Klió 2008/3.
17. évfolyam
Megbocsátás – Gondolatok, gyakorlatok és rituálék az 1500-as
és 1600-as években
A
kötet szerzőjének neve nem ismeretlen a XVI–XVII. századi Itália történelmével
foglalkozók
számára. A Trentói Egyetem professzora több monográfiát
és
számos tanulmányt szentelt már a kora újkori olasz társadalom-,
vallás-,
és kultúrtörténet kérdéseinek. Írásait nemcsak a vizsgált korszak
kapcsolja
össze, hanem a választott és következetesen alkalmazott kutatási,
elemzési
módszer is. Niccoli imponáló mennyiségű forrásanyag alapján,
a
korabeli mindennapi élet jelenségeinek rögzítése és az egyes társadalmi
csoportok
sok szempontú vizsgálata révén von le általános következtetéseket,
amelyek
azonban nem lépik túl a dokumentumok kijelölte érvényességi
kereteket.
Ezek a megállapítások a jelen kötet kapcsán is megállják a helyüket.
Az
előszóban két – egy általánosabb és egy konkrét – célt jelöl meg a
szerző.
Az előbbi minden történelmi kutatásban benne rejlik: a múlt alapos
tanulmányozása
a jelen jobb megértése érdekében, az utóbbi: a „megbocsátás”
összetett
jelentésegyüttesének vizsgálata a mindennapi élet optikáján
keresztül
a tridenti zsinati és a közvetlenül azt követő időszakra vonatkozóan
(a
XVI. század végétől a XVII. század közepéig). A célokból következően
a
kötet interdiszciplináris szemléletű: jog-, társadalom-, kultúra-, nyelv-
és
vallástörténeti szempontból is körbejárja a kérdést.
Az
első fejezet a „megbocsátás” szemantikai tartalmának változásait és
a
hasonló jelentéssel felruházott szavak közti különbségeket foglalja össze
röviden
az ókortól egészen a XVI–XVII. századig. Az igen leegyszerűsített
és
egy-egy irodalmi példával színesített nyelvészeti, nyelvtörténeti elemzés
annak
alátámasztására szolgál, hogy az isteni kegyelem és az emberi törvény,
vagy
más szóval az isteni és az emberi igazságszolgáltatás egymással
szoros
kapcsolatban áll, azonban a köztük lévő viszony korántsem mindig
konfliktusmentes
az évszázadok során. Hatványozottan érvényes ez a tárgyalt
korszakra,
amikor is az egyház a vallásos élet intézményein keresztül
próbálja
meg átalakítani a társadalmat. Ennek kiváló példája a jezsuita rend
működése,
amely újabb és újabb eszközöket és módokat keres a társadalmi
élet
szabályozására.
A
második fejezet a „megbocsátás” büntetőjogi, igazságszolgáltatási vonatkozásait
teszi
vizsgálat tárgyává. A gazdag forrásanyag az 1534–1796
között
működött bolognai büntetőbíróság (Torrone) levéltárának 1580–
1630
közötti dokumentumaiból származik. A bűncselekmények magas számának
és
a bonyolult bürokratikus rendszernek hála az említett bolognai
levéltárban
körülbelül 10 400, ilyen jellegű iratokkal teli kötetet őriznek.
(Közülük
néhányat a függelékben is közöl a szerző.)
A
vitás ügyek elintézésének korabeli gyakorlatát Niccoli könyvében számos
példa
és gyakran a periratokból vett idézetek is illusztrálják. Ezeknek
köszönhetően
az olvasó betekintést nyer a XVI–XVII. századi Bologna lakóinak
mindennapi
életébe, ahol az effajta peres ügyek igen nagy gyakorisággal
előfordultak.
Az akkori társadalmi együttélés állandó része volt az
agresszivitás,
melynek kiváltó oka a mai szemlélő számára sokszor semmiségnek
tűnik.
A dokumentumok nyomán egy nyomorúságos körülmények
között
élő és erőszakos rurális társadalom tárul elénk.
Mindezek
ellenére bevált jogi gyakorlat volt a „megbocsátás”, azaz a
feljelentés
visszavonása, lemondás a további idő- és költségigényes pereskedésről.
Ennek
elérése érdekében úgynevezett közvetítők jártak el a peres
felek
között, és nem kizárólag jogi végzettségű személyek. A békítők
ugyanis
az egész közösséget képviselték, mert a két egyén közötti konfliktusnak
az
adott társadalom számára is következményei voltak. A vita megoldása,
azaz
a peres személyek kölcsönös megbocsátása, majd a feljelentés
visszavonása
egybeesett a közösség érdekeivel.
A
pertől való elállást megpecsételő iratot azonban mindig a jegyző jelenlétében
írták
alá. Ennek híján jogi szempontból érvénytelen volt a két fél
kibékülése.
