Klió 2009/4.
18. évfolyam
KORA ÚJKOR ÉS
ÚJKOR
A svéd államfejlődés a kora újkorban
A svéd szerzőtriád által
írt tanulmány, az immár három évtizede töretlen népszerűségnek örvendő államiság
témában publikált, teoretikus igénnyel fellépő megközelítések fontos darabja.
Az írást Mats Hallenberg (a Stockholmi Egyetem Történelem Tanszékének
docense) és két fiatalabb kutató, Johann Holm PhD és Dan Johansson
doktorandusz jegyzi. A köszönetnyilvánításból azonban kiderül, hogy számos más
elismert kutatóval (Jan Glete, Harald Gustafsson) való diszkusszióban
alakult ki a szerzők itt felvázolt koncepciója, amelyre nyilvánvalóan hatással
volt az európai államfejlődés témakörében megjelent legújabb,
esettanulmányokból és teoretikus írásokból álló tanulmánykötet is (W.
Blockmans–A. Holenstein–J. Mathieu: Empowering Interactions. Political Cultures
and the Emergence of the State in Europe 1300-1900, Ashgate, 2009), melynek
egyik írása szintén Mats Hallenberg tollából származik.
Az arányosan rövid teoretikus bevezetés
(247–250.) után következik a kialakított koncepció tesztelése Svédország
példáján, a tanulmány címében jelzett időszakban. A szerzők mindjárt az elején
leszögezik, hogy a koraújkori állam működése és fejlődése nem értelmezhető az
osztályérdekek alapján, és az állam
fogalmát Max Weber-i értelemben használják: azaz olyan szervezetet
értenek rajta, amely „az erőszak legitim használatának monopóliumát igyekszik
fenntartani egy adott területen”, mégpedig a közjó érdekében.
Az államépítés folyamatát túl gyakran kezelték
úgy, mint egy „lineáris centralizációs, bürokratizációs folyamatot” az
uralkodók részéről, amelyben elsikkadt
az, hogy a társadalom, az alattvalók, miként vettek részt ebben: azaz egyfajta
konszenzus kialakításában, amely a sikeres államépítés nélkülözhetetlen
eleme. Az 1980-as évektől a svéd
történetírásban két irányzat bontakozott ki az államépítés értelmezése terén:
az egyik, a XVII. századra koncentráló történészi csoport, a bürokratikus
intézmények erősségét hangsúlyozta, és azt, hogy ezek képesek voltak dominálni
a helyi társadalmakat. A másik csoport, amely főként a XVI. század végére
koncentrált, viszont azt a nézetet képviselte, hogy a helyi társadalmak képesek
voltak ellensúlyozni a központi hatalmat egyfajta alkupozíció és kölcsönös
együttműködés révén. A jelen tanulmány (a szerzők saját kutatásaira is)
támaszkodva e két irányvonal koncepciójából kitörve új módszert követ az
államfejlődés értelmezésében: nevezetesen az államszervezet változásaival
párhuzamosan vizsgálja, azonos súllyal, az uralkodók és az alattvalók közti
interakciókat. A módszer egyesíteni igyekszik a felülről lefelé és az
alulról felfelé tekintő megközelítéseket, melyhez az inspirációt két, immár
klasszikussá lett mű szolgáltatta: a svéd Jan Glete: Háború és
társadalom a koraújkori Európában: Spanyolország, Hollandia és Svédország mint
fiskális-katonai államok, 1500–1660. (London, 2002.) című könyve,
valamint Michael Braddické, mely Államépítés a korújkori
Angliában kb. 1550–1700 (Cambridge, 2000.) címmel jelent meg. Míg az előbbi
az uralkodók és kormányzatok azon képességét és tevékenységét hangsúlyozta,
hogy milyen új szervezeti formákat hoztak létre a rendelkezésükre álló eszközök
hatékony kihasználásra, nem mellőzve a társadalmi csoportok mobilizációját sem,
az utóbbi azt a nézetet cáfolta meg a XVII. századi Anglia kapcsán, hogy az
állami aktivitás erősödése centralizációval járt együtt a helyi szinteken. Ami
történt, az a helyi hivatalviselők és érdekcsoportok bevonása, integrálása volt
az állami célok megvalósítása érdekében. „A helyi hivatalviselők legitimációja
tehát kulcsfontosságú tényező” – írják a szerzők. Összegezve tehát: amíg Glete
az uralkodók szervezési, vállalkozási képességeit emelte ki, addig
Braddick a helyi részvétel és a legitimáció fontosságát. Ezek
ötvözéséből alakult ki a szerzők koncepciója (amit a jól megválasztott cím is
tükröz), mely koncepció, reményeik szerint, általános érvénnyel is alkalmas
lehet az államfejlődés megértésére.
