Klió 1992/1.
1. évfolyam
Orosz
jobbágyság, amerikai rabszolgaság
A kutatás
keretei és módszere
A könyv a
rabszolgaságot, a jobbágyságot és a kényszerből végzett munkát vizsgálja és
hasonlítja össze, de közülük mégis a „kényszermunka" összehasonlítása a
leglényegesebb. Ami az első két témát illeti, a könyv ugyan nem szolgál új
kutatásokkal, de az adatokat és folyamatokat újfajta tematikus rendszerben
mutatja be. A rabszolgaság és a jobbágyság leírása nem egyszerűen e két
jelenség párhuzamos egymás mellé állítását jelenti, hanem erősen integrált, a
fő témára összpontosuló, a két rendszer összetevőit, egyezéseit és eltéréseit
bemutató vizsgálatot. A műnek két, jól elkülönülő része van: az első, Masters
and their Bondsmen, a tulajdonosok
világát, az
ültetvények működését, a tulajdonosoknak a jobbágyaikkal, rabszolgáikkal
szemben tanúsított magatartását, az egyes csoportok struktúráját és a
társadalom egészében elfoglalt helyét mutatja be. A The Bondsmen and their
Masters fejezetben a szerző a jobbágyok és a rabszolgák világa felé fordul, az
ő közös életüket és kultúrájukat vizsgálja, az őket összetartó tényezőket,
belső konfliktusaikat, a szabadságtól való megfosztottság ellen megnyilvánuló
ellenállást, az egyéni és kollektív tiltakozás különböző aspektusait.
A könyv úttörő
munka, amely először veti össze az USA rabszolgaságát az orosz szolgasággal,
amelyek nagyjából egyidejűleg léteztek.
Modellek és
paradigmák
Kolchin
szerint a jobbágyság és a rabszolgaság eredetének három közös jellemzője van:
nagyjából ugyanabban a korszakban jelentkeznek (XVI. század vége – XVII. század
eleje); az európai rendszer perifériáin jönnek létre; elsősorban a mezőgazdaság
nagyfokú munkaerőhiányának köszönhetők. Emellett figyelembe kell venni az
erkölcsi és kulturális értékek rendszerét, mely ezt elfogadhatónak tartja a
megélhetés szempontjából.
E modell
megszerkesztésekor a leglényegesebb a funkcionálisan egyező értékek felől való
megközelítés, azaz előbb meg kell keresni a közös gazdasági, társadalmi és
politikai funkciókat, majd e rendszeren belül működő bizonyos intézményeket,
végül a különböző hagyományok, törvények és magatartási formák szerepét az
intézmények rendszerében. A funkcionálisan egyező értékek felől való
megközelítés legnagyobb nehézsége az összehasonlítható értékek kiválogatása. Ez
bizonyos homogenizálásra való törekvést von maga után, amely ugyan
megkönnyítheti az összehasonlítást, de a lényeges vonások vizsgálata során nem
születnek pontos eredmények. Adott esetben a szerző például az amerikai
rabszolgaságot vette alapmodellnek, amelynek bizonyos jegyei viszont nem
alkalmazhatók az orosz jobbágyságra. Ezzel magyarázható, hogy e körültekintően
végzett összehasonlítás olykor túlbecsüli az amerikai rabszolgaság és az orosz
jobbágyság egyezéseit, miközben bizonyos jelentős eltérések meglétét
alábecsüli.
Ültetvényesek
és földesurak
Az amerikai
ültetvényesek és az orosz földesurak közötti hasonlóság a szolgai munka
lényegéből ered, mely szerint egyesek rendelkezhettek más emberek felett,
jogukban állt eltulajdonítani munkájuk eredményét, beleszólhattak az életükbe,
és ellenőrizhették mindenféle tevékenységüket.
A
különbségek mindenek előtt Oroszország és az Egyesült Államok sajátos történeti
helyzetéből erednek: az orosz földesurak hatalmas birtokokkal rendelkeztek, de
általában birtokuktól távol, a fővárosban éltek; az ültetvényesek birtokai
viszont kisebbek voltak, de ők „otthon érezték" ott magukat. Ebből
következik – állapítja meg a könyv szerzője –, hogy az orosz „pomescsik"
nem ismerte a jobbágyait, jószágigazgatók irányították az uradalmat, s a
jobbágyok számára is ismeretlen volt a földesúr. Ezzel szemben az amerikai
ültetvényes maga irányította a munkát, még akkor is, ha volt jószágigazgatója,
gyakran név szerint ismerték rabszolgáikat, így paternális kapcsolat alakulhatott
ki közöttük. Beleszólhatott az életükbe, kötelességének érezte viszont a róluk
való gondoskodást; miközben az orosz jobbágyok maguk gondoskodtak saját
magukról.