Az így fennmaradt dokumentumok sokszor nyelvszociológiai
szempontból
is nagyon érdekesek, hiszen csak kevés írni-olvasni tudó személyről
van
szó, a többség az analfabetizmus különböző fokán állt.
Míg
a második fejezet a megbocsátás aktusának jogi aspektusait emelte
ki,
addig a harmadik annak társadalmi vonatkozásaival, a „társadalmi békével”
foglalkozik,
aminek igénye oly nagynak mutatkozott a XVI–XVII.
században,
hogy a közösség egyes tagjainak ennek megteremtése vált a hivatásává,
akik
– fegyveres testületként is – a város békéjének megőrzésén
és
a kialakult konfliktushelyzetek békés megoldásán munkálkodtak.
A
szerző által használt gazdag példaanyag kitűnően szemlélteti a korabeli
társadalmi
gyakorlatot, amelyben kiemelt szerepük volt a gesztusoknak
és
a szimbólumoknak. Ennek megfelelően a békekötés elképzelhetetlen volt
anélkül,
hogy a vitában állók ne váltsanak nyilvánosan csókot, de ezen kívül
minden
apró gesztus üzenetet hordozott, ezért a társadalmi érintkezés minden
területén
nagy óvatosságra és önfegyelemre volt szükség.
A
levéltári iratokon kívül Niccoli a korabeli értekezésirodalmat is bevonta
a
kutatásaiba. A társadalmi konfliktushelyzetek kezelését egyre részletesebben
tárgyaló
értekezések természetesen nem mentesek a vallásos tartalomtól,
a
jó keresztényi magatartás fontosságának hangsúlyozásától sem.
Mivel
az akkori mindennapi élet gyakori eseménye volt a párbaj – annak
ellenére,
hogy az ezzel foglalkozó traktátusok a szavakkal történő harcot
propagálták,
az egyház pedig kiközösítéssel fenyegette a párbajhoz folyamodókat
–,
a témában gazdag értekezésirodalom alakult ki.
Ahogyan
a hivatalos békítőket is társadalmi igény nyomán jelentkező
intézményesülési
folyamat hozta létre, úgy a többnyire nemesek közötti
viszályok
békés rendezésével foglalkozó Assunteria delle paci hivatal is
ennek
eredményeképpen született meg. Szükségességét a hivatal egykori
nyilvántartásában
olvasható számos bejegyzés is bizonyítja.
A
könyv negyedik fejezete tovább gazdagítja az eddigi kutatási szempontokat,
és
beemeli a „megbocsátás” vallásos értelmezését a vizsgálatba.
E
szerint a földi béke egyfajta szimbóluma, előképe a tökéletes égi békének,
amiben
a léleknek a halál után lehet része. Ez a felfogás köszön vissza a
korabeli
prédikációk szinte mindegyikében. Sienai Szent Bernát, Marchiai
Szent
Jakab és Savonarola tüzes szavai a pártoskodás, az ellenségeskedés
ellen
ugyanennek a társadalmi jelenségnek a prédikációirodalom részéről
való
rögzítését jelentik.
Egy
másik egyházi műfaj, a gyóntatóknak írt kézikönyvek is nagy teret
szentelnek
a békés együttélésnek és a megbocsátásnak, melyek a jó keresztény
erényei.
A megbocsátás a hívőkötelessége. A papok számára írt segédkönyvek
hangsúlyozzák,
hogy a megbántó fél kára jóval nagyobb, mint azé,
akit
megbántott, ezért nagylelkűen meg kell neki bocsátani, ami az akkori
közvéleménnyel
ellentétben nem minősül gyávaságnak.
Niccoli
szerint a középkor vége és az újkor eleje közötti időszakban a
gyónás
egyfajta vallásos törvényszékként működött, amely nemcsak egyházi
feloldozást
hozott magával, hanem olykor az emberi igazságszolgáltatás
szempontjából
is voltak következményei: a pap által közvetített isteni
megbocsátást
a két fél közötti, aláírással megpecsételt békekötés követte a
jegyző
jelenlétében.
A
negyedik rész egyik alfejezete egy újabb érdekes kérdéssel, a Miatyánk
„bocsásd
meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az elle-
nünk
vétkezőknek” sora kapcsán kialakult, a vallásgyakorlat fellendítésén
munkálkodó
katolikus egyház számára tarthatatlan helyzetet mutatja be. A
Miatyánk,
talán az egyetlen olyan vallási tartalmú szöveg, amit a társadalmi,
kulturális,
és ami jelen esetben a legfontosabb, azaz vallási szempontból
is
peremhelyzetben lévő vidéki közösségek is ismertek. Akik az említett
sor
kapcsán úgy okoskodtak, hogyha azt anélkül mondják el, hogy ők maguk
megbocsátottak
volna az ellenük vétkezőknek, akkor Isten sem bocsátja
meg
az ellene elkövetett vétkeiket, ezért inkább kihagyták az imából. E
gyakorlat
természetesen az egyházat képviselő helyi papság, és az időnként
missziókat
teljesítőszerzetesek nemtetszését váltotta ki, akik éppen a helyes
vallásgyakorlatot
akarták elsajátíttatni velük.
