Klió 2008/3.

17. évfolyam

 

XX. SZÁZAD

 

Az Oroszországi Állami Duma és a külügyminisztérium megreformálása

 

Je. G. Kosztrikova tanulmányában az orosz külügyminisztérium reformjának

1907 és 1914 közötti előkészítésében a duma szerepét vizsgálja. Az

egyik legkonzervatívabb állami intézmény átalakítása már az 1905. okt.

17-i kiáltvány megjelenése előtt felmerült. Magában a minisztériumban és

a korabeli orosz sajtóban is hangoztatták, hogy a régi diplomaták helyett

műveltebb és a nemzeti érdekeket hatékonyabban képviselő szakemberekre

és az új európai értékrendet jobban kifejező szervre van szükség. 1906 első

felében V. N. Lamszdorf külügyminisztert éles támadások érték. A belső

kezdeményezések közül Kosztrikova megemlíti a P. Sz. Botkin orosz diplomata

által V. Sz. Obolenszkij külügyminiszter-helyettesnek átnyújtott reformjavaslatokat.

A minisztériumban azonban ekkor még csak fokozatos és

nem alapvető változásokra hajlottak. A sajtóban megjelent írásokban sürgették

a külügyminisztériummal való szorosabb kapcsolatok kialakítását.

A változásokra reményt nyújtott az 1906 májusában hivatalba lépő új külügyminiszter,

A. P. Izvolszkij. Ő jól ismerte az európai külügyi intézményrendszert

és a minisztériumi reform támogatottságának növelése érdekében

együtt akart működni a mérsékelt politikai erőkkel. Az új miniszter saját

intézményében támogatóra talált A. A. Girsz személyében. A fiatal diplomata,

mint főnöke, fontosnak tartotta az Állami Dumával és a sajtóval való

kapcsolatok alakulását a közvélemény tájékoztatására és befolyásolására.

Az előbbiek érdekében hozták létre a minisztérium sajtóosztályát.

1907 májusában a külügyminisztérium központi szerveinek megreformálására

bizottságot alakítottak. A II. Állami Dumában elkezdték az 1908.

évi költségvetés vitáját a büdzsé-bizottságban, azonban a döntés előtt a népképviseleti

szervet feloszlatták. Közben egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy

a XX. század elejére a külügyminisztérium korábbi szerkezete elavult. Izvolszkij

és Girsz úgy gondolták, hogy az átalakítást úgy hajtják végre, hogy

azt a duma gépezete ne akadályozza és így hamarabb megvalósuljon. Mint

kiderült, a bürokratizmus miatt a folyamat áthúzódott a III. és IV. dumák

időszakába.

A III. dumában legaktívabban a kadetok és részben az oktobristák vettek

részt a külügyi kérdések megvitatásában. Több képviselőjük gyökeres

és gyors változást sürgetett. Izvolszkij egyetértett ugyan a reformokkal, de

óvatosabban akarta őket végrehajtani. A dumában szerették volna, ha a hatékonyabb

munka érdekében a keleti nyelveket jobban tudó és fiatal szakemberek

kerülnek a diplomáciai testületbe, így javasolták, hogy képzésük a

minisztérium intézményéből kerüljön át a pétervári egyetemre. Míg a duma

jobboldala az óvatos balkáni politikát támogatta, addig a kadet P. N. Miljukov

épp fordítva, a nagyobb aktivitást hiányolta. Kosztrikova megállapítja,

hogy a duma többsége és a sajtó alapjában egyetértett Izvolszkij politikájával

és úgy ítélték meg, hogy bővültek a népképviseleti szerv jogkörei.

Ebben a kedvező légkörben hidegzuhanyként érte őket V. N. Kokovcov

pénzügyminiszter 1908. április 24-i kijelentése arról, hogy az udvar szerint

Oroszországban nincs parlament.

