Klió 2008/2.
17. évfolyam
Ókor
Női sorsok Trójától Bizáncig
Elke Hartmann, a berlini Humboldt Egyetem ókortörténeti
professzora, 16
fejezetben mutatja be a görög és római nők életét a Kr. e.
VIII. századtól
a Kr. u. VI. század közepéig, vagyis, ellentétben a könyv
alcímével, nem
Sapphóval, hanem az Ílias világával kezdi munkáját. A legtöbb
fejezet megnevez
egy-egy központi, jelképesnek tekintett nőalakot (pl. Sapphó,
Médeia,
II. Arsinoé, Lucretia, Clodia Metelli, Messalina, Theodóra
császárné),
ez azonban kissé félrevezető, mivel nem híres asszonyok
portréit, hanem
egy kronológiai sorrendbe helyezett, problémacentrikus
áttekintést kapunk.
Az első fejezet az archaikus kori női erényeket mutatja be,
és a nemek közötti
kommunikációt az eposzokban. A második, Sapphó köré
szervezve,
de túlmutatva rajta, a lánynevelésre koncentrál, érintve a
leszbikus szerelem
problematikáját is. A harmadik fejezet a spártai nők világába
enged
bepillantást. A szerző a spártai asszonyoknak a görög
világban szokatlanul
nagy gazdasági befolyását a lányok örökösödési jogára vezeti
vissza, amely
oda vezetett, hogy Aristotelés korára a földek 40 százaléka a
nők kezére
került (Politika 1270a). Attól tartok, Hartmann itt valamit
félreért. A nők
akkor is maguk feleltek a családi birtok megműveléséért, ha
az a férjüké
volt, hiszen a férj gyakran volt távol a különböző háborúk
miatt, a kivételes
vagyoni koncentráció viszont csak Kr. e. 401 után, az
Epitadeus-reform
következtében alakult ki. Rendkívül fontos a negyedik
fejezet, amely az
athéni nők kultuszban betöltött szerepét tekinti át. A polis
kultuszközösség
volt, és a nők által gyakorolt termékenységi kultuszok a
közösség fennmaradását
szolgálták. Nemcsak a nagy, közös kultuszcselekményekben,
mint
a Panathénaia, találunk női résztvevőket, hanem speciálisan
női kultuszok
is léteztek, mint pl. a brauróni Artemis-kultusz (ahol a
lányok neveletlen
„medvéből“ jól nevelt asszonnyá cseperedtek) és a három napos
Thesmophoria,
amelyről a férfiak ki voltak zárva. Az ötödik fejezetben az
athéni
házassági szokásokat, valamint a polgári családok belső
munkamegosztását
ismerjük meg nagyrészt Xenophón alapján, de bepillanthatunk a
bíróság
elé állított nők problámáiba is. Őket általában egy
tekintélyes férfi család-
tagjuk képviselte a bíróság előtt, de ha ilyennel nem
rendelkeztek, maguk
is védhették ügyüket. Hartmann a Médeia elemzéséből azt a
következtetést
vonja le, hogy nem helyes a tragédiák nőalakjai és a Kr. e. V.
századi nők
helyzete között túl nagy különbséget feltételezni azon az
alapon, hogy a
tragédiák világa valami ősi állapotot ábrázol (6. fejezet). A
tragédiák proble-
matikája sokkal inkább szerzőjük korának feszültségeit
tükrözi. A hetedik
fejezet a polgárjoggal nem rendelkező nők (rabszolgák,
hetairák, ágyasok)
athéni világába enged bepillantani. Felhívja rá a figyelmet,
hogy a kultuszok
egy részébe (pl. Anthestéria) a rabszolganőket is bevonták.
