Klió 2009/4.
18. évfolyam
XX–XXI. SZÁZAD
„Virtuális kiengesztelődés” – a török–orosz kapcsolatok
(1991–2007)
A tanulmány szerzője, a Bilkent University
Politikatudományok Tanszékén oktató Lerna K. Yanik, aki ebben a
munkájában áttekinti és értékeli a török-orosz kapcsolatokat az 1991 és 2007
közötti időintervallumban. A szerző gazdag szakirodalomra hivatkozik és a
legújabb kutatási eredményeket tartalmazó műveket használja, melynek döntő
többsége angolszász-és török nyelvű, ellenben elenyésző számú orosz forrást is
vizsgálata alá von.
A témát – mint ahogy azt Yanik is említi – már
számos kutató megpróbálta megközelíteni különböző szempontok alapján, és így
születtek olyan terminusok a kötelék meghatározásáról, mint a „hideg béke”, a
„tudathasadás” vagy a „virtuális kiengesztelődés”. A szerző felteszi azt a
kérdést, hogy egyáltalán lehet-e Törökország és Oroszország között bármiféle
kapcsolatról beszélni? Ezek után összefoglalja azokat a faktorokat – legfőképp
török aspektusból –, amelyek megváltoztatták a két ország közötti kötelék
természetét a Szovjetunió felbomlása után. A tanulmány írója úgy véli, hogy fel
kell számolni a kölcsönös félelmet, és a politikai viszonyok normalizálása is
csak akkor kezdődhetne meg Törökország és Oroszország között, ha kiküszöbölnék
azokat a problémákat, amelyek a konfliktusok tüzét éltetik.
A Szovjetunió felbomlása után számos türk
kisállam jött létre, melyek fel akarták venni a kapcsolatot régen „elvesztett
rokonaikkal”, ez ugyanis számos kereskedelmi lehetőséget nyújtott volna a török
vállalkozóknak. Yanik véleménye szerint az 1990-es évek közepén nyilvánvalóvá
vált az, hogy sem az eszközeik, sem pedig az intézményeik nincsenek hatással a
régióra, ezért Törökország az új évezredtől kezdve olyan külpolitikát állított
fel, amely a török vállalkozók érdekeit védi. Az oroszok azonban ezt már
életterük szűküléseként élték meg.
Kulcskérdéssé vált a Kaszpi-medencében lévő
energiaforrások szállítása a két ország között, amelyet a nyugati
olajvállalatok is megrohamoztak, kivéve a térség iránt mindvégig optimistán
viselkedő Egyesült Államokat. A szerző szerint ugyanis két probléma merült fel:
messze nem rejlik annyi olaj a Kaszpi-medencében, mint a Perzsa-öbölben; az
olaj világpiacra való szállítása pedig mindenkinek a saját jogosultsága, amely
megkövetelte a csővezetékek tervezését. A törökök javaslata erre az volt, hogy
olyan vezetéket kell kiépíteni, amely az azerbajdzsáni Bakuból a török
mediterrán város, Ceyhan kikötőjébe futna. Az oroszok, megijedvén attól, hogy
elveszítik monopóliumukat és befolyásukat a térségben, vadul érveltek amellett,
hogy a már eddig létrejött vezetékek is elegendőek ahhoz, hogy a régió olaját a
világpiacra szállítsák. Ez a vita odáig fajult, hogy 1998 novemberében egy új
szabályozás született török részről, melynek értelmében egyszerre csak egy hajó
mehet át a tengerszoroson. Az orosz politika azonban nem támogatta ezt a
szabályozást, mert véleményük szerint ezzel a törökök szándékosan várakoztatják
az orosz tartályhajókat, amivel csak növelik költségeiket. A jelentősebb
energiavállalatok sem támogatták igazán a Baku–Ceyhan vezeték megépülését. A
török és az amerikai kormány ragaszkodása végül mégis meggyőzte az oroszokat és
a nyugati olajvállalatokat a vezeték megépítéséről, amely útvonalának
tisztázása után a Baku–Tbilisi–Ceyhan (BTC) névre keresztelődött.
A szerző szerint újabb feszültségeket szült a
szeparatisták támogatása is, hiszen amíg a törökök a csecseneket, addig az
oroszok a kurdokat (Kurd Munkáspárt – PKK) támogatták, és ez az 1990-es évekig
állt fenn. Az oroszok két konferenciát is szerveztek, melyek a kurdkérdéssel
kívántak foglalkozni. Közben a törökök ellen felmerült a kurd népirtás vádja, emellett
pedig a csecsen szeparatisták függetlenedési mozgalmának támogatása. Ezek a
kérdések végül fokozatosan háttérbe szorultak.
