Klió 2008/3.
17. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Olasz iskolatörténet
Bevezetőjében
a szerzőelőrebocsájtja könyve tartalmát, a téma időbeliségét:
alapvetően
az olasz középiskolai rendszert fogja elemezni, melynek alapjait
a
XIX. század közepén rakták le, s azóta próbálják fejlődési irányvonalait
meggyöngíteni
egészen a XX. század végéig, amikoris az alkotmányozó
hatalom
„ideológiai szükségszerűségből” kiindulva veti fel az ‘állam’
iskoláját.
„Ez a könyv tehát a megszűnés története” – zárja bevezető
gondolatait
a Bergamói Egyetem iskolatörténettel foglalkozó professzora.
A
XX. század olasz kulturális életében, azon belül a közoktatásban, a
Giovanni
Gentile (1875–1944) által alkotott modellek szolgáltak mintául.
Az
ő iskolája az olasz történelemből indult ki, szilárd alapjait a demokratikus
eszmék
gyöngítették meg, majd rombolták le. A távoli múltban kialakított
tartalmakat,
struktúrákat az 1930-as évektől napjainkig folyamatosan
ásták
alá, különösen a republikánus alkotmányok, amelyek az iskolát politikai
céloknak
rendelték alá. A II. világháborúban az iskola a két vezető
olasz
politikai – kulturális vonulatnak a kereszttüzébe került, a katolikusok
és
a kommunisták harcának egyik tétjévé vált az az intézmény, amely
kezdetektől
fogva sok tekintetben szétszórt középréteg „minősítésének
kivételezett
tere” volt; ez az eszme a XIX. és a XX. század egész iskolatörténetét
jellemezte.
Az eredetileg a magányosságra, az individuum magába
zárkózottságára
alapozott középiskolát a II. világháború utáni politika viszont
nem
tűrhette, hiszen célja az volt, hogy az egyén „lemondjon önmagáról,
s
a tömeghez tartozzék.”
De
most térjünk át a történelemre! A XX. század elején még uralkodó
középiskolai
rendszert a klasszikus oktatási módszerek és tartalmak határozták
meg,
és a városi kultúrához kötődtek; a rendszer megalapítója Gabrio
Casati
(1788–1873) volt, de a gyökerek egészen a XVI. századi Jézus
Társasága
iskolaszervezetéig nyúlnak vissza. Az egységes Itália létrejötte
mély
rést vágott ebbe a rendszerbe, aminek szembetűnő jele nyelvi sajátosságokban
(dialektusok
megszűnése, a beszélt nyelv elsőbbsége az írott
nyelvvel
szemben) öltött testet. Az iskola ekkor igyekezett az ország periferikus
részeit
és a lakosság periferikus rétegeit bevonni a nemzeti egységbe.
A
nemesek számára fönntartott kollégiumok mellett ott voltak az
egyesített
Itália állami irányítás alatt álló líceumai. A XVI. század második
felétől
az ellenreformáció pedagógiája terjedt el saját intézményrendszerével,
s
maradt fenn csaknem érintetlenül több, mint két évszázadon át.
A
francia császárság is hagyományozott valamit az olasz restauráció
iskolapolitikájára:
ez
pedig „az elitképzés központosítása és a népoktatás helyhez kötöttsége
közötti
polarizáció” volt. A XIX. században a közép- és
általános
iskolák koncepciójukban kölcsönös függőségen alapultak, ezen
belül
az általános iskola valamennyi állampolgáré volt, míg a középiskolák
klasszikus
és szakképzésre osztódtak, azaz maradt a kettősség az elitképző
iskolák
és a társadalom alsóbb rétegeit kiszolgáló iskolák között
A
XVI. század közepétől a modern korig mindvégig a latin nyelv
körül
forgott minden iskolarendszer, kivéve a népiskolákat, ahol a latin
nélkül
folyt az oktatás. A XIX. század közepétől olyan elit modellű iskolára
szükség
volt, amely egységes nemzeti kultúra létrehozására képes. A
középréteg
pontos meghatározása pedig azért volt szükséges, hogy kidolgozhassanak
egy
középfokú kulturális formációt, amely önállóan működhet
a
klasszikus arisztokratikus és a „plebejus” oktatás realizmusa között.
Külön
problémát jelentett ekkoriban az egységes koncepciójú tankönyvek
megírása.
A grammatika az oktatás középpontjában állt mint viselkedési
és
intellektuális nevelőeszköz.
1861
és 1877 között az oktatási intézmények a mezőgazdasági, ipari
és
kereskedelmi minisztérium hatáskörébe tartoztak, ezután tértek
vissza
a közoktatási minisztériumhoz. A XIX–XX. század fordulóján
megszaporodtak
a művészeti iskolák, a szakképző intézetek (közgazdaságtan,
felsőfokú
technikusi, mezőgazdasági stb.). A technikumok
a
népoktatást voltak hivatottak kiegészíteni. Az olasz iskolatörténet
előre
vetítette a technikai – szakmai képzés egész szektorának egységes
kormányzati
rendszerét, mely a termelés elsődlegességét hangsú-
lyozza.