Eszerint, először is tanulmányozni kell magát az
államszervezet struktúráját: mikor, miért és hogyan jöttek létre új
államigazgatási szervek, mi volt a viszonyuk a régi szervekhez, és miként
használták fel ezeket az uralkodók az államhatalom kiterjesztésére? Azaz
fontos, hogy prioritást kap az individuum, az egyes uralkodók karaktere,
amelynek jelentőségét, különösen a koraújkor viszonylatában, súlyos hiba lenne
alábecsülni. (Gondoljunk csak a harcias Gusztáv Adolf uralkodására!)
Másodsorban vizsgálni kell a politikai
legitimációt, pontosabban a legitimálás elvi és gyakorlati vonatkozásit: miként
igazolták politikájukat az uralkodók a jog és az ország normáinak
viszonylatában?
Végül pedig tanulmányozni kell az alattvalók,
illetve egyes csoportjaik részvételét: milyen mértékben járultak hozzá az
alattvalók a részvétel és a konszenzus szempontjából egyes intézmények
létrejöttéhez, vagy az új állami intézmények elfogadásához és hatékony
működéséhez?
E három elem, a szervezés, legitimálás,
részvétel természetesen nem statikus, hanem dinamikus viszonyban állt
egymással a különböző vizsgálati periódusokban, hiszen változtak azok a
kihívások is, amelyekkel a svéd államnak szembe kellett néznie kül- és
belpolitikai szempontból egyaránt. A svéd történelem esetében a kronológiai
keretek a következőképpen alakultak: 1523–1568, 1569–1611, 1611–1680. A szerzők
e három időintervallumot elemezték az imént említett vizsgálati szempontok
szerint, mindegyikben azonos sorrendiséget követve.
Az első periódus a Dinasztikus konszolidáció
címet kapta, ami utal arra a kihívásra, amely akkoriban meghatározó volt a svéd
államszervezés folyamatára. Eszerint a kalmári unió (1397–1523)
felbomlása és Gusztáv Vasa (1523–1560) királlyá választása nemcsak a dán király
uralmának végét jelentette, hanem azt is, hogy az új nemzeti királynak
mozgósítani kellett az erőforrásokat a függetlenség megtartására. Egyúttal
azonban a nagyszámú szabad paraszti közösségek, melynek milíciái fontos
szerepet játszottak abban, hogy Gusztáv Vasa király lett, rivális hatalmi
tényezőt is jelentettek a királynak az egyház és a nemesség mellett.
Az egyház megtörését a protestantizmus (1527)
győzelme biztosította, ami a király számára lehetővé tette, hogy az elkobzott
földekkel lekenyerezze az arisztokráciát. Ugyanakkor messze ható
következményekkel járó lépés volt, hogy a király egyre növekvő számban, új
helyi tisztségviselőket nevezett ki, akik csakis tőle függtek: szerepük az
erőforrások felmérése, az adó behajtása volt, de emellett a helyi szabad
paraszti milíciák sorozása, kiképzése is rájuk hárult. Az erősödő központi
beavatkozás azonban az 1542-es dél-svédországi parasztfelkeléshez vezetett,
amelynek nyomán az új tisztségviselők visszafogottabbá váltak a helyi ügyek
terén. A Gusztáv Vasa által létrehozott kormányzat „centralizált dinasztikus
állam volt, mely elsődlegesen az uralkodó személyes hatalmának biztosításra
szerveződött”.
Ugyanakkor Gusztáv Vasa alatt jött létre
valójában a svéd rendi gyűlés (előtte a korai rendiség fázisában volt), amely
1544-ben kimondta a monarchia örökletes voltát. A kialakult négykamarás
gyűlésben negyedik rendként erős
képviselettel rendelkezett a szabad parasztság, s a gyűlés, mely eredetileg a
király céljait szolgálta mint legitimációs eszköz, fokozatosan
érdekérvényesítési fórummá vált, és a politikai döntéshozatalt a lokális
szintről országos szintre emelte.
Ez a kérdés pedig immár átvezet a részvétel
kérdéséhez: mivel a királynak szüksége volt a szabad parasztság katonai és
anyagi potenciáljára, ezért rá volt utalva a vele való kooperációra. A szabad
parasztság alkupozícióba került nemcsak közvetlenül az országgyűlésben való
részvétel révén, hanem úgy is, hogy a királyi hatalom helyi képviselőivel
egyeztetve az adóalapok újragondolását is elérte helyi gyűlésein. Ugyanakkor az
új király, XIV. Erik (1560–1568) új központi bíróságot hozott létre, ahol az
állami tisztségviselőket és a nemeseket lehetett perelni. A dinasztikus
centralizáció tehát egy erős képviseleti intézmény mellett, nem pedig ennek
ellenében valósult meg!
