Klió 1992/1.
1. évfolyam
KORA-ÚJKOR
Franciaország
„természetes” határai
Körülbelül
50 évvel ezelőtt Franciaország természetes határainak eszméje közhelyként
szerepelt a francia történelemkönyvekben. Az elgondolást, hogy „a természet
kijelölte a határokat”, Richelieu-től Dantonig sokan vallották. E határok az
Atlanti-óceán, a Rajna, az Alpok és a Pireneusok voltak.
Ma a
történészek jórésze elutasítja a természetes határok „doktrínáját”, mondván,
hogy túlságosan teleologikus felfogás. E tekintetben Gaston Zeller (1890-1960),
a strasburgi egyetem professzora volt a mesterük, aki írásaiban (La Monarchie
d'Ancien Régime et les frontieres naturelles, Revüe d' histoire moderne, 8
(1933) és Histoire d'une idée fausse, Revue de synthese, 11-12 (1936) hevesen
támadta a természetes határok „hamis ideáját”.
Zeller,
pacifista hazafiként, mondanivalóját elsősorban Franciaországnak a Rajnára
vonatkozó igényei ellen hegyezte ki a két világháború között, amikor egyre
erősödött a francia és a német militarizmus. Azt igyekezett bemutatni, hogy
mennyire jelentéktelen volt a természetes határok „ideológiája” a francia
külpolitikai célok szempontjából 1792 előtt, és mennyire inkább csak a népszerű
iskoláskönyvek nemzeti identitás konstrukcióihoz, majd a zsurnaliszták
nacionalizmusához kötődött a XIX. és a XX. század elején, mintsem a történelmi
valósághoz.
E cikk,
Zeller munkáiból kiindulva, újra felveti a természetes határok kérdését, és a
XVII. századtól kezdve kétszeres összefüggésben vizsgálja: a francia
külpolitikai érdekek és a francia nemzeti azonosságtudat szimbolikus
felépítménye összefüggésében. Mint államépítő modell, a természetes határok
gondolata olykor igazolást, máskor szervező elvet jelentett a francia
külpolitikában. Mint a francia identitás modellje, az államalkotó mitológia
része volt. A természetes határ úgy jelent meg, mint az eszmei egység
szimbólumainak egyik eleme, az egységé, amely váltakozva támaszkodik a közös
nyelv, a közös történelem. és a meghatározott, kijelölt terület elveire.
Valamikor
arra hivatkoztak, hogy Richelieu kardinális Politikai végrendeletében
kifejtette: helyre akarja állítani Gallia természet kijelölte határait, és
„mindenütt, ahol az ősi Gallia elterült, fel akarja állítani az újat”. Zeller
azonban figyelmen kívül hagyta ezt a szövegrészt, mert Voltaire nyomán igen
helyesen, kételkedett a hitelességében, és határozottan állította, hogy a
természetes határok gondolata nem játszott szerepet a francia első miniszter
döntéseiben annak ellenére sem, hogy a korszak több szerzője foglalkozott vele.
Jean Francois (1652) és más jezsuita szerzők kiemelik, hogy a hegyek
megállítják a hódítót, és az ellenség seregeit, természetes erődökként őrt
állnak, sőt, a hegyek és a folyók korlátozzák a fejedelmek agresszív ambícióit
is.
A franciában
a limites és a frontiéres kifejezések között a XIII. században alakult ki a
tartalmi különbség, amikor a francia monarchia kezdte számbavenni a királyság
határát (frontiéres), amely szembe nézett az ellenséggel, azaz katonai
határvonala volt. s megkülönböztette a
hűbérurasága alá tartozó területek igazságszolgáltatási határaitól (limites).
A
„frontiers” fogalmának kialakulása már eltávolodást jelentett a hagyományos
középkori határfelfogástól. A XI. századtól a XIII-ig ugyanis a négy folyó, a
Szajna, a Rhone, a Meuse és az Escault (Schelt) jelentette a francia királyság
határait, ez a felfogás – újabb területek megszerzése következtében – a XIII.
század vége felé kezdett halványodni.
Újfajta
érvelésre volt tehát szükség. Ettől kezdve nem a természet, hanem a történelem
lett a legitimáció hivatkozási pontja a francia külpolitikai döntések folyamán.
