Klió 2008/3.
17. évfolyam
Arn, Salzburg első érseke
Meta
Niederkorn-Bruck és Anton Scharer szerkesztésében látott napvilágot
a
Salzburg első érsekének életét és munkásságát bemutató tanulmánykötet,
amelynek
írásai a korszakalkotó jelentőségű egyházpolitikus személyének
és
életművének egy-egy figyelemreméltó aspektusára világítanak rá.1 Az
alábbiakban
egyfelől röviden vázoljuk Arn pályafutását, majd kitérünk a
Salzburgnak
alárendelt karantán és pannóniai területeken kifejtett misszióban
betöltött
szerepére.2
III.
Leó pápa (795–816) 798. április 20-án adta át Arnnak a palliumot,
s
így az újonnan megalapított Salzburgi Érsekség vezetőjévé tette.3
1. W.
Strömer: Der junge Arn von Freising. Famielienkreis und Weggenossen aus dem
Freisinger
Domstift (5–26); H. Dopsch: Salzburg zur Zeit Erzbischof Arns (27–55); B.
Merta:
Salzburg und die Karolinger im Spiegel der Königsurkunden (56–67); R.
McKitterick:
Geschichte
und Gedächtnis im frühmittelalterlichen Bayern: Virgil, Arn und der Liber
Vitae von
St. Peter zu Salzburg (68–80); M. Diesenberger–H. Wolfram: Arn und Alcuin
790 bis
804: zwei Freunde und ihre Schriften (81–106); M. Garrison: Praesagum nomen
tibi: The
Significance of Name-wordplay in Alcuin’s Letters to Arn (107–127); D.
Bullough:
Alcuin,
Arn and the Creed in the Mass (128–136); K. Herbers: Das Bild Papst Leos III.
in
der
Perspektive des Liber Pontificalis (137–154); M. Niederkorn–Bruck: Das
Salzburger
historische
Martyrolog aus der Arn-Zeit und seine Bedeutung für die Textgeschichte des
„Martyrologium
Bedae” (155–171); F. Lošek: Arn von Salzburg und die karolingische
Dichtung
(172–178).
2.
Bővebben lásd Nótári T.: A salzburgi historiográfia kezdetei. Szegedi
Középkortörténeti
Könyvtár
23. Szeged 2007; Források Salzburg kora középkori történetéből. Szeged 2005;
Két
forrás a kora középkori Salzburgból, Notitia Arnonis – Epistola Theotmari.
Aetas
2004/2.
72. skk.; Salzburg neve a kora középkori forrásokban. Collega. 2005/1. 48.
skk.;
III.
Tasziló trónfosztása – adalék egy koraközépkori koncepciós perhez. Jogtudományi
Közlöny
2005. 503. skk.; Személyállapot és társadalomszerkezet a kora középkori
Bajorországban.
Acta
Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis Budapestinensis 42. 2005. 163.
skk.;
III. Leó pere és az Salzburgi Érsekség megalapítása. Collega 2005/4. 55. skk.;
A kora
középkori
salzburgi birtokjegyzékek margójára. Jogelméleti Szemle 2006 / 3; Conversio
Bagoariorum
et Carantanorum. Aetas 2000/3. 93. skk.; Megjegyzések a Conversio Bagoariorum
et
Carantanorum avar vonatkozású fejezeteihez. In: Tanulmányok a középkorról. A
II.
Medievisztikai PhD-konferencia előadásai. Szeged 2001. 67. skk. On the
Avar-related
chapters
of the Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Chronica 2005. 26. skk.
3. H.
Wolfram: Salzburg, Bayern, Österreich. Die Conversio Bagoariorum et
Carantanorum
und die
Quellen ihrer Zeit. MIÖG Ergänzungsband 31. Graz–Wien–Köln 1995. 228; H.
740/41
táján született egy, a gazdag és befolyásos Fagana-nemzetséggel közeli
rokonságban
álló családból, a Faganák által alapított iseni Szent Zénó kolostorban
nevelkedett,
apja Haholt Bittlbachnál alapított templomot.
