Klió 2009/4.
18. évfolyam
FEJEZETEK OROSZORSZÁG
ÉS A BALKÁN TÖRTÉNETÉBŐL
A faluközösségi földtulajdon sajátosságai Oroszországban
K. H. Ibragimov a
mezőgazdasági tudományok doktora, az Oroszországi Jogi Akadémia professzora
bevezetőjében hangsúlyozza, hogy az olyan agrárországnak, mint az Orosz
Birodalom a fejlődését döntően meghatározták a paraszti földközösség
többszázados formái és funkciói. Az 1861. évi jobbágyfelszabadításig a
szakemberek főleg a faluközösség (az obscsina) létrejöttének okait és
genezisének sajátosságait, míg azt követően elsősorban a magán- és a közösségi
földbirtoklás lényegi vonásait és egymáshoz való viszonyukat vizsgálták. A
paraszti faluközösségi földbirtoklásról napjainkig vita folyik. A szerző úgy
ítéli meg, hogy a faluközösségről és az ottani földviszonyokat szabályozó jogi
normákról alkotott fogalmak és folyamatok tisztázása és rendszerezése továbbra
is feladata maradt az orosz és a külföldi szakembereknek. Ibragimov a fenti
kérdéseket az orosz historiográfiát áttekintve elemzi. Rámutat, hogy a
faluközösséghez való fiskális viszony történeti gyökerei a tatár hódítás koráig
nyúlnak vissza. I. I. Engelman kifejtette, hogy a falusi földközösség
meghonosítói épp a föld műveléséhez szükséges munkaerő biztosításában érdekelt
nagybirtokosok voltak. Így a faluközösségi földbirtoklás valójában nem a
parasztság, hanem a földesurak érdekében jelent meg. A szlavofil V. A.
Panajevig nem elemezték ennek a földbirtoklási formának a gyakorlati,
gazdasági aspektusait, pedig az oroszországi gazdasági fejlődést meghatározó
módon befolyásolta.
A szovjet
korszakot az obscsina kutatása terén sajátos kettősség jellemezte. Egyfelől
ideológiai korlátok érvényesültek, másrészt viszont új, nagy levéltári
forrásanyag került feldolgozásra. B. D. Grekov rámutatott a
társadalmi-gazdasági, politikai változások és a faluközösségi fejlődés
kapcsolataira, és arra, hogy az obscsinák mindig alkalmazkodtak az új
körülményekhez. Sz. V. Juskov hangsúlyozta, hogy az orosz állam pénzügyi
és adminisztratív rendszere nagy hatással volt a faluközösségek sorsára. A.
L. Sapiro óriási archív anyagot vizsgálva azt emelte ki, hogy a XVII–XIX.
században a rendőrállam megerősödésével kapcsolatban megváltozott a paraszti
önigazgatás (a mir) jellege.
Az orosz történészek nagy gondot fordítottak a
faluközösségi fejlődés hosszan elnyúló, folyamatjellegének bemutatására. K.
D. Kavelin hangoztatta, hogy az ősi szláv családoktól több évszázad telt el
a falusi földközösségek megjelenéséig. V. Turcsinovics újszerűen
elemezte a nagybirtokosi földmagántulajdon és a paraszti faluközösségi
földbirtoklás alakulását. L. V. Vorobjova rámutatott, hogy az obscsina
tagjainak tulajdonosi jogosultsága attól függött, hogy az adott faluközösségben
a portánkénti (parasztudvaronkénti) földbirtoklási forma volt-e a meghatározó. M.
Jurin még 1858-as írásában hangsúlyozta, hogy az orosz paraszt –
tulajdonjogi hiányosságai ellenére – társadalmi-gazdasági és munkaszervezeti
sajátosságai miatt a faluközösséget szent dolognak tekintette. Az orosz
parasztság neves kutatója, I. D. Beljajev kiemelte, hogy a
jobbágyrendszer megerősödésével párhuzamosan csökkent a falusi földközösségek
szerepe. K. R. Kacsorovszkij az orosz obscsináról írott 1906-os művében
szintén úgy foglalt állást, hogy a jobbágyrend csorbította a faluközösségi
hagyományokat és a paraszti szokásjogi normákat.
Több orosz szakember az előbbiektől eltérően
árnyaltabb képet nyújtott az oroszországi faluközösségek evolúciójáról. I.
Je. Zabelin azt is kiemelte, hogy a paraszti földközösségek nélkül a nemesi
birtokigazgatás sem működhetett volna elég hatékonyan. N. O. Kuplevasszkij rámutatott, hogy noha a magánföldesúri
joghatóság ugyan szűkítette a faluközösségek jogköreit, azonban nem szüntette
meg őket. V. I. Szemevszkij hangsúlyozta, hogy az obscsinák a
jobbágyrendszer idején is védték a parasztokat, és 1861 után az agrárgazdasági
és a falusi társadalmi progresszióban is jelentős szerepet játszottak. I. I.
