Klió 2008/3.

17. évfolyam

 

A ROKONTUDOMÁNYOK KÖRÉBŐL

 

A mongol régészet tudománya

 

Szenzációs mű látott napvilágot Mongóliában: a Tudományos Akadémia kiadványa

108 kötetben fogja át a rendszerváltás óta elért tudományos eredményeket.

A sorozat 32. kötetében a régészeti felfedezéseket foglalják össze,

ahol a nemzetközileg is elismert hazai régészek időrendileg, témánként különválasztva

tárgyalják az eddigi feltárások eredményeit a kezdeti lépésektől

egészen 2006-ig, miközben több, mára elavulttá vált nézettel is leszámolnak.

A könyvben szinte minden korszak korábbi történetét átírták, hiszen 1990 után

jelentős feltárásokra került sor. A legfontosabb eredménynek a kutatók azt tartják,

hogy megdőlt az a régi nézet, amely szerint a pusztai népeknél nem volt jellemző a

városias életmód. A könyvből megtudjuk: 1990 óta nemzetközi együttműködések

keretei között szinte minden megyében végeztek terepbejárásokat

és kezdtek meg ásatásokat. Az oroszok mellett európai – főleg német és francia

– régészek, de amerikai kutatók is megjelentek, sőt japán és koreai szakemberek

is vizsgálni kezdték a pusztai népek egyik bölcsőjének tartott mongol vidéket.

Az elmúlt bő másfél évtized alatt újraírták a mongol kőkorszak műveltségének

időrendjét, hiszen az új leletek tucatjai más megvilágításba helyezték a

mongol területeken élők életmódját és kultúráját. Főleg az ország középső

területein találtak gazdag barlangleleteket, amelyek azt igazolták, hogy már

több tízezer éve volt élet ott. 1995–2000 között mongol–orosz–amerikai expedíció

végzett kutatásokat a korai leleteiről híres Bajanhongor megyében,

és az ott lévő barlangokban, köztük a Cagán agujban 750 ezer éves emberi

nyomokat találtak. Ez azt mutatja, hogy Mongólia területén már a legkorábbi

őstörténeti korszakoktól éltek emberek. Hasonló eredményre jutottak Dornogobi

megye kutatása kapcsán is. Ezekkel megerősítették Roy Andrew Chapman

korábbi, 1920-as években megtalált leleteit, miszerint a ma sivatagos táj

egykoron kiváló élőhely lehetett az emberek számára. Az expedíció feltárásaiból

egy háromkötetes munka is készült angol nyelven, amely teljesen újraírta

Mongólia legkorábbi történetét.

A bronzkorból is számos érdekes lelet került elő. A könyvből megtudhatjuk,

hogy a paziriki-kultúra Mongóliában is széles körben elterjedt az

altaji hegyvidéken, amelyet a mongolok is egyértelműen a szkítákhoz kötnek.

Az eddigi összeírások szerint 120 helyen 600 kisebb és nagyobb sírt

tártak fel. A leletekből az körvonalazódik, hogy a szkíta népesség nemcsak

pásztorkodásból élt, hanem életükben nagy szerepet játszott a mezőgazdaság

is. Északnyugaton, Uvsz megyében még 1980-as években bukkantak

egy egyedülálló kultúrára, amelyet lelőhelyéről Csandmaninak nevezték el.

Az Kr. e. VII–III. századi lelőhelyen vegyesen éltek mongoloidok és europidok,

kurgánokba temetkeztek, és sajátságos kultúrát hoztak létre, amelyet

egyelőre önállónak tekintenek a régészek.

A mai Uvsz megyében viszont találtak egy eddig teljesen ismeretlen és

páratlan műveltséget, amelyet még nem kötöttek egyik pusztai néphez sem.

A szkíták fejlett műveltségét a sírok mellett az úgynevezett szarvasos kövek

bizonyítják, ebből csak az ország területén több mint ötszázat sikerült megszámlálniuk.

A kötet társszerkesztője, Ulambajar Erdenebat szerint a legnagyobb

fejlődés a középkori régészetben ment végbe, hiszen míg a népvándorlás

kor iránt mindig is nagy volt az érdeklődés, a mongol birodalom leletei és

anyagi kultúrájának feltárását elhanyagolták a hazai szakemberek.

Fellendült a sziklarajzok vizsgálata is, ezzel szintén egy orosz–amerikai–

mongol expedíció foglalkozott, amely 2000-ben Bajan Ölgijben hatalmas

völgyben tártak fel tízezernél is több ábrázolást, amelyek korszakolása

még folyik a kutatók körében.

A legnagyobb szenzációt azonban a hun leletek jelentik Mongóliában,

amelyből a nemrég bezárt Dzsingisz kán és öröksége kiállításon idehaza is

ízelítőt kaphattunk. Hun sírok egész Mongólia területén előkerültek, jelenlegi

adatok szerint hetven helyen 4000 sírról tudnak a régészek, de ezekből

eddig alig 400 feltárására került sor. A hun régészeti eredményekről

már Zagd Batszajhan: A hun népek története című, 2006-ban magyarul is

megjelent művéből tájékozódhattak a magyar olvasók, de abból még fontos

részletek – többek között a hun városok kérdése – hiányoztak.

