Klió 2006/3.
15. évfolyam
Adatok egy akadémia
történetéhez
Különös kulturális örökséggel büszkélkedhet a „Nagy Sziget”,
Madagaszkár: itt alapíttatott az afrikai diaszpóra első akadémiája 1902-ben. A
párizsi székhelyű Académie des sciences d’outre-mer (Tengerentúli tudományok
akadémiája) 2003-ban ünnepi ülést tartott ezen Akadémia alapításának 100.
évfordulója alkalmából, amelyen több felszólaló vázolta e száz év történelmének
különböző aspektusait; ezek közül emelünk ki néhányat.
J.-C. Hébert, aki három ízben a helyszínen tanulmányozhatta Madagaszkár
történelmét, a sziget benépesítése körüli vitákat elemzi, és próbálja – a
legújabb kutatási eredmények alapján –azokat tisztázni. Véleménye szerint a
„törzsek eredetének vizsgálata már csak azért is fontos és kikerülhetetlen,
mert ettől függ a malgas kormányban való részvételük aránya.” Kiindulópontja
kategorikus: a sziget partvidékén letelepedett etnikumok egyértelműen indonéz
származásúak, bármennyire sötét is bőrük színe. Az első szigetfoglalások a
VI–VII. században zajlottak. Vándorlásaik során az Indonéziából tengeri úton
érkező leendő szigetlakók nem érintették Indiát, Ceylont vagy Afrika keleti
partvidékét; tétel, amely ellentmond H. Deschamps, neves
Madagaszkár-kutató évtizedeken át terjesztett és elfogadott állításának. Hébert
a malgasok által ismert csillagok és csillagképek neveit is indonéz eredetűnek
tekinti.
P. Vérin szintén ismert Madagaszkár-kutató, Madagaszkár és
Franciaország negyedszázados kulturális kapcsolatait ismerteti összekötve
azokat az adott korszak (az utóbbi 25 esztendő) madagaszkári történelmével:
politikailag és kulturálisan sebzett évek voltak ezek, amikor a francia nyelv
oktatása áldozatául esett a malgasizáló törekvéseknek, azaz minden áron
elsősorban a malgas nyelvet erőltették az iskolákban, az irodalom oktatása pedig
a marxista szerzők terjesztésében merült ki.
Milyen előzmények után jött ez
az éra? Nos, a XIX. század utolsó éveiig kell visszamennünk, amikor a sziget
francia gyarmatosítása következtében a francia lett a kötelező nyelv, amelynek
elsajátításában a francia kultúrán nevelkedett helyi – malgas – elit járt elől,
számára e nyelv tudása társadalmi fölemelkedést, nem egyszer francia
állampolgárságot is hozott. Az 1960-ban elnyert függetlenség nem sokat
változtatott a francia nyelv helyzetén. Kritikus állapotot hozott a 2001.
decemberi elnökválasztás, amelynek eredményeit a mostani elnök kárára
meghamisították, az új elnök – aki tehát csalás útján került pozíciójába –
korruptnak, nemzetellenesnek bizonyult; elnöki székéből csak a malgas tömegek,
a malgas nép 2003. januári felkelése és a nemzetközi nyomás vetette ki. Az első
fordulóban demokratikus módon győzött és jelenleg az ország élén álló elnök
hatalomra kerülése lecsillapította az elégedetlen madagaszkáriakat, s a
politikai rend végül helyreállt. Az új vezetésre azonban hatalmas feladatok
megoldása várt, ugyanis egy, gazdaságilag a csőd szélén álló,
munkanélküliséggel, magas gyermekhalandósággal, korrupcióval küszködő országot
örökölt a bukott diktátortól. Kulturális téren sem volt rózsásabb a helyzet,
ugyanis a marxista irányultságú irodalom mellett a franciával szemben megjelent
az orosz nyelv oktatása – ami már megszűnni látszik a főváros egyetemén.
Szerencsére, a diktatúra évei alatt külföldön, elsősorban Franciaországban, jól
képzett elit jött létre, amely új és egészségesebb irányba lendítette a
kultúrát, az oktatást, az irodalmat.
J. Poirier, francia professzor Madagaszkár fenntartható
fejlődésének kulturális előfeltételeiről beszél. Lesújtó gondolatokkal kezdi
mondanivalóját: az ún. harmadik világnak a mai napig nem sikerült fejlődést –
legalábbis tartós fejlődést – produkálnia, és ez Madagaszkárra is vonatkozik. A
mai helyzetet egyenesen „riasztónak” tartja, s kötelességének érzi az okok
keresését is, jelen esetben konkrétan Madagaszkárt illetően. Ő két fő okot emel
ki: a demográfiaiakat és a kulturálisakat. A demográfiai okok elsősorban a
szigetre – és Afrikára – jellemző magas születési arányszámban keresendők, ami
az amúgy is fejletlen gazdaságot csak fékezi, e mellett a hibás gazdasági
programok, sőt, a közjavak elherdálása is csak másodlagosan jön szóba.
