Klió 2009/4.
18. évfolyam
FEJEZETEK OROSZORSZÁG ÉS
A BALKÁN
TÖRTÉNETÉBŐL
Az orosz modernizációs törekvések hatása a városi viseletre a
XIX. század második felében
T. O. Volobujeva tanulmányában a XIX. század második felében lezajlott orosz
modernizációs folyamatok városi viseletre gyakorolt hatásait mutatja be.
Elénk tárja a férfi és a női megjelenés, a ruhadarabok (a lábbelitől a
fejfedőig) változásait, és ezeket a társadalmi átalakulás jeleként értelmezi.
Ezen időszak orosz városi öltözete kutatásának
kevesebb figyelmet szenteltek a történetírásban, mint a nyugat-európai vagy az
orosz népi (paraszti) ruházat változásai vizsgálatának, és a témáról eddig
összefoglaló munka még nem jelent meg. Volobujeva röviden áttekinti a kérdés
historiográfiáját, kiemeli R. M. Kirszanova és A. A. Vasziljev
munkásságát. A téma kutatói szembesülnek a forrásbázis töredékes jellegével. Az
öltözet egyes darabjai fennmaradtak a múzeumokban, ám a kiállítási tárgyak
többsége az előkelő (társaságbeli) divatot mutatja be. A kutatók felhasználják
a portrékat, illetve a XIX. század közepétől megjelenő fényképeket is. Jelentős
forrásinformációkat adnak a ruházat történelméről a memoárok és a szépirodalmi
alkotások, a szentpétervári divatújság.
A modernizálódó társadalom szociális és
szociokulturális differenciálódása és a városi öltözet fejlődése közötti
kölcsönös kapcsolatok fontosságára hívja fel a szerző a figyelmet. A ruházat
funkcionális jelentése társadalmi jel, az ember identifikáló tartozéka egy
adott társadalmi közösséghez kötődően. A XIX. század második felében
elutasítási folyamatról volt szó; az emberek lemondtak külsejük rendi
megjelöléséről és a polgárok közösségének képviselőiként jelentek meg.
Az orosz városi ruházatot érintő változások,
ahogyan sok más változás is a kulturális életben, Nagy Péter átalakításaival
gyorsultak fel. Péter rendeletei tették lehetővé, hogy az európai viselet
kiszorítsa az orosz öltözéket a városi életmódból. II. Sándor uralkodásának
kezdetén a divat ösztönözte a városi viselet folyamatos átalakulását, és a
Nyugat lelkülete kezdett energikusan behatolni vidékre is.
Az 1870-es években divatba jött a ruházat modern
típusa: a kétsoros férfikabát (zakó), a nadrág és a mellény. A háromrészes,
azaz mellényes férfiöltöny a hivatali emberek díszes ruházatának számított. Az
1880-1890-es évek fordulóján a férfi ruhásszekrénybe bekerült a zsakett,
hasított derékkal és kerekített kabátszárnyakkal. A nadrágot gyapjúszövetből
varrták kis csíkokban. Ez a viselet vált napi ruházattá az orvosok, ügyvédek,
banki dolgozók számára. A tradicionálistól az európai öltözékhez való átmenetet
jelentette a hosszú szárnyú, ún. szibériai kabát.
Nem minden európai ruha akklimatizálódott
Oroszországban. Ez különösen a felsőruházatot érintette, hiszen figyelembe
kellett venni az északi ország éghajlati viszonyait. A szőrmebunda és a
báránybunda (suba) megmaradtak a téli öltözék szükséges részének. A szerző kiemeli,
hogy a szánokon való utazás melegebb ruházatot kívánt meg a villamoson ill.
autóbuszon történő közlekedésnél, ezért télen a XIX. század végén is a XVII.
században használatos hosszú szőrmebundákat viselték az emberek. Az olyan női
ruházatot, amiben dekoltált a nyak, és a lábak a harisnyákban nyitottak
maradtak volna, nem lehetett viselni.
A kabát felett hordták a szőrmebundát, vagy
hosszú posztóköntöst (férfi hosszú kaftán gallér és hajtókák nélkül). A rövid,
derékba vágott kaftán sokáig megőrződött a moszkvai nagykereskedők, boltosok,
utcai kereskedők és kispolgárok között. Ez a szibériai kaftán és a hosszú
posztóköntös a nagy- és utcai kereskedők sajátos rendi jelévé vált. A zeke
(vagy ujjas) a rövid, leegyszerűsített kaftán volt, vatta- vagy szőrmebélés,
gyakran ruhaujj nélkül. A zekét télen a felsőruházat alatt viselték, nyáron a
felsőruházat funkcióját teljesítette. A zekét és a szibirkát (a rövid, derékba
vágott kaftánt) a bolttulajdonosok, kispolgárok és a munkások viselték
leggyakrabban. A hosszú posztóköntös, a szibirka és a zeke csak a XIX–XX.
század fordulóján tűntek el a tömegek ruházatából. Az európai szabású téli vagy
átmeneti kabát fokozatosan kiszorította a tehetősek körében a tradicionális
felsőruházatot.
