élő zsidó lakosok az
egykori római császárság idején szétszórt, nagy zsidó tömb leszármazottainak
tartották magukat, akik még a Misna és a Talmud keletkezése idején érkeztek az
Ibériai-félszigetre. A meg-megújuló vallásüldözések miatt sokat szenvedő
közösség történetéből a szerző kiemeli az i. sz. 306-ban megrendezett
illiberiai zsinat rendelkezéseit és annak következményeit. E szerint a zsidók
és a keresztények között már a puszta (társadalmi) érintkezés is büntetendő
cselekménynek számított, melynek egyenes következményeként megjelenik a
kényszer útján megkeresztelt zsidók, az ún. marannusok egyre növekvő csoportja.
A kifelé, látszatként felvett kereszténységben élők titokban megmaradtak őseik
hitében.
Az 589. évi toledói zsinat
nyomán bevezetett rendkívül szigorú intézkedések visszavezethetők arra az
V–VI. század folyamán bekövetkezett esemény sorozatra, mely a korábban arianus
hiten lévő nyugati gótok keresztény hitre való térítésével magyarázható. Az
elsősorban gazdasági egzisztenciáját feladni kényszerülő zsidó lakosság
reménye egy nagy, politikai átalakulás köré csoportosult, melyet 711-ben láttak
megvalósulni, amikor a muzulmán sereg átlépte az Európát és Észak-Afrikát az
Ibériai-félszigetnél elválasztó tengerszorost. Az iszlamizált berberekből álló
sereg Xeres de la Frontera mellett mért végső csapást a meggyengült nyugati gót
birodalomra, és a hagyomány szerint a hely a berberek győztes hadvezéréről,
Tarik ibn Siad-ról kapta a ma is használatos Gibraltár (arab: Dzsebel tarik)
nevet. A siker a berberek becsvágyát további előrenyomulásra sarkallta.
Hadjárataik során így jutottak el Sevillától Toledón és Saragossán át egészen
Navarráig.
A Spanyolországban élő zsidók
reménye minden addigi várakozást felülmúlt akkor, amikor az abbaszida dinasztia
elől menekülő omajjad kalifa, Hisam abd ar-Rachman Észak-Afrikába menekült.
Mivel azonban ott nem tudott olyan hatalmi pozíciót megszerezni, melyet
származásához méltónak talált volna, Spanyolországot kívánta meghódítani, ahol
756-ban sikeresen egyesítette a már csaknem szétforgácsolódott iszlám erőket.
Az emír méltóságot megszerző kalifa Cordobát tette meg székhelyéül. Uralkodása
(756–788) a folytonos háborúskodás időszaka volt, hatalmi befolyását elsősorban
a keresztények elleni harcokban kamatoztatta. A győztesek szívesen fogadták a
zsidó lakosság szolgálatait, akik hely-és nyelvismeretükkel, jelentős
gazdasági befolyásukkal megbízható alattvalókká váltak.
A kötet második nagy egysége
bemutatja az arab tömbön belüli viszálykodásokat, az (északi) keresztény
fejedelemségekkel folytatott, hosszan elhúzódó háborúikat, valamint a
folyamatosan előretörő berber törzsek támadásait, melyek következtében a
szefárd zsidóság szervezeti egysége is megbomlani látszott. A már meglévő
szellemi egységet azonban a köztük lévő igen fejlett kommunikációnak
köszönhetően sikeresen megőrizték. Központjuk ettől kezdődően Granada és
környéke lett, társadalmi és kulturális életük vezetőjévé a nagdelai rabbit,
Smuel (Samuel) Halévit választották. A biblikus, elsősorban a Tórával
kapcsolatos tudományokban, valamint az ún. világi tudományokban (héb.: máddá
chiloni) kiemelkedő eredményeket elért tudóst a zsidók története rabbi Samuel
Hanágid (993–1056) néven tartja számon.
Kasztíliai (I.) Ferdinánd
uralkodása azonban kedvezőtlen fordulatot hozott a zsidóság életébe, jóllehet
az ország szétszabdaltsága előnyhöz is juttatta őket. Sokak számára a kikeresztelkedés előli menekülést jelentette
az, hogy az ún. kiskirályságok uralkodói felhasználták a kiemelkedő kvalitású
zsidó tudósok, orvosok és gyógyszerészek szaktudását és alkalmazták őket udvaraiknál.
Az ilyen módon hivatali és magas méltóságra emelkedett zsidó férfiak sokszor
segítségére siethettek elnyomott hittestvéreiknek.