Összehasonlításul Kína és India példáját hozza föl: Kína – amely pillanatnyilag
a világ egyetlen, az USA-val is versenyképes országa (!) – képes volt a
születések számát drasztikusan csökkenteni, ennek eredménye az igen gyors
gazdasági fejlődése; ugyanezt India még nem volt képes megtenni, gazdaságilag
ezért gyengébb Kínánál. A kultúra viszonylatában a még ma is létező mágia, a
természetfölötti erőkbe vetett hit és az ezt kísérő gyakorlat (jósok, jövendőmondók,
varázslók, kuruzslók virágzása a harmadik világ lakosai között) fejlődést
akadályozó egyéb tényezők. A szerző nem kiirtani akarja ezzel a hagyományokat,
hanem arra szólít fel, hogy az azokban rejlő lehetőségeket is használják fel a
fejlődést célzó intézkedésekben.
A madagaszkári Akadémia –
pontos és teljes nevén Académie nationale des arts, des Lettres et des sciences
– Nemzeti művészeti, irodalmi és tudományos akadémia) – történetéből villant
fel néhány mozzanatot két szerző, R. Ranjeva és Y. Rabetafika-Ranjeva.
Véleményük, hogy Madagaszkár francia gyarmatosítását követnie kellett az
„erkölcsi hódításnak”. Az 1902-ben alapított madagaszkári Akadémia
Franciaország hatalma alatt született meg, de volt egy angol elődje: a II.
Radama király által 1862-ben létrehozott Academy, amely a Londoni Misszió
tevékenységének köszönhetően látott napvilágot. Ennek az intézménynek a
gyűjteménye azután átkerült a franciák (pontosan Gallieni) által alapított
Akadémiához. Tudnunk kell, hogy az angol támogatással II. Radama király által
létrehozott Academyt szisztematikusan lerombolták, magát a királyt pedig
megölték.
De mi jellemezte ezt az
Academyt? Nos, oktatási programjai között a következők szerepeltek: tánc,
fizika, asztronómia, a Szentírás, költészettan, nyelvtan, matematika. S hogy
mindezek mellett megszűnt létezni? Ennek oka a malgas tagok erkölcsi
viselkedésében keresendő: a misszionáriusok sem ezt, sem az intézmény által
terjesztett eszméket nem viselték el. Az 1902-ben Gallieni által felállított Akadémia
alapfeladatai közé tartozott a malgas nyelvészet, etnográfia és a szociológia,
valamint a régi malgas társadalom politikai és igazságügyi intézményeinek
elmélyült, módszeres tanulmányozása. Mai elnevezését és feladatainak
kijelölését az Akadémia 1993-ban kapta, 2002-ben célul tűzte ki, hogy kijelölje
a malgas nyelv helyét az idegen nyelvekkel szemben, melyeket a „gazdaság, a
politika, a nevelés – oktatás és a kultúra területén” használnak. Új irányt
vettek a tudományos kutatások a transzdiszciplináris módszer, valamint a
Madagaszkár iránt érdeklődő tudósok munkájának az Akadémia tevékenységébe
történő bevezetése révén.
Végül az Akadémia elnöke, R.
Andriamananjara vázolta intézményének jelenlegi helyzetét és céljait;
kiemelte, hogy az egyre inkább az ország elvárásaihoz és valóságához akarnak
alkalmazkodni, mégpedig négy szekció révén, amelyek a következők: művészet és
nyelv, erkölcs- és tudománypolitika, alaptudományok és alkalmazott
tudományok. A konkrét cél pedig: „Tovább munkálkodni a tudomány haladása
érdekében, illetve társaságunkból hasznos Akadémiát csinálni.”
Alapvetően rövid beszámolókat
találunk a témáról, de talán ezért is tömörek, változatosak, lényegre törők, s
ami talán a legfontosabb és legértékesebb bennük: nem egy száraz, csak az adott
Akadémia szűken vett történetét mutatják be, hanem az intézményt tágabb
kontextusba helyezik, így magáról a „Nagy Sziget”-ről, Madagaszkárról is sokat
megtudhatunk.
Centenaire de l’Académie Nationale des Arts, des Lettres et
des Scičnces de Madagascar (A Madagaszkári Nemzeti Művészeti, Irodalmi és
Tudományos Akadémia századik évfordulója). In: Mondes et Cultures, tome LXIII –
1 – 2 – 3 – 4 – 2003. Párizs, Académie des scičnces d’outre-mer, 2004, 739 o.
196–272. o.
Kun Tibor