Klió 2008/3.
17. évfolyam
Az imperium és regnum fogalmak politikai jelentésváltozásai
a wormsi konkordátum és az aranybulla közötti időszakban
1356.
január 10-én a nürnbergi ünnepélyes udvari gyűlésen IV. Károly császár
kiadta
azt a törvényét, amit az utókor leginkább német aranybullaként
ismer,
s amely szabályozta a majdan császárrá váló római király választását,
s
amely Szent Római Birodalomként beszélt a német-római császárságról.
Az
aranybullából hiányzott a pápaság, a német király, a német birodalom,
vagy
a Németország megnevezés. A tanulmány azt a folyamatot igyekszik
végig
követni, ahogyan az egyes fogalmak politikai jelentése megváltozott,
átalakult
vagy éppen elkopott. Kiindulópontnak a pápaság–császárság közötti
harc,
az invesztitúra viszály átmeneti lezárását jelentő wormsi konkordátumot
(1122)
tette meg, amit a birodalmi fejedelmek és V. Henrik császár
egy
évvel korábbi würzburgi gyűlésével együtt egyfajta szekuláris határvonalnak
tekint
a birodalom történetében. Ugyanakkor a szerző utal arra,
hogy
már Sváb Rudolf, a IV. Henrik császárral szemben fellépő, fejedelmek
által
választott ellenkirály rex Teutonicorum-ként jelent meg, ami az
Alpoktól
északra fekvő birodalmi területeket jelentette. A császár viszont a
birodalmat,
azaz az Alpoktól délre esőterületeket is uralta. 1122-ben a pápa
és
a császár egyetértett abban, hogy különbség van a regnum Teutonicum
és
az Imperium egyéb részei között. Elismerték a fejedelmeket a birodalom
politikai
„alkotóelemeinek”, „hordozóinak”, s egyben királyválasztóinak.
A
wormsi konkordátumot követően alapozódott meg egyházi és birodalmi
jogi
értelemben a regnum Teutonicum. 1122-ben azonban a német birodalom
fogalma
még többféle jelentésben is előfordult. Részben Itáliából származott,
és
a IV. Henrikkel szemben álló fejedelmi ellenzékhez kapcsolódott.
Még
VII. Gergely pápa fogalmazott úgy, hogy a Romanum imperium
és
a regnum Teutonicum szövetsége jelenti a birodalmat. Ez a fajta német
birodalmi
eszme 1122-ben, a wormsi konkordátummal általánosan elfogadott
lett,
hiszen ez képezte alapját a császár és a pápa megbékélésének. Ez
a
felfogás egyúttal azt is tartalmazta, hogy a római birodalom feletti uralom
átszállt,
átkerült a németekre, a fejedelmek által választott királyra, aki így
a
római augustus helyére lépett. Mindez hasonlatos volt ahhoz, ahogyan
Szent
Péter utódaiból, a római püspökökből meg pápák, a római katolikus
egyház
fejei lettek.
Ilyen
összefüggésben a XII. század közepére az imperium Romanum
kifejezés
lett a nyugati császárok által uralt területek „hivatalos” megnevezése,
uralkodói
méltóságuk pedig összeforrott az augustus címmel. Okleveleikben
a
császárok leggyakrabban a Romanorum rex semper Augustus
titulust
használták. II. Ince korától viszont a pápák a német uralkodókat Romanorum
rex-nek
titulálták, azaz szót sem ejtettek az augustus címről, vagy
annak
úgymond „megörökléséről”. A császárpárti írásokban az Augustus és
a
Romanorum rex fogalma összekapcsolódott, sőt az „Augustus” fenséges,
magasztos,
üdvtörténeti jelentést is kapott. Freisingi Ottó számára például
az
„Augustus” cím a kereszténység legnagyobb rangját jelentette, olyat, ami
közvetlenül
Krisztus után következik, azaz felette áll a pápának. Kétszáz
évvel
később, 1346. decemberében IV. Károly szintén az égtől származónak
minősítette
az „Augustus” címet, amellyel a császári hatalom mindenki
másnál
nagyobb tekintélyét és rangját deklarálta. 1347-ben IV. Károly
felújította
azt az egykori szokást, hogy a karácsonyi misén maga olvasta
fel
az Evangéliumot. Ez a birodalom egyetemes jellegét fejezte ki, az egyháznál
is
régebbi múltját és tekintélyét, azt, hogy a császár legalább azonos
rangú
a pápával, ha nem a felett álló. A XII. század közepétől a császári
oldalon
egyértelműen általánossá vált az a politikai teória, hogy a római király
lépett
az „Augustus” örökébe. Ez azt jelentette, hogy a fejedelmek által
megválasztott
király a pápai koronázástól függetlenül is a római augustusok
utóda
lett, azaz a fejedelmek választása egyidejűleg császárválasztás is volt.