1908-ban az orosz társadalom befolyásos köreit, a sajtót és a diplomatákat

leginkább a fekete-tengeri szorosok ügye foglalkoztatta. Izvolszkij

úgy gondolta, hogy az Osztrák–Magyar Monarchia, Bosznia-Hercegovina

annektálásának elfogadásáért viszonzásul támogatja az orosz igényeket, a

nagyhatalmak pedig ezt tudomásul veszik. Amikor azonban 1908 szeptemberében

Buchlauban találkozott a monarchia külügyminiszterével, Aerenthall-

lal, kiderült, hogy az előbbiekben tévedett. Így Pétervárra visszatérve

fagyosan fogadták. A dumabeli magyarázkodást azonban P. A. Sztolipin

és több államférfi ebben a helyzetben kockázatosnak vélte. A külügyminiszter

végül december 12-én mondta el a fenti kérdésekről és a reformtervekről

szóló visszafogott beszédét, amit a szélsőjobb- és a szélsőbaloldali

képviselők kivételével a felszólalók pozitívan fogadtak. Közben folytatta

munkáját az N. V. Csarikov miniszterhelyettes vezette reformelőkészítő bizottság.

Tervezetükből azonban kiderült, hogy a központi szerveknél csak

bürokratikus változásokra lehet számítani, a fiatal, tehetséges diplomaták

előtt pedig nem nyílik több lehetőség a hivatali előmenetelben. Izvolszkij

tevékenységének legnagyobb hozadéka az önálló sajtóosztály létrehozása

volt. Vezetői, Girsz, majd Ju. Ja. Szolovjov hangsúlyozták, hogy a minisztériumnak

a sajtóval európai típusú kapcsolatokat kell működtetni. Ekkor

vált világossá az is, hogy a reformot egy éven belül az állami szerveken – a

kormányon, a dumán és az államtanácson – nem sikerül keresztülvinni.

Bosznia-Hercegovina annexiójának kényszerű elismerése nehéz helyzetbe

hozta a külügyminisztériumot. Közben nem sok jót ígért a reformbi

zottság összetétele sem, mivel magját a régi típusú bürokraták alkották. A

reform megvalósulása számukra posztjuk elvesztését jelentette: ezért „az

öngyilkosok klubjának” nevezték őket. A sajtóban megjelent írásokban

a szerzők rámutattak, ha az orosz diplomácia szervezeti megújulással és

tehetséges szakemberekkel nem alkalmazkodik az új körülményekhez, tevékenysége

csekély hatásfokú marad. Nagy visszhangot váltott ki a duma

küldöttségének 1909. júniusi nyugat-európai látogatása. A liberális Sz. A.

Kotljarevszkij pl. rámutatott, hogy ez az esemény az ország nemzetközi

tekintélyének emelésével az alkotmányos rend alapjait is erősíti. Az újságokban

követelték a külügyminisztérium reformtervének közzétételét, a

gazdasági aspektusok hangsúlyozását és magának a folyamatnak a felgyorsítását.

A kampány eredményeként 1909. november végén a Kormányzati

Közlönyben megjelent a reformterv, ami négy hónap múlva, 1910 márciusában

a duma elé került. Ugyanakkor a reform elhúzódása és átfogó jellegének

hiánya nehéz helyzetbe hozta Izvolszkijt. Ilyen körülmények között lett

külügyminiszter 1910 szeptemberében Sz. D. Szazonov.

Az új miniszterrel szemben mind Oroszországban, mind külföldön komoly

elvárások fogalmazódtak meg. Bejelentették, hogy hozzáláttak az

orosz külképviseletek reformjához és a duma, az üzleti körök és a sajtó

megnyugtatására közölték, hogy kiemelten képviselik az ország gazdasági

érdekeit. II. Miklós és II. Vilmos potsdami találkozója és az orosz–német

szerződés aláírása után (1910. okt. vége–1911. aug. 6.) egyszerre kellett

megnyugtatni a német, a francia és az angol közvéleményt arról, hogy

az egyezménynek nincsenek titkos cikkelyei. Közben a reform tervezete

immáron négy éve járta be a duma, a költségvetési bizottság és az albizottságok

bürokratikus útvesztőit. 1912 első felében már látszott, hogy a

külügyminisztérium megreformálásának törvénye július 1-jétől nem lép

hatályba; azaz a további munkálatok áttevődnek a IV. Állami Duma időszakára.

