Klió 1992/1.
1. évfolyam
XX. század
Csang Kaj
sek. A kínai „Bonaparte" sorsa
Társadalom-
és történelem elméleti szempontból egyaránt érdekes és izgalmas kérdés a
személyiség szerepe a történelemben. Egyrészt a problémának az az aspektusa,
hogy a szubjektív adottságok hogyan kombinálódnak mikroszociológiai (család),
társadalmi (származás), egzisztenciális és politikai körülményekkel. Azaz
hogyan formálódik a személyiség? Legalább ilyen, ha nem nagyobb a jelentősége
annak, hogy az érett, „felnőtt" politikai, közéletii személyiség miként
reagál a különböző kihívásokra, hogyan igazodik el a kényszerpályák és
mozgásterek
labirintusában?
Reakciói, tevékenysége mennyire hordozza magán szubjektuma, illetve a
körülmények által is formáit személyisége lenyomatait, rányomja-e sajátos,
egyéni „bélyegét" korára, vagy a körülmények hatalma érvényesül, s a
történelem emeli fel, sodorja a személyiséget?
Elvileg a
két aspektus kölcsönös feltételezettségi viszonyát, dialektikáját elemezheti a
biografus, illetve a történész. A történelmi személyiség élet-, illetve
politikus pályáját feldolgozó munkáknak különösen ez a küldetése. Örvendetes,
hogy egyre több ilyen vállalkozás lát napvilágot. A történelmi folyamatok
újszerű megvilágítását kaphatja az érdeklődő olvasó. Az esetek nagy hányadában
ez a körülmények, a politikai folyamatok előtérbe állítását eredményezi, a
személyiség, mint olyan szinte árnyékban marad. (Az optimális arányokat
leginkább Ormos Mária: Mussolini monográfiája tükrözi. Bp. 1987.) Így van ez
Voroncov könyvében is, amelyik Csang Kai sek életét, pontosabban politikai
pályafutását dolgozza fel. Ezzel együtt is érdeklődésre tarthat számot, mert a
kínai "Bonapartéről" elég egyoldalúak, hiányosak az ismereteink,
továbbá Kína XX. századi történetéről is ezt fogalmazhatjuk meg. Mármint
ismereteink egyoldalúságát. Hiánypótlónak tekinthetjük tehát a Csang Kaj sekről
szóló monográfiát.
1887-ben egy
tönkrement kereskedő családjában született. A századelőn általános jelenség
volt Kínában, hogy az alsó középosztályok [módos parasztok, kézművesek,
kereskedők, kishivatalnokok (liesen)] taníttatták gyermekeiket. Kínában
tradicionálisan társadalmi mobilizáló tényező volt az iskoláztatás. A
tradicionális struktúra bomlása, lazulása, a modern társadalmi rétegek
kialakulása során – a századfordulón – a hagyományos, konfuciánus értékeket
közvetítő iskolák mellett, „európai", egyetemes műveltséget biztosító
intézmények is létesültek (misszionáriusok), s az ország határain kívül is
egyre többen törekedtek alkalmassá válni az értelmiségi pályákra.
Csang Kaj
sek (Csang) a hagyományos kínai középiskola elvégzését követően (1905) katonai
iskolába jelentkezett Japánba. A katonáskodás iránti vonzalma tekinthető
személyi adottságnak, ugyanakkor nemzedéktársai körében általános jelenség
volt. A han (kínai) fiatalok a korszerűtlen hazai, mandzsu intézmények helyett
szívesebben mentek tanulni külföldre, s a japán intézmények nem csupán
közelségük miatt voltak vonzóak számukra. A felkelő nap országa sok öntudatos
kínai fiatalnak követésre érdemes mintaként szolgált. (Csang esetében a katonai
pálya jelentette a fő motiváló tényezőt, amit az is mutat, hogy az 1910-es évek
elején erőteljesen ambicionálta, hogy német tisztképző intézménybe juthasson.)
Nem
tekinthető rendkívüli dolognak, hogy Japánban kapcsolatba került Szun Jat szen
mozgalmával, a Tungmenghuj-jal A kínai diaszpóra meghatározó szerepet játszott
a nemzeti és társadalmi felszabadító mozgalom előkészítésében. 1911-ben a
forradalom kibontakozását követően hazatért, s Sanghajban vett részt a
forradalom fegyveres erőinek szervezésében. (Szülőföldjére tért haza.)
Kitartott Szun Jat szen mellett, annak ellenére, hogy 1911—1913 között
divergancia ment végbe a forradalom táborában. A kezdeményezők
radikalizálódtak, igazodtak a tömegek hangulatához, a vezetésben ugyanakkor a
társadalom felső rétegei kerültek előtérbe, amelyek kompromisszumot kerestek a
császári udvarral, a különböző mandzsu feudál-militarista tartomány urakkal
(tucsünök), s Juan Si kaj manővereiben is „partnerek" voltak.
Szun Jat
szen első kísérlete befejezetlen maradt. 1921-es visszatéréséig Csang
szülőföldje és Japán között „ingázott", mint a mozgalom egyik katonai
szervezője. Az első világháború kitörése, a „szövetséges társ" Japán
megalázó 21 követelése (1915), az Antant ambivalenciája a két ország viszálya
iránt, az 1917-es fordulat Oroszországban különösen pedig a békefeltételek új
külpolitikai körülményeket teremtettek Kína, s azon belül Szim Jat szen
mozgalma számára is. Az 1919-es „május 4-e" mozgalomban elementáris erővel
szabadultak el az idegen és mandzsu ellenes indulatok. Szun Jat szen – az
1911—13 közötti tapasztalatokon is okulva – az új körülmények között
támaszkodott a szovjet-orosz együttműködés által kínált lehetőségekre, s azok
konzekvenciáit is vállalta. Együttműködött az 1921-ben megalakult kommunista
párttal, s igyekezett tartósan érvényesíteni mozgalma radikalizmusát. 1922-ben ugyan
még vereséget szenvedett. Menekülésében Csang fontos szerepet játszott. Újabb
visszatérése után azonban érvényesíteni tudta akaratát.
