Klió 1992/1.
1. évfolyam
John Law
rendszere és az abszolutizmus
John Law
„rendszere" az egyik leghírhedtebb elképzelés volt, melynek megvalósítását
egy kora újkori európai kormány, financiális gondjainak megoldására magára
vállalta. Merészen kigondolt intézményhálózat volt, s a kutatók vitájának
tárgya azóta is; némely elemző Law tervét alapvetően hibás vállalkozásnak
látta, míg mások ragyogó, és lényegében egészséges reformtervnek tekintették,
amely bukása ellenére, hozzásegítette a francia kormányt, hogy „megszabaduljon
az adósságaitól, emellett felerősítette a tunya francia gazdaságot".
Ez a cikk
nem a rendszer tisztán pénzügyi és gazdasági vonatkozásait vizsgálja a
továbbiakban, hanem eddig viszonylag elhanyagolt politikai vonzataira
összpontosít. Pontosabban: azt bizonyítja, hogy a Law-rendszer nem csupán egy
kudarcba fulladt financiális kísérlet, hanem mint politikai epizód, fontos
jelzője a királyi szuverenitás jellegéről és korlátairól folytatott XVIII. századi
vitának. Ebben a vitában lényeges kérdés volt a királyi szuverenitásnak a
„közvéleményhez” való viszonya, s a közvéleménynek a kormányzati pénzügyekre
gyakorolt hatása. Mivel a Law-rendszer végsősorban attól függött, hogyan
fogadja a közönség a királyi papírpénzt, próbája lett annak, mennyire képes a
király megerősíteni alattvalóiban a saját hitelét. A kérdés fontos
esettanulmányul kínálkozik a francia abszolutizmus politikájának
tanulmányozásához. Amikor a közönségnek a király hitelébe vetett bizalmát
finomabb módszerekkel már lehetetlen volt fenntartani, Law kampányt indított,
hol a „despotizmus" hasznosságára, hol az igazolására fordítva figyelmet,
s ez a kampány megszabta a monarchikus autoritásra adott válaszokat egészen a
francia forradalomig. A Law-rendszer létrejöttének körülményei ismertek. A XIV.
Lajos
uralkodása vége felé viselt háborúk oly nagy terhet jelentettek, hogy amikor az
uralkodó meghalt, Franciaország 100 éven belül éppen a harmadik pénzügyi csőd
bejelentése előtt állt. A bajok legsúlyosabbjait a hatalmas állami adósság, és
az ezek visszafizetése érdekében elidegenített királyi jövedelmek jelentették,
Law azt gondolta, az államadósságok megkönnyítésének s a gazdaság újraélesztésének
eszköze a nyilvánosan létesített és támogatott hitel, azt hitte, hogy a hitel -
annak elérhetősége, megbízhatósága és ára – a modern állam hatalmának döntő
tényezője. Ahhoz azonban, hogy a hiteleket jóé ki lehessen használni, szakítani
kellett volna az adóbérlő rendszerrel, amely a kormány eladósodásán hízott. Law
különösen a bullionista politika ellen rohant ki. A régi módszerek helyett azt
ajánlotta, alapítsanak királyi bankot, amely királyi kincstárként funkcionálna,
és kiterjesztené a pénzellátmányt. A fém érmék mellett bankjegyeket bocsátana
ki, és ezzel a bank hozzásegítené az államot, hogy visszafizesse az adósságát,
lenyomná a kamatot, és fellendítené a gazdaságot.
Law 1716-ban
elnyerte a régens támogatását, majd 1718 végére „királyi bankká” fejleszthette
pénzintézetét. Különböző gyarmati kereskedelmi koncessziókat is szerzett, s
ezeket hírhedt Nyugati Társasága rendelkezésére bocsátotta. A társaság
részvényeit át lehetett váltani bankjának papírpénzére. Soha annyi papírpénz
nem volt forgalomban a polgárok körében, mint ekkor. A kormányzat pénzügyeibe
korábban be nem avatottak most beleszólhattak, véleményt mondhattak e
pénzügyekről azáltal, hogy vették, vagy eladták a bankjegyeket. 1720 elején Law
már pénzügyi főellenőr volt, és egyesítette a társaságot és a bankot.