A két
uralkodó osztály ideológiája megegyezett abban, hogy mindkettő megpróbálta
igazolni a rabszolgaság illetve a jobbágyság meglétét.
Jobbágyok és
rabszolgák
Több ok
miatt a jobbágyoknak jobban sikerült függetleníteniük magukat a külső
hatásoktól, és bizonyos közösségi értékeket teremtettek, olyan szokásokat és
szervezeteket, amelyek százados hagyományokra nyúltak vissza. A rabszolgáknak
viszont – bár a gazdáikétól eltérő kultúrát alakítottak ki – igen nehéz volt
megteremteniük a saját életformájukat, ezért az ő közösségi életük nem volt
olyan jelentős. E különbség egyik oka a jobbágyok közösségi életének történelmi
folytonossága, illetve a rabszolgák esetében a folytonosság hiánya. Az orosz
jobbágyok otthon voltak Oroszországban, a rabszolgákat viszont kiszakították
eredeti környezetükből, ezért kultúrájuk fejlődését etnikai és osztálykülönbségek
egyaránt gátolták. A viszonylagos autonómiával rendelkező paraszti közösségek
megléte az orosz jobbágyok körében szembetűnő hiányosságként jelentkezik a
rabszolgák életében. Jelentős volt a családok közösségi szerepe is. A paraszti
család élete szorosan kapcsolódik a faluközösségekhez, amely szigorú rítusok
szerint él. Az amerikai rabszolgák családi intézményeire rányomta bélyegét a
hagyományos kultúrából való kiszakítottság, a rítusok, szokások megőrzésének
korlátozott lehetőségei. S bár jobbágyokat is lehetett eladni, az orosz
jobbágyok életében mégis viszonylag ritkának mondható a családnak ily módon
való szétválasztása; ezzel szemben Amerikában ez egészen mindennapi eseménynek
számított.
Mind a két
rendszer kemény büntetéseket alkalmazott az engedelmesség biztosítása
érdekében. Az elnyomás és a büntetések ellen való lázadás legfeljebb egy-egy
elszigetelt eseménynek számított Amerika déli részén, míg az orosz jobbágyok
esetében ez általában kollektív és mindenre kiterjedő lázadás volt. Ez a
magyarázata az ún. nagy „parasztháborúknak" is. A "földrajzi
folytonosság" meglétével illetve hiányával magyarázható az a tény is, hogy
az orosz paraszt közösségi tudata sokkal inkább politikai jellegű volt, mint a
rabszolgáké. Az Amerikába áttelepített feketék szembeállítása az orosz
parasztokkal kezdettől fogva kizárja bizonyos lényeges jegyek összehasonlítását
Kolchin könyvében.
A kiinduló
helyzet: a paraszti társadalom
Bírálható a
tárgyalás sorrendje: előbb az urak, azután a jobbágyok és a rabszolgák világa.
Holott Dél-Amerika a birtokosok világa volt, Oroszország viszont nem a
nagyuraké, hanem a parasztoké.
Az
ültetvényesek valóban fentről irányították az ültetvények sorsát, az agrár
Oroszország viszont paraszti gazdaságokra épült, amelyet alulról irányítottak;
tehát nem „másodlagos gazdaság" volt, ahogy Kolchin gondolja, hanem
elsődleges. Mivel az orosz nagybirtok kisparaszti gazdaságokból állt, amelyet a
jobbágyok robot vagy más, megállapított járandóság fejében kaptak meg,
helyesebb volna az amerikai ültetvényesek gazdaságait az orosz paraszti
gazdaságokkal egybevetni.
Az orosz
birtokos – hogy a saját javára fordíthassa a közösség (jobbágyok) szolgálatait
– koncesszióra kényszerült: el kellett fogadnia a közösségek létezését, amely a
paraszti társadalom alapjait képezte, biztosítva a folytonosságát és bizonyos
fokú függetlenséget. A rabszolgák ritkán voltak képesek hasonló gazdasági,
társadalmi és politikai függetlenségre. Ez mutatja az orosz falu összetartó
erejét; a rabszolgák esetében, ehelyett gyenge társadalmi és kulturális
kapcsolatokat találunk. Itt tehát a paraszti társadalommal nem egy közösség áll
szemben, csupán mezőgazdasági munkások, valamiféle proto-parasztok.