A kor egyben a spanyolországi
héber nyelvű irodalom aranykora is. A szerző korabeli forrásokra hivatkozva
a „jámborság csalogányának” (héb.:
zmirot jiszrael) tartott Slómó ibn Gvirol költészetében látta kiteljesedni a
bibliai zsoltárok ragyogó stílusához hasonlítható nyelvi tökélyt és szépséget.
Költészetében a nemzeti érzések (tendenciák), valamint a kiábrándultság és
fájdalom keveredik a reménnyel és a vággyal. A sor folytatódik a
kiemelkedő teljesítményt nyújtó zsidó
természettudósokkal, történetírókkal és művészekkel. Így ismerhetjük meg talán
legteljesebben Ávrahám ibn Ezra (1092–1167) és Rabbi Jehuda Halévi (1075–1142)
munkásságát is.
A kötet harmadik, leginkább
teljességre törekvő és a történettudomány szempontjából leginkább értékelhető
része az, amely a XII. század közepétől a muzulmán Spanyolországban élő
zsidóság minden eddiginél nyilvánvalóbb módon érzékelhető hanyatlását mutatja
be. Két, politikai köntösbe burkolt vallási mozgalom jelent meg, melynek
következtében a zsidóság áthelyezni kényszerült központját az ország déli
részén található muzulmán régióból a keresztény északi területekre.
Vándorlásukat leginkább a században lezajlott rekonkviszta váltotta ki, vagyis
az Ibériai-félsziget iszlám részének keresztények általi visszahódítása.
A korszakot leginkább meghatározó
személy bemutatása, munkásságának értékelése a szerző kiemelkedő szellemi
teljesítményét dicséri.
Rabbi Móse ben Maimon zsidó
rabbit, bölcselőt, filozófust, orvost és jogtudóst a judaizmus és a művelt
keresztény Nyugat képviselői egyaránt a középkori zsidóság legszéleslátókörűbb
szellemeként tartják számon. A kötet hivatkozik egy magyar tudós, Scheiber
Sándor professzor kutatásaira, aki 1939-ben a következőket írta egyik
tanulmányában, mely a középkori zsidó tudós születésének 800. évfordulóján látott
napvilágot Budapesten: „Kiváló alkalom ez most arra, hogy serény munkára
serkentse a zsidó tudomány munkásait, hogy összegyűjtsék adatait és megmérjék
súlyát annak a hatásnak, amelyet ez a nagy szellem az emberi gondolkodásra és
tudományos kutatásra gyakorolt. Továbbá nem kétséges, hogy meg fog születni
egyszer a „Bibliographia Maimuniana”, amelynek ez ideig még csak korai és
gyenge kísérleteivel rendelkezünk.(...) Az anyag igen nagy terjedelme, a
források soknyelvűsége és szétszórtsága miatt egyedül célravezetőnek és
kielégítőnek az országok szerinti munkamegosztást kell tartanunk.”
A szerző azokra a
dokumentumokra hivatkozik, melyek többségét a mai Kairó (egykori Fostat)
zsinagógájának genizájában találtak meg. Mint örökségre pedig egyaránt számot
tart az ortodox és a haladó zsidóság. Az előbbi Rambamnak, az utóbbi pedig
Maimonidesnek hódol. A két névbeli meghatározás közötti ellentéteket felfedezők
száma mára megfogyatkozott, s napjainkban már nem lehet kétséges, hogy
személyében és hátramaradt írásaiban harmonikusan tudta egyesíteni korának
modern világképét a zsidó hagyomány tanításaival. Munkássága, mely a klasszikus
és modern gondolkodás közti átmenetet jelenti, kor – és idő intervallumát
tekintve nemcsak örökség, hanem olyan előzmények sorozata is, melynek ismerete
nélkül nem érthetnénk meg, hol is tartunk ma.
Rabbi Móse ben Maimon,
Májmúni. A vallásos zsidóság nevének kezdőbetűit összevonva röviden csak
RaMBaM-nak (= Rambam) nevezi. A tudományos irodalomban Maimonidészként említik,
latin nyelvű szövegeinek élén Maimonides. A sokak által ismert görögös névalak
a héber Májmúni („Maimon leszármazottja”) megfelelője.
Életművének áttekintése előtt,
mely jóformán mindazt magába olvasztotta, ami a XII. század tudományos
centrumából, az ún. arab-Andalúziából csak elérhető volt, érdemes áttekintenünk
a személyéhez kapcsolódó életrajzi adatokat és annak a kornak a társadalmi,
kulturális, sőt gazdasági viszonyait is, melyben élt.