A
római királynak, mint augustus-nak nincs szüksége a pápai koronázásra.
A
XII. század közepén a Stauf-kancellária politikai újítása nem csak a
titulus
megnevezésére (és újszerű értelmezésére) terjedt ki, hanem a birodalom
új
felfogására is. Az oklevelekben megjelent a Sacrum imperium kifejezés,
amit
a római birodalom fogalma mellé állítottak, s a kettőt azonos
értelemben,
szinonimaként használták. Ahogyan az egyház is „szent” és
„római”
volt, úgy a Sacrum imperium megnevezés a birodalom és az egyház
egyenrangúságát
sugallta, VI. Henrik korától pedig már egyértelműen
és
határozottan ilyen értelemben használták. A Sacrum Romanum imperium
kifejezés
először 1167-ben, I. (Barbarossa) Frigyes római tartózkodása idején
bukkant
fel. A „szent római egyház” koncepcionális szimmetriájaként
fordult
elő a „szent római birodalom”, a Szent Ágoston-féle „két kard” teó-
riájából
eredő világi és egyházi hatalom, a pápaság és császárság dualizmusát
volt
hivatva kifejezni. Ahogyan a pápai Kúria a Romanorum rex címmel
egyetértett,
de az Augustus titulussal már nem, s azt elvitatta a német uralkodóktól,
úgy
a birodalom „római” megnevezését is tagadta. A pápaság nem
akart
a Romana ecclesia illetve a Romanum imperium között semmiféle hasonlóságot,
egyenjogúságot
vagy azonosságot sugalló fogalmat elismerni.
Sőt
a kúria írásbeliségéből a XII. század második felében maga az imperium
kifejezés
is eltűnt, s egyszerűen csak regnum Teutonicum-ot említettek. Az
I.
Frigyessel kötött velencei békét követően III. Sándor 1177. július 26-tól
haláláig
terjedően fennmaradt 19 levelében csak egyetlen egyszer fordult
elő
az imperium szó. A kúria a Staufok hatalmi-uralmi területeit nem akarta
egy
királyságnál nagyobb tekintélyű és rangosabb birodalomként értelmezni,
illetve
elfogadni. Magától értetődően a „birodalom” megnevezés elvetésével
a
pápaság a „szent birodalom” fogalmát is elutasította. A pápai iratok
mondhatni
konzekvensen a regnum Teutonicum megnevezést használták
(1198-ig
22 pápai oklevélben ez szerepelt), s egyszer a regnum Alemannie
kifejezés,
természetesen ugyanilyen értelemben. Ezzel szemben viszont III.
Lothar
és a két első Stauf-házi uralkodó kereken 1450 okleveléből csak 10ben
fordult
előa regnum Teutonicum, kettőben a Teutonicorum imperium, a
többiben
pedig – legalább annyira konzekvensen, mint a pápai írásbeliségben
–
a Romanum imperium, vagy a Sacrum imperium kifejezést használták.
