Klió 1992/1.
1. évfolyam
A szerző figyelmét a
XIII–XIX. századi angol társadalmi-gazdasági fejlődésre irányította néhány
tapasztalata: 1. a középkori Angliában sokkal több az egy főre jutó vagyon,
mint más európai államokban; 2. mások itt a boszorkányhiedelmek, mint a kontinens
országaiban; 3. Angliában a XIV. század közepétől már nincsenek ciklikus
népesedési válságok, míg ezek a kontinensen a legkorábban, három évszázaddal
később szűnnek meg; 4. két egyházközség dokumentumai azt mutatják, hogy ezek
nem zárt, integrált faluközösségek voltak, hanem fluktuáló, állandóan változó
vagyonelosztású, demográfiai struktúrájú, technológiájú mikrotársadalmak. E
szembetűnő vonások alapján a szerző a következő kérdésekre keresi a választ: 1.
Miért éppen Angliában volt először ipari forradalom? 2. Mikor kezd Anglia
fejlődése különbözni Európa más országaiétól? 3. Miben áll ez a különbség? 4.
Mennyiben hasznosíthatók a tanulságok ma a harmadik világ országai számára?
Macfarlane
abból indul ki, általánosan elfogadott megállapítás, hogy Anglia – és Európa
egésze is – a XIX. századig paraszti társadalomnak számított. A „paraszti”
helyett mondhatnánk: háztartási termelési múltú társadalom, a szerző azonban a
rövidség kedvéért a „paraszti” szót használja. Mit jelent tehát ez a kifejezés:
„paraszti társadalom"?
A fogalom legfőbb kritériumai lehetnek: a birtoklás
egysége, jellege a itínnctes és az elosztás jellege. A paraszti
társadalomban az egység a paraszti háztartás. A család közösen birtokol,
közösen végzi a munkát, és közösen, együttesen fogyasztja el a megtermelt
javakat. Alig van munkamegosztás, nincs készpénzforgalom, nincs szerepe annak.
A pénz inkább a vagyon egyik formájának számít, nem fizetőeszköznek. A földnek
szimbolikus értéke van, nem árucikk. A paraszti társadalom földrajzilag mozdulatlan
társadalom.
A családfő kétszeresen hatóság az ilyen társadalmakban: mint családfő,
és mint a termelő egység vezetője. A társadalmi viszonyok közül a házasság az,
amely pontosan jelzi, hogy paraszti társadalomról van szó: 1. a házasságkötés a
lányoknál nagyon korai életkorban történik; 2. a házasságot „összehozzák",
nem szerelemből kötik; 3. a házasság általános: a nők majdnem 100 százaléka
férjhezmegy. További jellemzők: a parasztságon belül viszonylagos egyenlőség
tapasztalható; nagy szakadék választja el viszont más társadalmi osztályoktól;
alig van kapcsolat a falusi és a városi kultúra között; a kis faluközösségek
annyira ragaszkodnak a saját szokásaikhoz, hogy az ilyen – felülről nézve
homogénnek tűnő – paraszti társadalmak inkább partikulárisak, mintsem
univerzálisak. Végül egy fontos különbség az ún. „klasszikus” paraszti
társadalmak és a nyugat-európai paraszti társadalmak modellje között; az
előbbiben minden családtag egyformán társtulajdonos, az utóbbiban csak egy
(fiú)örökös társtulajdonos az apa mellett.
Ahogy a szerző már utalt rá, mind a történészek, mind a szociológusok
és antropológusok körében elfogadott tény, hogy Anglia paraszti ország volt
egészen az ipari forradalom idejéig. Úgy tartják, hogy egy alapvetően
„feudális-paraszti" rendszerből „kapitalista-paraszti" szakaszon
áthaladó, „kapitalista-modern" rendszerhez vezető fejlődés játszódott le a
következő időrend szerint: feudális-paraszti 1066; kapitalista-paraszti
1450–1650; kapitalista-modern 1750–1850.