Kosztrikova szemléletesen mutatja be, hogy a kadet és a progresszista

képviselők további részletes információkat kértek a reform tervezetéről.

Miljukov és M. M. Kovalevszkij szerint nemcsak a költségvetési és személyzeti

kérdésekről kell tájékoztatni a dumát és a sajtót, hanem a lényeges

külpolitikai témákról is.

A szerző részletesen elemzi az első és második Balkán-háború korabeli

bonyolult oroszországi és nemzetközi helyzetet. Miközben a kormányzat

óvatosan foglalt állást, az orosz közvélemény és az újságok határozottabb

orosz lépéseket sürgettek a Balkánon. Szazonov és munkatársai ebben a

helyzetben nem a duma plenáris ülésein, hanem a bizottságokban való kormányzati

szerepvállalást preferálták. A költségvetési bizottságban azonban

az oktobristák határozták meg a tárgyalások tónusát. Kosztrikova többek

között utal a duma elnökének, M. V. Rodzjankonak, a fenti bizottság vezetőjének,

A. A. Alekszejenkonak és P. N. Krupenszkijnek a bürokratikus felfogására.

Így a külügyi reformot nemcsak a Balkán-háborúk miatti kivárás

lassította, hanem a dumák gépezete is. A duma csak 1914 tavaszán

hagyta jóvá a költségvetést, és még ekkor se történt előrelépés a diplomaták

képzése és a külképviseletek (főleg a konzulátusok) személyi állományának

megújítása terén. Valójában az utolsó békebeli tanácskozáson a reform

alapkérdéseiben nem születtek végleges döntések. A külügyminisztériumról

és szerveiről szóló törvényt végül 1914. június 10-én fogadta el a duma,

ami az államtanács jóváhagyásával és a cár szentesítésével 1914. július 14én,

néhány nappal a világháború kezdete előtt lépett életbe.

Kosztrikova tanulmányát külügyi levéltári források, a dumák gyorsírásos

jegyzőkönyvei és a korabeli orosz sajtóban megjelent anyagok alapján

írta. A dumák bürokratikus útvesztői és konzervatív hivatalnokai miatt a

külügyminisztérium reformját csak lassan és nehezen tudták végrehajtani.

Az átalakítás feszült nemzetközi helyzetben és éles belpolitikai küzdelmek

közepette ment végbe. A változások adminisztratív jellegűek voltak, aminek

következtében nem történt meg a minisztérium és szervei radikális megújulása.

Pozitívumként lehet értékelni a külügyi szolgálatba lépőkkel szembeni

magasabb műveltségi követelményeket, a sajtóosztály létrehozását és

Oroszország gazdasági érdekeinek intenzívebb képviseletét. Az utóbbi azt

is mutatja, hogy a liberális polgári körök mind a dumában, mind a sajtóban

a törvény kapcsán markánsan érvényesítették álláspontjukat. A fentiek ellenére

az 1914. évi törvény korlátozott jellegű volt. Az átfogó oroszországi

politikai modernizáció az első világháborúig befejezetlen maradt, aminek

fő okát a cári rendszerben kell keresni.

 

Je. G. Kosztrikova: Goszudarsztvennaja Duma Rosszii i reformirovanyije Minyisztyersztva

inosztrannih gyel (Az Oroszországi Állami Duma és a külügyminisztérium megreformálása).

Otyecsesztvennaja Isztorija. 2007. 1. 40–62. o.

 

Kurunczi Jenő