Ignatovics szerint a faluközösségi szervezet egységes egészbe kovácsolta a
parasztságot és korlátozta a földesurak önkényeskedését. Kavelin a szerző
szerint jogosan hangoztatta, hogy az állam adminisztratív funkcióinak
megerősödésével a faluközösség jogkörei gyengültek, és a parasztság egyfajta
túlélési stratégiaként ezek helyreállítását próbálta elérni. Engelman úgy
vélte, hogy az adóztatás miatt a paraszti földközösségi rendszer jól jött mind
a kincstárnak, mind a nagyorosz földbirtokosoknak, ezért oltalmazták, sőt
kényszerrel is igyekeztek kiterjeszteni.
Az orosz belügyminisztérium 1857. május 12-i
instrukciója jól mutatja, hogy a kormányzat nagy jelentőséget tulajdonított a
faluközösségeknek. Az 5. pontban kimondták, hogy a közösségi föld cseréjére,
kisajátítására csak a mir beleegyezésével kerülhet sor. A 9. pontban pedig
igyekeztek gátat szabni a gyakori újraosztásoknak, a közösségi föld
szétaprózódásának és így stabilizálni az obscsinákat. Ibragimov kiemeli, hogy a
faluközösségi rendszer azért maradhatott fenn sok évszázadon át, mivel
megfelelt a parasztság érdekeinek, mentalitásának és az oroszországi természeti
körülményeknek. A külföldi szerzők közül a földrajzi determináltságot R.
Pipes és A. J. Toyn-bee is hangsúlyozta. Pipes szerint az északi
klíma, a szántóföldi munkákra rendelkezésre álló rövid idő (négy-hat
hónap a nyugati nyolc-kilenccel összevetve) és a kevés jó termőföld a humán és
az anyagi erőforrások koncentrálásán alapuló, közösségi gazdálkodásnak
kedvezett. Az előbbiekhez a szerző hozzáteszi, hogy a portánkénti, tanyás
földbirtoklás valóban a több szántófölddel rendelkező dél-oroszországi
régiókban terjedt el. Toynbee kiemelte, hogy a humán közösségeket lehetetlen
megérteni azon földrajzi tényezők tanulmányozása nélkül, amelyek között éltek
és dolgoztak. A faluközösségeket több mint negyedszázadig tanulmányozó F.
Bahr részletesen elemezte a paraszti közösségek életének belső és külső
vetületeit. A belső mechanizmusok közül kiemelte a közösségi földhasználatot, a
gyakori földfelosztásokat, az eltérő érdekeket, a limitált műveltségi szintet,
a föld kizsarolását és az obscsina tagjai egy részének elnyomorodását. A kifelé
érvényesülő legjellemzőbb magatartási attitűdnek Bahr a rendőrséggel és az
adóhivatalnokokkal szemben a közösség részéről az érintettek iránt
megnyilvánuló szolidaritást és a kölcsönös kezességet tartotta. B. N.
Csicserin kifejtette, hogy az obscsinák fennállásuk alatt végig megőrizték
hagyományos (földközösségi, nevelő és a parasztokat védő) funkcióikat.
Ibragimov választ
keres arra a kérdésre, mi az oka annak, hogy egyik népnél sem működtek olyan
hosszú ideig a faluközösségek mint Oroszországban. Szerinte aligha érthetünk
egyet Csicserinnel abban, hogy a századok során az állam saját intézményeivé
alakította át az obscsinákat. Az orosz állam ilyen törekvései valóban
fennálltak, de a paraszti közösségek csak bizonyos tekintetben (pl. az
adószedésben és az újoncállításban) kapcsolódtak az államhoz, míg más
vonatkozásban megőrizték függetlenségüket. Az oroszországi faluközösségi
földtulajdon hosszú fennállása az állam erőfeszítésein kívül elsősorban a
természeti (talajtani és klimatikus) körülményekkel magyarázható. Pl. a sok
hótól kiázott az őszi vetés, majd a lassú tavaszi olvadás miatt nem tudták
időben elvégezni a tavaszi mezőgazdasági munkákat. A rossz természeti
adottságokat és a lerövidült munkavégzési szezont egyénileg nem, hanem csak a
faluközösségek tagjainak közös erőfeszítésével sikerült kezelni. Vorobjova is
rámutatott arra, hogy az obscsináknak alkalmazkodniuk kellett a külső
körülményekhez, és működésüket nem lehet csupán állami adminisztratív
indítékokkal magyarázni.