Wolfram:
Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Das Weißbuch der Salzburger Kirche
über die
erfolgreiche Mission in Karantanien und Pannonien. Wien–Köln–Graz 1979. 24.
skk.; H.
Wolfram: Die Geburt Mitteleuropas. Geschichte Österreichs vor seiner
Entstehung.
378–907.
Wien 1987. 88. sk.; F. Lošek: Notitia Arnonis und Breves Notitiae. Die
Salzburger
Güterverzeichnisse um 800. MGSL 130. 1990. 10.
Arn
765-ben Freisingben diakónussá, majd 776-ban ugyanott pappá szentelték,
778-ban
pedig belépett az elnoni Szent Amandus-kolostorba, ahol Gisalbert
apát
halála után apáttá választották. Ekkortájt szövődött közte és Alcuin
között
egész életre szóló barátság. Virgil püspök halála után, 785-ben feltehetően
Nagy
Károly tanácsára Tasziló Arnnak juttatta a salzburgi püspöki
széket.
798-tól érsekként kormányozta egyházmegyéjét egészen 821. január
24-én
bekövetkezett haláláig.) Salzburg érsekséggé emelésére az utolsó
Agilolfing
herceg trónfosztása után tíz esztendővel, Nagy Károly kívánságára
került
sor. Az immáron neki alávetett püspökök csekély lelkesedéssel
fogadták
ezen – Nagy Károly által meghozott és a pápa által kivitelezett
–
döntést. Salzburgnak tehát ismételten igazolnia kellett a megszerzett birtokok
és
egyéb adományok eredetét és jogszerűségét, s ennek eredményeként
jött
létre 798 és 800 között a Rövid feljegyzések (Breves Notitiae) címet
viselő
munka. A Breves Notitiae lejegyzőjét név szerint nem ismerjük, azt
viszont
megállapíthatjuk, hogy a Notitia Arnonisszal mutatkozó átfedések
ellenére
sem szolgált egyik feljegyzés a másik előképéül, s így mindkét
dokumentum
egyedi, máshonnan meg nem ismerhető adatokkal gazdagítja
a
kor gazdasági- és birtokviszonyaira vonatkozó ismereteinket, valamint a
Breves
Notitiae leíró, historiografikus fejezetei a Rupert-legendában foglaltakra
vetnek
egyéni megvilágítást.
A
797-es esztendő végén egy tizenkét tagú királyi követség indult útnak
Rómába,
amelynek tagjai között találhattuk Fardulfot, Saint-Denis apátját,
Paulinus
aquileiai pátriárkát és Arn salzburgi püspököt, III. Leó pápa pedig
798.
április 20-án adta át Arnnak a palliumot,4 s így az újonnan megalapított
Salzburgi
Érsekség vezetőjévé tette.5 A küldöttek látogatásának céljai között
szerepelt
a pápa és a római nemesség közötti közvetítés, a Szent Pál-kolostor
megalapításának6
és a bajorországi érsekség létrehozásának előkészítése,
ami
ugyan elsősorban Nagy Károlynak volt szívügye, ám csak a pápa
közreműködésével
nyílhatott rá lehetőség.
4.
Annales Iuvavenses maximi a. 798; Annales Iuvavenses maiores a. 798
5.
Wolfram 1987. 208.
6.
Alcuinus ep. 92.
Ez
annál is természetesebbnektűnhetik, mivel a középkor századaiban
a
késő antik metropolita és a conprovinciales
kollegialitásának
elhalványulásával az érsekek egyre inkább
a
pápától voltak kénytelenek méltóságuk legitimációját megszerezni, s így
minden
újonnan megválasztott érsek a választást követő három hónapon
belül
köteles volt a pápánál megjelenni, neki hitvallást és engedelmességi
fogadalmat
tenni, s a pápa csak ezek után adta át neki a palliumot – amíg ez
nem
történt meg, sem trónját nem foglalhatta el, sem püspököt nem szentelhetett.
