Klió 2008/3.
17. évfolyam
Franco démonai
1975,
a Franco-korszak lezárulta és a demokratikus átmenet kezdete óta számos
történeti-politikai
mű született Spanyolországban, mely megpróbálta
megvilágítani,
milyen eszmék vezérelték Francisco Bahamonde Franco tábornokot
rendszere
kialakításában, alapelveinek kimunkálásában és fenntartásában.
Manuel
Vázquez Montalbán spanyol esszéista, publicista, író és költő
hasonló
céllal írta meg Los demonios familiares de Franco című könyvét,
kiindulópontjául
pedig olyan szempontot választott, mely hűen igazodik néhány
korábbi
munkájából ismert, a társadalom és a szociális közeg változásai
iránt
érzékeny író felfogásához (természetesen itt nem a szerző világszerte ismert
detektívregényeire
kell gondolni). Montalbán összegyűjtött és elemzett
minden
fontosabb beszédet és megnyilatkozást, mely Franco személyéhez
köthető
az 1936–39-es polgárháborútól egészen haláláig, és könyvében az
áttekintett
anyag alapján von le következtetéseket, és tesz közzé megállapításokat
Franco
személyére és rendszerére vonatkozóan. Igyekszik azon pontokat
kiemelni,
melyek világossá teszik számára – és így az olvasó számára
is
–, mely eszmék, irányelvek (illetve, ahogy a cím is mutatja, egyfajta belső
démonok)
vezérelték a tábornokot tettei megvalósításában. Mindehhez Montalbán
felhasználja
– a már említett nyilvános, nagyközönség előtt elmondott
beszédeken
kívül – a személyes interjúk, beszélgetések anyagait, valamint
olyanok
visszaemlékezésit, akik személyes kapcsolatot is ápoltak Francóval.
Külön
érdekesség a Faj (Raza) című forgatókönyv egyes részeinek beemelése:
ezt
maga a tábornok írta meg regényesített formában, azzal a céllal,
hogy
film készüljön belőle. A film meg is született 1941–42-ben, rendezője
Miguel
Primo de Rivera volt diktátor unokaöccse. Franco forgatókönyvének
szereplői,
dialógusai, az események lefolyása és a karakterek reflexiói – Montalbán
szerint
– mind a francóista ideológia explicit megjelenései. És valóban:
a
történet egy spanyol család lelki-szellemi fejlődését követi nyomon
az
1898-as függetlenségi háborúktól a polgárháborúig, abban a korszakban,
melyben
maga Franco történelmi tudata is formálódott, szoros kapcsolatban a
korabeli
spanyol állam politikai-társadalmi válsághelyzetével.
A
mű három főbb részre osztható. Az első rész a könyv legfontosabb,
érdemi
alkotóeleme. Montalbán négy fejezetet különít el, ezekben különböző
szempontok
alapján vizsgálja meg a francóista ideológiát és annak gyakorlati
megvalósulását.
A szerző, véleményét alátámasztandó, minden okfejtése után
Franco
beszédeiből, vagy a Faj szinopszisából emel be idevágó idézeteket, a
tábornok
saját szavaival igazolva a következtetéseket. Montalbán szerteágazó
gondolatmenetéből
csak a legfontosabbakat emelem ki, melyekkel képet
kaphatunk
arról, valójában milyen erők („démonok”) munkáltak Franco tettei
mögött.
A
szerző mindenekelőtt párhuzamot von a fasizmus és francóizmus között,
kiemelve
azon pontokat, melyekben a két ideológia nem egyezik: a
rasszizmus
és az antiklerikalizmus Franco rezsimjében nem figyelhető meg
(Montalbán
a Togliatti-féle olasz fasizmus-leírást veszi alapul). A faji kérdés
annyiban
jelenik meg a társadalomban, mint a spanyol faj nagysága, a hispanidad
vetületei,
míg a buzgó vallásosság és katolicizmus teljes mértékben
irrelevánssá
teszi az antiklerikalizmus kérdését. Szintén eltérés hogy, míg Itáliában
a
polgárság és kispolgárság számottevő része a fasizmus oldalára állt,
addig
Spanyolországban ezek a csoportok a köztársasági oldalon álltak, és az
elveszített
polgárháború után nem voltak olyan helyzetben, hogy lepaktáljanak
Francóval.