Példa erre a tengerészeti iskolák létrehozása, mely iskolák révén a
Dél
is belépett az olasz iskolaépítésbe a XIX. század hatvanas éveiben. Az
elsődlegesen
agrár-Olaszországban a mezőgazdasági szakiskolák foglaltak
el
kiemelt helyet. Az említett technikusi – szakmai iskolák az egyesülés utáni
első
években a vidéki származású középrétegek kialakulásában játszottak
nagy
szerepet, ezek az új középrétegek pedig magának az országnak a
politikai
arculatát alakíthatták azután. A XIX. században az iskolák épületei
nem
feleltek meg az új igényeknek: túlzsúfolt osztályok, kevés tanító, több
évfolyam
együttes oktatása, a tanítók össze-vissza utazgattak az országban,
stb.
A tanulók számára az jelentett nehézséget – többek között –, hogy a
dialektusokról
át
kellett térniük egy új nyelvre, azaz az olaszra, tankönyveikben
eleinte
a vallásról, a hazáról és a családapa iránti tiszteletről olvashattak.
természetesen
nagy különbségek voltak a falusi és a városi iskolák között,
viszont
ez utóbbiakban is kevesebbet törődtek a népből származó gyerekekkel,
s
a gazdagabb régiók iskoláiban tanítók nagyobb támogatást kaptak.
Kimondottan
olasz jelenség volt a korabeli Európa többi országához képest
a
tanítónők jelenléte az oktatásban. Mindent összevetve, „a XIX. századi
iskola
mindenképpen ‘botrányos’ volt” – írja a szerző. Mindezek mellett
a
XIX. században az iskola az alsóbb társadalmi rétegek integrálásának és
a
nemzetállam építésének egyik eszköze volt, az „olasz primitivizmus látványával
szemben
pedig a liberális kultúra az általános iskolának döntően
civilizáló
funkciót adott. Ebben a rendszerben a tanító a plébános mellé
helyeződött,
s ezt a helyzetet 1907. októberében a már említett Giovanni
Gentile
megerősítette: a többséggel szemben az általános iskolákban történő
vallási
oktatás mellett állt ki.
Az
egész XX. századon végigvonult a humanista kultúra szerepének
a
problematikája. Az 1960-as években a latin nyelv ellen meghirdetett
kampány
a század utolsó negyedében a középiskolai irodalomoktatásnak
központi
kérdése lett, ehhez csatlakozott a nyelvtan visszaszorítása, a mai
nyelv
elsődleges használatának előtérbe helyezése. Gentile számára az általános-
és
középiskolai képzés célja az volt, hogy az olaszokat a nemzeti
kultúra
közös alapjához visszavezesse, s a kettő közül az általános iskolát
tekintette
a kultúra terjesztése alapvető tényezőjének, valamint az „egységes
állam
és a mezőgazdasági termelők közötti történelmi találkozásnak.”
Gentile
reformjainak kiemelkedőeleme volt az oktatást irányító szervezetek
átalakítása
is. Szerinte a középiskola nem vehette el a serdülők teljes
szabadidejét,
hanem az individuum tapasztalatszerzését kellett céloznia, az
iskolareformnak
pedig az „olasz kulturális hagyományok és gondolkodás
radikális
újraírását” kellett véghezvinnie. Az ő iskolája – városi iskola, a
városi
emberek kapcsolatrendszerét hivatott közvetíteni.
A
fasizmus számára az 1905-ben megfogalmazott, középiskolákra
vonatkozó
gondolkodás elfogadhatatlan volt; az oktatást most a politikának
vetették
alá, amelyben a hagyományos mezőgazdasági és irodalmi
elit
kultúrája mellett fennmaradtak olyan ágazatok, amelyek technikaiszakmai
irányban
fejlődtek tovább, hogy így jobban megfelelhessenek a
munkaerőpiac
követelményeinek. A középiskolákban egyre inkább nyilvánvalóvá
vált
a politikának a gazdaság feletti uralma, bár emellett Mus-
solini
akarata is teljesült: a testnevelés célja a kitartás volt, valamint,
hogy
az egyediségnek föl kellett oldódnia a „politikai közösségben”.
A
XX. század második felében a „nemzeti” iskola állt szemben az „államival”
abban
az értelemben, hogy az előbbi az olaszok többségének „szellemi
orientációját”
tükrözte, különösen a katolikus körökben, azokon belül is a
jezsuiták
között. Az iskola-vitának két kiemelkedő szereplője Aldo Moro
és
Concetto Marchesi volt, az előbbi a kereszténydemokrácia, a második a
kommunisták
részéről. A II. világháború után egyébként a követendő iskolapolitika
a
nagypolitika szinte minden ágában jelen volt, hiszen nagy volt a
tét:
milyen állampolgárokat neveljenek az állam számára. Moro elismerte
azt
a tényt, hogy az államnak komoly szerepet kell vállalnia a nevelésben
és
az oktatásban, a magániskolák szerepét pedig az Olasz Kommunista Párt
sem
ellenezte.
