Klió 2006/3.
15. évfolyam
Proletarizált iszlám:
marxista-leninista rendszer Jemenben és Afganisztánban
A Szovjetunió 1991-ben bekövetkezett felbomlása nem jelentette
egyben a kommunista ideológia megszűnését. A baloldali ideológiák ugyanis a
rendszerváltásokat követően nemcsak átöröklődhettek, hanem a kialakuló új
politikai struktúra szerves részévé válhattak. Számos munka tett kísérletet
ezeknek a pártoknak a bemutatására. Nagy hibájuk azonban, hogy vizsgálatukat
elsősorban Európára koncentrálták, míg a fejlődő országokban lezajlott
események és a regionális baloldali pártok sajátos eszmei világa elkerülték
figyelmüket. John Ishiyama tanulmánya ezért is rendkívül értékes és
hiánypótló jellegű: két olyan párt – Afganisztán Népi Demokratikus Pártja
(PDPA), vagy más néven Watan Párt és a Jemeni Szocialista Párt (YSP) –
történetét mutatja be az iszlám világon belül, amely korábban egyeduralkodó
volt egy-egy általuk marxista-leninista jellegűnek definiált államban. A
tanulmány a két mozgalom kialakulásának és fejlődésének négy részben történő
bemutatásán túl arra a kérdésre is választ kíván adni, hogy milyen okoknak
köszönhetően élhette túl a YSP afganisztáni testvérpártját és válhatott az
aktuális jemeni belpolitikai élet szereplőjévé.
A szerző az első fejezetben a
kommunizmus és a muszlim világ korai kapcsolatait, illetve a két vizsgált párt
hatalomra kerülését mutatja be. Ezzel kapcsolatban leszögezi, hogy a baloldali
ideológia különösen az 1920-30-as években tett szert nagy népszerűségre az
Oszmán Birodalom felbomlása után az angol és francia ellenőrzés alá került
területeken, mint a gyarmati uralom elleni harc egyik alternatívája.
Támogatottságát csak növelte, hogy a kolonialista uralom alatt kibontakozó
modernizáció egyik következményeként az addig alapvetően agrárius jellegű
társadalmak fokozatosan átalakultak és megjelent, majd folyamatosan gyarapodott
a munkásosztály. Ez az elsősorban az olajiparban, kikötőkben, vasútnál stb.
foglalkoztatott nélkülöző, a társadalom perifériájára szorult személyeket és
kisebbségi csoportokat magában foglaló réteg pedig rendkívül fogékonynak
bizonyult a kommunista eszmék iránt.
Az ideológia népszerűsége
ellenére csak Jemenben és Afganisztánban, ezekben a túlnyomóan muszlim
lakosságú országokban sikerült hatalomra kerülnie. Dél-Jemenben ezt az 1839 óta
fennálló brit gyarmati uralom ellen harcoló, majd az angol kivonulást megelőző
hónapokban a rivális szervezetek között kibontakozó rövid, de annál hevesebb
polgárháborúból győztesen kikerülő Nemzeti Felszabadítási Front 1967-es
kormányalakítása, végül pedig a felszabadítási szervezet radikális baloldali
szárnyának 1969. júniusi hatalomra kerülése tette lehetővé. A központi hatalom
feletti irányítás megszerzését követően ezek a marxista irányvonalhoz tartozó
vezetők többek között 1970. december 1-jén az ország elnevezését Dél-Jemeni
Népköztársaságról Jemeni Demokratikus Népköztársaságra változtatták, a
politikai pártokat a YSP-be olvasztva egypártrendszert hoztak létre, valamint
intenzív kapcsolatokat építettek ki a szocialista országokkal.
Afganisztánban a YSP-vel
ellentétben az 1965-ben létrejött PDPA többnyire olyan értelmiségieket
tömörített magában, akiket az ország modernizálásának célja kötött össze. Az
ideológiai különbségek azonban hamar felszínre bukkantak a szervezeten belül,
amely ennek köszönhetően nem sokkal létrejötte után két részre – Parcham
(zászló) és Khalq (tömegek) – oszlott és 1977-ig folyamatosan rivalizált
egymással, amikor is a Szovjetunió nyomására egyesültek. Itt a hatalom
megszerzése 1978 áprilisában következett be, ami az egyik prominens
Parcham-vezető temetését követően kirobbanó zavargásokkal vette kezdetét, majd
a PDPA-hoz hű katonai egységek puccsával zárult le.
