Klió 2009/4.
18. évfolyam
XX–XXI. SZÁZAD
A bevándorlás kérdései Spanyolországban 2000 és 2007 között
A jelenkor egyik
legfontosabb témája világszerte a migráció. A tudományágak köre, melyek ezt az
ősidők óta létező jelenséget vizsgálja, rendkívül széles. Nem véletlen, hogy
egy teljesen naprakész tanulmány erről a témáról felkelti a figyelmet. Jelen
esetben Spanyolország véges befogadóképességébe és az ezzel kapcsolatos
problémák leképződésébe, illetve azok megoldási, kezelési módozataiba tekinthet
be az olvasó.
Egy olyan tanulmányról olvashatunk a
következőkben, amely feltárja előttünk Spanyolország elmúlt évtizedének egyik
legfontosabb szociológiai, gazdasági, politikai problémáját, a bevándorlást. A
spanyol népet a terrorizmus és a munkanélküliség után ez a téma nyugtalanítja a
legjobban, mint az a helyi sajtókból is kiderül, ami nem csoda, hiszen nemcsak
az ország mindennapjait, de a szociális-gazdasági-politikai arculatát is
erőteljesen befolyásolja, illetve meghatározza.
Spanyolország a kilencvenes években radikális
szerepcserére kényszerült, amikor kibocsátó ország helyett a befogadó ország
funkcióját volt kénytelen átvenni. Ma már viszonylag világosan fel lehet
vázolni a spanyolországi bevándorlás-politika fejlődésének irányvonalát, amire
ez a tanulmány is kísérletet tett. Érveléseit, megfigyeléseit nemcsak pontos és
hivatalos adatokkal, felmérésekkel támasztja alá, hanem a döntések megértéséhez
szükséges történelmi, politikai kontextus felvázolásával is ellátja az olvasót,
ami elengedhetetlen ezen problematika feltárásához.
A könyv témakörén át közelíthető meg a
spanyolországi bevándorlás okainak és következményeinek logikája. Először a bevándorló
„folyam” összetételét határozza meg, az eredetüket, a legfontosabb kiindulási
pontokat. Majd a kormány hozzáállását mutatja be, illetve az intézkedéseket,
amelyekkel próbáltak megoldást találni a problémára. Felmerül az illegális
bevándorlók által felhalmozott komplikációk, bonyodalmak sora, a menedékjoggal
kapcsolatos visszaélések és a család-újraegyesítéssel elérni kívánt
vízumkérelmek benyújtásának növekedése. Ezzel párhuzamosan hű képet nyújt az
illegális bevándorlás egyidejű növekedéséről, valamint a bevándorlók eltérő
kultúrájuk miatti beilleszkedési nehézségeiről és a fogadtatásukról.
A kezdet, avagy Spanyolország élvonalba kerülése, mint befogadó
ország
Spanyolországba a tömeges
gazdasági célú bevándorlás a kilencvenes évektől indult meg, és máig növekedő
tendenciát mutat. 1965 és 1978 között, azaz a Franco-éra második felében, a
spanyol alkotmány ratifikálásának évéig összesen 1,3 millió bevándorló érkezett
az országba, ami a nagyszámú spanyol emigráció mellett nem számított
számottevőnek. A nyolcvanas évektől azonban, mivel a diktatúra vége miatt
csökkent a kivándorlók száma, ez az adat hatalmas sebességgel növekedni
kezdett, és elérte az évenkénti 17 000 bevándorló számát. Ennek okai között
említhető Spanyolország nyitottabbá válása a demokratikus átmenet után, a
belépése az Európai Közösségbe (később Európai Unió). A szigorítások enyhítése
és a piaci termelés átstrukturálása, újraindítása rengeteg új munkahelyet
teremtve tették vonzó hellyé Spanyolországot.
Az ENSZ felmérései szerint Spanyolország 2006-ban
a világ tizedik olyan országa, ahol a legtöbb bevándorló él. Ennek politikai
vetületét azonban csak 1985-től számíthatjuk. Ugyanis ebben az évben fogadták
el az első olyan organikus törvényt, amely a külföldiek jogaival és kötelességeivel
foglalkozik. Azonban a hihetetlen növekedés mértéke mellett (csak
Spanyolországban 1995 és 2005 között megduplázódott a bevándorlók száma) a jogi
háttér megteremtése illetve a probléma kezelése mondhatni gyermekcipőben járt.