A fenti koncepció és kronológia uralja az utóbbi
másfél száz év történeti gondolkodóinak munkáit. Közülük hármat emel ki s
elemez a szerző: Macaulayt Marxot és Webert. Macaulay nézetei megtalálhatók az
1848-ban megjelent Anglia történelme című munkájának híres harmadik fejezetében.
Szerinte Anglia népe 1685-ig barbár, vad, műveletlen volt, mezőgazdasága durva
és kezdetleges, az arisztokrácia és a dzsentri is faragatlan, részeges, a
klérus hasonlóképpen tudatlan és brutális. Az országutak megdöbbentő
állapotban, járhatatlanok, s csakúgy hemzsegtek az útonállóktól. A vidék
egyetlen kiterjedt nyomornegyed volt. Azonban „Anglia történelme
hangsúlyozottan a haladás története:” ... „Hét évszázad folyamán a nyomorúságos
és lealacsonyodott népfaj a legnagyobb és legműveltebb néppé lett a világon,
kiterjesztve uralmát mindenfelé a földgolyón..." Ez a változás 1848-ra már
kiteljesedett – hirdeti Macaulay. És bár munkásságának értékei kétségesek,
olykor még ma is érezhető történelemfilozófiájának hatása.
Karl Marx azért választotta kutatási területéül
Angliát, mert ez a legjobban dokumentált ország, és mert itt ment végbe a
legkorábban az egyik termelési módról, a feudálisról egy másikra, a
kapitalizmusra való átmenet. Marxnak a kapitalizmus kialakulására vonatkozó
nézetei közismertek (ezért itt azok részletes tárgyalására nem térünk ki). Az
átalakulás a XV. század utolsó harmadában és a XVI. században ment végbe –
állapítja meg Marx –, mégpedig a parasztság földtől való megfosztása, a
bérmunkás tömegek létrejötte, a pénzgazdálkodás fellendülése, a
tőkefelhalmozódás megindulása, a modern magántulajdon létrejötte révén. Marx
meg volt győződve arról, hogy „a kapitalista társadalom gazdasági struktúrája a
feudális társadalom gazdasági struktúrájából nőtt ki”. Azt tartotta, hogy az
abszolút magántulajdon lényeges eleme a kapitalizmusnak, és „az a jogi
felfogás..., hogy a földtulajdonos azt teheti a földjével, amit minden
tulajdonos megtehet a tulajdonában lévő árucikkekkel.... ez a felfogás... csak
a modern világban, a kapitalista termelés kialakulásával együtt... bukkan fel”.
Marx tehát úgy véli, hogy birtoklási forradalom ment végbe a XV. század végén s
a XVI. század folyamán, melynek során „a feudális földtulajdon, a közösségi
tulajdon, a kisparaszti tulajdon” átalakult „modern, egyéni tulajdonná”. Addig
viszont, azaz a XV. század végéig Marx „naturális, mezőgazdasági jellegű”
országnak tartotta Angliát. Marx annak magyarázatában kevéssé meggyőző, hogy
miért is kellett az egyik termelési módnak átváltoznia egy másikká, és miért
kellett éppen Angliában összeomlania a parasztságnak.
Max Weber nagyjából elfogadta, hogy a régi
társadalmi-gazdasági rendszer felbomlása és az új kialakulása úgy ment végbe,
ahogyan azt Marx megrajzolta. Őt magát azonban sokkal inkább érdekelte az, hogy
miért történt mindez Európának bizonyos területein, nem pedig a világ más
részein.
Weber szerint a fordulópont a XVI. század volt.
Ekkorra Angliában is elválik a család és az üzlet, a háztartás már csak a
fogyasztás egysége, létrejön a földnélküli, „szabad” munkásosztály, és változás
következik be a felhalmozódással kapcsolatos magatartásban. Ez utóbbi viszont
csak Északnyugat-Európában következett be, nem itt hatott az a jellegzetes
„etika”, amely a fáradhatatlan, soha véget nem érő szerzést hangsúlyozza.
Közismert, hogy Weber azt gondolta, ez az etika a
kálvinizmushoz kapcsolódik, bár nem valami egyszerű ok és okozat keretében.
