Klió 2009/4.
18. évfolyam
XX–XXI. SZÁZAD
Arab identitástudat Dubaiban
Dubait, az Egyesült Arab
Emirátusokat alkotó hét tagállam egyikét napjainkban nem az olaj, hanem az ott
található fényűzés teszi világszerte ismertté és vonzóvá. Elgondolkodtató, hogy
azon a sivatagi területen, ahol nem egészen kétszáz évvel ezelőtt még beduin
törzsek vándoroltak, ma luxusépületek kapnak helyet, amelyek közül több kiváló
kilátást biztosít a tengerben mesterségesen kialakított szigetcsoportokra.
Megdöbbentő, ha mindezekhez hozzávesszük még azt is, hogy ez a kis állam csak
az 1970-es évektől rendelkezik szuverén jogokkal, mivel addig a Perzsa-öbölbeli
érdekeltségeiket féltve óvó britek közvetett uralma alatt állt.
Tény, hogy az ország a térség egyik legstabilabb
politikai rendszerével rendelkezett a XX. század első felében. Az uralkodó
al-Maktoum dinasztia és a jelentős kereskedő közösség ugyanis energiáját inkább
a gazdaság fejlesztésére koncentrálta, ezért igyekezett elhatárolódni a
szomszédos államokban gyakran megmutatkozó konfliktushelyzetektől. Hamis
viszont az ezzel kapcsolatban gyakran elhangzó kijelentés, hogy Dubai ezekben
az években szoros és harmonikus kapcsolatokat ápolt Nagy-Britanniával is. Ennek
igazolására Christopher M. Davidson a nasszerista arab nacionalizmus és
a brit gyarmati uralom felületes és leegyszerűsítő megállapításán túllépve
vizsgálja az ország identitását.
A tárgyalt korszakhatár megválasztása pont ennek
köszönhetően nem véletlenszerű a szerző részéről. Az 1920-as évek végén a
gyöngyhalászatban végbement zuhanásszerű hanyatlás és az 1960-as években
beköszöntött olajkorszak között eltelt évtizedek gazdasági pangása politikai instabilitást
teremtett a sejkségben. Davidson ezzel kapcsolatban külügyi iratokra és
visszaemlékezésekre hivatkozva bebizonyítja, hogy a spontánnak tűnő britellenes
akciók mögött szervezett helyi csoportok álltak, amelyek akcióikkal egyszerre
akarták aláaknázni a britek és az uralkodó család hatalmát.
Állításának igazolására a szerző a XIX. századra
nyúlik vissza, amikor is a Bombayben székelő Brit Kelet-Indiai Társaság,
érdekeltségei védelmére „békeszerződések” aláírására kényszerítette a lokális
uralkodó családokat, akiknek ezt követően a brit helytartók „tanácsait” követve
kellett kormányoznia. Dubaiban az al-Maktoum dinasztiával kötötték meg ezt a
megállapodást, ami egyszerre emelte őket riválisaik fölé és tette őket
Nagy-Britannia helyi képviselőjévé.
Az indirekt irányítás szellemében az angolok
politikai uralmukat gazdasági eszközökkel tartották fenn. A piacok
korlátozásával és a modern technikák távoltartásával egyfelől növelték az
ország elmaradottságát és kiszolgáltatottságát, másrészről a dinasztiának
folyósított jövedelemmel biztosították a helyi vezető réteg lojalitását, és
ellenőrzésük alatt tartották az ország külkapcsolatainak alakulását. Ez az elv
az 1920-as évektől további lendületet kapott, amikor már nemcsak a nyugalom
fenntartására vették igénybe, hanem repülőterek létesítését és kizárólagos
olajkoncessziók kiadását is kikényszeríthették általa a stratégiailag
felértékelődött régióban.
A tanulmány szerzője hangsúlyozza, hogy az
al-Maktoum család az angolok által fizetett évi járadékot még az 1930-as
években is személyes bevételének tekintette, ezért abból csak minimális
összegeket adott tovább a dubai lakosoknak. A konfliktus a gyöngyhalászat
hanyatlása és az addigi kereskedő elit gazdasági hatalmának megroppanása után
robbant ki. Mind többen kezdték ekkor követelni a külföldről befolyó jövedelmek
egyenlőbb elosztását, valamint abból az infrastruktúra fejlesztését és a
meggyengült gazdasági élet helyreállításának finanszírozását. A szavakat
hamarosan tettek követték: 1934-ben súlyos zavargások törtek ki, négy évvel
később pedig a marginalizálódástól tartó prominens kereskedők megpróbáltak
reformokat bevezettetni uralkodójukkal és új, a britek felügyeletétől mentes
kereskedelmi kapcsolatokat kiépíteni.