2000 és 2005 között mintegy ezer új bevándorló érkezett az országba naponta. A
bevándorlók eloszlása az országban diszperzív jellegű, mégis a két legfontosabb
városban, Madridban és Barcelonában koncentrálódnak a legtöbben, ahol ma már
több mint 100 000 bevándorló él.
A könyv szerint Spanyolország rövid
bevándorlással kapcsolatos történelme két szakaszra bontható. Az első a
nyolcvanas évekig tartott, amikor a bevándorlók zöme európai volt, habár már
ekkor is megjelentek az afrikaiak és az ázsiaiak. A bevándorlás célja azonban
pontosan a fordítottja volt a következő szakaszhoz képest. Míg a kilencvenes
évektől munkavállalás céljából érkeztek a tömegek, addig a nyolcvanas években a
turizmus jelent meg fő célként.
Azonban az illegális bevándorlás már a
kezdetektől fogva hangsúlyos volt. A tanulmány szerint az első években az
afrikai bevándorlók 33 százaléka, és a latin amerikaiak 22 százaléka nem
legális úton jutott el Spanyolországba és tartózkodott ott. A helyzet
érdekességét ezen felül még az illegális bevándorlók iskolázottsági szintjében
lehet fellelni. 11 százalékuk felsőfokú iskolai végzettséggel rendelkezett.
A második szakasz nagyon frissnek számít még, és
igazság szerint ezekben az években jelentek meg az első komoly problémák a
bevándorlással kapcsolatban. A bevándorlási „folyam” napirendi ponttá vált a
politikai életben. A társadalomban is különféle reakciókat váltott ki, többek
között rasszizmust és idegengyűlöletet. Azonban a spanyolokat nem a bevándorlók
egyre növekedő száma aggasztja, hanem inkább annak összetétele.
Mindezt
egybevéve Spanyolországról elmondható, hogy rendkívül kevés tapasztalattal bír
a bevándorlást illetően, próbálkozásai és a kontrollálási rendszere javításra
szorul. Az első ilyen intézkedésnek, amit a tanulmány szerzői is bőven
taglalnak, egy hihető illetve kivitelezhető legális belépési rendszer
létrehozatalának kellene lennie, mert amíg ez nem áll rendelkezésre, addig a
spanyol vezetés zöld utat ad az illegális bevándorlásnak. Ugyanis a már
Spanyolországban élő/dolgozó külföldiek mindent el fognak követni annak
érdekében, hogy családjukat újraegyesítsék. Az utóbbi évek statisztikái is
felhívják erre a problémára a figyelmet, mely szerint a Spanyolországban
született gyermekek 56 százaléka már bevándorló anyáktól származik.
A bevándorlók – kik és honnan érkeznek Spanyolországba?
A legális és illegális
bevándorlók pontos számának, vagy a beáramlás ütemének, összetételének
feltérképezése rendkívül nehéz feladat. Valójában a felmérések csupán
támpontként szolgálhatnak a becslésben. Az egyik ilyen kiindulási pont lehet a
városi névjegyzék, ugyanis ha egy bevándorló bejelenti magát a névjegyzékbe,
azzal letelepedési helyet választ magának, amiért cserébe bizonyos jogokat kap,
és kötelezettségeket vállal, mint például az iskoláztatáshoz való jogot, vagy
az ingyenes egészségügyi ellátást. A 14/2003-as organikus törvény kötelezi a
nem uniós államból származó bevándorlókat, hogy kétévente újra be kell
jelentkezniük a helyi névjegyzékbe, ami megint csak pontosabb adatokkal
szolgálhat a bevándoroltakat illetően. Ezen adatok szerint, amik persze az
illegális bevándorlók számáról nem tudnak tájékoztatni minket, 2003-tól
meglódult a bejelentettek száma, mind az európai, mind a harmadik országból
származókat illetően.