A most kiadott mongol nyelvű könyvben négy nagyobb hun város szerepét

tisztázták, ebből kiemelkedik a Töv megyében feltárt Boroo szuurin,

amely jelentős kézműipari központ volt, és amelynek fontosságát leginkább

a Bajkál-tó melletti Ivolgához lehetne hasonlítani. A leletek alapján úgy

tűnik, hogy az itt készített tárgyak kerültek bele a híres Noin ula (Nojon uul)

kurgánsírok közé.

Új eredményekkel szolgáltak az írástörténet kutatói is. A szakemberek

számára mára nem kétséges, hogy a hunoknak is volt írásuk, amely rovás

írás lehetett. Néhány írásszakértő, a mongol L. Csuluunbátor és a belsőmongol

Gai Sai Lin az észak-kínai és néhány kelet-mongóliai rovásfeliratot

egyértelműen a hunokhoz kötnek. A rovás eredetéről még H. Perlee régész

írt egy tanulmányt 1971-ben, ahol kimutatta, hogy az állatbillogok és a rovásjelek

között nagyfokú a hasonlóság, és szerinte az írás belső fejlődésen

ment keresztül. Természetesen a délre, Kínához került hunok ismerték a

kínai jeleket, amelyről pecsétfeliratok tanúskodnak. A legtöbb írásos lelet

azonban a türkkorhoz (VI–VIII. század) köthető: ezeket Battulga, a Mongol

Állami Egyetem Török Filológiai Tanszékének munkatársa dolgozta fel és

adta közre 2005-ben. A korábbiakhoz képest 20 új helyről kerültek elő

rovásfeliratok csak Mongólia területén. A közös, mongol-japán együttműködésben

megvalósuló „Bicseesz”-projektben pedig a két ország kutatói az

ország területén fellelt különböző fajtájú írásokat gyűjtik össze, amelynek

során négy hosszú szogd felirat, de perzsa, kitaj, bráhman, sőt az Altajhegységben

nesztoriánus keresztény feliratok is előkerültek. Mindezek azt

bizonyítják, hogy a mongóliai területek fontos kereskedelmi központok voltak

a történelem során.

A türkök viszonylag rövid életű államot (555–744) hoztak létre Mongóliában,

ahol sok emléket hagytak maguk után. Ezek közül a legrégebbiek

az Altaj-hegységben vannak, ahonnan összesen 200 bálvány és 50 áldozati

hely került elő. Gazdag lelőhelyet találtak az északnyugati Uvsz megyében

is, ahol közel száz áldozati helyet és bálványt ismernek. Mindez nem

meglepő, hiszen a pusztai nomád népek titokban temetkeztek, ezért az év

meghatározott időpontjában a törzs kiemelt szent helyén áldoztak az ősök

szellemének. Hasonló szertartásokat a buddhizmus tiltása ellenére máig végeznek

a mongol pásztorok.

Azt már Budapesten is megszemlélhették az érdeklődők, hogy 2001-ben

milyen káprázatos leletek kerültek elő a VIII. században élt Bilge kán áldozati

helyéről, amelyek között egy arany diadém, és egyéb nemesfém leletek

voltak. Azt viszont a kiállításon nem adták a látogatók tudtára, hogy mindezek

a talajhoz nagyon közel, alig fél méterre kerültek elő, ami a mongol és

török régészek szerint azt valószínűsíti, hogy sietve rejtették el a kincseket.

Egy nemrég végzett ásatás alapján újdonságnak számít az is, hogy a türk

birodalom nagy hadvezérének, Tonjukuknak emelt sztélét és kőszobrokat

már a kezdetektől kőkerítés védte.

A türkök fővárosát még nem sikerült megtalálni, de a kutatók azt feltételezik,

hogy az a Bilge kagán emlékmű közelében lehetett. Az ujgurok

(744-840) azonban már jelentős és állandónak mondható városokat hoztak

létre az Orhon-folyó közelében, közel a türk emlékekhez, és gyorsan

elterjedhetett a városi életmód is. Érdekes módon fővárosuk, Kara Balgaszun

még mindig kiásásra vár, egy másik, vidéki települést, a Szelenge-folyó

partján lévő Bajbalikot azonban már jórészt feltárták a mongol és

japán régészek. Szenzációsnak számít az a japán expedíció, amely közel

egy évtizede dolgozik a mai Hentij megyében: 1993 óta ássák és rekonstruálják

Dzsingisz kán első fővárosának maradványait, Avragot. Ez volt a

mongol birodalom első fővárosa, mielőtt még a káni udvar Karakorumba

költözött volna. A „második” fővárost, az előbb említett Karakorumot egy

német-mongol expedíció tárja fel. A mongol kor (XIII–XIV. század) több

újdonságot hozott a középkori Belső-Ázsia kutatásához. D. Bajar régész

a kései mongol bálványok lelőhelyét tárta fel, és erről egy monográfiát is

írt. Erdenebat szerint a mongol birodalom emlékeinek feltárása teljesen

újszerű volt, és különleges emlékek kerültek elő. A tárgyi leletek mindenben

igazolták a mongol és kínai krónikák leírásait: 2006-ig 247 fedett

sír került elő, és kiderült, hogy előszeretettel temetkeztek barlangokba is.

 

Mongolin arheologijn sindzsleh uhaan (A mongol régészet tudománya). Szerkesztette: D. Ceveendordzs–

U. Erdenebat. Mongol Tudományos Akadémia, Ulánbátor, 2007. 369 oldal

 

Obrusánszky Borbála