Benedetto
Croce, a XX. század egyik kiemelkedő írója és politikai gondolkodója
nem
támogatta a kereszténydemokrata álláspontot, ő a világi oktatás
mellett
tette le a voksot. Az 1950-es évektől a kommunisták egyre
erőteljesebben
szálltak szembe a „klerikális iskolával.” A II. világháború
utáni
éveket egyébként a szerző „utópikusnak” nevezi, amelyben az OKPra
hárult
az állam átalakításának feladata, amelyben az alsóbb néprétegek
képzése
az egész politikai élet fontos tényezőjévé vált
Mi
jellemezte a Kereszténydemokrata Pártot általában a politikai-szociális
állásfoglalásaiban?
Két dolog: 1. A XI. Pius pápa által megfogalmazott
szociális
doktrína, mely az állam és a civil társadalom különválasztásán alapult,
valamint
a közbülső társadalmi testületek pluralizmusa; 2. A katolikus
ifjúság
részéről jövő nyomás, politikai elkötelezettségének tudata, azután
a
keresztény párt által vállalt szerep a társadalom radikális átalakításában.
Azt
is mondhatjuk a szerzővel: „igazi és valóságos kereszteshadjárat az ún.
elit
kultúra ellen”; mindezek mellett a XX. század végén az oktatás válsága
magának
az alkotmányozási folyamatnak is a válsága, az új iskola pedig
a
katolikus világ által megfogalmazott követelés. 1951-ben a kereszténydemokrata
miniszter
által fölvázolt iskolareformot elvetették, és a XXI.
század
első éveit kellett megvárni ahhoz, hogy Olaszországban általános
normatívák
lássanak napvilágot az oktatás területén.
Alkotmányról
szóltunk imént. Ennek az alkotmánynak a „mítosza” kiélezte
a
„látens konfliktust” közép- és népiskola között, míg a XIX. századi,
Gentili
által megfogalmazott értékek keményen ellenálltak a II. világháborút
követő
„demokratikus populizmus”-nak csakúgy, mint a fasiszta populizmusnak.
Az
OKP-nak kb. 1955-ig nem volt kidolgozott iskolapolitikája – a
Sztálin
halála utáni években került be ez a kérdés a párt kulturális program-
jába,
ott is oly módon, hogy a latin nyelv eltörlését követelték, valamint,
hogy
az általános középiskolát közelítsék a szakközépiskolákhoz. Ezekben
az
években egyébként az OKP kulturális irányítását Antonio Gramsci vezette.
Még
mindig az 1950-es éveknél maradva: a középiskolák alsó osztályaiba
lépettek
száma tartósan nőtt, a fiatalok egyre több időt töltöttek az
iskolában,
még a II. világháború utáni években megindult a nők beiskolázása.
Presztízskérdések
is felmerültek közben a hallgatók és a szülők körében:
inkább
többet tettek félre a családok, csak azért, hogy gyermekeik jóhírű,
esetleg
magánegyetemre járhassanak, ezzel is kimutatva ellenérzésüket a
„demokratikus
iskolával” szemben. 1970 májusában Frascatiban konferenciát
tartottak,
amelynek résztvevői olyan egységes rendszerről vitatkoztak,
amelyen
belül elkülönítenék a közös-kötelező, az opcionális és a szabadon
választható
tantárgyakat. Változás azonban ez után sem történt, az 1970es
és
1980-as években a középfokú oktatás problematikája továbbra megoldatlan
maradt.
A tanár mint olyan eltűnt az iskolából, szakmai tudása,
egyénisége
úgyszintén, hogy helyükbe a kimondottan szervező – irányító
individuum
kerüljön; gyakorlatilag a tanár fölöslegessé vált, az olasz iskola
pedig
elsüllyedt a középszerűségben! Mindezek helyett jött a marxizmus
és
az „evangelikus radikalizmus”, az irodalom és az irodalmi nyelv értéke
megszűnt
létezni, a pedagógiát és művelőit felszippantották a minisztériumi
bizottságok,
az oktatás minőségét feláldozták a munkaerő-piaci ráták
fenntartására,
s a dekvalifikáció már az egyetemeket is elérte. Az 1990-es
évek
elején Olaszország végére ért nagy átalakulásának, és az évtized közepéig
stabil
maradt.
Komoly,
nagy munkát tart a kezében az olvasó. Sajnos, a használt
nyelvezet
roppant komplikált, sok a hosszú és elvont(nak tűnő) eszmefuttatás,
a
szerző szabadon ugrál évek–évtizedek–évszázadok között, stílusára
sok
helyen a retorika a jellemző, mintha szabadelőadást tartana egy képzelt
közönségnek
Adolfo
Scotto di Luzio: La scuola degli italiani (Az olaszok iskolája). Bologna, Il
Mulino,
2007. 423
o.