A
spanyolországi bevándorlók két fő csoportja egyértelműen azonosítható a pontos
adatok hiányának ellenére is. A legtöbben dél-amerikai országokból, leginkább
Ecuadorból, Kolumbiából, Argentínából és Bolíviából, illetve Észak-Afrikából,
kiemelten Marokkóból érkeznek az országba, ami nem meglepő, ha ezen régiók
Spanyolországhoz való történelmi kötődését vesz-szük figyelembe. Őket az
európaiak követik a sorban, akik szintén jelentős számban vannak jelen. Míg a
románok és a bolgárok egyértelműen gazdasági célból vándoroltak be, addig az
Európai Unió más országaiból érkezettek az idősebb korosztályhoz tartoznak és
zömében turisztikai érdekeltségűek.
A bevándorlók nemét és életkorát vizsgálva is
meglepő eredményeket kapunk, ami rögtön feltárja előttünk a következő évtized
egyik másik súlyos problémáját az illegális bevándorlás mellett. A feminizáció
kezdete már erre az évtizedre tehető, ugyanis a nyolcvanas, kilencvenes években
még meghatározó volt a férfiak többsége a bevándorlók körében. A marokkói
bevándorlók legtöbbje még mindig fiatal, életerős férfiakból áll, de a
család-újraegyesítés fogalmával egyre több nő és gyerek kerekedik fel, hogy
csatlakozzon az évekkel ezelőtt, a jobb életkörülmény és a megélhetés keresése
céljából kivándorolt apához.
A bevándorlás kontrolálása érdekében hozott politikai
döntések alakulásának iránya
Mint már említettem, az
1985-ös organikus törvény volt az első olyan jogi intézkedés, amit az egyre
növekvő és már-már aggasztó méreteket öltő bevándorlás szabályozására
meghoztak, amely szerint korlátozzák az Európai Közösség országaiból történő
bevándorlást. Okai között fellelhető a már hetvenes évek óta tartó olajválság,
a következményeképpen kialakult gazdasági recessziók, valamint a folyamatosan
növekvő munkanélküliség (leginkább a külföldi bevándorlók körében).
Az európai országok kemény kontroll-eszközök
bevezetését és a határaik lezárását sürgették annak érdekében, hogy a
bevándorlást szinte teljesen „befagyasszák”, mivel becsléseik és felméréseik
szerint, a munkaerőpiacaik képtelenek voltak már több kevésbé képzett munkaerő
foglalkoztatására és befogadására.
Azonban ez a merev és realitás nélküli hozzáállás
nem sokáig oldotta meg a problémát. A kilencvenes évektől egyre nőtt a nyomás a
határaikon, és kiderült, hogy a munkaerő-befogadóképességre tett számítások sem
állják meg a helyüket. Tehát a döntésük, hogy teljesen elzárkózzanak a
bevándorlás engedélyezésének gondolatától, kétszeresen is a visszájára sült el.
Nemcsak az olcsó munkaerőben lépett fel hiány, de a bevándorlás sem állt meg,
csupán a legális belépési út helyett az illegálisra terelte az erre vállalkozó
tömegeket.
Így a kilencvenes évek elejétől új célt
fogalmaztak meg: visszaszorítani az illegális bevándorlást és elérni a
beléptető rendszer szigorításának moderálását valamint gördülékenyebbé tenni
azt. Az ez után elkövetkező időszakot, és a próbálkozásokat hivatottak
bemutatni a tanulmány ezen fejezetei, kiemelvén azokat a kulcsfontosságú
pontokat, melyek mérföldkőnek számítanak Spanyolország
bevándorlás-politikájában.
Az illegális bevándorlás
Spanyolország a kedvező
földrajzi fekvése miatt, és mivel az Európai Unió határának számít, szinte
tálcán kínálja magát a bevándorláson gondolkodóknak. Van, akiknek végső célként
jelenik meg, de vannak, akik ugródeszkának tekintik, hogy eljussanak más uniós
országokba.
