Klió 2009/4.
18. évfolyam
KORA ÚJKOR ÉS
ÚJKOR
Demokrácia és vallás Velencében Napóleon korában
Az 1789-es francia forradalom és azt azt követő időszak eseményei egész
Európára nagy hatással voltak. Azoknak az államoknak is kényszerűen szembe
kellett nézni az új irányzatokkal és a változtatás szükségességével, amelyek
erre addig egyáltalán nem voltak hajlandóak. Ebből a szempontból különleges
helyet töltött be Európaban a Serenissima, azaz a Velencei Köztársaság,
amely földrajzi helyzeténél és különleges társadalmi berendezkedésénél fogva
sajátos és fontos politikai szerepet töltött be majd egy évezreden keresztül.
Ezzel párhuzamosan vallási szempontból is kiemelt szerep jutott a városnak,
hiszen nemcsak Szent Márk evangélista ereklyéinek ad otthont a IX. század óta –
a szent és heraldiaki szimbóluma, az oroszlán a város jelképévé is lett –,
hanem ősi katolikus püspöki székhely is, a velencei pátriárka székvárosa. Szent
Márk oroszlánját azonban nem kímélte az idő: a francia forradalom eszmei
hatásai, majd a napóleoni háborúk véget vetettek az akkor már jó ideje hanyatló
tengeri köztársaságnak is.
Fabio Tonizzi, a velencei San Lorenzo
Giustiniani Vallástudományi Főiskola (Istituto Superiore di Scienze
Religiose San Lorenzo Giustiniani) rektorhelyettese nem kisebb dologra
vállalkozott, mint arra, hogy disszertációjában bemutassa a francia mintára
Velencében is létrejövő – bár még egy évig sem létező – új közigazgatás, az ún.
Municipalità működését, különös tekintettel a francia modell és a
vallás viszonyára.
Az a forradalom kitörése után rögtön
nyilvánvalóvá vált, hogy a Franciaország felől érkező szelek nemcsak az Egyház
kiváltságait, de alapvető evangéliumi küldetését és létét is veszélyeztetik (1.
fejezet). A Párizsból érkező hírek elég nyugatalanítóak voltak, hiszen a
forradalom nevében egyháziak százai haltak ártatlanul vértanúhalált. Így,
érthető módon, Velencében is gyanakodva figyelték azokat, akik Franciaországból
érkeztek, vagy az olyan körökkel tartottak kapcsolatot, akik az illuminizmus és
jakobinizmus gyanújába keveredhettek. A velencei apostoli nuncius (pápai követ)
is figyelte az események alakulását, és rendszeresen küldött beszámolókat
Rómába a velencei papság állapotáról. A fellelhető dokumentumok alapján
megállapítható, hogy kevés kivételtől eltekintve a velencei papság nagy része
nem került komolyabban az új áramlatok befolyása alá. Ezt természetesen az is
elősegítette, hogy a velencei uralkodó osztály, még akkor is, ha megérintették
az új szellemi áramlatok, a vallási elvek teljes megtartása mellett foglalt
állást. 1797 tavaszán azonban teljesen megváltozott a helyzet: Napóleon
csapatai elérték Velencét. A Nagytanács azzal próbálta menteni a helyzetet,
hogy május 12-én feloszlatta önmagát és átadta a hatalmát a népnek. A döntésnél
ugyan csak 537 patrícius volt jelen a szükséges 600-ból, de ahogy hasonló
történelmi helyzetekben lenni szokott, ez a tény a döntés végrehajtását nem befolyásolta.
Ezzel a döntéssel megbukott a régi rendszer (2.
fejezet). 1797. május 12-e – annak ellenére, hogy a hatalom birtokosai menteni
akarták, ami még menthető –, a velencei uralkodó osztály „öngyilkosságának“
a dátuma, de egyben egy tiltakozási hullám kezdete is az egyet nem értő
velencei polgárok részéről: amikor a Nagytanács döntését követően Salimbeni
francia tábornok azt kiáltotta a Dózse-palota erkélyéről, hogy „éljen a
szabadság!“, sem ő, sem a régi arisztokrácia, de még maga a dózse sem
gondolta, hogy a döntésük nemcsak az új rendszer híveinek éljenzését fogja
kiváltani, de olyan csalódott népharagot is, amely még ugyanaznap az „éljen
Szent Márk!“ kiáltásra velencei jakobinusok házait rombolja majd le. Május
15-én aztán bevonult a francia hadsereg a városba, és a következő nap a
Milánóban tartózkodó Napóleon a fegyverek árnyékában béke és barátsági
szerződést kötött a város új, immár baráti vezetésével.