Lerna K. Yanik
ezek után a katonai veszélyforrással foglalkozik, amely szerinte azért
alakulhatott ki, mert mindkét ország feltételezte a másik katonai fölényét, és
ez sokszor fenyegetett katonai összecsapással. A biztonsági megállapodás az
oroszok és az örmények között negatív reakciót váltott ki Törökországból, és
ezt csak tetőzte az oroszok grúziai jelenléte, melyet úgy fogtak fel, mint ami
meggátolja a BTC-vezeték építését. Lerna K. Yanik szerint a másik jelentős
tényező az európai hagyományos fegyverzetről szóló, 1990-ben aláírt egyezmény
(CFE) volt, amelynek módosított változatát a törökök is elfogadták. Az egyetlen
feszültségnövelő esemény összefüggött a Kaukázusba telepített S-300-as
rakétákkal, amit a ciprusi görögök kaptak 1996-ban. A szerző felhívja arra is a
figyelmünket, hogy amíg az oroszok szenvedtek a Szovjetunió felbomlásának
mellékhatásaitól, addig a törökök katonai ereje megnövekedett. A 90-es években
a NATO „Cascade Programjának” köszönhetően átköltöztették a térségbe a német és
amerikai többletkatonai berendezéseket, így az oroszok még inkább fenyegetve
érezhették magukat.
Azonban katonai viszonylatban látványosan
érezhető az együttműködés. 1993 októberében Oroszország és Törökország aláírt
egy olyan megállapodást, amelynek értelmében az oroszok páncélozott harci
járműveket adtak el a törököknek, így ők lettek az első olyan NATO-ország,
amely katonai felszereléseket vásárolt Oroszországtól. A kapcsolatok terén
áttörést jelentett a Fekete-tenger térsége, ahol 2001 áprilisában létrehozták a
Fekete-tengeri Haditengerészeti Csoport-ot (BLACKSEAFOR). Törökország 2004
márciusában kezdeményezte a Fekete-tengeri Összhang-ot (OBSH), amely leginkább
a NATO terroristaellenes földközi-tengeri műveletéhez hasonlítható (Operation
Active Endeavour). Az OBSH-hoz 2006. december 27-én Oroszország is
csatlakozott. Lerna K. Yanik véleménye szerint sokat lendített a két állam
kapcsolatán az Egyesült Államok elleni közös fellépés. Tiltakozásuknak először
az USA Fekete-tengeri Gazdasági Együttműködésbe (BSEC) való csatlakozási
szándékánál adtak hangot, másodszor pedig a NATO kiterjesztésének az
elutasításánál.
A szerző még kitér a gazdasági kapcsolatok
bemutatására is, melyek véleménye szerint mindig is kevésbé zűrzavaros mederben
folytak, és ez a folyamat csak tovább stabilizálódhat, ha a politikai
kapcsolatokat is sikerül normalizálni. A hidegháború folyamán Törökország a
szovjet segély egyik legfontosabb címzettjévé vált. Kulcsfontosságú momentumnak
tekinthető az 1984-es földgáz-alku a két ország gazdasági kapcsolatában,
amelyet a szerző táblázatokkal is alátámaszt. A köteléket csak szorosabbra
fűzték azzal, hogy még a hidegháború idején létrehozták a Török–Szovjet Üzleti
Tanácsot, amelyet a Szovjetunió felbomlása után Török–Orosz Üzleti Tanácsra
kereszteltek. A két állam között a földgáz vált a kereskedelem létfontosságú
elemévé, hiszen ez segített a török üzletembereknek, hogy gyökeret
ereszthessenek az orosz üzleti szférában. A tanulmány írója szerint azonban a
kölcsönös befektetések és szerződések sokkal fontosabbnak bizonyulnak: az orosz
befektetések folyamatosan növekednek Törökországban, hiszen 2005-ig például 219
orosz cég működött az országban. A legfontosabb elemmé a gazdasági
tevékenységben azonban a turisták váltak, ugyanis a török mediterráneum a
vakációzók célpontjává nőtte ki magát. Vlagyimir Putyin 1999-es hatalomra
kerülése pedig még inkább megerősítette ezt a folyamatot.
A szerző tanulmánya végén következtetésként vonja
le, hogy a két ország ugyan együtt kíván működni, de tartanak egymástól, és
olyan neuralgikus pontok maradnak köztük, mint: Ciprus, a gázvezetékek és
olajvezetékek, az USA és Törökország közeledése egymáshoz vagy a Fekete-tenger
térsége. Végül azt a megállapítást vonja le mindezekből, hogy Törökország olyan
partner, amely megpróbálja a lehető legtöbbet kifacsarni az orosz gazdasági
pragmatizmusból, és a közeljövőben is nagy valószínűséggel ehhez a koncepcióhoz
fogja tartani magát.
Lerna K.
Yanik: Allies or Partners? An Appraisal of Turkey’s Ties to Russia, 1991–2007 (Szövetségesek vagy partnerek?
A török–orosz kötelékek
értékelése 1991 és 2007 között), East Europen Quarterly, XLI, No. 3, September
2007. 349–370. old.
Fekete Rajmund