A tanulmány felhívja a figyelmet az illegális
bevándorlás és a fekete piac szoros kapcsolatára, habár nehéz elképzelni ezt
mint „vonzó” lehetőséget a munkavállalók számára a rendkívül alacsony bérezés,
a kiszámíthatatlanság és a embertelen munkakörülmények miatt. Mégis, elég
népszerűnek mondható, ha csak a következő két adatot vesszük figyelembe: a
fekete munka Spanyolország GDP-jének 15 százalékát teszi ki, de vannak olyan
tanulmányok is, amik ezt inkább 30 százalékra becsülik. A két legfőbb eszköz,
amivel a hatóságok megpróbálnak az illegális bevándorlás ellen fellépni, az a
szabályozás és a repatriálás.
De hogyan
jutnak be az országba? A határátlépés három helyen összpontosul. Az egyik az
Észak-Afrikában lévő két spanyol város, Ceuta és Melilla határainál található.
Annak ellenére, hogy a városok köré több méter (3–6 m) magas falakat
állítottak, amelyeket fegyveres őrök ellenőriznek, újra és újra tömeges
illegális határátlépési próbálkozások színhelye. A másik két irány Andalúzia
tengerpartjai és a Kanári szigetek, melyeket különböző méretű csónakokban, vagy
hajók aljában próbálnak elérni. Azonban ezek az útvonalak nagyon kockázatosak,
a bevándorlók az életükkel játszanak, mint ahogy ezt az adatok és a napi
sajtóban megjelenő cikkek is mutatják. 2006-ban mintegy hatszázezer afrikai
illegális bevándorló vesztette életét. Ennek ellenére egyre többen vállalkoznak
erre az útra a kilátástalan helyzetük miatt. A könyv érdekességképpen megemlíti
egy olyan szenegáli honlap létezését is, ami tanácsokkal látja el az „utazókat”,
többek között arról, hogy merre érdemes indulniuk, mit jelöljenek meg úti
célnak, vigyenek-e magukkal okmányokat, vagy hogy előreláthatólag mennyi pénzbe
kerül az eljuttatásuk.
Azonban ha a felmérések adatait vizsgáljuk,
kiderül, hogy a határ menti letartóztatások és a repatriálás nem elegendő
ellenintézkedés. A technikai megoldások mellett számos diplomáciai lépésre
szánta el magát Spanyolország, és több harmadik országgal bilaterális
szerződéseket kötött (pl.: Marokkó, Mauritánia, Szenegál, Mali, Guinea,
Zöld-foki Köztársaság…) az illegális kivándorlás visszaszorításának érdekében,
mely szerint összefognak a probléma megoldásának érdekében, és a határ mindkét
oldaláról megteszik az óvintézkedéseket. Ezenkívül szenzoros figyelőrendszert
állítottak fel (SIVE: Sistema Integrado de Vigilancia Exterior – Külső
Integrált Megfigyelőrendszer), amely Algeciras, Murcia, Valencia és a
Baleár-szigetek partjai körüli vizeket ellenőrzi, és értesíti a hatóságokat az
engedély nélkül kikötő hajókról. Míg 2004-ben még csak 15 675 letartóztatás
volt ezeken a határvidékeken, addig ez a szám 2006-ban már 45 096-ra nőtt. A
rendszer sikeresnek mondható, nemcsak a letartóztatások számának növekedése, de
a tragikus halálesetek csökkentése miatt is. A könyv még két fontos diplomáciai
lépést is taglal, amit a hatékonyság növelése érdekében tettek meg. Az egyik a
FRONTEX (Agencia Europea de Vigilancia de Fronteras – Határ menti Megfigyelés
Európai Ügynöksége) megalapítása, amely az uniós határállamok
kontrolrendszerének összehangolásából áll, azaz egy olyan összefogás, amely a
közös európai cél érdekében jött létre. A másik a Plan África (Afrika Terv) 2006–2008,
ami Spanyolország jelenlétét hivatott biztosítani Afrikában. A terv elég sok
célt fogalmaz meg, köztük a demokrácia erősítését a térségben, az emberi jogok
betartását, a szegénység elleni harcot és Afrika fejlesztésének tervét. Mint az
a könyvből kiderül, Spanyolország igyekszik minden oldalról fellépni az
illegális bevándorlás ellen, és nemzetközivé tenni az uniós határok védelmének
problémáját.