Law
ténykedését kezdettől fogva igen erősen támadták, főleg a pénzügyi körök. A
viták azonban nem csak a gyatra politika és adminisztráció körül kavarogtak,
hanem az abszolút monarchia hatalmának kérdése került a figyelem központjába. Saint-Simon
például azt mondta a régensnek, hogy egy ilyen bank köztársaságba, vagy az
angol monarchiába való, nem olyan államba, mint Franciaország, ahol „a
megbízhatóság, s ebből következően a bizalom ... szükségképpen hiányzik, mert a
király, vagy az ő nevében egy szerető, vagy egy fontos ... miniszter végső
soron
fel tudja
borítani a bankot, melynek forrásai túl nagyok, ugyanakkor túlságosan
hozzáférhetők". A királyi hitel megteremtése tehát nem pusztán pénzügyi,
hanem a legkomolyabb politikai kérdés volt. Ezzel maga Law is tisztában volt,
ezért hivatalos feljegyzések, magánlevelek, és a nagyközönségnek szánt más
munkák özönével igyekezett programját mindkét szempontból védeni. Kampánya
folyamán mindvégig hangsúlyozta, hogy az abszolút monarchia nem hogy aláásná a
hitelt és a bizalmat, amelyen az nyugszik, hanem ellenkezőleg, a legjobb
politikai elrendezés mindkettő megszilárdítására. „Állítom – mondta Law –, hogy
egy abszolút fejedelem, aki tudja, hogyan uralkodjék, növelni tudja az
uralkodóba vetett bizalmat, és a szükséges pénzalapot alacsonyabb kamatra tudja
beszerezni, mint az a fejedelem, akit hatalmában korlátoztak. „Úgy gondolta,
csakis az abszolút monarchia közhitelrendszere lehet igazán erős, mert ott a
fiskális politikát egyetlen szuverén akarat irányítja.”
Miután Law
az abszolút monarchiát szinte nélkülözhetetlen politikai berendezkedésnek
tartotta rendszere számára, két irányból védte az abszolutizmust.
Először:
véleménye szerint az abszolút monarchia saját szuverén hatalmát akkor képes
sikeresen felhasználni, ha „ésszerűségen" alapuló „elvekre"
támaszkodik. XIV. Lajos abszolutizmusáról ez nem mondható el, ezért volt, hogy
összehangolatlan, rossz tanácsokon alapuló intézkedések történtek, beleértve a
pénzzel való manipulációt is, melyek azután aláásták a francia közbizalmat, s
azt a nézetet táplálták, hogy a nyilvános bankok nem alkalmasak arra, hogy
abszolút monarchiákban tartsák fenn őket. Law tehát gondolt arra a veszélyre,
hogy az abszolút uralkodók nem mindig töltik be kötelezettségeiket a közjó
szolgálatában. Rendszerének zsenialitása éppen abban van – magyarázta –, hogy mivel „elveken" alapul, így hatásosan
hozzáköti a király érdekeit az alattvalók érdekeihez, ezáltal gyengítve az
esetleges kárt, amit az abszolút hatalom okozhat.
A második
korlátozó erő, amely Law szerint hatással lehet, és volt az abszolút hatalomra,
különösen a közpénzek kezelése tekintetében – Law kifejezéseivel – a
„közbizalom", a „közfelfogás" és a „közvélemény" volt. Law-nak
azonban meglehetősen bizonytalan fogalmai voltak a közvéleményről; soha nem
mondta meg pontosan, kik alkotják a „közt", hogyan formálódik, és
nyilvánul meg annak véleménye; olykor előítéletre hajlamosnak látta, máskor
ellenséges és félrevezetett „közvélemény"-ről beszélt. Mégis hitte, hogy
ha eleinte sokan bizalmatlanul nézik is az ő rendszerét, egyre többen
észreveszik majd annak racionális „elveit", és megszűnik a défiance (a
bizalom hiánya). Végül majd az „ésszerűség" és a „közvélemény"
összebékül egymással, és a monarchia érdekeivel. „Minden ellentétes érdek,
minden egyéni hitei és minden különálló pénzalap egyesítésével az új Rendszer
gazdagítja a francia nemzetet. Ez az egység az, amely gazdagságot teremt,
valamint hatalmat és erőt ad az államnak: mind segíti egyik a másikat, mind
ugyanazon cél érdekében dolgozik; egy mindenkiért, mindenki egyért."
