Klió 2008/3.
17. évfolyam
A köztársaság kori Róma hadiadója
A
fiatal dán történész tanulmánya elején hat pontban összegzi a köztársaság
kori
Rómában kivetett hadiadó (tributum) azon fő jellegzetességeit, melyek
a
forrásokból egyértelműen kiolvashatók, s melyek így a kutatók körében
vita
tárgyát nem képezik: 1. a tributum rendkívüli adó volt, vagyis nem
vetették
ki rendszeresen (egyenes adó rendszeres fizetési kötelezettsége össze-
egyeztethetetlen
lett volna az ókori ember szabadságeszméjével); 2. a
fizetendőadó
mértéke arányban állt az adófizetők vagyoni helyzetével, amit
–
mint tudjuk – ötévenként felmértek; 3. az adót csak az önjogú (sui iuris)
férfi
polgárokra vetették ki, tehát a nőknek és az apai hatalom (patria potestas)
alatt
álló férfiaknak nem kellett fizetniük; 4. a beszedett adó összegét
háborús
kiadásokra, alapvetően a katonák zsoldjának (stipendium) kifizetésére
fordították;
5. az adó kivetése a senatus (és nem a népgyűlés) hatáskörébe
tartozott;
6. a tributum kivetésére Kr. e. 168 után nem került sor.
Ezek
után a szerző összefoglalja Claude Nicolet főbb kutatási eredményeit,
melyeket
a francia ókortörténész Tributum: recherches sur la fiscalité
directe
sous la république romaine címmel publikált 1976-ban. (E Bonnban
kiadott
százoldalas monográfia a legrészletesebb mű a tárgykörben.) Nicolet
cáfolta
azt az általánosan elterjedt nézetet, amely szerint az adófizetőknek
mindig
vagyonuk meghatározott százalékát (illetve ezrelékét) kellett
befizetniük
hadiadóként. Valószínűbb, hogy esetenként felmérték, mekkora
összegre
van az államnak szüksége, s aztán ezt az összeget osztották fel az
adóalanyok
között. Az adót kezdetben a centuriákra vetették ki (mégpedig
egyenlő
arányban, vagyis minden centuriának ugyanolyan összeget kellett
befizetnie),
később közvetlenül a polgárokra (vagyonuk arányában). Az
adó
összege esetről esetre változott. Az adó beszedésének technikája idővel
szintén
módosult. Kezdetben az állam nem vállalta magára ezt a feladatot.
Az
adót sokáig a tribuni aerarii fizették be egy összegben, akik cserébe
megkapták
az adószedés jogát. Később, valószínűleg a második pun háború
idejétől
(amikor a tributum összege jelentősen megemelkedett), az adó
beszedését
a quaestorok feladatává tették. A tributum kivetésére Nicolet
szerint
sem került sor Kr. e. 167 után: innentől kezdve a provinciák lakói
által
fizetett adó elegendő volt a háborús kiadások fedezésére. A tributum
formális
eltörlésére azonban ekkor még nem került sor. Ez lényegében csak
akkor
történt meg, amikor Augustus a hadsereg ellátásának biztosítása céljából
–
a tributum helyett – bevezette az állandó örökösödési adót (vicesima
hereditatium).
Nicolet
nem foglalkozott részletesen azzal a kérdéssel, hogy mikor vezették
be
a tributum intézményét Rómában: Mersing tanulmánya elsősorban
ezt
a hiányosságot igyekszik pótolni. Halikarnasszoszi Dionüsziosz (Dion.
4,
15–22) és Livius (Liv. 1, 42–43) egyaránt azt írja, hogy a tributum intézményét
Róma
hatodik királya, a Kr. e. VI. század derekán uralkodó Servius
Tullius
vezette be a polgárok osztályokba (classisokba) és századokba
(centuriákba)
sorolásával egyidejűleg. Az osztályokon belül kialakított századok
a
történetírók szerint nemcsak katonai és szavazó, hanem adófizető
egységekként
is működtek, a polgárok besorolása pedig aszerint történt,
hogy
kinek-kinek hány as (a görögül író Dionüsziosznál drachma) értékű
vagyona
volt. Mindez azonban egyértelműen anakronizmus. A különböző
classisok
és centuriák kialakítására valószínűleg csak Kr. e. 212/211. és Kr.
e.
141. között került sor. Erre abból következtethetünk, hogy a Liviusnál
asban
kifejezett összegek, melyek a vagyoni osztályok közötti határokat képezik,
éppen
tízszer akkorák, mint a Dionüsziosznál drachmában szereplők.
Egy
athéni drachma pedig ebben az időszakban ért éppen tíz ast.
A
szerző emellett kiemeli, hogy a censusnak eredetileg csak az volt a
célja,
hogy megállapítsák, a polgárok közül kik képesek maguknak vagyonukból
fegyverzetet
biztosítani, s kik azok, akik a katonáskodásra anyagiak
hiányában
képtelenek. (Mint tudjuk, a katonai szolgálat terheit viselők cserébe
szavazati
jogot kaptak a centuriánként szervezett népgyűlésen.) A censusnak
tehát
eredetileg fiskális dimenziói nem voltak. Ebből pedig az következik,
hogy
a census és a tributum bevezetése nem kapcsolódott össze.
A
hadiadó – mint már fentebb említettük – a katonák zsoldjával állt
összefüggésben:
a
tributumot az állam azért vetette ki, hogy ki tudja fizetni a
stipendiumot.
Livius tudósítása szerint a római katonák először Kr. e. 400
körül,
a Veii ellen indított háború során kaptak a kincstártól zsoldot a senatus
határozata
alapján. A stipendium összegének fedezése céljából tributum
kirovására
került sor (Liv. 4, 59–60). Livius kifejezetten nem említi, hogy
ekkor
vetette ki a senatus először a hadiadót a polgárokra, de Mersing szerint
ez
igen valószínű. Ezt egyetlen forrás sem cáfolja, s nehezen képzelhető
el,
hogy a senatus a zsold kifizetésén kívül más célból vetett volna ki hadiadót.
Egyes
kutatók ezt az álláspontot mégsem osztják, s a tributum bevezetését
későbbre
(a Kr. e. III. század elejére) teszik. Azzal érvelnek, hogy Kr. e.
400
körül még nem használtak Rómában pénzérmét, s így ekkor még sem
adó
befizetésére, sem zsold kifizetésére nem kerülhetett sor. Mersing ezzel
szemben
rámutat arra, hogy e célokra a mérlegelt érc is megfelelt, amit
ekkoriban
fizetőeszközként használtak. Erre utal a stipendium szó is, mely
nyilvánvalóan
a stips (kisebb pénzbeli juttatás) főnév és a pendo (súlyt mér,
mérlegel)
ige összetétele.
A
tanulmány, bár sok tudományos újdonságot nem tartalmaz, mégis értékes
munka.
Értéke abban rejlik, hogy jól összefoglalja az eddigi kutatási
eredményeket,
s egyes részletkérdéseket a korábbi műveknél alaposabban
megvilágít.
Kristian
Mohr Mersing: The War-Tax (Tributum) of the Roman Republic. A Reconsideration
(A
köztársaság kori Róma hadiadója. A kérdés újragondolása). In: Classica et
Mediaevalia.
Danish
Journal of Philology and History 58., 2007. 215–235. pp.
Sáry Pál