7
III. Leó vonakodás nélkül eleget tett Nagy Károly kívánságának,
s
a Salzburg érsekséggé emelését tanúsító okirat kiállítását követően levelet
intézett
egyrészt a jövőben az érsek alá tartozó – Alim säbeni, Atto freisingi,
Adalwin
regensburgi, Waltrich passaui és Sintpert neuburg/staffelseei
–
megyéspüspökökhöz, amelyben érsekük iránti engedelmességi kötelességükre
figyelmeztette
őket,8 másfelől pedig Nagy Károlyhoz, miszerint a
Fardulf
apát által rábízott utasításoknak eleget tett.9 Mindkét levél teljes
egyértelműséggel
tanúsítja, hogy Salzburg érsekséggé, illetve Arn érsekké
emelése
Nagy Károly döntésének volt köszönhető, s hogy a pápa csupán a
királyi
elhatározás végrehajtójaként játszott szerepet. Arn mind a 798 előtti,
mind
pedig az ezt követő években sokszorosan kiérdemelte az uralkodó
bizalmát,
amint ez a III. Leó pápát ért támadások, illetve Károlynak a pápa
számára
nyújtott védelem kapcsán kifejtett ténykedéséből is kitetszik.
A
szlávok és az avarok keresztény hitre térítése egyfajta sajátos középutat
jelentett
a koraközépkor missziós politikájában az önzetlen, evangéliumi
tanítását
élő és terjesztő ír misszionáriusok10 és a szászokat vérrel és
vassal
a kereszténység tömeges felvételére kényszerítő, Nagy Károly iniciálta
misszió
között.11 A térítésnek tervszerűen nekiinduló, a Salzburgi
Érsekség
és az Aquileiai Pátriárkátus kötelékébe tartozó misszionáriusok
egyfelől
elsősorban prédikációval, a hitéleti tudnivalók megtanításával és
kereszteléssel
igyekeztek megnyerni a lakosságot tanításuk számára, noha
időről
időre békétlenségre és tettlegességre is sor került, másfelől viszont a
misszió
egyértelmű politikai megfontolásokkal is egybefonódott, hiszen a
szláv
fejedelmek a missziót megindító népekkel szoros kapcsolatban álltak,
ami
nélkül magára a térítésre egyáltalában nem kerülhetett volna sor.12
7. Vö.
Responsa 73.
8. SUB
II. Nr. 2c
9. SUB
II. Nr. 2b
10. Ehhez
bővebben lásd Die Iren und Europa I–II. Hrsg. v. H. Löwe. Stuttgart 1982; P. Ní
Chatáin–M.
Richter: Irland und Europa – Die Kirche im Frühmittelalter. Stuttgart 1984.
11. Die
Eingliederung der Sachsen ins Frankenreich. Wege der Forschung 185. Hrsg. v. W.
Lammers.
Darmstadt 1970.
12. H.
Dopsch: Slawenmission und päpstliche Politik – Zu den Hintergründen des
Methodios-
Konfliktes.
In: Der heilige Method, Salzburg und die Slawenmission. Hrsg. v. Th.
PifflPerčević
u. A.
Stirnemann. Innsbruck–Wien 1987. 304.
A
Karantániában elő szlávokkal szemben, akik már korábban felszabadultak
az
avar uralom alól, és helyette a Bajor Hercegségbe s a Frank Birodalomba
integrálódtak,
a pannóniai szlávok egészen az Avar Kaganátus
806-ban
bekövetkezett bukásáig avar fennhatóság alatt maradtak.13
A
missziós feladatokat megtárgyalandó 796-ban Pippin táborában, a
Duna
mentén – a pontos helyet a szakirodalom egy része Traisenburgban,14
másik
része a Dunának a Dráva torkolata felőli részére15 teszi – helyi gyűlést
tartottak,16
amelyen többek között II. Paulinus, aquilieai pátriárka17 és Arn,
salzburgi
püspök18 – és talán a passaui püspök is – részt vett.19 E conventus
fő
tárgya az avarok megtérítésénél és megkeresztelésénél alkalmazandó
módszerek
voltak – noha az avarok, illetve a hunok neve magában a dictatusban
nem
fordul elő, csupán az általános, a pogányokra alkalmazott gens
megjelölés.