Természetesen az eseményeknek hatása volt a
Velencei Pátriárkátusra is, amelynek a vezetője ekkor Federico Maria Giovanelli
pátriárka (1776–1800) volt. Az egyházfő május 17-én kelt pásztorlevelében
igyekezett megnyugtatni papjait és híveit, és megerősítette, hogy az új kormány
elődje egyházpolitikáját kívánja folytatni – igaz, ezt csupán a mérsékelt municipalisták
állították, de ez pillanatnyilag elég garanciának tűnt a pátriárka számára,
ezért engedelmességre kérte papjait és híveit annak a bibliai elvnek a
jegyében, hogy minden legitim hatalom – akármilyen is – fentről származik. A
főpap döntésének alátámasztása érdekében a szerző azt kiemeli, hogy Giovanelli
pátriárka (a Trienti Zsinat szellemében) egész főpásztori működését
következetesen lelkipásztori szolgálatnak tartotta, ezért minden politikai
rendszerben a lelkek üdvösségének vágya vezette a tevékenységét. Így nem
tekinthetjük forradalminak azt a kijelentését sem, hogy „a lelkek pásztora
és polgárok vagyunk“, hiszen ezek a szavak épp az előbb említetteket
erősítik meg.
Május 25-én a pátriárkának a többi egyházi
vezetővel és a papsággal együtt hűséget kellett esküdnie az új, ún.
demokratikus kormányra. A ránk maradt beszámolók szerint a találkozó kedélyes
légkörben zajlott le. Jól jelzi azonban „Pátriárka polgártárs“ (ahogy az
új rendszerben nevezni kellett a főpapot) diplomáciai óvatosságát az, hogy az
ebből az alkalomból elmondandó beszédét, bár ő maga jelen volt, egyik helynöke
(provikáriusa) mondta el helyette.
S valóban, már
néhány napon belül konfrontálódnia kellett az első problémával. A Municipalitá
ugyanis június 4-én kívánta a köztéren (Szent Márk téren) felállítani a
szabadság fáját. Az eseményre mint az egyik legfontosabb polgári-nemzeti
ünnepre tekintett az új kormány. A nehézség abból adódott, hogy éppen arra a
napra esett pünkösd is, az egyik legfontosabb keresztény ünnep. Az, hogy két
fontos – egy egyházi és egy polgári – ünnepet egymásra szerveztek,
természetesen feszültséget szült. Végül, el kell ismerni, jószándékkal, a
polgári ünnepet mégis délután 4 órára hívták össze, hogy a délelőtti főpapi
szertartást ne zavarják. A hatalom új birtokosai azonban minden bizonnyal hiába
várták, hogy maga a pátriárka is részt vegyen az eseményen, jelenlétével
legitimizálva ezt a jakobinus ünnepet, azt még kevésbé, hogy a volt
Dózse-palota kápolnájában hálaadó liturgiát celebráljon. Elküldte azonban maga
helyett az eseményre a Szent Márk Bazilika első kanonokját, a Primicerio-t.
Az ünnepen felállították a szabadság fáját, elégették a velencei patríciusok
aranykönyvét (szerencsére csak egy másolatot), a Te Deum-ot pedig végül
a Bazilikában celebrálták, de a klérus igyekezett minden ízében megőrizni a
liturgia vallásos karakterét. A papság egy része belelkesült az eseményektől,
és a „jó katolikusok vagyunk, jó polgárok leszünk“ érveléssel igyekezett
meggyőzni a híveket arról, hogy a vallás és a velencei értelemben vett
demokrácia nem állnak ellentétben egymással. A klérus nagy része azonban a
pátriárka álláspontját követte, és kivárt – csalódást okozva ezzel a
municipalistáknak, akik éppen a papságtól várták az új eszmék propagálását.