II.
Law végül
engedélyt kapott egy általános bank megalapítására. A bank működése Párizsra
korlátozódott, és arra, hogy bankjegyeket bocsásson ki, melyek értékét ecu-ben,
a pénzérme szokásos értékmegjelölésében fejezték ki, nem pedig livre-ben, az
elszámolások fiktív pénzében, amelyben az árakat törvényesen megszabták. Az
écu-ben kibocsátott papírpénzt be lehetett váltani pontosan meghatározott
mennyiségű
fémpénzre. A gyors ügyintézés, az azonnali átválthatóság, a „hitelesség” (azaz
a papírpénzt ránézésre azonnal ki is fizették fémpénzben)— mindez meghozza a
bizalmat – vélte Law.
Jóllehet,
eleinte mindenki Law bankján tréfálkozott, már l717 elején hitele volt a
bankjegyeknek. Szerencséje volt a banknak, hogy a párizsi parlament – jó
viszonyban lévén a régenssel – jóindulattal kezelte. 1717 őszén azonban
„mindenki" Law ellen fordult, „az idegen, a hivatásos játékos" ellen.
Ennek ellenére az év nyarán még ellenvetés nélkül beiktatta a parlament a
Nyugati Társaság megalapítását, amely társaság azután a Law-rendszer lelke
lett.
A következő
év folyamán megváltozott a helyzet. Elromlott a viszony a régens és a parlament
között, és a viszály központjába Law személye és programja került. Amitől a
parlament leginkább tartott, az volt hogy a Law-rendszer a korona hatalmának
növelését tűzte ki célul. A parlament szerint a Law-program „a királyság minden
törvényét megszegi", rendetlenséget és káoszt okoz.
Hogy
feltartóztassa a "káoszt", a parlament visszavonta a koronának a
fémpénzek leértékelésére és újraverésére Law befolyására tett intézkedéseit, és
a Law-féle bankjegyek kormányzati tranzakciókban való használatának engedélyét.
Tiltakozásában a parlament hangsúlyozta, hogy ezek a rendeletek nemcsak a
gazdaságra nézve veszedelmesek, hanem kibocsátásukkal „a kormány a pénzügyekben
túllépte a király hatáskörét". „Ez a regália... nem terjed oly messzire,
... hogy a fémpénz értékét megállapítsa." A parlament történelmi példákra
hivatkozva úgy érvelt, hogy a király dolgában "a közmegegyezés és a nemzet
egyhangú beleegyezése" szükséges.
Észlelve,
hogy a Law-ügy lassan alkotmányos válsággá dagad, s hogy a parlament egyre
jobban aláássa a monarchia tekintélyét, s azt hinti el a közvéleményben, hogy a
király semmit sem tud tenni a parlament nélkül, 1718 nyarán a korona
visszaütött. Felmorzsolta a parlament fémpénzre és bankra vonatkozó
rendelkezéseit, egy lit de justice révén leszűkítette a testület tiltakozási
jogát (ezt Saint-Simon készítette elő), és a jövőt biztosítandó, letartóztatott
és száműzött néhány különösen makacs parlamenti tagot. A korona ereje tudatában
inkább rendeletekkel kormányzott, mint ediktumokkal, mert ez utóbbiakat be
kellett volna iktattatnia a parlamenttel; feláldozta azt a confiance-t, melyet
e beiktatás jelentett volna, a többség támogatása által nyújtott confiance-éit.
