Klió 2006/3.
15. évfolyam
Az amszterdami athenaeum
illustre az arany évszázadban (1632–1704)
Hollandiában a múlt század nyolcvanas éveitől reneszánszát éli
a felsőoktatás kora újkori történetének kutatása. Szinte minden évre jut néhány
olyan fontosabb monográfia vagy szakcikk, amely az ország híres egyetemeinek és
illusztris iskoláinak múltját igyekszik feltárni. Felsőbb szintű oktatási
intézményből pedig mint tudjuk a köztársaságban nem volt hiány, hiszen a
XVI–XVIII. században a leideni, a franekeri, a groningeni, az utrechti és a
harderwijki egyetem mellett többek között Deventer, Amszterdam,
‘s-Hertogenbosch, Dordrecht és Breda illusztris iskolája is tárt karokkal várta
és különféle ösztöndíjakkal csalogatta a hazai, s külföldi hallgatókat, köztük
nagyon sok magyar peregrinust. Németalföldet megjárt diákjaink jelentős száma
különösen indokoltá teszi a holland kutatási eredmények megismerését, s azok
integrálását a magyarországi peregrinációkutatásba. Jóllehet ezen a területen
is rendkívül ígéretes fejlődésnek lehetünk tanúi, minden új adat további
előrelépést jelent. Örömmel nyugtázhatjuk ezért, hogy Dirk van Miert
tollából napvilágot látott az amszterdami egyetem elődjének számító, 1632-ben
alapított athenaeum illustre első hét évtizedének történetét feldolgozó,
külsőleg és belsőleg egyaránt rendkívül igényes munka.
Mielőtt rátérnénk a könyv
ismertetésére, ejtsünk néhány szót magáról az athenaeum illustréről. A
holland ifjak a vizsgált évszázadban általában 16–18 éves korukban fejezték be
a számtalan latin iskola egyikében vagy másikában folytatott középfokú
tanulmányaikat, amit az esetek többségében valamelyik egyetem látogatása
követett. A tapasztalat azonban azt bizonyította, hogy a diákok jelentős része
még nem rendelkezett az egyetem elvégzéséhez szükséges tudással. Az illusztris
iskolák elsődleges feladata tehát e hiányzó ismeretek átadása, a jobb
felkészítés volt, ami persze korántsem jelentette azt, hogy falaik között ne
születtek volna kimagasló eredmények. Voltak időszakok, főleg a XVII. század
közepén, amikor például az amszterdami vagy deventeri athenaeum illustre
nagyobb hírnévnek örvendett mint a köztársaság némelyik egyeteme.
Dirk
van Miert nem volt könnyű helyzetben kutatómunkája kezdetén, ugyanis az
amszterdami illusztris iskola XVII. századi történetéről csak nagyon hiányos
adatokkal rendelkezünk. Elsősorban ezzel magyarázható, hogy néhány
résztanulmányt leszámítva a kutatás eddig nem fordított kellő figyelmet az
intézmény alapítását követő évtizedekre. Hogy az egyik legnagyobb hiányossággal
kezdjük, a vizsgált időszakban nem készült album studiosorum, mely a
beiratkozott diákok legfontosabb adatait tartalmazza: származási helyük,
életkoruk és szálláshelyük címe mellett többek között választott
tanulmányaikat. Nem egyedi esettel van dolgunk, hiszen például az utrechti
egyetemen tanuló magyar diákok is mentesültek a beiratkozási kötelezettség
alól, ami nagymértékben megnehezíti egy pontos diáknévsor összeállítását. Van
Miert megfelelő levéltári anyagok hiányában egy ilyen lista készítésére nem
vállalkozhatott, meglepte azonban az olvasót egy részletes
disputációsjegyzékkel (378–392. o.). A disputációknak, melyek a korabeli
oktatás szerves részét képezték, két fajtája ismert. A disputationes
exercitii gratia célja a gyakorlás volt. A hallgatónak (respondens) egy
adott professzor vezetésével meg kellett védenie bizonyos téziseket. A pro
gradu disputák már a doktori fokozat elnyeréséért folytak. Az amszterdami
illusztris iskolában ez utóbbi megszerzésére nem volt lehetőség, gyakorló
disputákra ellenben gyakran sor került, s a nyomtatásban is megjelent
füzetecskékből, szerte a világon sok fennmaradt. E disputációk természetesen
nem pótolhatják a diáknévsort, de tartalmaznak sok hasznos információt:
ajánlásokat, üdvözlőverseket stb., melyekből következtetni lehet az adott
respondens kapcsolataira. Emellett maguk a tézisek sok mindent elárulnak az
oktatás színvonaláról, s a megvitatott kérdésekről. A kötetben közétett lista
minden bizonnyal nem végleges, hisz az internetnek köszönhetően egyre több és
több régi nyomtatványt őrző könyvtár állománya válik a kutatók számára
hozzáférhetővé a világhálón.