Csang a
politikai változásokért nem lelkesedett. De fegyelmezett katona volt. A
szovjetekkel szembeni ellenszenve és bizalmatlansága ellenére 1923-ban csaknem
3 hónapot töltött Moszkvában a szovjet—kínai katonai együttműködés előkészítése
céljából. A szovjet és Komintern segítségével működtetett vampu-i katonai
akadémia első parancsnoka ő lett. A kommunista „nevelő" parancsnokkal
(Csou En laj) is kénytelen volt együttműködni.
Szub Jat
szen halála (1925. március 12.) fordulatot hozott a kínai politikai
viszonyokban, a Kuomintang politikai orientáciájában. Megismétlődött a
történelem. A vezetés jobbra tolódott, a tömegek radikalizálódtak. A
polarizáció folyamatában Csang – immár a hadsereg élén – jobbra nyitott, s
fellépett a munkásmegmozdulások ellen (Sanghaj 1927), szakított a
kommunistákkal. Igaz, a szovjet támogatásról Nem mondott le, amit azért is
megtehetett, mert Moszkvában a világforradalmi összeegyeztették a
haíalmi-politikai megfontolásokkal.
1928-ra a
katonai hatalom mellé de facto a politikai vezető szerepet is megszerezte.
Igaz, Kína az 1920—30-as évek fordulóján, de tulajdonképpen 1949-ig a leopárd
foltos hasonlított. Névleg létezett a császári hatalom (Peking). Csang a Kína
egészére igényt tartó Kínai Köztársaság élén állt (Nanking). Helyileg azonban a
tucsünök uralma érvényesült, akik különböző külső kapcsolatokkal is
rendelkeztek, s a mandzsu feudális orientációtól (Csang Co lin) a han
nacionalista irányvonalon át (Feng Ju hsziang) a kommunistákat is elfogadó (Caj
Ting kaj) árnyalatot képviselték, s többnyire csak formálisan ismerték el
nanking integráló szerepét. Végül, de nem utolsó sorban ott voltak a kommunista
befolyás alatt álló körzetek, potenciálisan széles bázissal és szovjet
támogatással.
Csang a Szun
kultusz ápolásával, a kommunisták üldözésével, s külpolitikai aktivitással
törekedett integrálni köztársaságát. Felemás eredménnyel. 1929-ben pl.
kezdeményezte a katonaság létszámának csökkentését. A tartományurak fegyveres
erejét kívánta csökkenteni. Eredménytelenül, mivel azok a külső veszélyre
hivatkoztak. Nem alaptalanul. 1931-ben Japán elfoglalta Mandzsuriát. A „vörös
foltokat" sem sikerült felszámolnia. A nagy menetelés (menekülés) végén
(1934—35) Jenan központtal Mao stabilizálta helyzetét. Ráadásul a Kuomintang
vezetésén belül is komoly ellenzéke támadt a radikális nacionalista (később
japán kollaboráns) Vang Csing vej csoportja miatt.
Legitimációs
kísérleteit a Kuomintang kongresszusai (1929: III., 1931: IV.) mellett a
nemzetgyűlés összehívása is mutatta, ami viszont gyakorlatilag egypártira
sikerült. A Szim kultusz építése sajátos árnyalatokat kapott. Elhomályosult
demokratizmusa, nemzeti (nacionalista) jellege dominált. Szerzőnk szerint Csang
militarizmusa, s a kor fasiszta hatása érvényesült a „kékingesek"
mozgalmában, amelyet országjáró körútjain élesztgetett. Törekvései azonban
torzók maradtak. Az 1937-es japán agresszió miatt tudomásul kellett vennie a
kommunistákkal való együttműködést. Miközben szinte elvesztette országát. A
japánok rövid idő alatt elfoglalták Kína legfejlettebb területeit, szétverték
Csang hadseregét. Disszonánsra sikeredtek az 50. születésnapjára rendezett
„tömjénező" rendezvények. Székhelyét is az elmaradott belső kínai
Csungkingba kellett áttennie. A nemzetközi politikai körülményektől függött a
helyzete. Az amerikai semlegesség és a szovjet—japán megegyezés (1941. április
13.) nem kedvezett Kínának. 1941—42 fordulójától azonban megváltozott a
szituáció. Csang Kínája az antifasiszta koalíció részévé vált.
A
kommunistákkal való együttműködése sohasem lett feszültségmentes. Ezt tükrözte
a neve alatt kiadott Kína sorsa című könyv is (1943), amely Kuomintang
hegemóniát tételezett, s eltérően Mao újdemokratikus forradalmi koncepciójától
a demokráciára éretlennek tartotta Kínát. Az amerikai nyomás ellenére nem
törekedett kompromisszumra a kommunistákkal (1945—46). Túlbecsülte velük
szemben számbeli katonai fölényét (amit az 1947-es esztendő igazolni látszott,
hiszen Jenant is elfoglalták), nem számolt potenciális tömegbázisukkal (agrárforradalom),
s a hatékony szovjet támogatással. Szűklátókörű politikusnak bizonyult, s 1949-ben
Tajvanra szorult. Még egy negyedszázadig élt, de a szerző az 1950 utáni fejleményekről
röviden, s szinte Csang Kaj seket figyelmen kívül hagyva foglalja össze az eseményeket.
V. Voroncov: Szugyba kitajszkovo Buonaparte, Moszkva, 1989. (A
kínai Bonaparte sorsa)
Menyhárt Lajos