A Municipalità egyházpolitikája
sajátosan alakult (3. fejezet). Az első probléma rögtön a sajtószabadság
kérdése lett, amelyet a demokrácia egyik legfontosabb vívmányának tartottak.
Hamar belátták azonban, hogy ezt a szabadságot a visszaélések miatt jobb
valamelyest kontrollálni, olyan rendelkezések azonban nem születtek, amelyek
komolyabban korlátozták volna a sajtót. Ezt az Egyházzal kapcsolatos írások
tartalma is jól szemlélteti. A pátriárka maga kért komolyabb fellépést, kezdtek
ugyanis elszaporodni az Egyház tanítását és az egyház fegyelmet bíráló írások –
néha papok tollából is. A főpap által kért javaslatokat a következetesség
jegyében nem támogatta a városállam vezetése, mivel azokat cenzúrának
minősítették.
A Municipalità hozott az Egyház
működésére vonatkozó rendelkezéseket is. Ezek közül kiemelkedik a
plébánosválasztás rendjét megreformáló döntés, amely pontosan és demokratikusan
szabályozta, hogy hogyan kell megválasztania a katolikus híveknek az elhunyt
plébános utódját. Az élet játéka, hogy a rendszer egy éve alatt egyetlen egy
plébános sem halt meg, így a szabályozást a gyakorlatban soha nem próbálták ki.
Sokkal fontosabb volt azonban az a napóleoni reformok mintájára létrejött terv,
amely a plébániák számát kívánta 78-ről 30-ra csökkenteni. A terv a területi racionalitást
és a klérus morális helyzetének javítását tűzte ki célul. Az elképzelés – a
város számára eképp megtakarítandó pénzen túl –hasznos elveket tartott szem
előtt, hiszen a plébániák közt a papságra sokszor demoralizáló hatásal bíró
demográfiai és gazdasági egyenlőtlenségek álltak fent; volt olyan velencei
plébánia, amelynek mindössze 230 híve volt. Az idő rövidsége ennek a sok
szempontból valóban hasznos tervnek a végrehajtását is megakadályozta, de a
napóleoni éra megvalósította azokat, így a plébániák száma 1810-re valóban
30-ra csökkent. A vezetés azonban hozott sokkal súlyosabb, az Egyház
szabadságát súlyosan korlátozó intézkedéseket is: megszüntette az egyházi
egyesüléseket, felfüggesztette a jelöltek felvételét az egyházmegyébe és a
szerzetesi közösségekbe, megszüntették a kisszemináriumot (középiskola papi
pályára készülők számára) és a nagyszeminárium (papnevelő intézet)
növendékeinek a számát 64-ről 22-re csökkentették. Súlyosan korlátozták a
szerezesek létszámát is, először a nem velenceiek ellen lépve föl, majd
elhatározták a monostorok és kolostorok összevonását. A terv szerint a 37 női
monostor (a valóságban 44 volt) 1146 szerzetesnője 15 monostorba került volna.
Ez természetesen a városnak pénzmegtakarítást, és a felszabaduló ingatlanok, birtokok
révén jelentős bevételt is jelentett volna. A kialakult helyzet miatt a
Giovanelli pátriárka levélben Napóleon közbenjárását kérte. Jellemző, hogy maga
a levél ténye elég volt a municipalistáknak arra, hogy némileg módosítsák
elképzeléseiket, november 6-án elfogadva a pátriárka módosító javaslatait.
Igaz, ekkor már látni lehetett, hogy a polgártársak kora hamarosan véget ér,
hiszen alig 20 nappal azelőtt, október 17-én már aláírták a Campo Formió-i
békét, amely Velencét a Habsburg Birodalomhoz csatolta.
További nehézséget okozott, hogy a Municipalità
még augusztusban elrendelte a legszükségesebbek kivételével a templomi nemesfém
tárgyak elvételét a Pénzverde számára. Maguk a hívek – sokszor éppen a
legszegényebbek – keltek a sokszor történelmi értéket is képviselő templomi
ereklyetartók, tárgyak és edények védelmére, gyűjtés révén visszavásárolva
azokat még a beolvasztás előtt.
