Klió 2008/2.
17. évfolyam
Ókor
Választási harc az ókori Rómában
A Pompejiben járó-kelő, falfeliratokat böngésző látogatónak
könnyen támadhat
az az érzése, hogy a városban mindenki a választások lázában
égett,
és méghozzá nem csupán a végzetes Kr. u. 79. évben, amikor a
Vezúv
váratlan kitörése elpusztította az addig virágzó itáliai
várost. A hamueső
konzerváló hatásának köszönhetően ugyanis Pompeji házainak
falain több
rétegben őrződtek meg a feliratok, így azok egészen a
köztársaságkorig vissza-
menőleg nyújtanak értékes információkat a helyi
választásokról. A római
történelem rendkívül becses forrásai közé tartozó pompeji-i
graffitik között
külön csoportot alkot az a mintegy 2800 darab választási
felirat, amelynek
egy részét külön összegyűjtve és magyarázva tárja olvasói elé
Karl-Wilhelm
Weeber, több, az ókori Rómával foglalkozó nagysikerű könyv
szerzője. Jóllehet
ez a könyvecske – magától értetődően – csak Pompejiből ránk
maradt
falfeliratokat tartalmaz, néhány más városból fennmaradt
hasonló felirat
alapján a szerző szerint jó okunk van azt feltételezni, hogy
az ezekből kirajzolódó
kép az egész birodalomra jellemző volt.
A szerzőhatározott különbséget tesz a császárkor idején
Rómában, valamint
a birodalom kereken kétezer más városában zajló választások
között.
Míg az előbbiben maga a császár gondoskodott arról, hogy a
választások a
„megfelelő” eredménnyel záruljanak – és ez nem éppen
lelkesítően hatott
a polgárokra –, addig a vidéki városok, így Pompeji lakói (a
választásra
jogusult szabad férfi polgárok) igen intenzíven éltek azzal a
jogukkal, hogy
a helyi tisztségviselők megválasztása révén – legalább
részben – ők maguk
döntsenek a római senatus megfelelőjének tekinthető városi
tanács (ordo
decurionum) összetételéről. A megválasztott tisztviselők
ugyanis hivatali
idejük leteltével a tanács tagjai lettek. (Az ordo decurionum
száz tagjának
többsége ugyanakkor egy meghatározott összegért,
honorariumért megvásárolhatta
tagságát.) A választások során a jelöltek bizonyosan
felléptek a
nyilvánosság előtt, beszédeket tartottak, nagyszabású
színházi és amphitheatrumi
látványosságokkal, no meg a választási harc más formáival
igyekeztek
befolyásolni a választókat. A választási harc legszembetűnőbb
jelei
azok a nagy betűkkel, széles ecsetvonásokkal felvitt piros és
fekete színű
választási felhívások (tituli picti, olasz műszóval: dipinti)
voltak, amelyek
a „kampány” idején városszerte valósággal ellepték a házak
falait. Mivel a
tisztségviselők hivatali ideje – az annuitas elvének
megfelelően – egy évig
tartott, így minden évben voltak választások, ezért azok után
fehér réteggel
vonták be a feliratokat: így teremtettek üres
„reklámfelületet” az újabb
választási „plakátok” és más hirdetmények számára. A
régészeknek ennek
köszönhetően sikerült igen régi, a Kr. e. 80 és 30 közötti
időszakból származó
választási feliratokat is „előcsalogatniuk”. Mindenesetre a
legtöbb
természetesen a Vezúv kitörésének évéből, Kr. u. 79-ből
származik.
A választási harc menete a következő volt: a jelölteket
hivatalosan bejelentették
és bevezették a pályázók listájára (professiones petentium).
Csak
az aktív választójoggal rendelkező polgárok jelöltethették
magukat. (Passzív
választójoga volt minden szabadon született, 30. életévét már
betöltött
férfi polgárnak.) A lista elkészülte után vette kezdetét a
hónapokig tartó
választási harc, mígnem márciusban a választásokon eldőlt, ki
töltheti be a
helyi közigazgatás élén álló két aedilis és ugyancsak két
duumvir (a római
consulok helyi megfelelői, akik a volt aedilisek közül
kerültek ki) tisztségét.
Ötévente került sor a nagy tekintélyű helyi „censorok”, a
duumviri
quinquennales megválasztására.
A választási feliratok – ezek közül a szerző könyvében kb.