A francia királyság terjeszkedését mostantól „az ősi címek jogán, vagy a jogos
örökösök folyamatos birtoklása alapján kell megérteni és megmagyarázni.”
Richelieu és
a korona módszeresen megszervezte Franciaországnak az újonnan „meghódított
tartományokra” vonatkozó jogai és igényei kutatását. Pierre Dupuy, Jacques de
Cassan, Théodore és Denys Godefroy és más „királyi történetírók” igazolták a
nemzeti és a dinasztikus törekvéseket, az ún. „tulajdonosi dinaszticizmust”.
A kérdés
ilyetén tárgyalása tulajdonképpen helyén való volt, mert a kora újkori francia
állam szigorúan véve még nem volt területi jellegű. Az uralkodó kifejezés a
fennhatóság volt, amely magában foglalta „a tartozékokat, függő és csatolt részek”-et.
Ez a törvénykezési szuverenitás
kb. azt
jelentette, hogy a korona bizonyos birtokokra – hűbérbirtokra, a királyi
főtisztviselő területeire püspökségekre, földesúri birtokra, a városfaion kívül
eső kerületeire még falvakra is – jogot teremtett a maga számára. E feudális
birtokformákat keresztezve léteztek a korona által
szervezett
adminisztratív határvonalak. Nyilvánvaló tehát, hogy a királyság nem volt
koherens területi entitás, melyet következetes vonal „határolt” volna. Az
igazság az, hogy a középkori Franciaországban az országhatár sok helyen
közigazgatási határ volt, jól látható határkővel, folyókkal, fákkal, olykor
árkokkal jelölve. Ezek ellenére Franciaország határsávjait következetlen
„tartományok” szabdalták össze-vissza, egymást átfedő vitás közigazgatási
területekkel. Például Lorraine tartomány az újkor elején tarka volt a testébe
ékelődött német fennhatóságú területektől.
Zeller
szerint az ügyek ilyen szomorú állása közepette a természetes határokról szóló
elképzelést a térképészet teremtette meg. Az igazság viszont az, hogy a
természeti vonásokkal határolt királyság gondolati képe korábbi keletkezésű,
mint a térképe. Az egyre népszerűbb kereskedelmi térképészet azonban valóban
hozzájárult az állam idealizált megjelenítése politikai programjához.
A XVII.
századi kereskedelmi térképészet a hegyek ábrázolásával – úgy rajzolva meg
őket, mintha „lóhátról látszanának” – azt sugallta, mintha a politikai
választóvonalat a természet jelölte volna ki. Így dolgozott Nicolas Sanson
(1600--1667), „a kormány első hivatalos térképésze”, aki a természetes határok
ideájának hatása alatt, s nem ismervén eléggé Kalifornia és Afrika
topográfiáját, olykor oda is kitalált hegyláncokat, ahol nem voltak. Egy
fiatalabb Sanson 1627-ben, elnyerve ezzel Richelieu kegyeit, az ókori Galliát
úgy ábrázolta, hogy az a Rajnáig terjedt. Richelieu idején azután számos
térkép, és leírás jelent meg, amely azonosnak írta le Franciaország és Gallia
területét.
Ahogy a
XVII. században a francia terjeszkedés északkelet felé vette az irányát, úgy
kezdett elhalványodni a „négy folyó” ideája, és előtérbe került Gallia
természetes határvonala, s ezzel egységes állam koncepciója. Érdekes
illusztráció erre az 1659-es pireneusi békeszerződés, amely Spanyolország és
Franciaország határait Roussillon Franciaországhoz csatolásával jelöli ki
mondván, hogy „a Pireneusi hegység, amely régen is elkülönítette Galliát a
spanyoloktól, alkotja ezután a választóvonalat a két királyság között”, vagyis
a természetes határuk gondolata igazolásul szolgált a francia terjeszkedésre a
Pireneusok irányában. Egyúttal azt a képzetet keltette, hogy a francia
területszerzés körülhatárolt területi egységeket érint. Így történt, hogy
Pierre Duvalnak a pireneusi békét ünneplő térképén egy, a valóságban nem létező
hegylánc jelöli a két ország közti határt a Cerdagne-völgyben!