Ezek mellett az olvasó megismerkedhet azokkal a
papokkal is, akik különböző okokból az új rendszer mellé álltak. Közülük is kiemelkedik
egy különleges eset, Antonio Zalivani plébánosé, aki emblematikus példája
azoknak a helyesen vagy helytelenül, de jakobinusnak nevezett papoknak, akik a
forradalmi eszmék hirdetőivé lettek (4. fejezet). A restauráció után az utókor
Zalivanit vagy a damnatio memoriae-val sújtotta, vagy az áruló Júdáshoz
hasonlította, azzal vádolva, hogy város vezetésével együtt Velence „kereszténytelenítését”
készítette elő. A tudományos történetírás azonban árnyaltabban kell, hogy
mutassa be Zalivani személyét. Az ő nevéhez fűződik az ún.
katolikus-demokratikus katekizmus kiadása, amellyel nagy szolgálatot tett ugyan
a város vezetésének, de amelyet lényegében mégsem lehet heterodox tanításként
értelmezni, mégha összeállítója meggyőződéséből adódóan bizonyos kérdések
különleges hangsúlyt kaptak is benne. Az tény azonban, hogy nem egyházi
feljebbvalói megbízásából írta, a Municipalità által szponzorált
alkotás volt, ez pedig törvényszerűen írója peremre szorulását vonta maga után
a rendszer bukása után.
Azonban nemcsak Zalivani, de mások is voltak a
velencei papok között, akik kollaboráltak az ún. demokratikus kormánnyal (5.
fejezet). Többen közülük csak a Municipalità alig egy éve alatt
kötődtek ilyen vagy olyan oknál fogva az új eszmékhez, de volt köztük olyan is,
aki igazi jakobinus pap volt, aki őszinte meggyőződésből támogatta az új
vezetés reformjait. Emellett azonban találunk a papság soraiban olyan egyházfit
is, aki inkább volt jakobinus mint pap, a papi lelkiségből nem sokat
fedezhetünk fel benne elvilágiasodott életvitelét vizsgálva.
A klérus nagy része azonban visszautasította az
együttműködést a muinicipalistákkal (6. fejezet). Voltak, akik a pátriárka
útmutatása ellenére nyíltan megtagadták az engedelmességet, és voltak olyanok
is, akik inkább titokban álltak ellen. Persze voltak néhányan olyanok is, akik
csak akkor fejezték ki a rendszerrel szembeni elégedetlenségüket, amikor annak
bukása már a küszöbön állt; ők az „utolsó órában” egyet nem értők avagy
a „bűnbánó kollaboránsok”. A
papság ellenállását jól kifejezi az, hogy belső nyelvhasználatukban sokszor nem
akarták elfogadni a demokratikus szóhasználatot: így a Pátriárkai Hivatal
papjai főpásztorukat tovább a is inkább a megszokott módon „Excellenciás
úrnak” nevezték a hivatalos „Pátriárka polgártárs” helyett.
Egy külön fejezetet érdemelt a pici Gambarare, a
velencei domínium enkláve része, ahol a hagyományos és a forradalmi eszmék
különleges harmóniáját valósították meg (7. fejezet): az ottani Municipalità
a katolikus vallásra nemcsak mint támogatóra tekintett, hanem egyenesen
politikája alapjának tette meg azt, így az ottani kormány erős vallási
színezetet öltött. Például azokat a káros szenvedélyeket, amelyek Velencében
éles viták tárgyát képezték, Gambararében törvényileg üldözték. Itt a szabadság
fáját is ünnepi mise után állították fel. A terület ebben az időszakban
hivatalosan is egyesült Velencével, bár itt, mint látjuk, egy egész másfajta
demokrácia valósult meg, mint a lagúnák városában.