A
tridenti egyház nemcsak a vidéki, hanem a városi közösségekben is
felvállalta
a béketeremtés feladatát. Ehhez eszközként a vallásos társulatokat
használta
fel. Niccoli könyvében két, sok tekintetben kiemelkedő főpap tevékenységét
említi
példaként: Gabriele Paleotti bolognai és Carlo Borromeo
milánói
bíboros érsekét. Mindketten olyan kongregációkat hoztak létre, amelyek
a
hívek közötti ellentétek elsimítására voltak hivatottak, és nem titkolt
céljuk
volt, hogy ezzel megakadályozzák, hogy a vitás ügyek a világi bíróság
elé
kerüljenek. Ha erre mégis sor került, az intézmény segítséget nyújtott a
pereskedőnek,
hogy a bíróságon minél előbb megoldódjon az ügye.
Az
említett egyházi társulatokon kívül a XVI–XVII. századi itáliai missziók
két
fő célja közül az egyik éppen a sokszor több generációig visszamenő ellenségeskedések
megszüntetése volt. A másik a hívek visszavezetése
a
helyes és mindennapi vallásgyakorlatra. A különböző szerzetesrendek
közül
ebben a jezsuiták jártak az élen, ezzel foglalkozik a kötet ötödik fejezete.
A
XVI. század végi, Silvestro Landini vezette missziók legnagyobb
hatású
folytatója Paolo Segneri volt. Míg Landini idejében nem létezett
egységes,
kidolgozott módszer a misszióba bevont települések lakói közötti
konfliktusok
kezelésére, addig a XVII. század közepére, azaz a Segneri-
missziók
idejére már kész forgatókönyv létezett erre. A missziós atyák
megérkezésük
után tájékozódtak a helyi viszonyokról, majd felkeresték a település
befolyásos
személyeit, hogy segítségükkel kibékítsék a szembenálló
feleket.
Természetesen azonban nem ez volt az egyetlen eszköz a kezükben.
A
drámai elemekben bővelkedő szöveg és a szinte színházi kellékekként
használt
koponyák, feszületek, flagellumok és az önsanyargatás válogatott
eszközei
együttesen változtatták a prédikáció színhelyét igazi teátrummá,
ahol
a hívek az így kiváltott pszichológiai feszültség feloldására igen gyakran
a
nyilvános bűnmegvallást, a bocsánatkérést és megbocsátást választották.
Ezek
a megbocsátási jelenetek idővel egyre teátrálisabb jelleget öltöttek.
A
Nápolyi Királyságban például a haragosokat nyakuknál fogva egymáshoz
és
Szűz Mária szobrához vagy képéhez kötötték, hogy ezzel ne csak lelki,
de
fizikai köteléket is létrehozzanak közöttük. A missziók másik fontos epizódja
ebből
a szempontból az egyetemes megbocsátás jelenete volt, amelynek
szereplője
a békítendő feleken kívül a keresztre feszített Krisztus, aki az
emberi
igazságszolgáltatás számára is hiteles tanúként volt jelen. A XVII.
század
végére a vallásosság effajta megnyilvánulásait már elítélendőnek találták,
ennek
ellenére még a XVIII. században Ludovico Antonio Muratori
is
kénytelen volt foglalkozni ezzel a problémával.
A
„megbocsátás” különböző fejezetekben külön tárgyalt aspektusai
természetesen
egymástól elválaszthatatlanok, ahogyan azt a szerző végig
hangsúlyozza
is könyvében. A megbocsátás ugyanis nem csak a bűnös lelki
üdve
miatt lényeges, hanem általa megelőzhetőkké válhatnak olyan bűncselekmények
is,
amelyek az emberi együttélést veszélyeztetik.
Niccoli
könyvének nagy érdeme, hogy – tekintélyes mennyiségű forrásanyag
felhasználása
révén – képes mindezeket a vonásokat együtt és külön
is
láttatni, s ezzel szinte teljes körű képet adni a vizsgált jelenségről.
Ottavia
Niccoli: Perdonare. Idee, pratiche, rituali in Italia tra Cinque e Seicento
(Megbocsátás.
Gondolatok,
gyakorlatok és rituálék a XVI. és XVII. században). Laterza, Roma–Bari, Storia
e
societa-sorozat, 2007. 238 o.