Klió 2008/3.

17. évfolyam

 

XX. SZÁZAD

 

Szentkép és korkép: Pio atya a történész szemével

 

Sergio Luzzatto, a torinói egyetem oktatója olyan feladatra vállalkozott,

amely sem könnyűnek, sem hálásnak nem nevezhető: történelmi életrajzot,

tudományos monográfiát írt a huszadik század talán legnépszerűbb szentjéről,

a pietrelcinai Pio atyáról. Mondhatni, „szentképet” festett, de nem a

hagiográfia, hanem a historiográfia eszközeivel. Az ilyen művet könnyen

megvádolhatják, egyfelől azzal, hogy hiedelmeket, babonákat, irracionális

elemeket akar a tudományba beemelni, másfelől azzal, hogy milliók vallásos

hitét sérti-vágja meg a tudós boncolókésével. Ezért írja a történet- és

életrajzíró már könyve – Pio atya. Csodák és politika a huszadik századi

Olaszországban (Padre Pio. Miracoli e politica nell’Italia del Novecento)

– prológusában: „Szögezzük le világosan és határozottan már a legelején:

itt nem azt akarjuk eldönteni egyszer s mindenkorra, hogy a Pio atya

testén lévő sebek valódi stigmák, tettei valódi csodák voltak-e. Aki effajta

kérdésekre keresne igenlő vagy tagadó választ ebben a könyvben, jobban

teszi, ha azonnal becsukja.” (9. o.) Luzzatto a kapucinus szerzetes legnagyobb,

legkétségbevonhatatlanabb „csodájának” azt tartja, hogy a pugliai

San Giovanni Rotondo „sziklás és bokros” pusztájában fel tudta építtetni

a Casa Sollievo della Sofferenza (a Szenvedés Enyhítésének Háza) nevű

modern és monumentális kórházat (349. o.). De még itt sem hallgatja el,

hogy a szent cél megvalósításában a szentéletű barát jóhiszeműségének s

ama „kifürkészhetetlen utaknak” betudhatóan olyan kétes figurák is részt

vettek, mint a „feketeinges” és kollaboráns múltú ügyeskedő pénzember,

Emanuele Brunatto, akinek az atyával való hosszú együttműködését „a másik

Krisztus és az Antikrisztus” kapcsolatának nevezi (207. o.).

„Ez a könyv céljául azt tűzte ki, hogy kijelölje Pietrelcinai Pio atya helyét

a huszadik század olasz történelmében.” (18. o.) „Pio atya történetét

feltárni annyi, mint, egyfajta tükörjáték révén, tanulmányozni egész vallástörténetünket

a Nagy Háború és a második vatikáni zsinat között eltelt

fél évszázadban.” (253. o.) Ezek az ars poetica – helyesebben inkább ars

historiografica – jellegű megnyilvánulások is sejtetik, hogy ez a historiobiográfiai

„szenttörténet” sokkal inkább történelmi, mint életrajzi, sokkal

inkább kultúrtörténeti, mint vallási tartalmú. Hősét, az 1887 és 1968 között

élt Francesco Forgionét (ez volt az eredeti neve) mindenféleképpen bizonyos

távolságból szemléli-láttatja, nem személyiségére, belső világára,

magánéletére, hanem kora vallási és politikai életével való kapcsolataira

helyezve a hangsúlyt. E távolságtartás módszertani megfelelőjeként Luzzatto

a középkorkutatás, a medievisztika eszközeit is felhasználja a modern

szent tanulmányozásához.

A félreeső garganói klastromából, templomából, hívei köréből ki sem

mozduló „stigmás barát” és a körülötte kivirágzó kultusz („devozione garganica”,

„culto garganico”, 16., 321. 331., 337. o. stb.) történetében drámai

koncentráltsággal tükröződtek Olaszország és a világegyház történelmi fordulatai.

A Mussolini-érától a demokratikus korig sokszor, sokan és sokféleképpen

próbálták a már életében szentként tisztelt frátert nagyon is földi,

világi célok eszközéül felhasználni. S mint Luzzatto rámutat, „sorsa minden

pápa halálával (a ogni morte di papa) változott” (384. o.): XV. Benedek

alatt inkvizíciós eljárás indult ellene (először), XI. Pius pontifikátusa idején

csaknem eltiltották a papi hivatástól, XII. Pius (olaszul szintén Pio) jóindulattal

és támogatólag viseltetett „névrokona” iránt, annál kevésbé XXIII.

János, hogy élete végén, VI. Pál pápasága éveiben ismét nyugalomra leljen.

Meglepő módon éppen a haladó szelleműnek tartott, egyházmegújító

személyiségek, a milánói Katolikus Egyetemet megalapító tudós teológus,

Agostino Gemelli és a nagy reformer pápa, a „jó pápa” (papa buono),

XXIII. János viseltettek elutasítóan és elítélően a „népi szent” iránt, akit

ellenfelei a csalástól a bujaságig, a hisztériától a népbutításig sok mindennel

meggyanúsítottak. Az pedig már egyenesen paradoxonnak tűnhet, hogy Pio

atyát is, XXIII. Jánost is ugyanaz az egyházfő, II. János Pál avatta boldoggá,

az általa ifjúkorában személyesen is meglátogatott szerzetest szentté is,

2002-ben.

Szent Pio miként életében, úgy halála után és kanonizációja óta is, mindegyre

nehéz kérdések és problémák elé állít, drámai választásokra késztet.

Egyrészt – ahogy a könyv epilógusában olvassuk – „képe a mai Olaszországban

mindenütt jelen van… Pio atya korunk egyik ikonja” (399. o.).

Másrészt megoldhatatlan talányt jelent azoknak, akik a történelmet egyszerű

formulák és klisék szerint, egyirányú utcának képzelik el. Amikor 1960ban,

egy különösen alantas vád nyomán, újfent inkvizíciós vizsgálat indult

ellene, monsignor Carlo Maccari apostoli felülvizsgáló a Szent Hivatalnak

írott jelentésében feltett egy kérdést, amely – megváltoztatva a megváltoz-

tatandót, a kevéssé jóhiszemű gyanakvást és az érdes hangnemet – azóta is

sokakat nyugtalanít: „Hogyan lehetséges, hogy egy természeti adottságai

tekintetében nem rendkívüli ember, aki korántsem mentes árnyékoktól és

fogyatékosságoktól, olyan népszerűségre tett szert, amilyenre korunk vallástörténetében

nem sok példa akad?” (376. o.)

 

Sergio Luzzatto: Padre Pio. Miracoli e politica nell’Italia del Novecento (Pio atya. Csodák és

politika a huszadik századi Olaszországban), Einaudi, Torino, 2007. 419 o.

 

Madarász Imre