Móse ben Maimon 1135. Nisszán
hónap 14. napján született Cordoba városában, amely nap a feljegyzések szerint
éppen a Pészach ünnepét megelőző szombatra esett. Az Almoravid hódítás
következtében akkor már tragikus, véres események színhelye volt az egykori
dicsőséges város, és úgy tűnt, arra ítéltetett, hogy még mélyebbre süllyedjen.
A fanatikus Almohad hordák zászlajára tűzött jelmondat: Korán vagy halál! –
újra valósággá lett és a vallási türelmetlenség lángba borította a várost.
Pedig a korábbi századokban az arabok zsidókhoz való viszonyát a tolerancia
jellemezte. Az európai zsidóság ragyogó korszaka volt ez, mely egészen a XII.
századig tartott. Az elnevezés, miszerint a zsidóság a Könyv, vagyis a
Szentírás népe is, ebből az időből származik, és az araboktól ered a ma már
szállóigévé lett megjelölés. Mintegy ezzel is elismerve Isten választott
népének a tudományokban és művészetekben való jártasságát. Ezen túl a zsidók
elengedhetetlen segítséget nyújtottak az araboknak a közigazgatás kiépítésében,
továbbá segítették őket, hogy tájékozódni tudjanak a kereskedelem útvesztőiben.
A korabeli arab írók, költők
zsidó kortársaikat nagy műveltségű, előkelő udvari emberekként örökítették meg,
akik a tudományok és művészetek szeretetét, valamint az élet élvezeteit
sikeresen hangolták össze
A várakozásokkal ellentétben a
zsidó kultúra akkor sem indult hanyatlásnak, amikor a cordobai kalifátus
elbukott, és ún. taifa királyságokra aprózódott fel. Sőt: Zaragoza, Cordoba és
Granada zsidó közösségei még inkább virágzásnak indultak. Tagjai nemcsak a
Talmudban mutattak jártasságot, hanem a filozófia, a csillagászat, az
orvostudomány, matematika és a költészet területén is. Amikor aztán az északi
keresztény királyságok meg-megújuló hódításai az ún. taifa királyságok
felbomlásához vezettek, ezek helyén jött létre az Almoravida birodalom. Ezek az
észak-afrikai vallási fanatikusok pedig megkövetelték, hogy minden alattvaló
térjen át az iszlám hitre. Így tehát a főként andalúziai zsidók többsége
elhagyta otthonát. Maimonidész 13 éves volt ekkor, szülővárosa pedig marokkói
hódítók kezére került. És eljött az az időszak, amikor sem zsidó, sem pedig
keresztény nem merte többé nyíltan vállalni hitét Cordobában. Nem adódott más
alternatíva, mint az iszlám felvétele, a menekülés vagy a halál. Sokan
elmenekültek, köztük Rambam családja is. Egy ideig Spanyolországon belül
vándoroltak, majd pedig a marokkói Fezben telepedtek le. Életrajzírói szerint
ez a város maga volt a viperafészek, illetve a család helyzetét ahhoz
hasonlították, mint amikor valaki az izzó parázstól való szabadulása során az
egész karját a túlfűtött kemencébe dugná. Ottani életükről csak feltevéseink
vannak, melyeket alátámaszt az a tény, hogy a család 1165-ben már úton van
Palesztina felé és egy hosszú hajóút után érkeztek meg Akkóba. Jóllehet
feljegyzések tanúsítják, hogy jártak Hebronban és Jeruzsálemben is, de végül
Palesztínát elhagyva Egyiptomban, pontosabban Fostatban, a mai Kairóban
telepedtek le. Rambam testvérével, Dáviddal ékszerkereskedést nyitott, kinek
korai, váratlan halála után (egyik üzleti útja során hajótörést szenvedett az
Indiai-óceánon) Maimonidész úgy döntött: feladja a kereskedést, és tudományos
ismereteit kamatoztatva orvosként próbálja meg egzisztenciáját biztosítani.
Hírneve, szakmai tekintélye gyorsan nőtt, míg a források szerint hamarosan
Saladin nagyvezírjének, Alfadhilnek lett háziorvosa, és egyben személyes jó
barátja. A frissen kinevezett udvari orvos egyre ismertebb lett vallásos,
rabbinikus irodalmi tevékenysége miatt is, ezért az egyiptomi zsidók szellemi
és politikai vezetőjüknek választották. Életfilozófiája, melyet több helyen is
idéz: orvosnak lenni nem más, mint a vallási feladatok teljesítése, számára
életprogramot jelentett.