A férfiing kétféle volt: európai szabású, vagy az
oldalgombos orosz ing. Az 1880-as évektől kezdve előnyben részesítették a
levehető gallérokat, melyeknek formája a divat hatására évről évre változott. A
művelt társadalom majdnem minden képviselője európai szabású inget hordott. A kisboltosok
és az egyszerű nép között az oldalgombos orosz ing volt használatban. Az
európai inget főleg fehér anyagokból varrták, elterjedtek voltak a kumacs színű
(bíborvörös) oldalgombos orosz ingek. Az ingeket övvel, selyemzsinórral, vagy
keskeny állati bőr övvel viselték. Az 1880-as évek második felétől használatba
kerültek a különböző ingkabátok.
A szerző a nyugat-európai divat racionális és
teljesen utánzó összefüggésének jelenlétéről megállapítja, hogy az átvétel
főként kényelmi alapon történt. Azonban emellett mindig léteztek rövid ideig
tartó divatirányzatok is. Így az USA polgárháborújának idején az amerikai
zsakett hatott a rövid férfi kabátokra. Az itáliai Garibaldi-mozgalom a női
ruházatra volt befolyással, készültek divatos vörös ingek „garibaldista” széles
ruhaujjakkal.
A korszakban elterjedt fejrevalók voltak a
cilinderek, keménykalapok, prémes orosz kalapok, filckalapok és a szemellenzős
sapkák. Nyáron a művelt közönség előnyben részesítette a nemez-, szalma- és
panamakalapokat. A cilinderen jól nyomon lehet követni a változásokat. Ez a
fejrevaló kezdetben az arisztokratikus közegben volt népszerű, és az
előkelőséget példázta. Idővel a konzervativizmus, a XIX–XX. század fordulóján
pedig az „alkotó foglalkozás” jelölőjévé vált. A rendi szimbólumból tehát az
intellektuális és művészi elithez tartozás mutatója lett.
A XIX. században elterjedt Oroszországban a
csizma. Hordták nemesek, kereskedők és munkások, általános lábbelinek számított
a hideg tél és az őszi-tavaszi sár körülményei között. A XIX–XX. század
fordulóján divatossá vált az orosz csizma elnevezésű lakkos csizmaszár. A
század közepén megjelent a csizmák konkurenciája – a nyugatról érkezett
magasszárú cipő, félcsizma. A lábbeli piacát a tömeges kisipari gyártás látta
el termékeivel. Hatalmas centrumok voltak Kimriben, ahol évente másfél millió
csizmát varrtak.
A szerző a férfiruházatnak és változásainak
bemutatása után a városi női ruházat fejlődésére tér át. Kiemeli, hogy ez a
XIX. század második felében sokkal bonyolultabb és mozaikosabb képet mutat a
férfihoz képest. Az udvari körök már a század közepén teljesen lemondtak a népi
ruházat elemeiről, és élesen különböztek a lakosság tömegétől európai
ruhájukkal. A divat követése a társadalmi presztízs tényezője volt. A divat
változásai főként a szalonok és a színházak hölgyei között zajlottak, és az
1880-as évekig a városi nők fő tömegeit nem érintették.
Az 1850-60-as
években a divatos női sziluett a vékony derék és a széles szoknya volt, ami a
fűző és az abroncsszoknya következtében jött létre. A krinolint kezdetben
lószőr vázra felvett alsószoknyák sokaságával teremtették meg. A könnyű acél
abroncsból készült konstrukció feltalálásával a hatalmas méretű szoknyák
könnyűekké váltak. Az 1860-as évek végén a nők lemondtak a kényelmetlen krinolin
viseléséről. A nyugaton elkezdődött női emancipáció befolyást mutatott az orosz
ruházatra. Látni lehetett emancipált orosz hölgyeket mélyen homlokra húzott
sapkával, „à la Garibaldi”.
Az 1870-es évek első felében a divat visszatért
XIV. Lajos korának női sziluettjéhez: megjelent a szűkebb ruha turnűrrel, ami
ruhauszállyal fejeződött be. Ez a viselet az 1890-es évek elején ment ki a
divatból. Az 1880-as években mozgalom
kezdődött a női ruházat megreformálására, vagyis leegyszerűsítésére. A mozgalom
igyekezett elterjeszteni az uszály nélküli, bokánál végződő és sötét színű
anyagból készülő ruhákat. Az 1880-as években a teljesen kiszabott ruha helyett
divatba jöttek a blúzok és a szoknyák. Elterjedt a vállnál igen széles és lent
keskenyebb „gigue” ruhaujj. Az 1890-es években a nők a női kosztümkabát alatt
blúzt viseltek és egyenes szabású szoknyát. 1900 körül az ilyen öltözék vált a
XX. század első univerzális viseletévé.
Volobujeva a női gallérok után a női fejrevalókat
veszi nagyító alá. Igen népszerűek voltak a fejkötők, skótkockás selyemkendők,
és a kasmírsálak. Elterjedtek a nyugat-európai mintájú kalapok, aminek
változása összefüggésben állt a hajviselet átalakulásával. Majdnem száz évig
tartották magukat a „toque” típusú kalapok, változatos fajtákban. Az 1870-es
években a hölgyek félcipőkben vagy félcsizmákban jártak, francia sarokkal. Az
ilyen atlasz kiscsizmákat és a magas szárú fűzős cipőket csattokkal viselték,
ezeket főként Varsóban gyártották.