Észak felé
Gallia természetes határait emlegetni nem sok értelme volt; sokkal fontosabb
volt arrafelé megvédeni a határokat a fenyegető spanyol seregektől. Kelet
irányában azonban más volt a helyzet: itt volt értelme, s felszínen is
tartották a Rajnáig terjeszkedés gondolatát. Zeller szerint
Richelieu-re
nem volt hatással ez az ideológia, az ő külpolitikáját az opportunizmus és a
dinasztikus elvek, azaz az „érdekek” irányították. Richelieu a gyakorlatban
„nyitott ajtókat” tartott, hogy „be lehessen lépni a szomszéd államokba”, azaz
a határok támadási célirányt is jelentettek.
Richelieu,
hogy ellenőrzése alá vonja az átkelőhelyeket, erődöket telepített melléjük,
például a Rajna felé irányuló politikája értelmében erődöket létesített,
illetve megerősített a folyó keleti oldalán Philippsburgnál és Breisachnál. A
münsteri béke (1648) Franciaország megerősödését hozta: neki ítélte Alsace-ot,
s a hozzá tartozó részeket „a Rajna ezen és másik oldalán”.
XIV. Lajos
folytatta Richelieu Rajna-polilikáját Sébastien Vauhan hadmérnök irányításával
erődsort létesített a jobbparton: Fort-Louis, Kehl, Juninguc. Amikor azonban
XIV. Lajos vereséget szenvedett az Augsburgi Ligától, 1697-hen, a ryswicki
békében minden területi foglalásáról, így a
Rajna keleti
partján lévőkről is le kellett mondania.
A ryswicki
béke úgy jelölte ki Franciaország Rajna-határát keleten, hogy sem az ókori gall
határokra, sem a természet adta határok elvére nem hivatkozott. A spanyol örökösödési
háborút lezáró 1714. évi utrechti békeszerződés azonban „az Alpok
vízválasztóját” nevezte meg a
Franciaországot
és a savoyai királyságot elválasztó vonalként. Ez alkalommal először bukkan fel
a természetes határok eszméje egy fontos békeszerződésben.
Az
egyesített és körülhatárolt terület eszméje különösen XIV. Lajos uralkodása
második felében nyert teret. Vauban 1673-ban először mondja ki, hogy a
következő 30 évben meg kell formálni Franciaország határait. „A királynak
gondolnia kellene egy kicsit területének négyszögesítésére. Ez a zűrzavar, amit
a baráti és ellenséges erődök keveredése jelent, egyáltalán nem tetszik
nekem...” Az egyesített és határokkal körülvett terület látomása végül Vauban
„vashatárában” öltött testet, abban a kétszeres erődláncban, melyet az 1678-as
nymwegeni béke után kezdtek építeni, és a XVIII. század fordulójára fejeztek
be. Richelieu „nyitott ajtók” politikáját tehát „a sorompók politikája”
váltotta fel, de szerepe ugyanaz volt: megvédeni Franciaországot, és növelni a német
ügyekbe való beavatkozás képességét.
A
továbbiakban a franciák számos konferencián (pireneusi, 1659, Aix-la-Chapelle,
1668, Nymwegen, 1678) kiterjedt tárgyalásokat folytattak a spanyolokkal és a
Szent Római Birodalommal, s ezek során jelentősen csökkentették a
Franciaországba beékelődő részek, és idegen közigazgatás alá tartozó területek
számát, sőt, olykor ki is jelölték a határ vonalát. Kelet irányában pedig az
1680-as években az ún. reuniós kamarák csatolták függő és közigazgatási
területek százait az országhoz – bár később, a ryswicki békében (1697) ezek
legtöbbjét vissza kellelt adni.
A
természetes határok által körülfogott állain eszméje tehát Richelieu idején
nyert intézményesített formát, és 1714-re Franciaország – Lorraine és Savoya
kivételével – elnyerte a mai formáját. A területi állam azonban még korántsem
lett valósággá: sem a területi szuverenitás gondolata nem fejlődött ki még, sem
a politikai határok nem szilárdultak meg északon és keleten. A határokat ezután
is számtalan beékelődő vagy beszorult terület, egymásra átfedő és egymással
versengő közigazgatási hatóság, és egyéb adminisztrációs rémálom tette
bizonytalanná. A XVIII. század előtt állt a feladat, hogy ésszerűsítse ezt az
adminisztrációt, és átváltson a természetes védelmi határokról a természetes
politikai határok politikájára.