Az album
studiosorum mellett hiányoznak vagy csak töredékesen maradtak fenn olyan
fontos jegyzőkönyvek, melyek az intézmény mindennapi működésébe: órarendek,
tanítási szünetek, professzori fizetések összege, diákok törvénysértései stb.
nyújtanak betekintést. Az előbbiekben láthattuk, hogy a disputációk választ
adnak néhány sarkalatos kérdésre. Nélkülözhetetlen információkat tartalmaznak
ezek mellett a professzorok, hogy csak néhány nevet említsünk: Gerardus
Johannes Vossius (1577–1649), Casparus Barlaeus (1584–1648), Petrus Francius (1648–1704)
levelei. Van Miert e tudóslevelekkel egy eddig gyakorlatilag teljesen
elhanyagolt területet vetett vizsgálat alá, s az eredmények, mint a dolgozatból
kiderül, önmagukért beszélnek.
A kötet négy nagy részből áll.
Az illusztris iskola történetét feldolgozó első fejezet (Een geschiedenis)
részletes képet fest az alapítás körüli bonyodalmakról, a nehéz kezdetekről,
majd az 1704-ig tartó időszak sikereiről és hullámvölgyeiről. Van Miert mindezt
nem elszigetelt jelenségként kezeli, hanem a köztársaság más felsőoktatási
intézményeivel összehasonlítva mutatja be, kitérve arra a kőkemény
konkurenciaharcra, ami az egyetemek és illusztris iskolák egymáshoz való
viszonyát már akkor is jellemezte. A második fejezet (Didactiek en organisatie
van het onderwijs) az intézmény szerkezeti felépítésébe és mindennapjaiba nyújt
bepillantást. Ezt követi az oktatás tartalmi bemutatása (Inhoud van het
onderwijs), ahol a szerző sorra veszi a négy – artes, jogi, orvosi és teológiai
– fakultást, valamint azok professzorait. A munkát az elért eredmények
összegzése és néhány fontos függelék (Besluit en appendices) zárja.
Magyar diákokat, sajnos, nem
említik a könyvben, ám biztosak lehetünk benne, hogy peregrinusaink a XVII.
század folyamán, más holland felsőoktatási intézményhez hasonlóan, az
amszterdami illusztris iskolában is megfordultak. Van Miert több olyan irányt
is kijelöl: levelek, disputációk, orációk stb., melyeken elindulva kutatóink
kibogozhatják az egyelőre rejtve maradt magyar vonatkozású szálakat. Bízzunk
benne, hogy a fentiekben bemutatott könyv csupán kezdete annak a folyamatnak,
melynek következő állomása az amszterdami athenaeum illustre XVIII. századi
történetének feldolgozása lesz.
Dirk van Miert: Illuster onderwijs. Het Amsterdamse Athenaeum
in de Gouden Eeuw, 1632–1704 (Illusztris oktatás. Az amszterdami athenaeum az
arany évszázadban, 1632–1704). Bert Bakker, Amsterdam, 2005. 431 o.
Eredics Péter