Az 1861. évi jobbágyfelszabadítás előtti
faluközösségi földtulajdonjoggal kapcsolatban a szerző az 1842-es Orosz
Birodalmi Törvénygyűjteményt idézi. A törvények nem minden esetben védték a
föld tényleges birtokosának jogait. Ezzel kapcsolatban a szerző a polgári
törvények 531. cikkelyét idézi. Ibragimov utal arra is, hogy az Orosz Birodalom
törvényhozásában a föld tulajdonjogának két formája létezett: a teljes (ahol
egy személyhez kapcsolódott a föld birtoklása, használata és a vele való
rendelkezés) és a nem teljes (itt az előbbi három elemből az egyik hiányzott).
Egyes kutatók a föld birtoklását és tulajdonlását szinonimaként fogják fel,
azonban a kettő jogilag nem fedte egymást. A faluközösségek tagjainak
összessége nem alkotott egységes jogi személyt és csak a föld meghatározott
részének állandó birtoklási jogával rendelkeztek. Így a faluközösségi
földbirtoklás a tulajdonjoggal összevetve nem volt sem teljes, sem kivételes. A.
Jevreinova helyesen mutatott rá, hogy ebben az esetben nem beszélhetünk
jogilag tulajdonosról, hanem csak az adózók közössége tagjaként megvalósuló
földbirtoklásról. Vorobjova megalapozottan utalt arra, hogy a faluközösségi
tagok tulajdonjogi jogosultsága az adott obscsinában érvényesülő konkrét
földhasználati formától függött.
A XVIII. század végén és a XIX. század első
felében a jobbágyparasztoknál a falusi földközösségben a földek ún. adózási
egység (tyaglo) szerinti felosztásának rendszere működött. A természetbeni és a
pénzbeli adókat az adózási egységek szerint osztották fel. Egy nagykorú,
(általában nős), munkaképes férfi és nő alkotott egy tyaglot. A
jobbágyparasztok között a földet az adózási egységek szerint, míg az állami
parasztoknál a fejadó alapján osztották fel. Amennyiben egy parasztcsaládnak
csak egy munkaképes tagja volt, akkor, ha elegendő föld állt rendelkezésre, a
fejadó szerinti felosztás előnytelen volt, ha viszont a család összes tagja
munkaképes volt, akkor előnyösnek bizonyult. Ibragimov rámutat, hogy a tyaglo
szerinti felosztás, mivel több tényezőn alapult, igazságosabbnak tűnt. A szerző
konkrét példával illusztrálja, hogy az egyik rendszerről a másikra történő
áttérés vitákat szült. A. T. Bolotovot idézve, utalás történik az
oroszországi földművelés alacsony hatékonyságára. Az adózási egységek szerinti
földfelosztású faluközösségekben a földek egy részét elkülönítették, s azt a
közösség (a mir) közösen művelte meg, és az arról betakarított termés a munkaképtelen
tagok ellátását szolgálta. Ha a faluközösségnek kevés földje, igavonó állata és
szerszáma volt, akkor vehettek, vagy bérelhettek.
A szerző hangsúlyozza, hogy differenciáltabban
kell megítélni a faluközösségi parasztság elnyomásának fokát. Már Szemevszkij
rámutatott, hogy az obscsinák védelmét élvező, pénzben adózó parasztok
kedvezőbb helyzetben voltak robotoló társaiknál. Figyelembe kell azonban azt is
venni, hogy Nagy-Oroszország fekete földű és nem fekete földű régióiban az
előbbi két paraszti réteg eltérő arányban volt jelen és különböző helyzetükre
több tényező hatott. Így pl. a fekete
földű rész az ország éléstáraként funkcionált, és a robotos parasztok
kizsákmányolása mértékétől függött, hogy van-e éhezés a birodalomban. Az utóbbi
jelentette a lakosság számára a legnagyobb veszélyt. A kormányzat a központi
részeken a faluközösségi önkormányzat révén tartotta fenn a falusi
gazdasági-szociális rendszert. Ibragimov kiemeli, hogy Moszkóviában a
faluközösségek régen, a kormányzattól függetlenül, még az Orosz Birodalom
létrejötte előtt jelentek meg. A fekete földű részek viszont aránylag nem
régóta lettek lakottak, ráadásul olyan parasztokkal, akik nem rendelkeztek
történeti léptékű faluközösségi hagyománnyal.
Oroszországban a paraszti faluközösség
sokfunkciós, vidéki életfenntartó szerepet játszott, benne nemcsak a
parasztság, hanem az állam és az egész társadalom érdekei jutottak kifejezésre.
Rendkívül hosszú fennállását az magyarázza, hogy legpregnánsabban jelenítette
meg az ország társadalmi-gazdasági sajátosságait, egyszerre felelt meg a
parasztok, a falun élők és az állam érdekeinek, és a legnagyobb mértékben
alkalmazkodott a lakott területek természeti-klimatikus körülményeihez.
K. H. Ibragimov: Oszobennosztyi obscsinnoj pozemelnoj szobsztvennosztyi
v Rosszii (A faluközösségi földtulajdon sajátosságai Oroszországban). Voproszi
Isztorii. 2007. 12. 117–125. old.
Kurunczi Jenő