Ugyanakkor
a rabnők vágyálma, a felszabadítás és ágyassá válás többnyire
csak
ideig-óráig hozhatott számukra felemelkedést. A megúnt
ágyasok ugyanis
gyakran bordélyba kerültek, és az ezzel való fenyegetettség
alig jelentett
kisebb kényszert magánál a rabszolgaságnál. A 8. fejezet
főhőse, II. Arsinoé
II. Ptolemaios Philadelphos nővére és egyben felesége, akit a
források
egy része Isisként vagy Héraként istenít, más része viszont
kíméletlen, hataloméhes
asszonyként állít be, aki még attól sem rettent vissza, hogy
rákényszerítse
saját öccsét a természetellenes házasságra. Hartmann felhívja
rá a figyelmet, hogy helyesebb ezt a házasságot a
Ptolemaiosok házassági
politikájának kontextusában vizsgálni, márpedig a hatalomhoz
való ragaszkodás
a későbbiekben több Ptolemaiost is arra vezetett, hogy
testvérházasságot
kössön (II., IV., VI., VIII., IX., XII., XIII.?, XIV.).
Csakhogy annak
is van veszélye, ha leszámolunk az olyan történelmi
közhelyekkel, amelyek
fényében eddig Arsinoét szemléltük: kiderül, hogy ezeken túl
más adatokkal
valójában nem rendelkezünk, vagyis a torzképet nem tudjuk egy
másik,
helyesebb képpel felváltani.
A 9. fejezettől kezdve a római portrék sorakoznak. Az első
egy legendás
nőalaké, Lucretiáé, akit Tarquinius Superbus fia
megerőszakolt, és az
asszony öngyilkossága által vetett hullámok magát a
királyságot is elsodorták.
Az asszonyi hűség Hartmann szerint azért lehetett a
köztársaság egyik
alapja, mert ha a hadjáraton lévő férfiak nem bízhattak volna
feleségük
erényében, az állam léte került volna veszélybe. A 10.
fejezet szintén a női
önmegtartóztatásról, annak szakrális formájáról ír, főhősei
pedig a vestaszűzek.
Velük állítja szembe a Bacchus-kultusz zabolátlan nőalakjait,
akik
egy adott pillanatban kis híján szétfeszítették a
magistratusok által irányított
római kultusz kereteit. A vizsgálat felhívja a figyelmet a
nők meghatározó,
és semmiképpen sem alárendelt szerepére a római kultuszokban.
A
11. fejezet a római házassági szokásokat mutatja be a római köztársaság
utolsó évszázadában. Az esettanulmányok, különösen ifj. Cato
házasságai,
még a mai olvasót is elképeszthetik (pl. hogyan adja
„kölcsön” a negyedik
gyermekével viselős feleségét, Marciát politikai okokból
Hortensiusnak,
majd az ő halála után hogyan veszi el újra a közben tehetőssé
vált özvegyet).
Cicero házasságai is egészen más képet mutatnak a szónokról,
mint
amit híres beszédei. A házasság a politikai kapcsolatrendszer
eszköze volt,
mégis megjelenhetett keretei között az igazi szerelem (pl. Júlia
szerelme
Pompeius iránt). A 12. fejezet Clodia Metelli elrettentő
példáján keresztül
a politikába keveredett nőket mutatja be a köztársaságkorban,
a 13. fejezet
rossz hírű Messalinája pedig a császárkor kezdetén. A 14.
fejezet a mártírrá
lett, később pedig szentként tisztelt nőknek állít emléket,
hangsúlyozva,
hogy hagiographikus és egyes eretnek irányzatokkal polemizáló
forrásaink
nem teszik lehetővé, hogy a keresztény közösségek, és azon
belül a nők
mindennapi életét megismerjük. A 15. fejezet főhőse a
Prokopios Titkos
története által egyszerűen prostituáltként ábrázolt
császárné, Justinianus felesége.
Hartmann szerint egy császárné két módon befolyásolhatta a
trónutódlást:
vagy szült egy törvényes örököst, vagy túlélte férjét, és hozzáment
annak utódjához. Theodóra nem szült örököst, és férjénél 17
évvel korábban
halt meg. Jelenleg ismert portréját Prokopios gyűlölete
határozza meg
számunkra, amely magát Justinianust sem kímélte. Hartmann
mindenesetre
hozzáteszi, hogy a keresztény császárnéknak volt még egy
mozgásterük:
templomok és kolostorok alapítása, támogatása, amelyen
keresztül nagyban
befolyásolhatták férjük egyházpolitikai döntéseit.