A következő fázist (1569–1611) a Helyi
alkudozás korszakának nevezik a szerzők, mely az „állami tevékenység
fokozatos decentralizációját” hozta, ugyanakkor megerősítette a helyi királyi
tisztviselők és a szabad parasztság kooperációját. A dinasztia egyes tagjai
közti politikai versengés és a katonai konfliktusok financiális kríziseket
okoztak, de a század végén trónra kerülő IX. Károly (1599–1611) politikája már
abba az irányba mutatott, amit majd Gusztáv Adolf tejesített ki: felül a
vállalkozó király – alul egy egyre mélyebb kooperáció a szabad parasztság és a
királyi tisztviselők közt. A politikai legitimáció és részvétel terén
pedig továbbra is alapvető szerep jutott a rendi gyűlésnek.
Az utolsó fázis a Katonai expanzió és tengerentúli
birodalom (1611–1680) elnevezést kapta, melynek során Gusztáv Adolf
(1611–1632) alatt Svédország katonai állam lett. Ő volt a korszak legfontosabb
svéd uralkodója, s így a legnagyobb horderejű változások mozgatója. Mivel a
királyt teljesen lekötötte a háború, ezért a nagyobb igazgatási egységek élére
tartományi kormányzókat nevezett ki az arisztokrácia köréből, valamint az
államtanácsba is. Axel Oxenstierna 1612-ben kancellár lett, aki hűen szolgálta
a hadakozó királyt otthon, egy központosítottabb kormányzat
megteremtésével. Az adózás terén életbe lépett a korábban ismeretlen adóbérlet,
valamint nagyméretű külföldi kölcsönöket vett fel a király Hollandiában, de
külföldi befektetők is megjelentek egyes jövedelmező szektorokban. A felülről
lefelé elv tipikus példáival találkozhatunk tehát az államépítés során.
Az arisztokrácia, amely elfoglalta a fontosabb
pozíciókat, már nem táplált önálló hatalmi ambíciókat, s ez (az adóbérlet,
külföldi kölcsönök stb. mellett) ahhoz vezetett, hogy a szabad parasztság
alkupozíciója romlott a korábbi korszakokhoz képest, s bár a rendi gyűlés
továbbra is aktív maradt, de inkább a király politikáját kiszolgálandó. A
tartományi és helyi igazgatási struktúra végül 1634-ben stabilizálódott,
ugyanakkor öt modern központi kormányhivatal felállítására került sor. A
bürokratizáció ugyanakkor együtt járt egy hatalmas területi expanzióval, s
amikor a területek megtartása lett a feladat XI. Károly alatt (1660–1697),
akkor ez logikusan vezetett, a szerzők szerint, a királyi abszolutizmushoz (a
szerzők szóhasználatában, „a királyi autokráciához”).
A köztes időszakban azonban legitimációs
problémák jelentkeztek, mivel a koronabirtokok elidegenítése a szabad
parasztságot szembeállította a királlyal és a nemességgel, amin az egyházi propaganda
(amely a király és az alattvalók kölcsönössége mellett az engedelmességet
hirdette) sem tudott változtatni. A rendi gyűlés fontos fórum maradt végig a
korszakban, de a parasztság alkupozíciója inkább helyi szinteken érvényesült.
Ugyanakkor a kormányzat igyekezett megnyerni magának az újonnan megszerzett
(1660) dán területek (a mai Svédország déli részének) lakosságát is a sérelmek
orvoslásának új mechanizmusaival. A bürokratizálódó államapparátus kiépülését
tehát alkalmasint legitimációs zavarok kísérték.
Amikor 1680-ban XI. Károly meghirdette az
elidegenített koronabirtokok visszavételét, mely a szabad parasztság egyértelmű
támogatását élvezte, már az istenkegyelmiségre helyezte a hangsúlyt, ami a legitimáció
határozott változását jelezte. Újra helyreállt tehát a király és a szabad
parasztság közti hagyományos szövetség, de immár új típusú legitimáció
határozott változását jelezte. Újra helyreállt a király és a szabad parasztság
közti hagyományos szövetség, de immár új típusú legitimáció és politikai
struktúra keretei közt: 1680-tól Svédország a rendi gyűlés felhatalmazásával
(!) az abszolutizmus útjára lépett.
Üdvözlendő lenne, ha a szerzők módszerét követve,
az 1680 utáni, kb. száz esztendő svéd államfejlődésről is napvilágot látna egy
tanulmány a közeljövőben!
M. Hallenberg–J. Holm–D. Johansson: Organization,
legitimation, participation. State formation as a dynamic process – the Swedish example, c. 1523–1680.
(Szervezés, legitimálás, részvétel. Az államformálódás mint dinamikus folyamat –
a svéd példa kb. 1523–1680). Scandinavian Journal of History (33: 3) 2008.
247–268. old.
Sashalmi Endre