Law úgy vélte, többet ér az a bizalom, melyet a közönség érez a rendszer iránt,
ha azt reméli, hogy a rendszer hasznából részesedhet.
A korona
1718 nyara és 1720 között valósággal elárasztotta Law társaságát jól
népszerűsített koncessziókkal, köztük az értékes dohánymonopóliummal; 1718
decemberében bankját a korona intézményévé szervezték át Királyi Bank néven.
1718 decemberében kibocsátottak egy arrét-et (határozatot) arról, hogy
szükséges megismertetni a közönséggel a koronának a bank belső ügyintézésével
és a bankjegyek hitelességével kapcsolatos szándékait.
Maga Law
folyamatosan tájékoztatta a közönséget, sőt, ahogy rendszerének szervezése
előrehaladt, úgy egyre inkább – s nem kevésbé – hajlandó volt magyarázattal
szolgálni a közönségnek. Menet közben azonban egyre türelmetlenebb lett azzal a
„felvilágosult" megközelítéssel szemben, amelyet eddig maga hirdetett.
Türelmetlensége csak nőtt 1719 vége felé, és 1720-ban, amikor aggódva
tapasztalta a közönség növekvő nyugtalanságát a bank által óriási mennyiségben
kibocsátott papírpénz és a társaság részvényei emelkedő árai kapcsán. Law
„korszaka” utolsó évében egyre inkább áttért az állami megfélemlítés
politikájára. Játszott a közönség félelmeivel, s az eredmény az volt, amit Law
egykor elutasított: a „rákényszerített bizalom".
Amint a bank
királyi bankká lett, Law, pénzpolitikája révén, arra ösztönözte a fémpénzek
tulajdonosait, váltsák át pénzüket papírpénzre. A Királyi Bank fokozatosan
áttért az écu helyett a livre kibocsátására, ezzel állami ellenőrzés alá vonva
a bankjegy érmére váltásának arányát. 1719 áprilisában ediktiunot bocsátottak
ki, melyben - ellentétben a fémpénzzel, amelynek livre-ben kifejezett értéke
változtatható volt - kimondták, hogy a bankjegyek megtartják megállapított
értéküket. Law, miután annakidején elítélte elődeinek folytonos érme/livre
értékarány változtatási politikáját, most maga is ugyanilyen ténykedésbe
kezdett; 1719. szeptembere és 1720 decembere között 28-szor változtatta az
arany és 35-ször az ezüst árát. Végül a bankjegy értéktartására adott ígéretét
sem váltotta be. Más intézkedésekkel az arany és az ezüst pénzjellegének
megszüntetését akarta elérni: megtiltotta az ezüstpénz használatát 600
livre-nél magasabb adósság visszafizetésénél; később a határt 100 livre-re
szállította le. Az 1720. február 27-én kibocsátott határozat szerint
magánemberek nem tarthattak maguknál fémpénzben többet 500 livre-nél. A
rendőrség ezentúl többletösszegekért kutathatott a magánházakban, s ha talált
ilyet, az a társaságé lett.
1720 második
felében, a rendszer összeomlása idején a kormány már széles körben mindenféle
erőszakos eszközt alkalmazott. A mészárosokat megfenyegették, mert a hűs áránál
megpróbáltak lépést tartani a papírpénz okozta inflációval; a plébánosok súlyos
bírság terhe mellett kötelesek voltak összeírni a csavargókat, munkanélkülieket
Law gyarmati vállalkozása számára; amikor ez nem volt elég, katonaság kutatta
végig Párizs utcáit további áldozatokért. Ahogy nőtt a bizalmatlanság, Law
beváltotta fenyegetését, és üldözni kezdték azokat, akik megjegyzést mertek
tenni a bank papírpénzére.