A megvalósított elképzelések egyike a konzultatív
gyűlés, a madzslisz volt, ami az uralkodói jogkör korlátozása mellett növelte
az állam súlyát és szerepét a társadalomban. A testület mindössze egy évig
működhetett, mivel az uralkodói család beduin híveivel oszlatta fel, miután az
megpróbált határt szabni a dinasztia magáncélú költekezéseinek. Rövid
ténykedése ellenére számos előremutató kezdeményezést fogalmazott meg nemcsak a
gazdasági élet, hanem a szociális és politikai szerkezet átalakítására (pl.
önkormányzatok létrehozása, szociális háló kiterjesztése, vagy iskolák
megnyitása). A kudarc ellenére később újra elővették az ekkor született
elképzeléseket, és többet bevezettek az elkövetkező évtizedek folyamán.
A brit politikai helytartónak a történtekkel
kapcsolatos jelentését idézve a szerző kiemeli, hogy noha a britek számára
elfogadhatatlan lett volna egy autonóm politikai mozgalom működése az
országban, mégis belpolitikai eseménynek nyilvánították a fejleményeket. A
kivárás álláspontjára helyezkedtek emiatt, és nem avatkoztak be az ostromlott uralkodó
oldalán. Az 1940–1950-es években viszont az addigi uralkodó–kereskedők
ellentéténél sokkal nagyobb kihívással kellett szembesülniük, az arab
nacionalizmus ideológiájával. Az iskolákban rengeteg külföldi tanár oktatott,
akik közül sokan népszerűsítették diákjaik körében a tananyag mellett ezt az
imperialista- és monarchia-ellenes eszmét is. Ugyancsak riasztó jövőképet
festettek a külföldi nacionalista hangvételű írások, amelyek egyenesen
Nagy-Britannia kirekesztését és a független Arab Öbölállamok Szövetségének
létrehozását szorgalmazták.
Az új ideológiára fogékony diákok az 1950-es évek
elejétől sorra alakították meg tanáraik bíztatására az egymástól független
világi jellegű csoportjaikat. Közülük később sokan csatlakoztak a Megszállt
Kelet-Arábia Felszabadítási Frontjához, amely már deklaráltan erőszakos
eszközökkel akart „véget vetni a brit kolonializmus uralmának és megdönteni a
hatalmat birtokló oligarchiát.” Az 1956-os szuezi krízis tovább mélyítette a
válságot és az addig alapvetően fiatal egyének által vallott gondolatok egyre
nagyobb befolyással bírtak a dubai tömegre és köztük is az állam életében
meghatározó funkciókat ellátó személyekre.
Davidson titkos jelentésekre utalva szemlélteti a
britek borúlátó helyzetértékelését ezekben az években. Olyan, az 1953-ban
alapított Nemzeti Fronthoz hasonló illegális vagy fedőszervezetek jöttek létre
ekkor, amelyek propagandájukkal és kidolgozott akcióikkal az angolok
eltávolításán és az őket kiszolgáló al-Maktoum dinasztia leváltásán
munkálkodtak, hogy „Arábia az araboké legyen”. Hiába kényszerítették
száműzetésbe az egyes vezetőket és oszlattatták fel a tüntetéseket a
rendszerhez feltétlenül hűséges beduinokkal. A mozgalommal való mind szélesebb
körű azonosulást semmilyen eszközzel sem tudta a hatalom megakadályozni az
1950-es évek második felében. A szerző négy fennkölt hangvételű cikkből vett
idézetet is beemelt tanulmányába, hogy minél árnyaltabban tudja érzékeltetni az
olvasóval ezt az emelkedett dubai korhangulatot.
A fenyegető helyzetet végül az 1960-as évek
közepén végrehajtott politikai és gazdasági átalakulás oldotta meg. Az
olajkitermelés beindulásával többszörösére emelkedtek az állami bevételek. A
kedvező változások jelentősen gyarapították a recesszió miatt elégedetlenkedő
és ezért a nacionalista szervezetekkel szövetkező kereskedőcsaládok vagyonát
is, akik emiatt fokozatosan eltávolodtak a számukra egyre terhesebbé váló
mozgalmaktól. A gazdag támogatók elvesztésével a fiatal nacionalisták
tevékenysége rövid idő alatt ellehetetlenedett, és Davidson megállapítása
szerint emiatt az ideológia hanyatlása Dubaiban már jóval a korszakhatárt
jelentő 1967-es arab–izraeli háború előtt végbement.
Christopher M. Davidson: Arab Nationalism and British
Opposition in Dubai, 1920–66 (Arab nacionalizmus és britellenesség Dubaiban,
1920–66). In: Middle Eastern Studies, Vol. 43. No. 6 (November 2007) 879–892. old.
Prantner Zoltán