A kollektív
szemlélet
Az orosz
parasztok, s a szorosan hozzájuk csatlakozó jobbágyok szerint a föld, a levegő,
a folyó vize mind Isten teremtménye, ezért senki sem birtokolhatja. Az orosz
paraszt a saját helyzetét ennek az ideológiának az alapján szemlélte. Több
generációs jobbágyság után is azt mondta urának: Én a te fennhatóságod alá
tartozom, de a föld az enyém (beleértve – mert én művelem meg). Ehhez hasonló
szemlélet nem létezett sem Virginiában, sem Dél-Karolinában.
Oroszországban
létezett egy kimondatlan társadalmi szerződés, mely szerint a hűséges
keresztény alattvalók atyácskája, a cár megkérte a parasztokat, hogy szolgálják
őt, a cárt szolgáló földesurakat, mert máskülönben nem tudja megjutalmazni
őket. Az egész „Szent Oroszország", a cári birodalom minden alattvalőja a
cárt szolgálta a maga módján. Így érthető, hogy amikor II. Sándor cár
felszabadította a nemességet a kötelező állami szolgálat alól, a jobbágyok is
azonnal követelték a felszabadításukat. A cár kultusza és ez a „naiv
monarchizmus" mint ha valamiféle "népi ópium" lett volna
Oroszországban, amely mindenhatóbb volt, mint a vallás és az ortodox egyház.
Ehhez hasonló jelenségnek nyoma sincs az amerikai rabszolgáknál.
A földművelő
közösség, a hagyományok és szokások, a szabadság emlékezete, a földhöz való
jog, az urak felett létező hatalomba vetett hit és nyitottság az ország társadalmi
életére, ezek azok a tények, amelyek miatt az orosz jobbágyságot nem tarthatjuk
a „rabszolgaság egy formájának", ahhoz hasonlónak, mint amilyet az
ültetvényesek hoztak létre Dél-Amerikában.
Páratlan
nemesség?
Az orosz
nemességet az európai nemességtől megkülönbözteti az a tény, hogy ők állami
szolgálatra kötelezettek. Ez csupán mítosz, hisz a francia vagy bármely más
európai nemes számára a legnagyobb dicsőséget jelentette, ha az uralkodó
környezetében teljesített szolgálatban előre haladt. Ez tehát nem csupán az
orosz nemesség sajátja, ezért nem is fogadható el Kolchin megállapítása, hogy
az orosz nemesség „nemzeti szolgálati kaszt" (national service caste).
Kolchin
szerint az orosz földesurak távolléte a birtokuktól kapcsolatban áll a birtokok
nagyságával és számával. Igaz, hogy a nagybirtokokat valóban a jószágigazgató
segítségével irányították a földesurak; az ültetvényesek szintén nagybirtokokat
uraltak, mégis tartották a kapcsolatot a rabszolgákkal. De ha csupán ennyiben
állapítanánk meg a különbséget az orosz és a dél-amerikai helyzet között, ez
túl kevés volna a szemléletbeli különbség igazolásához.
Kolchin
szerint Oroszországban csak a nagy- és középnemességre vonatkozik a távollét a
birtoktól. A korabeli Oroszországban viszont az 500 lélek fölötti birtokosok
száma a földbirtokosoknak csak 3 százalékát tette ki. A maradék 97 százaléknak
zöme (84 %) csak 10—100 fő felett rendelkezett, de az orosz nemesség e
kategóriájára egyáltalán nem érvényesek a szerzőnek a nemességre vonatkozó
leírásai és pszichológiai elemzései.
Ezek a
kisnemesek egyáltalán nem nevezhetők „távollévőknek", nem jelenlévőknek –
ahogy Kolchin jellemzi őket –, mert erre általában nem is volt módjuk; s a szolgálati
helyük sem Moszkvában vagy Szent-Peterváron volt, hanem legfeljebb a
kormányzóság vagy a járás intézményeiben. A jobbágyaikat pedig ismerték, sőt
gyakran maguk sem sokban különböztek tőlük. Az orosz nemesek nagyobb részének
legfeljebb csak a gondolataiban, vágyaiban létezett ez az életmód, de nem volt
rá módjuk, hogy megvalósítsák, bármennyire szerették volna. Mindezt
szemléletesen ábrázolja az orosz irodalom, Csehov, Turgenyev és a többiek.
Az orosz
nemesség csupán kicsiny százalékának életmódja vethető tehát össze az amerikai
ültetvényesek életével.
Alapvető
különbség: a rendi társadalom
A korabeli
Oroszország erősen rendi társadatom volt, amelyben a nemesség képezte az egyik
rendet, s itt nem létezett az, ami Franciaországban, hogy némely nagypolgár egy
gróf vagy egy márki fölé kerülhetett rangban. Oroszországban – szociális és
jogi helyzetét tekintve – a legszegényebb nemes is megelőzte a legelső polgárt.