140-et közöl
bizonyos témák szerint csoportosítva, fordításukkal együtt –,
nyelvi megfor-
máltságukat tekintve, meglehetősen egyszerűek és egyhangúak:
kevés
kivételtől eltekintve, rövid felhívások a pályázó nevének, az
elnyerni kívánt
tisztségnek a megjelölésével, melyhez esetenként a támogató
(rogator)
neve, esetleg foglalkozása járul a „kérlek benneteket, …-t
válasszátok
meg!” (oro vos faciatis) formula rövidítésével (ovf).
Politikai szempontból
teljesen tartalmatlanok, a jelölt programjára vonatkozó
kijelentéseknek
(egyetlen eset kivételével, amikor a jelölt a rogator szerint
kímélni fogja a
városi kincstárat) nyoma sincs. Kizárólag a pályázó
személyisége számított,
a politikai elképzelései egyáltalán nem.
A könyv külön
csoportba sorolva foglalkozik azokkal a dipintokkal,
amelyekben a pályázó támogatói a szomszédok (vicini). (Példa:
M Lucretius
Frontonem aed(ilem) vicini rogamus / „Mi, szomszédok, kérjük,
hogy
Marcus Lucretius Frontót válasszátok aedilisszé.”) A külvilág
számára nem
kis információértéke volt annak, hogy olyanok szálltak síkra
a pályázó mellett,
akik őt jól ismerték: ha ők állították róla azt, hogy
„érdemes arra, hogy
a polgárok érdekében politikai szerepet vállaljon” (dignus
rei publicae, rövidítve:
drp), akkor azt kétségkívül inkább el lehetett hinni, mintha
őt csu-
pán távolról, vagy személyesen egyáltalán nem ismerők írták
ugyanezt. Az
ilyen vicini-felhívások a legsűrűbben természetszerűleg a
pályázó lakóhelye
környékén tűnnek fel, de arra is van példa – talán a rossz
szomszédság,
vagy a pályázó előnytelen tulajdonságai miatt – hogy
lakóhelyének közvetlen
környezetében egyetlen ilyet sem lehet találni.
Gyakran ugyanazon foglalkozást űzők a választási felhívások
„aláírói”
(Pl. M Cerrinum pomari(i) rog(ant) / „A gyümölcskereskedők
kérik, hogy
Marcus Cerrinust válasszák meg.”) Jóllehet ilyenkor
gyaníthatóan egy collegium
állt a jelölt mögött, egyetlen egy olyan választási felirat
sincs, amely
ezt egyértelműen bizonyítaná.
Meglepő módon, a feliratokon meglehetősen nagy számban jelennek
meg
nők mint valamelyik pályázó támogatói, jóllehet ők sem aktív,
sem passzív
szavazati joggal nem rendelkeztek. Nem tudni, hogy általános,
vagy speciálisan
Pompejire jellemző jelenségről van-e szó, mindenesetre a
nőknek a
választások során megnyilvánuló politikai aktivitása
Pompejiben is új fejleménynek
számított: a Kr. u. 62. évi földrengés előtti időkből
egyetlen ilyen
feliratunk sincs (ami persze lehet véletlen is).
Mindazonáltal a „férfi” és a
„női” dipinti között semmiféle különbség nincs. Ugyanakkor
figyelemreméltó,
hogy amikor a pályázónak egyszerre két támogatója van – egy
férfi és
egy nő –, akkor néhány esetben a nő neve áll az első helyen,
míg a férfinek
csupán a kísérő szerepe jut. [Pl. A Vettium Firmum aed(ilem)
ovf. dignus
est Caprasia cum Nymphio rog(at) una et vicini / „Kérlek
benneteket, hogy
Aulus Vettius Firmust válasszátok aedilisszé. Megérdemli.
Caprasia kéri ezt
Nymphiusszal együtt; a szomszédok is (kérik).”] Nem
tudhatjuk, hogy mi
indította ezeket a nőket arra, hogy részt vegyenek a
választási harcban, de
a személyes ismeretség, rokonság sokat nyomhatott a latban,
mint például
Taedia Secunda esetében, aki unokáját ajánlja lelkesen a
választók figyelmébe:
L Popi(dium) S(ecun)dum aed(ilem) ovf. Taedia Secunda cupiens
avia
rog(at) et fecit / „Kérlek benneteket, Lucius Popidius
Secundust válasszátok
meg aedilisszé. Nyomatékosan kér erre benneteket nagymamája,
Taedia Secunda,
és ő készíttette (a feliratot?)”. Úgy tűnik, hogy a férfiak
eltűrték a nők
efféle szerepvállalását. Csupán két olyan esetről tudunk,
amikor bizonyíthatóan
közbeavatkoztak: az egyébként jól olvasható választási
felhívásokban a
javaslattevők nevét lefestették. A rávitt réteg eltávolítása
után kiderült, hogy
egy bizonyos Cuculla és Zmyrina „korteskedett” C. Iulius
Polybius mellett.