A második részben Ishiyama a
két egyeduralkodó párt tevékenységét és a társadalomra gyakorolt hatásait
elemzi. Ezzel kapcsolatban Dél-Jemen esetében rámutat arra, hogy az új
forradalmi vezetésnek a főváros, Áden kivételével nemcsak, hogy nem sikerült a
proletariátust megszerveznie, de rendelkezéseivel még jelentős ellenzékre is
sikerült szert tennie a kisparasztság körében. A gazdaság szocializálása és a
szociális reformok ugyanis amellett, hogy hatalmas anyagi megterhelést
jelentettek az országnak, jelentős dezintegráló hatással voltak a társadalomra
nézve. A gyarmati uralom időszakában vezető szerepet játszó kisebb szultánok,
privilegizált klánok és nagycsaládok, valamint vallási személyek elűzésével,
illetve háttérbe szorításával ugyanis a gazdaság feletti irányítást olyan
alsóbb osztályból származó paraszti–munkás réteg szerezte meg, amely képzettségének
hiányából adódóan képtelen volt hatékonyan ellátni a rá osztott feladatokat.
Ennek következményei leglátványosabban az élelmiszertermelés fokozatos visszaesésében
és a lakosság tömeges migrációjában mutatkozott meg. További fontos
meghatározója volt a rendszernek, ahogy a kormány 1970-ben államvallássá tette
meg a függetlenség előtt az állam és a társadalmi rend kizárólagos legitimáló
ideológiájának számító iszlámot, amelynek az egyenlőség és társadalmi
igazságosság iránti elkötelezettségét össze tudta egyeztetni forradalmi
eszméjével. Harmadik jellemzőként a szerző megemlíti a rendszernek egy népfront
jellegű szervezet létrehozására irányuló kísérletét, ami azonban a támogatás
hiánya miatt kudarcnak bizonyult. Mindezeknek köszönhetően a kormány gyenge
hatást gyakorolt a lakosságra, ami az elhibázott politika mellett Ishiyama
szerint a felső vezetésben megmutatkozó gyakori és kegyetlen frakcióharcoknak,
valamint a decentralizált, törzsi társadalom ismételt megerősödésének volt
köszönhető az 1980-as években.
Afganisztánban Dél-Jemenhez
hasonlóan felülről kezdeményezett forradalmat kívántak végrehajtani azzal a
céllal, hogy az országot mihamarabb felzárkóztassák a világ fejlett részéhez.
Amikor a PDPA 1978-ban kormányzati pozícióba került, elhanyagolható, 3-5
százalékos támogatottsággal rendelkezett a társadalmon belül. A lakosság
megnyerésének érdekében ezért rendeletek sorával biztosították az ország
etnikai csoportjai közötti egyenlőséget és Jemenhez hasonlóan – hamarosan
eredménytelennek bizonyuló – kísérletet tettek az iszlám vallásnak a rendszer
szolgálatába való állítására. Ugyancsak analógia figyelhető meg abban a
tekintetben is, hogy nem sokkal hatalomra kerülése után tisztogatás kezdődött
az új vezető elitben, minek következtében a Parcham-szárny számos vezetőjét
távolították el a kabinetből. Itt is próbálkozott az államhatalom, hogy
földosztással a rendszer iránt elkötelezett kisparaszti réteget hozzon létre.
Az ellenzék felszámolása után bevezetett agrárreformok azonban amellett, hogy
szembe fordították a kormánnyal a módosabb parasztságot, gyakorlatilag
szétzúzták a mezőgazdasági termelés kölcsönös jogokon és kötelezettségeken
alapuló rendszerét is. Ishiyama azonban itt szögezi le, hogy az egyszerű
afgánokra mégsem ez a folyamat, vagy akár a háttérbe szorított iszlámisták mind
élesebb kritikája volt hatással; többségüket az ateistának tartott
Szovjetunióval való szoros együttműködés idegenítette el a felső vezetéstől.