A Campo Formió-i béke megpecsételte a Municipalità
sorsát (Epilogo). November elején felállt az Ötök Deputációja, amely az addigi
kormánytól átvett egyes feladatokat. A municipalisták által kiírt népszavazás,
a „Nemzet szavazása” a békeszerződés ismeretében értelmetlen kísérletnek
bizonyult. Igaz, a demokrácia hívei nyertek, de sokkal kevesebb arányban a
vártnál, csak 12 725 szavazattal 10 843 ellenében, és ők maguk is tudták, hogy
a szavazás végeredménye semmin sem fog változtatni. A vezetés ennek megfelelően
igyekezett számos engedményt tenni, hogy minél pozitívabb emlékek maradjanak
róla a várható változás után, így többek között az Egyházzal kapcsolatos tiltó
rendelkezéseket is kezdte visszavonogatni. Sőt, már november 12-én az egyik
polgártárs azt javasolta, hogy tegyék ki három napra a Madonna képét, hogy ezekben
az időkben lelki segítségért lehessen folyamodni. 1798. január 18-án érkeztek
meg az első osztrák katonák, és másnap jelentek meg az első kiáltványok a
velencei császári központi és ideiglenes kormány nevében. Ezzel a
Municipalità korszaka véget ért. A fentebb tárgyaltak ismeretében
érthető, hogy sokan, így az Egyház is az osztrákok megérkezését
felszabadításként értékelte. A Velencei Pátriárkátus is el akarta törölni a „demokratikus
kísérlet” emlékét, így azokat is el akarta távolítani soraiból, akik együttműködtek
a rendszerrel. Egy részük számüzetésbe kényszerült. Antonio Zalivanit a
pátriárka felmentette plébániája vezetése alól, és azt parancsolta neki, hogy
végezzen lelkigyakorlatot a kapucínus atyáknál. Még az új osztrák kormány is
odafigyelt rá. A pátriárka vizitációt végzett a plébánián, hogy ellenőrizze
Zalivani működésének hatásait. Trevisóban, száműzetésben halt meg. Giovanelli
pátriárka 1800. január elején hunyt el, azalatt a híres konklávé alatt, amely a
franciák miatt éppen a pátriárkai székvárosban gyűlt össze azért, hogy
megválassza VII. Pius pápát (1800–1823), a Napóleon által elhurcolt VI. Pius (1775–1799) utódját.
Fabio Tonizzi 1957-ben született, a Velencei
Patriárkátus papja, a velencei Ca’Foscari Egyetemen történelemből szerezett
diplomát, majd a római Pápai Gergely Egyetemen (Pontificia Università
Gregoriana) egyháztörténelmi doktorátust 2006-ban. A velencei San Lorenzo
Giustiniani Vallástudományi Főiskola rektorhelyettese és egyháztörténelem
tanára, tanít a Közép-Olaszországi Hittudományi Karon is. Jelen könyv a római
doktori értekezése. Munkája nagy tudományos felkészültségről és igényességről
tanúskodik, és a történelem egy eddig alig kutatott, érdekes szeletét dolgozza
fel. A kor és a helyszín biztos ismerőjeként mutatja be a tárgyalt időszak
pozitív és negatív oldalait. A kutatás során igyekezett felhasználni a
vonatkozó helyi állami és egyházi levéltári forrásokat, valamint a Vatikáni
Titkos Levéltárban fellelhető dokumentumokat. A mű segíthet jobban megérteni az
állam és az Egyház kapcsolatrendszerét és belső folyamatait. Megismerhetjük
belőle az önmagát demokratikusnak valló, mégis sok helyen totalitárius
ismertetőjegyeket viselő rendszer működését és az Egyházra gyakorolt hatását,
de azt is, hogy a sokszínű emberi gondolkodás hányféle különböző, mégis
helyesnek vélt módon próbál meg megoldást találni egy adott társadalmi
rendszerben. A könyv a bemutatott életutakon keresztül kitűnő, továbbgondolásra
érdemes egyházszociológiai, egyházi szociográfiai elemzést is nyújt.
Fabio Tonizzi: Democrazia e religione a Venezia. Il patriarca
Giovanelli e is suo clero negli anni dell’incertezza (1793–1800) (Demokrácia és
vallás Velencében. Giovanelli pátriarka és papjai a bizonytalanság éveiben,
1793–1800). Istituto Superiore di Scienze Religiose San Lorenzo Giustiniani,
Collana Studi, Storici e Patristici, 1. Venezia 2008. 367 p.
Tóth Tamás