Weber tanulmányaiból kiderül, hogy véleménye szerint „a puritanizmus késői
képződmény volt, amely felerősítette azokat a tendenciákat, melyek oly régóta megkülönböztették
az európai társadalmakat". Világos, hogy a nagy változás a XV. század
végén és a XVI. században történt. Weber kísérletet tesz arra, hogy
megmagyarázza, miért járták be bizonyos észak-európai területek a fejlődésnek
azt az útját, mely eltért más agrár civilizációkéitól. Az általa megjelölt főbb
okok közül kettő az „ésszerű” gazdasági felhalmozás előtt álló akadályok
elmozdítására vonatkozott. Ez akadályok egyike a „mágia” volt, amely a kora
keresztény rendszerből maradt itt, s épült be a középkori katolicizmusba. A
puritánok „elutasítottak minden varázslatos manipulációba vetett bizodalmat”.
Ehelyett az életvitelhez szükséges racionális erkölccsel vértezték fel magukat.
A másik fontos változás „a társadalom családtalanítása” volt: Weber felvázolt
egy általános evolúciós modellt, amely szerint a társadalmak, olyan helyzetből
kiindulva, melyben a rokoni kapcsolatok uralják az élet minden szféráját, egy
átmeneti szakasz után eljutnak a modem társadalmakig, ahol a család és a
rokonsági kötelékek nem uralják többé a gazdasági és a társadalmi életet. A
protestantizmusnak – Weber szerint – igen fontos szerepe volt a családi
kötelékek megsemmisítésében, mivel helyettük a hiten és a közös etikán alapuló
életmód felsőbbrendű közösségét kínálta. E folyamat végére szétvált a család és
az üzlet, és az egyén gazdasági szempontból izolálódott.
Macfarlane
ezek után arra keresi a választ: vajon Anglia „paraszti társadalom” volt-e a
XVI–XVII. században akár a „klasszikus”, akár a „nyugat-európai” értelemben. Fontos
forrása egy Raiph Josselin nevű ember 1644-1683 között írt naplója. Josselin
pap és farmer volt egy kis essexi faluban. Az ötfflete teljesen
ellentéte volt a fentebb leírt paraszti modellnek, mert: földje kizárólagosan
magánbirtok volt. Josselin kitagadta a saját fiát a földből, és nem a
szokásjog, hanem a végrendelete volt a döntő. A termelésnek, fogyasztásnak sem
volt alapegysége a család. Josselin egyedül dolgozott, fiai 50 km-rel távolabb
éltek, más úrnál dolgoztak.
Nincs tehát erős kapcsolat a család és a farm, a
társadalmi és a gazdasági egység között; nem a családra épül a tulajdon, a
termelés és a fogyasztás; óriási a mobilitás mind a személyek körében
(költöznek, bérmunkásnak állnak, bérmunkást alkalmaznak), mind a földet
illetően (adják-veszik, tetszőlegesen örökítik, bérbe adják); Josselin piacra
termel (évi 80 font a jövedelme ebből).
A szerző ezután nagy mennyiségű dokumentumot vizsgál
meg, visszanyúlva egészen a XIII. századig: naplókat, számadáskönyveket,
manoriális feljegyzéseket, lakossági nyilvántartásokat, végrendeleteket,
hagyatéki leltárakat, bírósági feljegyzéseket. Térben is kiterjeszti
vizsgálódását: Közép- és Észak-Angliára, Skóciára, London környékére. Emellett
bizonyítékul hívja a demográfusok által használt leszármaztatási módszereket, a
nyelvből a rokonok megnevezési megoldásait; további tanúi azok a korabeli
utazók, akik Angliából a kontinensre, és a kontinensről a szigetországba
látogattak, és feljegyzéseket hagytak hátra, mint Montesquieu, De
Tocquevill és mások. Ők éppúgy észrevették a különbségeket, Anglia
„másságát", mint némely történész, pl. Maitland, Marc Bloch.
