Klió 1992/1.
1. évfolyam
A modern
német zsidóság keletkezéstörténete
A modernkori
német historiográfiának mindig is voltak érzékeny pontjai, amelyhez kapcsolódó
témák újra és újra a szakmai, de a szélesebb érdeklődés középpontjába is
kerültek. Az első világháború előtt a geopolitika és annak tematikus
holdudvarának kérdésköre, az ettől ugyan független, de a kor szelleme szerint
ehhez kapcsolódó lamprechti kollektívlélektani kultúrtörténet, a háborút
követően a versailles-i békeszerződés által teremtett helyzet revízióját politikai,
gazdasági, demográfiai, etnikai, illetve kultúrhistóriai alapon indokló munkák
mozgatták meg, alkalmanként ajzották föl a kedélyeket. A második világháború
után az egyes periódusokban eltérő, de alapjában fokozódó intenzitással
kísérelte meg a történetírás a nemzetiszocialista múlt
"feldolgozását", a legutóbbi csúcspont, a „Historikerstreit"
bizonyára nem a hattyúdalt jelentette ebben a hullámzó folyamatban.
Ennek a
szembesítésnek az egyik tartalmi súlypontja minden bizonnyal a morális
jóvátétel egyik formájaként a németországi zsidóság különösen a polgárosodást
követő története sok vonatkozásának a feldolgozása. A helyzet sajátosságánál
fogva, a vonatkozó kutatások jó része
Németországon
kívül, elsősorban a tel-avivi egyetem Német Történeti Intézetében folyik. A
szerző is már hosszú ideje foglalkozik a XIX—XX. század zsidóságának
történetével, különös tekintettel Németországra.
A tanulmány
azt a jelenséget kísérli meg több szempontból is meghatározni, amely a XIX.
századi német zsidóság azonosságkeresési próbálkozásait takarja. A szerző már a
cím és a tanulmány kulcsszavát, a „hagyományt” is szükségesnek látja
tartalmilag leírni és definiálni indoklását, hogy ti. a folyamatosan változó
világban az eddig magától értetődő dolgokat is újra kell magyarázni, és ez nem
luxus, fenntartások nélkül el lehet fogadni. A hagyomány ezek szerint azon
szimbolikus, írásos és intézményi rendszerek gyűjteménye, amellyel egy csoport
a közös múltjára, az értékrendszerére, a karakterére és az örökölt
sajátosságára való emlékezést megkísérli megőrizni. Az emlékezés viszont nem
arra szolgál, hogy egy elmúlt világot lehetőleg hűen megőrizzen, a hagyomány
egy bizonyos, a jelenkor számára fontos céllal rekonstruálja a múltat, ezért a
hitelességre törekvés ellenére mindig torzított képet ad a múlt valóságáról.
Mivel a zsidó szóbeli hagyományok egy részét kiemelték és azt vallásos
autoritással ruházták fel, a zsidóság számára egy további, általános érvénnyel
bíró hagyomány még a XVIII. század folyamán is fölöslegesnek látszott.
A zsidók
életét a megváltoztathatatlan vallási törvény szabályozta, a konfliktusokat így
mindig a helyi rabbi döntése oldotta fel, aki viszont autoritását egyedül az
Irás birtoklásából merítette, nem pedig a közös hagyomány valamilyen formájából.
Ebből a szerző arra következtet, hogy a zsidóknak nem volt igénye a
hagyományra, mint identitásteremtő mechanizmusra. Eközben azonban nem veszi
figyelembe, hogy a középkor, de még az újkor hosszú évszázadain át is a
valláson keresztül nyílott lehetőség az önmeghatározásra; különösen vonatkozott
ez a zsidókra, akiknek a szétszóródás nyomán bekövetkezett jelentős életmód- és
élethelyzet-különbségek miatt nem is volt talán más alternatívájuk, mint a
közös ősi, vallási törvényekre támaszkodni.
A szerző a
fenti problémát nem tárgyalva, a tanulmány munkatéziseit úgy adja meg, hogy a
XIX. századi zsidóságot nem lehet felekezetként vagy etnikai csoportként, de
modern nemzetként sem definiálni, hanem csak egy sajátságos „kulturális
rendszerként”; ezen rendszeren belül a XVIII. Század végétől kulturális
megújulásra irányuló kollektív törekvés vette kezdetét, amelynek eredményeként
a „hagyományos megalkotását" lehet megjelölni; a kudarcok és eredmények a
német zsidóság egészének tulajdoníthatók, hiszen a reformisták, a neo-onodoxok,
de még az ortodoxok is ugyanazon vállalkozás részesei voltak.
Az a
megállapítás, hogy a katolicizmust és a protestantizmust nem tisztán
felekezetként kell kezelni, ma már egyáltalán nem vált ki ellenkezést.