(A gens nem tekinthető a populus szinonimájának, tekintettel
arra,
hogy a populus a gens keresztény hitre tért részét jelöli.20) A gyűlés által
megállapított
alapelvek szerint a megkeresztelkedésnek minden esetben
önkéntesnek
kellett lennie, az igehirdetőnek rábeszéléssel, és nem emberi
félelem
keltésével kellett eredményt elérnie, tehát „a pokol rémes kínja
keltsen
félelmet, ne a véres kardél!”21
13. J.
Deér: Karl der Grosse und der Untergang des Awarenreiches. In: Karl der Grosse.
Hrsg.
v. W.
Braunfels. Düsseldorf 1966. Bd. I. 719–791; Szádeczky-Kardoss S.: Az avar
történelem
forrásai
557-től 806-ig. Budapest 1998. 306. skk.
14. A.
Kollautz: Awaren, Franken und Slawen in Karantanien und Niederpannonien und die
fränkische
und byzantinische Mission. Carinthia I. 156. 1966. 262.
15. H.
Reimitz: Grenzen und Grenzüberschreitungen im Karolingischen Mitteleuropa. In:
Grenze
und Differenz im frühen Mittelalter. Hrsg. v. W. Pohl u. H. Reimitz. Wien 2000.
157.
(Idézi Veszprémy L.: Mint békák a mocsárban. Püspökök gyűlése a Duna mellett
796ban.
Aetas
2004. 2. 57.)
16.
Conventus episcoporum ad ripas Danubii (MGH Conc. II. 1. Ed. A. Werminghoff.
172–
176); vö.
Szádeczky-Kardoss 1998. 291–292; E dokumentum teljes magyar fordítását lásd
Veszprémy
67–71.
17.
Paulinushoz bővebben lásd C. Giannoni: Paulinus II. Patriarch von Aquileia.
Wien 1986.
18.
Arnhoz bővebben lásd G. Demmelbauer: Arno, der erste Erzbischof von Salzburg
798–
821.
(Dissertation) Wien 1950. 16. skk.
19.
Veszprémy 56; Wolfram, H.: Salzburg, Bayern, Österreich. Die Conversio
Bagoariorum
et
Carantanorum und die Quellen ihrer Zeit. MIÖG Ergänzungsband 31. Graz–Wien–Köln
1995.
291.
20.
Wolfram, H.: Conversio Bagoariorum et Carantanorum. Das Weißbuch der Salzburger
Kirche
über die erfolgreiche Mission in Karantanien und Pannonien. Wien–Köln–Graz
1979. 28;
90.
21.
Dictatus Paulini patriarchae (Glossar zur frühmittelalterlichen Geschichte im
östlichen Europa.
Hrsg. v.
F. Kämpfer–R. Stichel–K. Zernack. Serie A I. 229) Non de gladii mucrone,
nec
coacti aut inviti trahantur ad baptismi lavacrum ...