A könyv utolsó fejezete egy túl rövid, mindössze hét oldalas
kutatástörténeti
összefoglalás. A kifejezetten nőkkel foglalkozó szakirodalom
kezdete
Giovanni Boccaccio munkája a híres asszonyokról. Ez a
szemlélet a XIX.
századig uralta a probléma megközelítését, bár még a XX.
században is
születtek olyan munkák (pl. Ernst Kornemann tollából),
amelyek kizárólag
a híres, de talán még inkább a hírhedt személyiségekre
koncentráltak, akik
egy hasonlóan híres férfi oldalán befolyásolták többé-kevésbé
a történelmet.
A XIX. század végén azonban megjelent egy jog-, illetve
kultúrtörténeti
irányzat, amely különösen a család-, házasság- és örökösödési
jog
fejezeteiben helyezett nagyobb súlyt a nők helyzetének
bemutatására. Ez
azonban kiszakította a nőket a történelmi kontextusból, és
mesterségesen
szétválasztotta egymástól a férfiak és nők világát, amely
ennyire és ilyen
formában soha nem vált el egymástól. A nőtörténet
kialakulásának fordulópontját
Sarah B. Pomeroy Goddesses, Whores, Wives, and Slaves című
könyvének 1975-ös megjelenése jelentette. A némileg feminista
munka a
nők társadalmi, gazdasági és jogi kirekesztettségét és
elnyomását hangsúlyozta
a történelemben, megalapozva az emancipáció jogos
követelését.
Ugyanakkor termékenyítőleg hatott a kutatásra, mivel
láthatóvá tette az ed-
dig rejtőzködő női rétegeket a rabszolgáktól a
prostituáltakig, és újraértelmezte
a klasszikus forrásokat az új szempont szerint, miszerint
azok szükségszerűen
mindig a férfi nézőpontja alapján íródtak. Az orvostörténeti,
vallástörténeti és régészeti források elemzése pedig olyan,
közvetlenül nők
által hagyott nyomokat derített fel, amelyeket nem
befolyásolt a másik nem.
Az 1980-as években jelentkezett gender studies inkább azt
hangsúlyozta,
hogy a gender alapvetően kultúrálisan, és nem biológiailag
meghatározott
karakter. A nemek közötti munkamegosztás történelmileg
változó. A férfi
nézőpontja elveszíti „általános emberi“ funkcióját. A
történelemnek nemcsak
egyes fejezeteit kell átdolgozni, hanem az egészet,
megtalálva benne a
nőnek a férfihez hasonlóan meghatározó szerepét. Ezzel a
„jogfosztott nő“
történelmi mítosza is elveszíti létjogosultságát.
A könyv nagy erénye, hogy közel másfél évezreden keresztül,
alapos
forrásismerettel mutatja be a nők olykor rejtőzködő világát,
legnagyobb
– de a szerző által vállalt – hibája viszont az, hogy ezt
elsősorban irodalmi,
történetírói források felhasználásával teszi, és a
régészeti/tárgyi emlékek
csak a jól megválogatott (és bőségesen kommentált)
illusztrációk formájában
jelennek meg. A szöveg olvasmányos, de a 46 oldalas
jegyzetanyag és
a 16 oldalas szakirodalom-jegyzék (a név- és tárgymutatókkal
együtt) alkalmassá
teszi a könyvet arra, hogy egyetemisták és a kérdéskörrel
most ismerkedő
szakemberek számára további kutatásaikhoz korrekt
kiindulóponként
szolgáljon.
Elke Hartmann: Frauen in der Antike. Weibliche Lebenswelten
von Sappho bis Theodora(Ókori nők.
A női élet világa Sapphótól Theodóráig). Verlag C. H. Beck,
München, 2007. 278 old. 14 fekete-fehér képpel.
Németh
György