A XVIII.
századi értelmiség egy része azt vallotta, hogy Franciaországot a régi gall
határfolyók és -hegyek körvonalazzak, más részük, főleg a filozófusok, azt
tartották, hogy a hegyek és folyók, mint amelyek mentesek minden történelmi
determinációtól, alkotják az államközösségek határait (limites). Montesquieu
geográfiai determinizmusa az állam „természetes határai” (limites naturelles)
gondolatával azonosul, s e határok az ő számára jogokat, egyszersmind a
terjeszkedés korlátait is jelentik. David Hume a nemzeti karakter „morális”
meghatározottságával érvelve szintén a természetes határok képzetét ébreszti.
Rousseau azt hangsúlyozza, hogy a természetes határok „úgy tűnik, örökre
rögzítik” a különböző nemzetek „számát és méretét”. „Szinte azt mondhatjuk,
hogy a kontinens politikai berendezése bizonyos értelemben a természet műve.”
A század
vége felé az államépítés politikájában beállt változás a természetes határok
gondolatának felvilágosult, dehistorizált újramagyarázatát hozta. Igaz hogy a
kaotikus, belső közigazgatási struktúrát nem tudják újjászervezni, azonban a
XVIII. század második felében komoly eredmények születtek az ország külső
határainak megállapításában. Egy sereg egyezményt kötöttek a Szent Római
Birodalommal, a svájci kantonokkal, Savoya királysággal és Spanyolországgal.
Az állam
elsősorban belpolitikai célokat akart megvalósítani: körülhatárolt,
egységesített területet, s azon hatékony adminisztrációt. Azzal, hogy meg akart
szabadulni a testéhe benyúló, vagy éppen belezáródott idegen területektől,
elejét kívánta venni a katonai dezertálásoknak, és adócsalásoknak. Számos
speciális határvitát is meg lehetett így oldani. Nem csupán vámosok vagy
katonák vitáit, hanem a lakosság veszekedéseit is a legelők, vizek használati
jogáról. E törekvések során a francia állam a területi elvét hangsúlyozta a
közigazgatásival szemben, azaz a határvonalak kijelölésében a természet adta
határok felé hajlott.
Két
ellentmondás is volt abban, ahogyan a franciák a természetes határok
bűvöletében éltek, s ebben az államépítés eszközét látták. Az egyik az, hogy e
határ-megállapítások mikropolitikai viszálykodásai akkor, amikor Franciaország
kizáródott a Kelet-Európáért versengő geopolitikai arénából, és vereséget szenvedett
az Újvilágban, inkább az ország gyengeségét jelezték, semmint nemzetközi
hírnevét erősítették volna.
A másik
paradoxon kézenfekvő. A közigazgatási megosztást figyelmen kívül hagyó
természetes határokat politikai határokká tenni sok viszálykodást okozott. A
falvak lakosai, völgyek közösségei a Pireneusok mindkét oldalán ragaszkodtak az
ellenkező oldalra került tulajdonukhoz, legeltetési, haszonélvezeti jogukhoz. A
folyók szintén bizonytalan, helyüket változtató, emellett inkább összekapcsoló,
semmint elválasztó határvonalak.
Végül is,
1789-re az Ancien Regime – a természetes határok alapján állva – meglehetősen
egyenes vonalú területi határokat hozott létre. Franciaország természetes
határai mind elméletben, mind pedig a valóságban nagyjából készen álltak a
forradalom idejére, és ez szolgált alapul a forradalmi kormány számára, hogy a
francia terjeszkedés ideológiáját kidolgozza.
A francia
forradalmárok a XVIII. századtól örökölték a természetes határok hivatalos
gyakorlatát és filozófiai elgondolását, de a Rajna-határ, mint ideológiai és
politikai program, már a forradalmi folyamat terméke volt.
A forradalom
első két évében még kevesen élesztgették a doktrínát. Az 1791. évi alkotmány
kimondta, hogy „a francia nemzet” nem kezd hódító háborúba, és „soha nem fog
erőszakot alkalmazni más népek szabadsága ellen.” A forradalom eszméi
elterjedtek egész Európában, s ezzel Franciaország határait tulajdonképpen nem
a történelem, nem is a természet, hanem a szabadság láthatatlan eszméje jelölte
ki.