A
Staufok korában a regnum és imperium fogalmak körül komoly teoretikus-
dogmatikai
viszály folyt a pápaság és a császárság között. A császár
szerint
a fejedelmek választása közvetlenül Istentől származó legitimitást
teremt
az uralkodó számára, a pápa szerint azonban csak a Rómában végrehajtott
pápai
koronázás teszi törvényes császárrá a császárt. Ugyanilyen
vitatott,
s egyben politikai jelentőséggel bíró kérdéseket jelentettek olyan
fogalmak
is, mint a beneficium, bonum factum, vagy feudum, contulimus
tibi
insigne imperialis corone, azaz hogy a pápa mérlegelés nélkül köteles-e
feltenni
a koronát a császár fejére, vagy ő „adományozza” azt, s így a császár
felett
álló hatalomnak tekinthető. Ugyanígy vitatott kérdés volt, hogy a
kengyeltartó,
illetve lovászi szolgálat a császár részéről a pápa felé csupán
tiszteleti
cselekedet-e, vagy vazallusi státust kifejező kötelezettség.
A
birodalom és a királyi méltóságról vallott pápai vélekedés, kapcsolódva
a
translatio eszméjéhez (ti. hogy a római birodalom öröksége átszállt a
németekre),
az 1198. évi kettős pápaválasztás után, III. Ince idején változott
meg
alapvetően. III. Ince konzekvensen Romanum imperiumnak nevezte a
birodalmat.
Elfogadta azt a nézetet, hogy a római birodalom most a németek
kezébe
került, és elfogadta a királyválasztást konstitutív jellegűnek, azt,
hogy
a német fejedelmek jelentik a döntő tényezőt a császárválasztásnál.
A
megválasztott és megkoronázott királyt rex in Romanorum imperatorem
electusnak
titulálta. A császárrá válás tehát a királyválasztással kezdődött,
akit
viszont a pápa koronáz császárrá, kezét pedig áldóan annak fejére helyezi.
Ebben
a felfogásban a pápaság játszotta a translator szerepét, azaz a
római
örökség továbbvitelére és átadására jogosult legfőbb intézményt és
hatalmat,
amely így – értelemszerűen – a császár felett áll. De a pápa nemcsak
a
római birodalmat adta át a németeknek, hanem egyúttal Németország
fejedelmeinek
királyválasztó jogot is biztosított. III. Ince már nem beszélt
rex
Teutonicorumról vagy regnum Teutonicumról, hanem Romanum imperiumról
illetve
rex in Romanorum imperatorem electusról szólt. A császárok
viszont
Romanorum rex semper augustusnak titulálták magukat. Politikai
jelentését
tekintve a két fogalom közötti különbség nem jelentéktelen:
uralkodói
oldalról a császár Augustus, pápai oldalról azonban csak római
császárrá
lett megválasztott király. Az 1230-as évektől, a melfi konstitúciókban
foglaltak
alapján II. Frigyes császár viszont már római jogi megközelítésben
szemlélte
a birodalmat, a császári hatalom és a pápaság helyét. A
populus
Romanus átruházta jogait és hatalmát a császárra, így a pápaságnak
ahhoz
semmi köze sincs. A Sacrum Romanum imperium kifejezés önállóan
először
II. Frigyes 1226. március 26-i rimini aranybullájában fordul elő,
melyben
a Német Lovagrend kulmerlandi és poroszországi területeit a birodalomhoz
–
és nem a német királysághoz – tartozónak („sub monarchia
imperii”)
nyilvánította. A rend nagymestere olyan jogokat kapott, mint a
birodalmi
fejedelmek („princeps imperii in terra sua”). A lombardok felett
aratott
győzelem (1237) után II. Frigyes egyre gyakrabban használta okleveleiben
a
Sacrum Romanum imperium kifejezést. Ezzel szemben IV. Ince
pápa
– III. Incéhez hasonlóan – azt az álláspontot képviselte, hogy Krisztus
révén
minden világi hatalom a pápához tartozik. Ebből a nézetből következően,
miután
az 1245. évi lyoni zsinat trónfosztottnak nyilvánította a császárt,
IV.