A harmadik részben a szerző a
két párton belül kibontakozó szélsőséges frakcióharcokat mutatja be. Jemenben a
párton belüli széthúzás a Szovjetunióhoz fűződő kapcsolatok jellegével
kapcsolatos vitákból származott. Ali Szalim Rubajji, a JNDK első elnöke ugyanis
elutasította a társadalom szovjet mintára való átalakítását és központosítását
és megpróbálta háttérbe szorítani a párt Moszkva-barát szárnyát. 1978-ban
azonban kivégezték, miután sikertelen puccsot kísérelt meg a párt ellenzéki
csoportjának felszámolására. Tisztségét egy öt tagú ideiglenes tanács vette át,
amely még abban az évben létrehozta a YSP-t, amelyet a politikai hatalom
kizárólagos birtokosának nyilvánított. A szélsőbaloldali irányzat hatalomra
jutásával azonban újabb ellentétek jelentkeztek a követendő kül- és
belpolitikai normák tekintetében; a szovjet minta rövid időn belül történő
szolgai lemásolása vetekedett a megfontolt, fokozatosan bevezetett reformokkal
létrejövő, valamint a külkapcsolatok normalizálásán alapuló szocializmus
megvalósításával. A vitát – ideiglenesen – a mérsékelt irányzat nyerte meg,
amikor a szélsőségesek vezetőjét, Abd al-Fattah Iszmail köztársasági elnököt
1980-ban Moszkvába küldték „tanulni”. A gazdaság racionalizálása és a privát
szektor fejlődése azonban nem tudott kibontakozni, 1985-ben Ali Nasszer Mohamed
miniszterelnököt, a mérsékeltek vezetőjét lemondásra kényszerítették és
engedélyezték al-Fattah visszatérését az országba. A két személy és támogatóik
között elmélyülő politikai harc végül 1986-ban két hétig tartó polgárháborúba
torkollott, amelyből a radikálisok kerültek ki győztesen. A dolog iróniája,
hogy az összecsapásokban a szélsőségesek összes prominens személye életét
vesztette és az új politikai vezetés a későbbiek során többnyire az elűzött Ali
Nasszer politikáját folytatta.
Ha Jemenben a párton belüli
viszálykodást állandónak tartjuk, akkor azt Ishiyama véleménye szerint a PDPA-n
belül egyenesen intézményesültnek tekinthetjük. A feszültséget itt nemcsak a
leninizmus megvalósításával kapcsolatos ideológiai viták, hanem a származásbeli
(etnikai és osztály-) különbségek is növelték a vezetésen belül. A PDPA-vezetés
helyzetét tovább nehezítette, amikor 1978 szeptemberében felkelés tört ki
Nurisztán tartományban, amely fokozatosan átterjedt az ország többi vidékére
is. A folyamatosan romló helyzeten a merényletben elhunyt Núr Mohamed Taraki
miniszterelnök után, 1979 szeptemberében hatalomra kerülő, inkább radikális
nacionalistának, mint szocialistának tekinthető Hafizullah Amin próbált meg
javítani azzal, hogy egyfelől kereste a megegyezést az iszlámista lázadókkal, másrészről
pedig brutális tisztogatást hajtott végre a meggyilkolt miniszterelnök hívei
között. A belpolitikai helyzet stabilizálására tett kísérlete azonban
sikertelennek bizonyult, az elűzött párttagok a PDPA-rendszer védelmére
decemberben bevonuló szovjet csapatok támogatásával visszatérhettek a hatalomba
és kormányt alakíthattak Babrak Karmal vezetésével. Az új kabinet is számos
hatástalannak bizonyuló engedményt tett a felkelőknek a béke helyreállítása
érdekében, míg végül a szovjetek nyomására 1986-ban leváltották.
A szerző a két országban zajló
folyamatok hatékonyabb érzékeltetése érdekében táblázatban hasonlítja össze a
két ország helyzetét. Itt többek között kimutatja, hogy YSP a PDPA-val
ellentétben kevésbé függött a szovjet támogatástól, nemcsak gazdasági, hanem
katonai értelemben is. Ugyancsak megfigyelhető, hogy a párton belüli
viszálykodás sokkal dominánsabban jelentkezett a PDPA-n belül. Ez alól az
1978-as erőszakhullám és 1986-os polgárháború sem jelent kivételt Jemenben,
hiszen ezek az események, ha radikális módon is, felszámolták a párton belüli
ellentéteket. Végül megállapítható az is, hogy a YSP a függetlenségi harc
megnyerésével, a mezőgazdaságból élő népességnek tett kedvezményeivel, az
iszlám vallással kialakított kapcsolatának köszönhetően, valamint a
pártszervezet kiépítésére tett kísérletével szorosabb kapcsolatot tudott
kiépíteni a népességgel a PDPA-nál, amely gyakorlatilag elszigetelődött.