A
természetes határok doktrínája akkor vált fontossá, amikor Franciaország Európa
„despotái” ellen vívott forradalmi harcai során újra hegemonikus törekvéseket
kezdett dédelgetni. 1792-ben a monarchia elbukott, s a köztársaság a valmy-i és
jemappes-i győzelmek után elfoglalta Savoyát, Nizzát, Belgiumot, és a Rajna bal
partjának részeit, 1792—93 telén a girondisták élesztették fel a természetes
határok gondolatát az elfoglalt területek igazolására, de a kérdéses területek
népének „szabad beleegyezését” is emlegették. Ismét előtérbe került a
Rajna-határ kérdése, a girondisták közigazgatási határnak tekintették, nem az
ország természetes védelmi határának.
Az eszme,
hogy Franciaország Rajna vonaláig terjedjen, közös nagy forradalmi programmá és
európai koalíció ellen vívott háborúk idején vált. Robespierre és köre
ellenezte, hogy annexióval szerezzenek természetes határokat Franciaországnak,
de a „veszélyben a haza!” gondolata magával hozta a Rajnára, mint védelmi
vonalra szóló igényt. A Rajna-gondolat két okból is fontossá vált: a politika
szemszögéből nézve az volt igazi republikánus hazafi, aki elfogadta; a
stratégia oldaláról pedig a védelem szimbólumának tekintették a porosz és
osztrák agresszióval szemben.
A
direktórium magáévá tette a Rajna-programot. Az 1795. júliusi hazeli
békeszerződés porosz—francia határokra vonatkozó titkos cikkelyei francia
területnek ismerik el a Rajna balpartját, 1797-ben, a Campo Formio-i békében
Ausztria beleegyezését adta a francia annexiókhoz. Napóleon uralma idején
azután a Rajna, mint Franciaország határvonala, már túlhaladottá vált.
Napóleon
bukása után Franciaország elvesztette 1789 után szerzett területeit
(Montbéliard, Muhlhouse, Cointat Venaissin és Avignon kivételével). A
restaurált monarchia visszaadta a Rajna bal partját 1815-ben a Német
Konföderációnak, s ezzel az ország Rajnára vonatkozó igénye
„elvesztett
és végtelenül kívánatos céllá” lett.
A júliusi
monarchia idején a természetes határok eszméje összebékítette a szembenálló
politikai feleket: a forradalom híveit (akik az 1795-ös Rajna-határokat
követelték), és a restauráció párthíveit (akik a monarchia 1789-es határaival
azonosultak). Augustin Thierry volt az, aki az 1830-as években a koncepció első
módszeres kidolgozására vállalkozott. Szerinte a természetes határok (limites
naturelles) visszaszerzésének gondolatáról (a franciák) soha nem tettek le; „az
mélységesen nemzeti és mélységesen történelmi”.
Zeller
rámutatott, hogy a XIX. század középső évtizedeire minden történész úgy fogadta
a doktrínát, mint kész, adott tételt. Az eszme behatolt a széles
olvasóközönség, s a tudósok gondolatvilágába is, oly népszerű történelemkönyvek
révén, mint pl. Henri Martin: Franciaország története, amely Zeller szerint „a
középosztály történelmi Bibliája” volt. A közvélemény tette lehetővé a Thiers-kormány
számára 1840-ben, hogy újra a rajnai határokat követelje Franciaország számára.
A XIX. század folyamán azután a természetes határok szimbolikus értéke
hanyatlani kezd, amikor a történészek a nemzeti és az önmeghatározás elveit
kidolgozták. A természetes határokat nem tekintették többé a nemzeti azonosság
jelentős keretének. Fustel de Coulanges 1870-ben kijelentette: „ami a nemzetet
jelenti, az nem a faj, nem a nyelv. Az emberek aklíor érzik úgy
a szívükben,
hogy egy néphez tartoznak, ha közösek a gondolataik, az érdeklődésük,
vonzalmaik, emlékeik és a vágyaik.” Vagyis a XIX. századi történetírás
megőrizte a természetes határok eszméjét, de ezzel egyidejűleg hangoztatta a
nemzetközi igényeket is. Feszültség volt az állam törekvései – stratégiai és
katonai célok keresése – és a nemzet igényei között, mely utóbbiakat a lelki
kötelékek, a múlt történelme és az önkéntes önmeghatározás befolyásoltak.