Tudományos tevékenységének
summájaként három, jól elkülöníthető területet határoznak meg azok, akik a
zsidó vallásfilozófiát, valamint Rambamnak a keresztény Nyugatra gyakorolt
hatását vizsgálják. Rabbinikus területet érintő munkák, filozófiai művek és
orvosi írások. Talmudi írásai az egyén és társadalom életét szabályozó normák
révén közvetlenül érintkeznek az etika
területével, mint ahogy számára, az előbb említett módon, az orvostudomány is
etikai diszciplína, a gyógyító tevékenység része, a Gonosz elleni küzdelem
eszköze. Művei között, melyek legtöbbje a szűk, művelt olvasói réteg számára
készült, megtaláljuk a szélesebb olvasói közönség érdeklődését célzó, szinte
már ismeretterjesztői szinten megfogalmazott írásait is. Formai korlátok miatt
csak legjelentősebb műveit sorolhatjuk fel, azt is csak érintőlegesen.
Filozófiai és etikai tanításának összefoglalása az Ávot Misna-traktátusához írt
kommentárjainak bevezető fejezeteiben (S’mona P’rakim), az ún. „Szanhedrin”
talmud-traktátus 11. fejezetéhez (chelek) írt bevezetésében és a Hilkhot
J’szode ha-Tora és a Hilkhot Deot-ban található, melyet a Törvénygyűjtemény
bevezető fejezeteihez készített.
Műveit az őt körülvevő élő
nyelvi közeg miatt sokszor arabul írta. Ezek közé tartozik, a filozófiai
szempontból legjelentősebb műve, a
Tévelygők útmutatója, amelyet 1190-ben fejezett be, s amely két különböző héber
fordításban gyökerezett meg és terjedt el a zsidó és a keresztény szellemi elit
körében.
A vallási törvényt érintő
főműve, a természetesen hittestvéreinek készített Misné Tóra héberül íródott.
Rambam ebben a művében érdekes szintézisét nyújtja az Arisztotelésztől vagy a
Kalámból származó filozófiai alapelvek és mindezeknek a zsidó teológiához való
viszonyának összefüggésében. Az általa használt interpretációs módszer
segítségével sikerrel bizonyította, hogy a Szentírásban és a Talmudban is
hasonló princípiumokat találunk.
Rövid, de tartalmas életét
bezárva 1208. Tévész 20-án adta vissza lelkét Teremtőjének. Halhatatlan emléke
azonban ma is hidat tud verni a hagyomány és a haladás közé, ezért oly
népszerűek vallásfilozófiai terminusai. Tanításának allegorikus vagy éppen
szimbolikus értelmezése tette és teszi lehetővé, hogy a halála óta eltelt
évszázadok során sokan a judaizmuson belül maradhassanak. Bizonyítva ezzel azt,
hogy bizonyos filozófiai gondolkodás igen közel áll a zsidó hagyományokhoz.
Voltak korok, amikor az öreg
kontinens különböző országaiban tömegesen legyilkolták, kirabolták vagy éppen
„csak” elűzték a zsidókat, miközben Európa nagyhírű egyetemein azóta már
szentté avatott keresztény papok, professzorok kötelező anyagként tanították
mindazt, amit a középkor kimagasló zsidó tudósai, köztük Maimonidész
megfogalmazott. Több ezres nagyságrenddel kifejezhető szellemi hagyatéka, mint
hallatlanul gazdag örökség, napjainkban is segítséget nyújthat abban, hogy a
világ a Soá utáni zsidóságot, a zsidó kultúrát ideológia és sallangmentesen
megismerhesse.
Rambam tisztelete az elmúlt
évszázadok során semmit nem veszített ragyogásából. A zsidó bölcselet
tanulmányozása során kikerülhetetlen a Majmúnival való találkozás.
Interpretációja az egész világon reneszánszát éli, a filozófiatörténeten kívüli
hatása, pl. irodalmi, esztétikai és egyéb területeken is szembeötlő.
Charles Joseph Baer: Jews in the Muslim Spain. Formation of
Sephardine Communities (Zsidók a muzulmán Spanyolországban. A szefárd központok
létrejötte). Farnborough, Gregg. 2005. 276 o.
Csukás Judit