Ellentmondásosabb a helyzet, ha a zsidóságról van szó. Amennyiben a
katolicizmus, illetve a protestantizmus fogalmának kiterjesztett értelmezését a
zsidóságra is alkalmazzuk és a felekezeten túl kulturális rendszerként fogjuk
fel, melynek célja „hatékony, mindent átható és tartós beállítódásokat és
motivációkat teremteni", akkor lehet talán megérteni, hogy miért nem
tudott még a liberális reformzsidóság sem a mindent átfogó zsidó kultúra
öleléséből menekülni, jóllehet egyik központi célja éppen a zsidóbeliségnek
tisztán felekezetté történő átalakítása volt. Így a XIX. század végén a
németországi zsidóság nagyobbik része minden bizonnyal nem volt már a
hagyományos zsidó világ része, de nem is olvadt föl teljesen környezetében,
ahogy azt gyakran és nem csak Németországban hinni szerették volna: sajátos
zsidó-német kultúrrendszerben éltek, ezért is kíséreltek meg egy új közös zsidó
hagyományrendszert megteremteni.
A fenti
kontextusban elfogadhatjuk a szerző „kulturális rendszer" teóriáját, bár
hiányoljuk legalább az utalást arra, hogy a párhuzamként és igazolásként
felsorakoztatott katolicizmusnak és protestantizmusnak felekezeti jellegükön
kívül elsősorban talán politikai és csak másodsorban kulturális vonatkozásuk
nyert önálló polgárjogot a XIX. és a XX. században. Ezért logikusnak látszik a
magas és a tömegkultúra analógiájára a „nagy", illetve a „kis"
hagyományról értekezni. Ennek a kettősségnek a következetes
végig vitele
a tanulmányban nem történik meg, amit a bizonyara értékes gondolatmenetek
elmaradása miatt is csak sajnálni lehet; ezt nem menti az az egyébként jogos
megjegyzés sem, hogy a kettő közötti határvonal gyakran elmosódott.
A
továbbiakban a szerző a „hagyományteremtés" területeit és módozatait
mutatja be, élén a romantikus
historizmus befolyása alatt álló XIX.
századi történetírással, melynek
legfontosabb intellektuális
teljesítményeként – ebben az összefüggésben joggal – Graetz: Geschichte der
Juden von den altesten Zeiten bis auf die Gegenwart című, többkötetes munkáját
emeli ki, kitérve a spanyol szefárd zsidók iránt táplált túlfűtött szimpátiára
is, szemben az askenázi zsidósággal; ezt a történetírást egyébként is az
esettanulmányok jellemezték, lemondva a folyamatos történeti ábrázolásról, hogy
a modem értelemben megalkotni kívánt zsidóságot így „történetileg" is meg
tudják határozni és ezáltal mint egésznek értelmet tudjanak kölcsönözni.
Ugyanezt a
célt szolgálta az újonnan megteremtett zsidó etika: a zsidóbeliséget a kor
embere számára elfogadhatóvá kellett tenni – a német polgári társadalmon belül
a zsidóságot el kellett ismertetni. A szerző úgy véli, hogy a fenti cél
elérésében a kiemelkedő személyiségeket egy elég széles spektrumú sajtó is
támogatja, ez pedig nem volt más, mint a német zsidóság társadalmi
rétegződésének intellektuális tükre. Az ezzel érintkező, sokat vitatott
kérdésben, hogy ti. mekkora volt a zsidóság aránya a szellemi
szabadfoglalkozásúak körében, a szerző századfordulóbeli publikációkra utalva,
a dolgozó zsidóknak nem egészen öt százalékát adja meg; így egészében a
keletkező „hagyományt" nem önálló zsidó kultúraként fogja fel, hanem a
német középosztály kultúrájának zsidó variánsaként értelmezi.
Az önálló
németországi zsidó kultúra kialakulásának kudarcáért a szerző két jelenséget
okol: egyrészt a megkésettséget – nem lehet a felvilágosodás lessingi,
schilleri ideáljait hirdetni ott, ahol az expresszionista színház befogadása
volt napirenden –, amely miatt a legjobbakat a környező, a fejlődés ütemével
lépést tartó, ha azt nem diktáló kultúra szippantotta fel, ezért az eleve
befejezetlenségre, csonkaságra volt ítélve; másrészt a nyelvhasználatot, amely
minden, többször is újrakezdett kísérlet ellenére, nem a héber vagy a jiddis
elterjedését eredményezte, a modern németországi zsidó kultúra nyelve a korai
XIX. századtól egyértelműen a német.
A bőségesen
adatolt, igen friss, részben még kéziratban lévő tanulmányokat is felhasználó
munkát a zsidó „hagyomány" jelenkori fejlődési tendenciáira vonatkozó
kérdés zárja: a két lehetséges variáns, az izraeli és az USA-beli hű örökösként
befejezi-e a torzóban maradt munkát, jóllehet napjaink viszonyai ezt a kérdést
hátrább sorolni látszanak, és elsősorban azt kérdezik, hogy be kell-e fejezni a
modern „hagyományteremtést", s ha igen, a régi törekvések továbbvitelének
formájában-e. A különböző aspektusok mozaikkövei kirajzolják az olvasó előtt a
kérdéskör kontúrjait, de az összkép igen töredékes marad; a tanulmány
elsősorban a gondolatébresztő kérdésfeltevések „kiprovokálásában" jeleskedik,
az állásfoglalások ellenére kevésbé azok megválaszolásában, de ez sem kevés.
Historische Zeitschrift, Band 253, Heft 3, 1991 december, 603—628.
p.
Barabás László