Ishiyama megállapítása szerint ezeknek az okoknak köszönhetően
„intézményesülhetett” pártként a YSP az 1991-es változások után kiépülő új
hatalmi struktúrában.
A negyedik, befejező részben
Ishiyama a két párt 1986 utáni történetét és aktuális helyzetét mutatja be. A
YSP a két Jemen 1990-ben bekövetkezett egyesítését követően az egyetlen
baloldali párt maradt, melynek szekuláris ideológiája napjainkban is komoly
befolyással bír főleg az értelmiségre és a nőkre. A szerző kiemeli emellett azt
is, hogy az egykori Dél-Jemen területén a YSP manapság a lakosság jelentős
támogatását élvező nacionalista pártként is funkcionál. Fontos szempont még,
hogy a párttagok többsége az 1994-es polgárháborúban a központi hatalom
oldalára állt, és elhatárolódott a szeparatista ádeni törekvésektől, valamint
hogy 1998-ban megújították programjukat, aminek köszönhetően az sokkal
liberálisabbá és demokratikusabbá vált. A pártnak emellett azonban szembe
kellett néznie egy súlyos pénzügyi válsággal, a vezetésben megmutatkozó
zűrzavarral, a párt régi, keményvonalas tagjai és a liberális demokrata
reformerei között megmutatkozó destabilizáló ellentétekkel, valamint a döntően
az Általános Népi Konferencia (GPC) alkotta kormánnyal folytatott folyamatos
csatározásokkal is. Mindezek ellenére Ishiyama nem tartja valószínűnek, hogy a
párt eltűnne a jemeni belpolitikai palettáról, hanem feltételezi, hogy az az
iszlám világ legeredményesebb kommunista utódpártjaként tud továbbműködni a
jövőben.
A PDPA és utódpártjának jövője
ezzel szemben sokkal komorabb képet mutat. A prominens vallási személyekkel
kialakult konfliktushelyzetek, az alacsony társadalmi támogatottság és a
hatékony munkát akadályozó, folyamatos, párton belüli harcok gyakorlatilag
előrevetítették a rendszer bukását a szovjet csapatok kivonása után. A mozgalom
az ezt követő állandó viszályoknak köszönhetően darabokra hullott, és az
1990-es évek végén megmutatkozó bátortalan kísérletek ellenére kevés az esély a
párt újraegyesítésére. Az egykori PDPA-vezetők közül sokan hadurakhoz kötötték
sorsukat, akiket nem kívánnak magukra hagyni a tálib uralom után kibontakozó
szociális demokrácia támogatásával. Fontos szempont még, hogy a párt biztos
szavazói tömegesen emigráltak a rendszer 1992-ben bekövetkezett bukása után. A
jelenlegi kabuli kormány pedig amellett, hogy nem lelkesedik visszatérésük
iránt, törvényes akadályokkal gátolja meg, hogy az országban maradt egykori
kommunisták újjászervezhessék a pártot.
A Karzai-kormánynak azonban
tapasztalt hivatalnokokra és képzett szakemberekre van szüksége az ország
újjáépítéséhez. Ez, illetve az USA részéről mind egyértelműbben megmutatkozó
együttműködési készség a radikális iszlámisták háttérbe szorítására,
lehetőséget biztosít a PDPA-nak, hogy beépülhessen az ország új politikai
struktúrájába. Az azonban már a jövő kérdése, hogy a párt tud-e élni ezzel a
lehetőséggel, amellyel így legitim jogot nyerhet a részvételre az új
demokratikus élet kiépítésében.
John Ishiyama: The Sickle and the Minaret: Communist Successor
Parties in Yemen and Afghanistan after the Cold War (Sarló és minaret:
kommunista utódpártok Jemenben és Afganisztánban a hidegháborút követően). In:
Middle East Review of International Affairs, Vol. 9, No. 1 March 2005. 7-29. o.
Prantner Zoltán