Közös pont több van: nacionalizmus, militarizmus, korporativizmus,
az
értelmiség háttérbe szorítása, a jogi önkény uralma, az oktatási és
hírközlő
apparátusok teljes kontrollja, valamint a család szentsége és felmagasztalása.
Mindezek
ideológiai köntöséül a mindenek felett álló katolicizmus,
a
nemzeti egység és nagyság hangsúlyozása szolgált, valamint a spanyol
értékek
univerzális, más társadalmakban is felfedezhető elemei. Ezeket az
alapvető
motívumokat fedezi fel Montalbán Franco minden cselekedetében,
mellyel
az országot irányította, és minden beszédét, megnyilatkozását erre a
vonalra
fűzte fel. A 40-es évek elején a kapitalizmus kritikája is megjelent a
tábornok
retorikájában, de soha nem a saját országa, az őt támogató tőkések
kapitalizmusát
illette negatív kritikával, hanem egy másfajta kapitalizmust, a
mások
kapitalizmusát, mely Spanyolország nagyságát veszéllyel fenyegeti és
kihasználja
a gyengéket. A közjó érdekében vette teljes szerkezeti, ideológiai
és
jogi felügyelet alá a tömegtájékoztatás minden eszközét is.
Franco
hosszú életű hatalmának egyik fő okaként Montalbán azt a szerepkört
jelöli
meg, melyet a tábornok a Nemzeti Mozgalmat alkotó pártok
és
csoportosulások állandó harcaiban, vetélkedéseiben töltött be. Franco volt
a
„mérleg nyelve”: minden nagyobb vita, vagy kisebb civakodás megoldása
Franco
döntőbírói szerepét követelte meg, ő, mint caudillo, mindenki vezéreként
tett
igazságot közöttük, nélküle a mozgalom minden pillanatban széthullással
fenyegetett
volna.
Franco
kulcsszava a kötelesség (deber). Ez a szó minden fontosabb beszédében
szerepel,
többször is elhangzik, a legfontosabb mondanivaló mindig
összefonódik
vele. A Faj forgatókönyvében ez a szó mindig nagybetűvel szerepel,
és
az összes többi főnévnél gyakrabban fordul elő. Montalbán szerint
olyan
helyeken is mindig a kötelesség szó szerepel, ahol a jog (derecho) kellene
álljon,
Franco ezt annak szinonimájaként, de helyette használja.
Ehhez
kapcsolódik még két szó: szolgálat (servicio) és halál (muerte). E
három
szó ismétlődő megjelenése adja Franco minden diskurzusának alappillérét.
Különböző
szövegkörnyezetben bukkannak fel, sokszor különböző
értelemmel
(a halál például a spanyol katona hősi halálára, és esetenként a
nemzet
halálára is vonatkozhat), de minden esetben a spanyol nagyság és a
haza
szolgálata a központi motívum.
Miután
az európai fasizmusok sorra buktak meg Európában, Francónak új
támaszra
kellett találnia politikája (missziója) folytatásához. A kommunisták
ellen
folytatott keresztes háború lett az új küldetés, melynek kiindulópontja és
zászlóvivője
Spanyolország. Franco új feladata tehát: Spanyolország után az
egész
világra kiterjeszteni a kommunizmus elleni nemzetközi harcot. A 40-es
évek
közepétől minden, az ország egészének tartott beszédében felemlegeti
ezt
a harcot, mint a spanyol nép új küldetését.
Franco,
mint katonatiszt, kétarcú személyként jelenik meg Montalbánnál,
és
éppen ez a kétarcúság teszi őt megkérdőjelezhetetlen vezérré. A döntő
pillanatokban
szilárd,
hajthatatlan, parancsaihoz minden körülmények között
ragaszkodó
katonatiszt, ugyanakkor azt is érezteti katonáival, hogy ő is csak
egy
közülük, ő sem különb a többi kötelességtudó tisztnél. Nagy gondossággal
és
odafigyeléssel viseltetik alárendeltjei lelki és fizikai egészsége iránt.