Más feliratokból tudjuk, hogy mindketten Asellina kocsmájában
dolgoztak
„pincérnőként”. Bár ez a miliő sok férfit, és ezzel sok
választót vonzott, a
törvények szerint „illetlennek” számított. Ezért dönthetett
úgy – minden bizonnyal
– Polybius, hogy lelkes női híveinek nevét inkább
eltüntetteti…
A nem anonym, vagyis a rogatort megnevező feliratok külön
„osztályába”
sorolja Weeber azokat, amelyek minden más csoportból
kilógnak: érdekes,
rendkívüli, néha bohókás, fura felhívások ezek. Itt kapnak
helyet azok
a dipinti, amelyekben egy cliens a rogator, egy pap, egy
bíró, az egész ordo
sanctus, a „nép”, a „lakosság”, a felszabadított rabszolgák
legrangosabbja,
vagy éppen az (amphitheatrumi) látványosságok nézői. Némely
„humoros”
választási felhívásról minden bizonnyal szívesen lemondtak
volna a pályázók.
Nem éppen a derék polgár (vir bonus) képét erősítette az
emberekben,
ha valakinek olyan támogatói akadtak, mint a „hétalvók”
(dormientes), a
„zsebesek” (furunculi), a szökött rabszolgák (fugitivi), a
„késő éjszakáig
lumpolók” (seribibi), a kockajátékosok (aliari) és
bérgyilkosok (sicari).
Ezzel együtt a választások a szerző szerint igen korrektek
voltak: negatív
kampányra, a politikai ellenfél lejáratására utaló példa
(„plakátjainak” átmázolása,
rosszindulatú megjegyzés, karikatúra formájában) csak elvétve
akad.
Maguk a feliratok – politikai program híján – kizárólag a
pályázó jellemvonásaira,
alkalmasságának, erkölcsi feddhetetlenségének alátámasztására
helyezték a hangsúlyt. Ez általában két állandósult
kifejezésben öltött
formát, amelyeket éppen ezért rövidítve használtak: vb,
vagyis vir bonus
(„jó ember”, „derék polgár”) és drp vagyis dignus rei
publicae (méltó a
közösséghez, méltó arra, hogy a közösség érdekében eljárjon).
Egyértelmű
bizonyítéka annak, hogy a rómaiak a választások során
személyek és
nempolitikai programok között döntöttek. Érthető, hogy a
jelöltek minden tőlük
telhetőt megtettek – időnként a törvényesség határait is
átlépve – annak érdekében,
hogy választóikban minél több rokonszenvet ébresszenek
önmaguk
iránt. A különféle rafinériákról a vitatott szerzőségű Commentariolum
petitionis alapján számol be a szerző.1
1. Magyarul ld.: Nótári T.–Németh Gy.: Hogyan nyerjük meg a
választásokat? Quintus Tullius
Cicero A hivatalra pályázók kézikönyve. Lectum Kiadó Szeged,
2006.
Az utolsó fejezetet Weeber azoknak a segítőknek szenteli,
akiknek köszönhetően
a választási feliratok a falakon megjelenhettek. Rendszerint
magányosan
vagy csapatban dolgozó hivatásos scriptorokról („író”) van
szó,
akik a választási felhívást nagy, jól látható betűkkel – a
megbízó által kijelölt
helyen, az általa megfogalmazott formában – felfestették.
Nekik persze
nem csupán a választások idején akadt munkájuk, hiszen más
hirdetményeket,
így a különféle látványosságokra való meghívókat is velük
festtették fel
a rendezők. Ha nem egyedül végezte a feladatát, akkor a
dealbator volt a segítségére,
akinek a korábbi jelszavakat kellett eltüntetnie, a
scalarius, aki a
létrát tartotta, hogy megfelelő magasságban lehessen
elhelyezni a feliratot,
no meg a lanternarius, aki világított, ha éppen éjszaka
kellett dolgozni. Persze
lehetett valaki egyszerre lanternarius és scalarius is: C
Iulium Polybium
aed(ilem) v(iis) a(edibus) s(acris) p(ublicis) p(rocurandis)
lanternari, tene
scalam! / „Válasszátok meg Gaius Iulius Polybiust aedilisnek,
hogy gondját
viselje az utaknak, a szent- és középületeknek! Lámpatartó,
tartsd a létrát!”
Karl-Wilhelm Weeber: Wahlkampf im Alten Rom. Patmos Verlag,
Düsseldorf 2007, 93 old.
Szekeres
Csilla