Kutatásainak eredménye: az angol társadalom már a
XIII. században sem volt paraszti társadalom. Nagy földesúri birtokok voltak
egy kézben, kisparaszti birtok alig volt; mindenki gazdasági haszonra termelt.
A földnélküliek vagy mezőgazdasági alkalmi munkások, vagy városi textilipari
munkások. Piacra, eladásra dolgoztak. A családok térben, időben mobilitást
mutatnak: költöznek, nem ugyanott élik le az életüket, ahol születtek. A család
nem együttesként mozog a társadalmi, gazdasági ranglétrán, hanem egy-egy
családtag kiemelkedik, mások lemaradnak. A gyerekek korai életkorukban
otthagyják a szülői házat, s máshoz szegődnek, szüleik pedig idegeneket alkalmaznak
bérmunkásként. (Például Luptonban 1660–1669 között 20 fiúból 6, 23 lányból
egyetlen egy sem maradt a szülőfalujában.) A házasodási szokások szintén nem
utalnak paraszti társadalomra: nem volt cél a korai házasságkötés, sem a sok
gyerek vállalása; sok volt az egyedülálló nő, a cél a pénzgyűjtés volt, hogy
több földet és munkaerőt lehessen vásárolni. A föld elidegenítésének lehetősége
megvolt, és éltek is vele: eladtak, vették, elajándékozták, végrendelettel
örökítették, azaz modern magántulajdonként bántak vele férfiak, nők egyaránt.
Élénk volt tehát a földpiac, a föld árucikknek számított. A földdel való
üzletelés célja a gazdagodás volt, nem pedig a paraszti társadalmakra oly
nagyon jellemző ragaszkodás a család nevén lévő birtokhoz.
A tulajdon az egyénhez, az individuumhoz kötődött
Erősen fejlett volt a magántulajdonjog. Az angol társadalmi struktúrát
tehát már régidők óta az egyén jogai és privilégiumai uralták, szemben
az olyan társadalmakkal, melyekben a hangsúly a családon, a szélesebb körű
csoportokon, vagy az állam jogain és kiváltságain van.
Összegezve a szerző véleményét: Anglia társadalma
legalább a XIII. századtól fogva más, mint a szokványos paraszti társadalmak:
míg a „klasszikus" parasztcsaládban minden családtag egyformán, együttesen
tulajdonos, a nyugat-európai típusban egy gyermek társtulajdonos az apa
mellett, addig Angliában a tulajdon az egyéné.
Macfarlane végül leszögezi: hibát követett el
Marx és Weber, amikor a középkori Angliát paraszti társadalomnak tartották, és
nagyon szerencsétlenül választották mintának, mert nem tipikus, hanem éppen
egyedülálló, különleges példánál kötöttek ki.
A modern individualizmus eredetét Angliában nem lehet
sem a középkorvégi gazdasági-piaci fejlődéssel, sem a protestantizmussal
magyarázni. Ez az individualizmus megelőzte a XVI. századi változásokat.
és maga alakította azokat. Tévedés tehát az angliai változást a XVI. századra
tenni: a szerző szerint ez legalább a XIII. században bekövetkezett – ha
változás volt egyáltalán.
Végül Macfarlane figyelmeztet: ha Anglia esete nem
tipikus, akkor veszélyes lehet párhuzamot vonni közte és a harmadik világ
országai között. Például, ha Angliának 6 évszázad kellett a változáshoz, akkor
a mai fejlődő országoknál súlyos traumát okozhat a sietség. Továbbá, ha ezek az
országok át akarják venni a nyugati fejlett technológiát, s ezzel együtt egy
sereg individualista magatartási jegyet, jogot, családszerkezetet, földrajzi és
társadalmi mobilitási mintát – akkor célszerű lesz előbb mérlegelniük, megéri-e
a gazdasági haszon a magányosságot, elidegenedést, családi feszültségeket.
Alan
Macfarlane: The Origins of English Individualism. The Family, Property and
Social Transition (Az angol individualizmus eredete. A család, a tulajdon és a
társadalmi átmenet kérdése). Basil Blackwell, Oxford, 1978. XVI + 216 oldal.