Hogyan fogadja a spanyol közvélemény a bevándorlókat?
A demokratikus
társadalmakban a nép véleménye, akarata igen fontos szerepet játszik a politika
alakulásában. Ez nem történik másképp Spanyolországban sem. A nyolcvanas évek
óta a spanyol nép véleménye, reagálása a bevándorlással kapcsolatos jogi
változtatásokra mintegy katalizátorként befolyásolta a spanyol
bevándorlás-politika irányváltoztatásait. A tanulmány szerint ezt tükrözi az
is, hogy a politikai pártok szinte a nép véleménye alakulásának a puszta
követőiként vannak jelen, két okból is. Az egyik természetesen az
újraválasztással kapcsolatos, a másik pedig maga a rendszer demokratikus
jellegéből adódik, amely igenis figyelembe veszi a társadalom véleményét.
A spanyol nép véleményéről mindössze a
kilencvenes évektől tud beszámolni a könyv. Egy 2005/2006-os felmérés szerint a
társadalom 65 százaléka úgy véli, hogy a különböző bőrszínű és kultúrájú
személyek egymás mellett élése pozitív jelenség, és mindössze a 15 százaléka
szerint negatív. A bíztató adatok ellenére, a spanyolok fele szerint ezek a más
származású emberek nem gazdagítják a spanyol kultúrát. Szóval a kezdeti pozitív
hozzáállás helyébe lassan beférkőzött az aggodalom, előítélet és kétkedés, ami
2006-ban csúcsosodott ki. A bevándorlás problémája ekkor napi szinten
foglalkoztatta a spanyol társadalmat. Azóta valamennyire konszolidálódott a
helyzet (valószínűleg a sokkal fenyegetőbb problémák megjelenése miatt, mint a
gazdasági válság, munkanélküliség vagy a terrorizmus).
A legnagyobb problémát a spanyol társadalom
reagálásában az idegengyűlölet és a rasszizmus megjelenése jelenti, annak
ellenére, hogy a spanyolok a többi európai néphez képes rendkívül toleránsnak
bizonyulnak. Érdekes, hogy a bevándorlók között készített felmérés ennek pont
az ellenkezőjét sejteti a spanyolokról, e szerint ugyanis a 43 százalék
ugyanolyan mértékben tartja rasszistának a spanyolokat, mint a többi európai
népet. A felmérésekből kiderült az is, hogy az idegengyűlölet többnyire a
konzervatívakat jellemzi, és a kor és az iskolai végzettség is meghatározó
szerepet játszik a véleményformálásban.
A Központi Szociológiai Intézet szerint, 2005-ben
a spanyolok 62 százaléka gondolta úgy, hogy a bevándorlók túl sokan vannak az
országban, és csak minden harmadik véli úgy, hogy sokan vannak, de nem
túlságosan.
A fenti témák a könyv gerincét alkotják, de
emellett számos olyan kérdés merül fel, amelynek kifejtése elengedhetetlen a
téma mélyebb vizsgálatához, megértéséhez, mint például a bevándorlók szavazati
és iskoláztatáshoz való joga, a munkaerőpiac helyzete vagy a spanyol
állampolgárság megszerzésének lehetőségei. A tanulmány komolysága ellenére,
könnyed és rendkívül lebilincselő olvasmány, és számtalan hasznos információval
szolgál. Egyaránt felhasználható tudományos munkákhoz, és személyes
tapasztalatgyűjtésre is. Mégis, legnagyobb értéke, hogy naprakész, friss
adatokat nyújt a jelen valóságának megértéséhez.
Hector Cebolla Boado y Amparo González Ferrer: La inmigración
en España 2000–2007. De la gestión de flujos a la integración de los
inmigrantes (A bevándorlás Spanyolországban, 2000–2007. A bevándorló hullámok
fogadásától a bevándorlók integrációjáig) Madrid, 2008, Centro de Estudios
Políticos y Constitucionales. 318 old.
Varró Orsolya