Klió 1992/1.
1. évfolyam
Az 1922. évi
csehszlovák államkölcsön
Az I.
világháború végén Kelet-közép-Európa új és újjáalakított államai a
rekonstrukció roppant feladata előtt álltak, pénzügyek megszervezése, és a
közigazgatási gépezet felállítása várt rájuk. Infláció sújtotta ezeket az
országokat, és mindenütt hiányzott a tőke. A külföldi kölcsönökkel kapcsolatban
viszont nehézségek mutatkoztak. Egyfelől a háború befejeztével a legnagyobb
hitelezők közül kettő, az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság szinte
teljesen leállt a kölcsönzéssel. Az európai kormányoknak a piachoz kellett
folyamodniuk. Másfelől viszont amíg ez országoknak a pénzügyi helyzete és
politikai feltételei nem voltak szilárdak, addig nem ébresztettek bizalmat
ezeken a piacokon. Emellett Londonban például erős volt a tőke iránti hazai
igény is; a háborús szabályok 1919 végéig érvényben voltak; 1925-ig
elriasztották a rövidlejáratú külföldi kölcsönkérőket.
A Bank of
England mellett a brit államnak is meghatározó szerepe volt a magán
pénzkölcsönzésben. Kormánygarancia esetén hivatalosan is bevonták, de gyakran
nem hivatalosan is kérték a kormány támogatását kölcsönügyekben. A kincstár rendszerint
kitérő választ adott, amely felért az elutasítással. Ez történt 1921—22-ben,
amikor Jugoszlávia egyebek között vasútépítési programra akart Londontól pénzt
kapni. Egy másik esetben, 1927-ben viszont, amikor Nagy-Britannia visszatért az
aranyalaphoz, a kormány maga bíztatta a Cityt, bocsásson Görögország
rendelkezésére hiteleket.
Ez a
tanulmány a kettő közti esetet, az 1922-es csehszlovák államkölcsön esetét
vizsgálja meg, és azt a kölcsönös együttműködést, amely ennek kapcsán egy
magánbank, a Baring Fivérek és Társai Ltd., a Bank of England és a kormány
részlegei között zajlott le.
A
kelet-közép-európai országok között Csehszlovákia volt az első állam, amelynek
sikerült kölcsönt kapnia a londoni pénzpiacon. 1921 őszére ez az állam látszott
a térségben a legstabilabbnak, ígéretes gazdasággal, hatékony kormánnyal,
egészséges pénzügyekkel. Megteremtette a saját valutáját, és 1921 októberében a
Bank of Englanddel való megegyezés értelmében felállítottak egy
angol—csehszlovák bankot.
Bár az erre
vonatkozó egyezményben nem volt szó a csehszlovákoknak adandó kölcsönről, a
britek prágai követsége általános politikai indoklással javasolta azt. Robert
Bruce Lockhart követségi kereskedelmi titkár azt írta Benes csehszlovák
miniszterelnökről, külügyminiszterről, hogy „talán ő a legfontosabb tényező
Közép-Európa békéje szempontjából ma", s úgy vélte, hogy a Benesnek
nyújtandó támogatással, és a túlzott francia függéstől való megszabadításával
„megtennénk az első lépést Közép-Európa országai jobb gazdasági kapcsolatainak
biztosítása érdekében. Végül pedig, saját pénzügyi helyzetünk megerősítésével
ebben az országban, a legjobb garanciát biztosítanánk a maguk számara újabb
német Mittel-Európa kísérlettel szemben." Michael Spencer Smith, a Bank of
England egyik igazgatója azonban látva, hogy a Baring Brothers bank már készíti
elő a kölcsönt, figyelmeztette Bmce Lockhartot, csökkentse a csehszlovák
optimizmust: ugyanis nem könnyű Londonban pénzt előreremteni; Benes reménye,
hogy 5 millió font kölcsönt kap, túlzott a piac kapacitásához képest: a
befektetők akkor látnák biztosítva az érdekeiket, ha a kuponok értéke független
lenne a tőzsde irányától. Emellett volt egy komoly politikai jellegű gond:
Habsburg Károly kétszer is megkísérelte, hogy visszatérjen Magyarországra. A
csehszlovák kormány mozgósított, és erőszakkal fenyegetőzött. Spencer Smith
figyelmeztette Lockhartot, hogy mindenféle pénzügyi művelet tanulmányozása
lehetetlen, amíg háborús hangulat van a térségben.
Mielőtt
azonban a válság megoldódott volna, Baringok megszereztek a Rothschildok
közreműködését, és biztosították a pénzügyminiszter, Sir Robert Horne
jóváhagyását is. Rothschildék ugyan először Jugoszlávia financiális támogatását
fontolgatták, azonban Horne, és a Baring-bank jobb üzletnek látták a csehszlovákoknak
adandó kölcsönt. A kölcsöntárgyalások Londonban, 1922. január közepén
kezdődtek, s még, más egyebek közt USA-beli pénzintézetet is bevontak. Így már
lehetségesnek látszott az 5 millió font előteremtése. A pusztán financiális
elrendezés mellett azonban más fontos szempontokat is mérlegeltek. Baringék a
brit kormánytól írásos jóváhagyást akartak kapni; a brit kereskedelmi
minisztérium annak biztosítását kívánta a csehszlovák kormánytól, hogy a brit
hitelezőknek Csehszlovákia visszafizeti a háború előtti tartozásait. A
csehszlovák kormány viszont azt akarta, hogy a kölcsön az új angol—csehszlovák
bank számára megadandó koncesszió előtt realizálódjék. A koncesszió és a háború
előtti adósságok ügye január végére rendeződni látszott, nagy gondot azonban az
okozott, hogy Baringék jogászai ragaszkodtak hozzá, hogy a csehszlovák kormány
szerezzen parlamentáris felhatalmazást az idegen valuta kölcsönkérésére, és az
állami bevételek biztosítékként való lekötésére. A csehek válaszul kezdtek más,
lehetséges hitelezőkre célozgatni, s arra, hogy esetleg megszakítják a
tárgyalásokat a Baring-pénzintézettel. Baringék azonban hajthatatlanok voltak.