Ince a pápaságnak vindikálta a birodalom kormányzásának jogát.
A
II. Frigyessel szemben fellépő ellenkirályok (Heinrich Raspe, Hollandi
Vilmos)
már csak Romani honor imperii voltak. Míg III. Ince a birodalom
uralkodóját
megválasztott római császárnak nevezte (rex in Romanorum
imperatorem
electus), IV. Ince 1246-ban már csak a Romanorum rex illustris
kifejezést
használta.
Az
interregnum után Habsburg Rudolf elfogadta a pápai translatio felfogását,
azt,
hogy a római birodalom, amit először még a görögök örököltek
meg
(ti. Bizánc), az később az Apostoli Szék közreműködésével a németekre
szállt.
Ezzel az elvvel a fejedelmek is egyet értettek, hiszen Szent Pé-
ter
utódai, a pápák őket ruházták fel az uralkodóválasztás jogával. A kúria
translatio-teóriájának
két fő eleme volt: a római birodalom átruházása és a
választójog
adományozása. A XIV. századtól a megválasztott királyokra
vonatkozóan
egyre gyakoribb lett a futurus imperator titulus. IV. Károlynál
jelent
meg a Sacrum Romanum regnum et imperium kifejezés. Csehország
örökletes
királyaként országát a birodalom Germánián (azaz a német királyságon)
kívüli
részének tekintette, s különbséget tett regna nostra Alemanie
et
Boemie között. 1338. májusában a frankfurti gyűlésen 36 birodalmi város
deklarálta,
hogy a római királyt Németország fejedelmei választják, akik
egyben
a birodalom egészének is a választói. A megválasztott és Aachenben
megkoronázott
római király a birodalom teljes jogú kormányzója (veri
Romani
imperii administratores). 1338. július 16-án a választófejedelmek
kimondták,
hogy az általuk (illetve többségük által) római királlyá választott
uralkodónak
semmilyen egyházi, szentszéki jóváhagyás, megerősítés
sem
kell ahhoz, hogy legitim módon a birodalom egészének kormányzója
legyen.
1338 augusztusában, a frankfurti udvari gyűlésen tette közzé Bajor
Lajos
császár „Licet iuris” című állásfoglalását, mely szerint imperialis
dignitas
et potestas egyedül Istentől származik, és egyedül a választófejedelmek
többségének
választása révén lesz valaki római király és császár
(„statim
et sola electione est versus rex et imperator Romanorum”).
Az
1356. évi aranybullában olyan fogalmak, mint „német király”, „német
birodalom”
vagy „Németország” egyáltalán nem szerepeltek. A kúria
és
Bajor Lajos közötti küzdelmekben elveszítették kontúrjukat, megkülönböztető
ismérveiket
az olyan kifejezések, mint regnum vagy imperium. Jelentésük
összemosódott.
A fejedelmek által megválasztott király egyúttal
az
augustus helyébe is lépett, ahogyan az egyházban a megválasztott pápa
is
azonnal Szent Péter utóda lett. A birodalom élén nem egy német király
állt,
a birodalmat nem egy német király testesítette meg. Az uralkodó halála,
letétele
stb. esetén az új uralkodó megválasztásáig a frank jog által befolyásolt
területeken,
a rajnai és sváb földeken a rajnai palotagróf provisor imperii
minőségében
gyakorolta a kormányzati hatalmat. A szász jog elterjedési
területén
ugyanilyen esetben a szász herceg gyakorolta ugyanezt.
Eckhard
Müller-Mertens: Imperium und Regnum im Verhältnis zwischen Wormser Konkordat
und
Goldener Bulle. Analyse und neue Sicht im Lichte der Konstitutionen (Az
imperium és
regnum
fogalmak politikai jelentésváltozásai a wormsi konkordátum és az aranybulla
közötti
időszakban).
Historische Zeitschrift Bd. 284. H.3. 2007. 561–595.
Pósán László