Hadseregének
parancsnokai mind régről ismerik őt, együtt szolgáltak vele
Afrikában,
barátai és bizalmasai. Összegezve: egy határozott, tekintélyes,
mégis
jóságos atyaként viselkedő parancsnok képét alakította ki hadserege
szemében,
amely felnéz rá, és vezetőjének tekinti őt.
A
külvilág egy legyőzhetetlen, megállíthatatlan vezetőt lát, aki népét szolgálja.
Ahogyan
többször is fogalmaz, számára ki lett jelölve egy út, melyen
végig
kell mennie, és ezzel biztosítania Spanyolország nagyságát és szuverenitását.
Ezek
a kijelentések, valamint a korabeli fényképek és filmfelvételek
arra
engedik következtetni Montalbánt, hogy Franco idővel maga is elhitte:
az
isteni gondviselés jelölte ki őt missziójának végrehajtására. Ebben a hitében
az
is megerősítette, hogy bár többször is megsebezték őt a harctéren,
mégsem
szerzett súlyosabb sérüléseket, több veszélyes csatát pedig sértetlenül
élt
túl, miközben körülötte sok harcostársa életét vesztette. Egyik korabeli
életrajzírója
így jellemezte: ravasz, mint Churchill, határozott, mint Clemenceau,
bölcs,
mint Ülő Bika. Nem tekintette magát sem diktátornak, sem politikusnak,
azt
hangoztatta, nem is ért a politikához, ő csak a népet szolgálja.
Többször
elismételte, hogy vissza akar vonulni, és csak addig marad vezető
pozícióban,
amíg szükség van rá.
Magánemberként
mint rendkívül gyanakvó személlyel találkozhatunk. Saját
családjában,
rokonaiban sem bízott, végrendeletét kizárólag lányára merte
hagyni.
Legfőbb bizalmasaiban is kételkedett, külföldre sem utazott, mert nem
érezte
jól magát távol a hazájától (a második világháború után kizárólag egyszer
hagyta
el Spanyolországot, akkor is csak a „szomszédba”, Portugáliába látogatott).
Egy
Don Juan de Borbónnal folytatott beszélgetésében kifejtette, hogy
nincs
tíz ember sem, akiben megbízna. Előfordult, hogy saját maga kutatta át
szobáját,
mert meggyőződése volt, hogy valaki lehallgató készüléket helyezett
el
nála. Társaságban jókedvűnek mutatkozott, egy alkalommal egy vidám anekdota
elmesélése
után aláírt néhány halálos ítéletet, majd folytatta a társalgást.
Saját
családja szolgált mintaként minden spanyol família számára, öltözködési
és
beszédmódjukat szándékosan úgy alakította, hogy követendőpéldaként
álljon
mindenki előtt. Kedvenc időtöltéseként a vadászatot és a horgászatot
jelölte
meg, a golfot pedig kinevezte „az államfő sportjának”.
A
könyv második része forrásközlés, kritikai megjegyzések nélkül. Montalbán
kétszáznál
több részletet tesz közzé Franco beszédeiből és interjúiból,
ezeket
hat téma köré csoportosítja: „Háború, béke, élet, halál”, „Választott
szövetségesek”,
„Egy spanyol idea”, „Társadalmi igazságosság az osztályharccal
szemben”,
„A nemzeti katolicizmus”, „Önellátás”. A fragmentumok
Franco
főbb nézeteit, ötleteit tartalmazzák a fenti témákkal kapcsolatban.
A
mű harmadik része egy francóista lexikon (Montalbán szótárnak nevezi).
A
szerző 30 oldalon összegyűjti a korszakra vonatkozó legfontosabb
fogalmakat,
rövidítéseket és személyneveket, és mindegyik mellé társít egy
kimerítő
magyarázatot. Ez a kis lexikon a könyv egyik legértékesebb része,
mert
pontos és világos képet ad a korszak kulcsfogalmairól és szereplőiről.
A
könyv tartalmaz még egy 16 fényképből álló fotóalbumot, mely bemutatja
a
tábornokot mint katonapolitikust és mint magánembert.
Manuel
Vázquez Montalbán: Los demonios familiares de Franco (Franco belső démonai).
Random
House Mondadori, Barcelona, 2004. 235. o.