Az orosz városi viselet képe a reformidőszakban nem
lehet teljes a tiltakozó divat bemutatása nélkül. Az 1860-as évektől kezdve ez
a divat összekapcsolódott a nihilizmussal, ami nemcsak az egész orosz
államrendszer és hivatalos ideológia elleni ellenzéki szembenállásban
mutatkozott meg, hanem a mindennapi életmód hagyományainak megtagadásában is. A
nihilisták kihívóan viselték a vörös inget vagy a viseltes, elnyűtt blúzt. A
nihilista nő rövidre nyírt hajat viselt, nem dekoltált sötét színű ruhát, fűző
és krinolin nélkül, sötét szemüveggel. Az ügy eljutott oda, hogy a női
gimnáziumokban betiltották a szemüveget és a cvikkert. A rövidlátóknak csak a
lornyett viselését engedték meg.
A XIX. század végén az európai hatások mellett
jelen volt az orosz tradíciók hivatalosan támogatott újjászületése. Az 1880-as
évektől kezdődően terjedt el az orosz viselet nevezetű külső. Az orosz viselet
kapcsolatban állt az uralkodóváltással (III. Sándor került trónra) és az orosz
kultúra történeti örökségéből merített. A szerző leszögezi, hogy az „orosz
viseletű” divat már nem tartóztathatta fel az európai szabású ruházat
diadalmenetét, és saját korábbi pozícióit csak az oldalgombos ingek és a felső
szőrmeruházat őrizte meg. A városokban rövid ideig létezett a ruházat
hagyományos és európai elemeinek együtt élése, azonban a városi öltözet
sokféleségében jelen volt a tradicionális ruha kiszorításának tendenciája. A
kiszorítás a legtehetősebb társadalmi csoportoktól haladt a közepesen
tehetősekig, és tőlük a lakosság munkás rétegeihez. Az orosz városi viselet
kutatói elkerülik a viselet teljes „európaizálódása” idejének
meghatározását. A szerző felhívja a figyelmet arra az érdekességre, hogy míg a
korban az „értelmiségi férfi” szerette magát „demokratikus módon”
kicsinosítani, vörös ingben, vagy piszkos ruhában mutatkozott – addig a munkás
polgári ruhába (fekete öltönybe) bújt. Vasziljevre hivatkozva a tanulmány
elemzi a divat és a technikai változások összefüggéseit.
A nyugat-európai öltözék oroszországi átvétele
nem korlátozódott pusztán a divatra. A presztízs és az önmeghatározás megfontolásai
a polgárok köréhez tartozás kellékeivel motiválták és ösztönözték az áttérést
az európai szabású viselethez. A rendi mentalitást az általános városi
szociokulturális mentalitás váltotta fel. Az orosz városi öltözék fejlődése
kifejezésre juttatta a társadalom modernizációs folyamatát. Az általános
európai ruházat folyamatos elterjedése – nemcsak a nemesi-csinovnyik körben,
hanem más városi rétegben is – eljutott a ruházat rendi elkülönülésétől a
műveltségi és/vagy vagyoni helyzeten alapuló elkülönülésig. Az 1850–60 közötti
időszakban a rendi különbségek még pontosan megnyilvánultak a viseletben, majd
a XIX–XX. század fordulóján az általános európai viselet túlsúlyba került a
polgárok között.
Volobujeva egy nagyon érdekes témát jár körbe
tanulmányában. A cikk árnyaltan mutatja be az orosz férfi és női ruházat
változásait a XIX. század második felében, és az európai viselet elterjedése és
a rendi jellegtől való eltávolodás kapcsolatát. Színes tartalmú munkát
olvashatunk, ami II. Sándor reformjainak a társadalomra gyakorolt hatásait a
megszokott vizsgálódási szempontok helyett új szemszögből rajzolja meg.
T. O. Volobujeva: Evoljucija gorodszkogo kosztyuma kak
otrazsenyije mogyernyizacionnih processzov v rosszijszkom obscsesztve vtoroj
polovini XIX veka. (A városi viselet fejlődése mint a modernizációs folyamatok
visszatükröződése az orosz társadalomban a XIX. század második felében). In:
Otyecsesztvennaja isztorija 2008/1. 25–35. old.
Bodor Mária