A rendi összetartozás tudata pedig erősítette közös érdekeik védelmét.
Kolchin nem
juthatott el a különbségek legmélyebb okainak elemzéséig, mert megközelítőleg azonosnak
vette a két rendszert (úr = ültetvényes, jobbágy = rabszolga). Amerikában faji
különbségek növelték a távolságot ültetvényes és rabszolga között;
Oroszországban viszont az osztálykülönbségek mellett a rendi társadalom
lényegéből eredtek a különbségek.
Ez az oka
többek között annak, hogy a jobbágy „társadalmon kívül" létezett, míg az
amerikai rabszolgának ez a szerep jutott. Az orosz rendszer eltérései tehát nem
a faji különbség hiányára vezethetők vissza, hanem a szociális szerkezet és a
politikai-jogi rendszer eltéréseiből adódnak. A rendek közötti különbség (úr—jobbágy)
nem azonosítható a faji eltérésből (fehér—fekete) eredő különbséggel.
Kolchin tehát
az orosz rendi és osztálytársadalmat hasonlította össze az amerikai osztály- és
faji megkülönböztetésen alapuló társadalommal; s eljut arra a hamis
következtetésre, hogy az amerikai ültetvényesek nem a faji ellentétet, hanem a
nemesi rangjukat használták fel a rabszolgaság ideológiájának igazolására, s
éppen az orosz urak tanúsítottak „faji magatartást" a parasztokkal szemben
annak ellenére, hogy a faji megkülönböztetés objektíve nem is létezett.
A tanulmány
szerzője furcsa dialektikának, meglepő logikának tartja ezt a következtetést,
hisz szerinte a rendi társadalomban nem volt egyáltalán szükség faji ideológia
bevezetésére, hogy kialakíthassanak valamiféle távolságot maguk és a jobbágyok
között.
A rendelet
közötti jogi és társadalmi demarkációs vonal – amely megszüntetéséig, 1917-ig
szent volt – bőven elegendő volt, hogy korlátokat emeljen, s kijelölje mindenkinek
a helyét.
Az orosz jobbágyság
a rabszolgaság egy fajtája?
Kolchin azt
állítja, hogy az orosz jobbágyság a rabszolgaságnak igen sajátos formája, olyan
vonásokkal, amelyek több szempontból emlékeztetnek az amerikai rabszolgaságra, ugyanakkor
lényeges eltérések is vannak közöttük, de mégis az egyezések jellemzőbbek, mint
az eltérések. Ez a véleménye nem egy jeles amerikai, sőt szovjet történésznek
is.
Ezek a megállapítások
nem nyugszanak alapos vizsgálatokon. A jobbágyság = rabszolgaság tétel vallói
nem vesznek tudomást arról a tényről, hogy a jobbágyság egy közösségre, egy társadalmi-jogi
rendszerre vonatkozik, míg a rabszolgaság egyéni állapot, a jogokat, illetve a
valóságot illetően egyaránt.
Oroszországban
a helyzet létrejöttében szerepet játszott az állam is, mely sohasem mondott le
a szuverenitásáról, minden alattvalója feletti hatalmáról, beleértve a
jobbágyságot is. Az állam természetesen védte a nemesség érdekeit, de nem ez volt
az egyetlen funkciója; osztályok fölött helyezkedett el, s miközben védte a
kiváltságos osztályok helyzetét, egyben gyámkodott is a többi társadalmi osztály
felett (városi polgárság és parasztság). Ezt a szerepet is vállalta, amikor ezért
a nemesség bizonyos privilégiumait kellett feláldoznia. Így tehát az állam
Oroszországban nemcsak a földesurak érdekeit szolgálta. Azt a tényt, hogy
egy-egy földbirtok gazdája teljhatalmú uralkodó, igazi kis monarcha legyen, sem
a jobbágyok, sem az állami intézményrendszer nem fogadta el; még akkor
sem, amikor
a nemesek kiváltságokat is kaptak.
A cári
birodalom egyetlen uralkodója, akinek funkciójára, a társadalomban betöltött
szerepére való tekintet nélkül mindenki egyaránt alattvalója, maga a cár, akit
mindnyájan kötelesek szolgálni. Ezért nem rabszolgák a jobbágyok, és a
jobbágyság ezért nem rabszolgaság.
Peter Kolchin: Unfree Labor. American Slavery and Russian Serfdom,
Cambridge (Mass.), Harvard University Press, 1987, 517 p.
Révay Valéria