Law
eredetileg elítélte az „erőszakot", a „kényszert", most propagandáját
kiterjesztve maga is ehhez folyamodott. S e propaganda közben, politikáját
igazolandó, kifejezetten védelmére kelt a „zsanoki hatalomnak”. Azt hirdette,
hogy ez a despotizmus racionális „elveken" nyugszik. Ugyanazzal a
logikával érvelt, mint annakidején, de most az ellenkező oldal mellett
„despotikus hatalom" nélkül csak zűrzavar keletkezne, e hatalom jelenléte
azonban egyesíti és összehangolja az egyének törekvéseit úgy, hogy
helyreállítja a közbizalmat.
III.
Jóllehet, a
Law-rendszernek a francia gazdaságra gyakorolt hatását sokan elemezték, a
történészek keveset tettek politikai eredményeinek feltárására. Pontos kérdés
pedig, hogy milyen hatással volt a Law-rendszer a XVIII. századnak általában a
monarchiával, és különösképpen a királyi felségjogokkal kapcsolatos
felfogására, illetve hogy a közvélemény megváltozása milyen következményekkel
járt a francia monarchia sorsára nézve. Sokan a tirannizmus támogatójának
kiáltották ki Law-t. Például Montesquieu: Law „a despotizmus Európában eddig
látott legnagyobb támogatóinak egyike". A korabeli utcai dalok „utálatos
zsarnoknak” titulálják, hasonlóan vélekedtek Charies Duclos, Saint-Simon és még
Voltaire is
ezt írta: a február 27-i határozat „a legigazságtalanabb ediktum, amit valaha
benyújtottak", ez a „zsarnoki abszurditás végső határa". A közhangulat
természetesen a régenssel is szembefordult, hiszen a Law-rendszer összefonódott
az ő nevével. A vagyonok elvesztése, a pénzérme birtoklásáriak korlátozása, és
az erőltetett toborzás Law gyarmati vállalkozásaihoz – mindez azt a nézetet
alakította ki a közvéleményben, hogy Law, a maga fiskális manipulációval
„káoszt" okozott.
A káosztól
való félelem mélyen, s régóta benne gyökerezett a francia politikai tudatban.
Évszázadok óta óvták a királyt attól, hogy túlzott pénzügyi manipulációkba
bonyolódjék. Ez a tanács az ókori arisztotelészi gondolatot idézte, mely
szerint a pénz „minden dolgok mértéke". Alig két évtizeddel Law fellépése
előtt Le Blanc figyelmeztetett, hogy a „zűrzavar" „az olyan államban
következik be, ahol gyakran változtatják a súlyokat és mértékeket".
Annak
ellenére, hogy Law többféle formában és alkalommal próbálta magyarázni
rendszerének "elveit", a legtöbb megfigyelő szemében éppen azokat a
„mértékeket" rombolta szét, melyeket a hagyományos bölcsesség oly
fontosnak tartott a társadalmi együttéléshez. „A pénznek nincs többé értéke –
panaszkodtak az emberek –, nem tudunk mihez kezdeni vele." A közönség úgy
érezte, ki van téve különböző manővereknek, újabb és újabb rendeleteknek, s nem
tudhatja mit hoz a holnap. A zűrzavar megfosztotta az embereket a mércétől,
amelynek segítségével ésszerű döntéseket hozhattak volna. Montesquieu a maga
„despotizmus"-fogalmának kidolgozásakor is utalt a Law-rendszerre.
Összegezve: Law széles körben vitatott megtestesítője lett a
"despotizmus"-nak, s ezzel nem kis mértékben járult hozzá ahhoz a
módhoz, ahogyan a XVIII. század közönsége felfogta a „despotizmust", és
megkülönböztette ennek jellemző jegyeit.
A Law okozta
összeomlás és veszély emléke végigkísért a századon, s ha ezután bárki állami
hitelrendszer megteremtésére tett javaslatot, nem mulasztotta el hangsúlyozni
mennyire más az ő programja, mint a Law-é volt. Később, amikor Neckert támadták,
pontról pontra haladva összehasonlították leszámítoló pénztárát a rosszemlékű
rendszerrel. 1785-ben, Calonne-nak a reformja szintén azért bukott el, mert a
közönség – emlékezve Law hasonló próbálkozására – félt, hogy a kormány
közpénzeket akar eltulajdonítani.