A
természetes határokat a XIX. században mindvégig a stratégia célokkal
azonosították. III. Napóleon idején például erre hivatkozva csatolták 1860-ban
újra Franciaországhoz Savoyját a Cavourral kötött szerződésben. Ami a Rajna
vonalát illeti, Napóleont kevésbé érdekelte Franciaország területszerzése a
Rajna bal partján, mint az, hogy Németország olyanná szerveződjék át, hogy jól
beilleszkedjék a franciák hatalmi egyensúlyra vonatkozó diplomáciai érdekeibe.
Ezért támogatta a Poroszország által megtestesített német nacionalizmus ügyét.
Alsace 1871.
évi elvesztése után, majd az 1918 utáni felépülés után a természetes határok –
ekkorra már kizárólag a Rajna bal partjára vonatkozó francia igényeket értve e
kifejezésen – új értelmet nyertek egy összefüggő nacionalista felfogásban,
melyet a harmadik köztársaság politikusai és történészei, pl. Sorel és Mathiez,
szintézis útján készítettek: összebékítették a monarchia és a köztársaság, az
ancien régime és forradalom politikai antitéziseit. A természetes határok
nemzetiesítésének különös jelentősége volt az 1920-as, 30-as években, amikor az
eszmét egyre inkább összekapcsolták a Rajna-vidék militarizálásával. Zeller
számára a természetes határok elvesztése része volt annak a francia
„ideológiának”, amelyet azzal a német felfogással állítottak szembe, hogy a
Szent Római Birodalom egyenes folytatása a Római Birodalomnak. Zeller a francia—német
antagonizmus lényegét „ezeknek az ideológiáknak, s nem az érdekeknek az
ütközésében” látta. Ennek az ellentétnek – szerinte – „nem volt mélyen fekvő
oka, csak esetleges jellege”. Zeller ezzel zárja következtetéseit 1932-ben.
Alig egy
évtizeddel később Zeller maga tapasztalta a doktrína XX. századi
következményeit: a Maginot-vonal, a „bevehetetlen” betonbunker-rendszer
Franciaország északkeleti határa mentén Vauban, és a XVII. század elgondolásán
alapult. 1940 nyarán azonban a körülhatárolt és védhető terület eszméje épp oly
illuzórikusnak bizonyult, mint a középkori „négy folyó” elgondolása. Zeller
maga a párizsi College de France-ban fejezte be pályáját, tanulmányokat írt a
francia külpolitikáról, de többé soha nem szólalt fel Franciaország természetes
határai „hamis eszméjének” demisztifikációja érdekében.
A II.
világháború után a francia határokkal kapcsolatban sokkal semlegesebb eszme
merült fel: az ország hatszög alakjáról kezdtek beszélni. A gondolat először a 1850-es
években a földrajzi szövegekben bukkant elő a Piemontra kacsingató imperialista
terjeszkedés vitájában, majd a harmadik köztársaság idején egyre többször
emlegették Franciaország hatszög alakját, végül a gondolat az 1950-es években
nyert igazán teret. Ekkor olyan szimbólummá lett a francia tudatban, amely
harmóniát, egyensúlyt, stabilitást és állandóságot sugárzott. Viszonylagos
semlegessége kétszeres kompromisszumot nyújtott. Először is hagyományos és
természeti egységet jelentett, olyan
azonosságtudatot, amely egyensúlyt teremtett a nemzeti közösségnek a saját
azonosságtudata megfogalmazására vonatkozó igénye és az állami védelmi
stratégiával kapcsolatos törekvése között.
A szerző
véleménye szerint a természetes határok eszméjének újra átgondolása – túl a
francia példán – a német és az európai politikai kultúrák keretén belül,
továbbá a gyarmati és gyarmatbirodalom felbomlása után létrejött világban új
utakat teremthet a nemzeti államok építéséről és lebontásáról folyó vitákban.
Peter Saiilins: Natural Frontiers Revisited: France' Boundaries
since the Seveilteenth Century (Még egyszer a természetes határokról –
Franciaország határai a XVII. század óta). The Amerícan Historical Review, 95.
kötet, 5. szám, 1990. december, 1423–1451. old.
Fodor Mihályné