A
keresztség hagyományosan hús-vétkor és pünkösdkor volt kiszolgáltatható,
az
adott kivételes körülmények
között
azonban felnőtteket bármely vasárnapon lehetett keresztelni, a vasárnaptól
csak
halálos veszély fennforgása esetén szabadott eltérni. A keresztség
szentségének
kiszolgáltatása előtt a negyven napos oktatás keretében a
kathekumeneknek
bizonyos alapvető ismereteket kellett elsajátítaniuk. (A
clerici
illiterati működésének visszaszorítása, illetve felszámolása szintén
a
conventus alapvető céljai között szerepelt.) Az újrakeresztelés kérdésben
a
következőkre jutottak: akik esetében nem biztos, hogy megkeresztelték-e
őket,
azokat újra kell keresztelni, akiket viszont már szabálytalanul ugyan,
de
a Szentháromság nevében kereszteltek meg, csupán kézrátételben kellett
részesíteni.22
Ezen
elvekben felismerhetjük az Augustinus De cathecizandis rudibus
című
művére és Hieronymusra visszanyúló Alcuin hatását,23 aki arra biztatta
barátját,
Arnt, hogy inkább az isteni kegyelmet igyekezzék hirdetni, mint
a
tizedet behajtani, s figyelmeztette, hogy a frissen kereszténnyé lett lelkeknek
meg
kell erősödnie, mielőtt igát vethetnének rájuk, és emlékezetébe
idézte,
hogy a szászoknál is a tized erőszakos behajtása sodorta veszélybe
a
misszió sikerét.24 Ugyanakkor Nagy Károlyhoz is azzal a kéréssel fordul,
hogy
engedje el az avar területeken a tized fizetését,25 amely kérésnek az
uralkodó
nagy valószínűséggel eleget is tett, nem véletlenül maradt fenn
majd
három évszázadon át a csökkentett, ún. szláv tized intézménye.26 Nem
kapunk
ugyanakkor világos információt arról, hogy milyen módon osztották
fel
a Dunai Zsinaton a meghódított avar területeket a térítő feladatot ellátni
hivatott
egyházmegyék között. A Conversio feltehetően egy korabeli oklevélre
támaszkodik,
amely a 796-ban Pippin által megtett, és 803-ban Nagy
Károly
által megerősített – Aquileia, Passau és Salzburg közti – hármas felosztásról
tudósít.27
Nem olvashatunk ugyanakkor egyértelmű rendelkezést
az
Enns és a Rába közötti területnek a Passaui Püspökség alá tartozásáról,
noha
ezt a Conversio szövege valószínűsíteni engedné, ugyanis a Salzburgi
Érsekségnek
a Rábától és a Bécsi-erdőtől nyugatra, sőt a Dunától északra
kiterjedő
tevékenykedéséről és birtokairól értesülhetünk.28
22.
Veszprémy 59. sk.
23.
Veszprémy 60.
24.
Alcuinus, Epist. (Glossar A I. 232.) 107. Vö. Szádeczky-Kardoss 1998. 294.
25.
Alcuinus, Epist. (Glossar A I. 232.) 99. Vö. Szádeczky-Kardoss 1998. 295.
26. Ehhez
bővebben lásd F. Tremel: Der Slawenzehnt als Quelle der Siedlungsgeschichte.
In:
Annales
Instituti Slavici I. 2. 1966. 109–113.
27.
Conversio Bagoariorum et Carantanorum 6.
28. Így
például a Salzburgi Érsekség fennhatósága alá tartozott egy traismaueri
templom, valamint
Adalwin
is felszentelte Priwinának egy nyitrai templomát. Vö. Conversio 11.
A
missziós feladatok elveinek meghatározása után azonban nem indult
meg
rögtön a térítői munka. A római nemesség részéről III. Leó pápával
(795–816)
szemben megnyilvánuló ellenállást leküzdendő, a Szent Pál
kolostor
építése, valamint Salzburg érsekséggé emelése felől tárgyalandó
Nagy
Károly 797 végén tizenkét követet küldött, akik között ott találjuk
Arnt,
Paulinus aquilieai pátriárkát és Fardulfot, St. Denis apátját.29 E követségben
elért
eredményeinek jutalmául 798. április 20-án Arn III. Leó pápától
megkapta
a palliumot,30 majd Rómából hazatérőben az uralkodó azon
parancsa
érte utol, hogy a meghódított területekre menvén ott térítő tevékenységet
folytasson,31
mielőtt azonban ezt megtette volna, még találkozott
Nagy
Károllyal, akinek átadta Leó pápa üzenetét.32 Mivel a missziós munka
kevéssé
felelt meg Arn egyéniségének, így e feladat közvetlen elvégzését –
a
salzburgi hagyományt követve, hiszen már Virgil is Modestinusra bízta e
teendők
elvégzését – egy missziós püspökre, Theoderichre bízta.33 Theoderich
püspököt
(feltehetően a 799 júniusában megtartott Traismaueri Zsinat
után)
Arn és I. Gerold vezették el működésének területére, Karantániába és
a
meghódított Avariába, ami főként a magát Nagy Károlynak alávetett Tundun
hatalmi
szférájába esett.34 Az avar területek megtérítésének gondolata a
jelek
szerint magától Nagy Károlytól származott, a források legalábbis nem
tartalmaznak
semmiféle utalást arra nézve, hogy a pápa akár Salzburgot,
akár
más egyházmegyét e feladattal megbízott, vagy akár e feladatra csupán
bátorított
volna. Salzburg központi szerepe a misszió során felette logikusnak
tűnik:
ezen egyházmegye rendelkezett a legnagyobb tapasztalatokkal a
frissen
meghódított pogány – így például a karantán – területek krisztianizálása
terén.