Law
kísérlete mindenesetre hozzájárult egy széles, szilárd XVIII. századi
konszenzus kialakulásához, mely szerint a pénz valódi csereértékét a fém belső
értéke adja meg, amelyet viszont a piaci erők határoznak meg, nem pedig a
fejedelem által megállapított érték. A királyi adminisztráció tagjai is
elismerték ezután, hogy a koronának önkorlátozással vissza kell tartania magát
a pénz értékébe való túlzott beleszólástól. Antoine Paris 1726. évi
memorandumában a Law-rendszer tapasztalatai nyomán azt mondja, a koronának
rögzített monetáris értékszintet kell teremtenie.
Enélkül az
értékszint nélkül a monarchia soha nem tudja megszerezni a confiance-i és a
„hitelt", amire szüksége van. Ez értékszintnek a megtartása korlátozza
ugyan a király felségjogait, de a király, aki szereti a népét, inkább kedvez az
igazságnak, mint a tekintélynek. Necker szerint a pénz értékével való
manipulálás a korona részéről nemcsak hogy rossz financiális politika, de nem
is illik egy „nagy monarchiához", és összeegyeztethetetlen annak
méltóságával.
Érdekes
fejlemény, hogy valóban, a korona a korábbi oly gyakori
pénzérték-változtatgatás után, most, 1726-tól 1785-ig megőrizte a pénz értékét.
S ha a Law-féle tapasztalatok hozzájárultak ahhoz, hogy korlátozzák a korona
pénzmanipulációkhoz való jogát, egyúttal friss kétségeket is ébresztettek
aziránt, hogy az abszolút monarchia képes-e a confiance fenntartására, amelyről
az volt a vélemény, szükséges bármiféle sikeres államhitel-rendszer
megteremtéséhez. Ezután az államhitel-rendszerek javaslói nemcsak azt kérték,
hogy az állam szigorúan kösse magát előre meghatározott, rögzített mennyiségű
bankjegy kiadásához, hanem olyan testületeket is felkértek a dolog
garantálására, mint parlament vagy a helyi rendek.
Az ügy
fejleménye az is, hogy határozottan felismerték a közvélemény szerepét. Ezentúl
magasabbra értékelték a közönségnek azon képességét,
hogy
érzékeli a fiskális racionalitást. A rendszer következtében sok ember
megismerkedett a pénzügyi alapfogalmakkal. Az ügy fokozta a nyilvánosság
szerepét, és magával hozta, hogy különböző vélemények láttak napvilágot
pénzügyi kérdésekben.
Bármi is
volt a Law-kísérlet pénzügyi hatása, felerősödött a vélemény, hogy éppúgy, mint
a hitel, a racionalitás sem egyedül a monarchiának a
sajátja, és
hogy a királyi prerogatívákat úgy kell korlátozni, hogy ki kell tenni „a
közvélemény" bírálatának. Law rendszere próba alá vetette azt a tételt,
hogy a pénz, a hitel és maga a közvélemény is, mint a „despotikus hatalom"
része, szabadon manipulálhatók a korona által – és a tétel elbukott. Akárki
nyert is a Law-rendszeren, az bizonyos, hogy a monarchia – ha úgy értelmezzük
az érdekeit, hogy önkényes hatalmát törvényesen gyakorolhatja a közönség szeme
előtt -- vesztes volt.
Thomas E. Kaiser: Pénz, zsarnokság és közvelemény a XVIII. század
elején Franciaországban – John Law és a királyi tekintélyről szóló vita.
Thomas E. Kaiser: Money, Despotism, and Pulilic Opinion in Early
Eighteenth-Century France: John Law and the Debate on Royal Credit (The Journal
of Modern History, 63. kötet, 1 szám, 1991. március, 1—28. old.
Fodor Mihályné