Az anyagi eszközöket illetően úgyszintén Salzburg lehetőségei
voltak
a legkedvezőbbek a bajor püspökségek közül, valamint nem szabad
megfeledkezni
Arn személyéről sem, akinek kiváló szervezői tehetségét jól
ismervén
az uralkodó szabad kezet adott a térítés részleteinek tekintetében.
29.
Wolfram 1995. 290.
30. A
salzburgi egyházmegye és a pápaság viszonyához bővebben lásd H. Schmidinger:
Das
Papsttum
und die bayerische Kirche – Bonifatius als Gegenspieler Virgils. In: Virgil von
Salzburg.
Missionar und Gelehrter. Hrsg. v. H. Dopsch u. R. Juffinger. Salzburg 1985.
92–101;
H. Schmidinger: Das Papsttum und die Salzburger Kirche im 8. Jahrhundert. In:
St. Peter
in Salzburg. Das älteste Kloster im deutschen Sprachraum. Katalog der
Landesausstellung.
Salzburg
1982.
31.
Conversio 8.
32.
Wolfram 1995. 292; Conversio 8.
33.
Conversio 8. Vö. Wolfram 1979. 109–111; B. Wavra: Salzburg und Hamburg.
Erzbistumsgründung
und
Missionspolitik in karolingischer Zeit. 1991. 190.
34.
Wolfram 1995. 293; Conversio 8.
Arnnak
mint metropolitának lehetősége lett volna arra, hogy a missziós te-
rületen
püspökséget alapítson, amit saját fennhatósága alá rendelhetett volna,
megelégedett
azonban azzal, hogy – miként Karantánia esetében elődje,
Virgil
püspök is – Avaria számára egy misszós püspököt, episcopus chorit
rendeljen.
E lépéssel közvetlen befolyást és beavatkozást biztosított a maga
számára
a misszió ügyeibe, mivel az episcopus chori hatalma teljes egészében
a
megyéspüspöktől, illetve érsektől függ, akinek mindenestül alá
van
rendelve.35 Az Avaricum területén történő püspökség létrehozása több
szempontból
sem tűnt volna megfelelő lépésnek, ugyanis sem a terület politikai
struktúrája
nem volt kellően stabil, a frankok még nem küzdötték le
az
avarság ellenállását teljes egészében, az egymással versengő avar méltóságok
nem
lettek volna képesek megfelelő támogatást biztosítani a térítői
munkához,
valamint a terület földrajzi fekvése sem lett volna egyházjogi
szempontból
megfelelő egy püspöki székhely létrehozására.36
Ezrbischof
Arn von Salzburg. (Arn, Salzburg érseke.) Hrsg. von Meta Niederkorn-
Bruck
undAnton Scharer. Veröffentlichungen des Instituts für Österreichische
Geschichtsforschung 40.
Wien–München,
Oldenbourg, 2004. 178 old.
Nótári Tamás
35.
Zacharias Epist. A 747. (MGH Epp. III. 3. 481.)
36. Wavra
199.