Közép-Európa ingatag állapotban van, mondták, és további változások esetén
könnyen felborulhat a kölcsönegyezmény.
Benes
február közepén Londonba utazott, s további haladást ért el. A kölcsön összege
most már 10 millió font volt, amelynek először a fele lesz esedékes. Benes
„intelligenciájával és abszolút egyenességével" éppen úgy megnyerte
Baringék rokonszenvét, mint Pospisil, a cseh pénzügyek képviselője – írja a
cikk szerzője. Végül a bankok belementek, hogy az első részlet 6 millió
százezer fontsterling legyen, megszületett az idegen valuta kölcsönzését, és a
jövedelmek elzálogosítását lehetővé tevő törvény, s április 5-én aláírták
Londonban a kölcsönszerződést. Az összeg 10 millió fontsterling volt, melyből
azonnal folyósítottak 6 100 000 fontot (ebből 2 800 000 fontot Londonban, 500
000 fontot Amszterdamban és 14 000 000 dollárt New Yorkban bocsátottak ki). A
kamat mértéke 8 százalék volt, s az illető kötelezvény pénznemében,
fonsterlingben, illetve dollárban volt fizetendő. A kölcsönt a csehszlovák
vámbevételek és dohánymonopólium biztosították. Az Angol—Csehszlovák Bankot
április 12-én nyitották meg. Az egész üzletet nagy győzelemnek könyvelték el
mindkét oldalon: a Bank of England volt az egyetlen külföldi bank, amely egy
csehszlovák bank tőkéjének több mint 50 százalékát magáénak tudhatta, s az,
hogy a Baring-bank vezette be Csehszlovákiát a londoni pénzpiacra, sokat
jelentett az ország számára.
Csehszlovákia
volt tehát az egyetlen kelet-közép-európai ország, amelyik képes volt
tekintélyes mennyiségű új pénzt előteremteni külföldről 1922-ben. Románia
hosszú távú tranzakciói pusztán más kötelezettségeinek a kielégítését célozták,
Ausztria pedig 1918 óta folyamatosan komoly válságtól szenvedett. 1922 nyarán
már olyan rossz volt a helyzet, hogy egy bankcsoport, a Morgan-Ház, a Baringok,
a Rothschildok és Schroederek megállapították, hogy az osztrák kormány nem
juthat kölcsönhöz a piacon. A problémát végül októberben a Népszövetség
elképzelése szerint oldották meg: főbiztost állítottak Ausztria pénzügyeinek
ellenőrzésére, és az Ausztriának nyújtott kölcsönt más országok kormányai
garantálták. A legfőbb kezesek egyike – Csehszlovákia volt.
Míg Ausztria
esetében Csehszlovákia konstruktív szerepet játszott, nem mondható el ez Magyarország
rekonstrukciója ügyében. „Magyarország nagyobb területi veszteséget szenvedett
a békeszerződésben, mint bármelyik a legyőzött országok közül." „A
megcsonkított országnak még mindig jelentős gazdasági ereje volt, de igen érzékeny
volt szomszédai kereskedelmi politikájára, viszont politikai kapcsolatai
rosszak voltak velük" – írja a cikk szerzője. Az infláció egyre
fenyegetőbb volt, úgy, hogy a stabilizációhoz külső segítségre volt szükség.
Éppen úgy, mint Ausztriánál, Magyarország esetében is előbb a jóvátételi
bizottságnak és a jóvátételre igényt tartó országoknak a beleegyezése kellett,
mielőtt a magyar vagyontárgyakat el lehetett volna zálogosítani egy kölcsön
biztosítékaként. Azonban Magyarország bizalmatlan szomszédai szigorú
feltételeket akartak szabni, és Franciaország is kevésbé volt jóindulatú, mint
Ausztria esetében. 1923 májusában végül a jóvátételi bizottság már nem
ellenezte, hogy bizonyos magyar jövedelmeket tehermentesítsenek, azonban
ugyanakkor ragaszkodott hozzá, hogy szigorúan felügyelhesse a kölcsönt, és hogy
annak egy részét kötelezően a jóvátétel törlesztésére fordítsa a magyar
kormány. Ezek a feltételek viszont lehetetlenné tettek volna a kölcsön
előteremtését Londonban.
1922 őszén,
éppen amikor esedékes lett volna a cseheknek szánt kölcsön második részének
kibocsátása, a Baring-bank úgy látta, nem lehetséges a dolog. Ellenséges hangú
jelentések jelentek meg a brit, amerikai, holland sajtóban a csehszlovák
pénzügyekről, s amikor a csehek december végén Londonban csehszlovák
kincstárjegyek elhelyezésének lehetőségeiről érdeklődtek, a Baring-banktól
szemrehányás érkezett, mert nem konzultáltak vele előbb. Amikor azonban
Baringék április végén éppen kezdték megfontolni a kölcsön második részletének
folyósítását, és április 22-én a Népszövetség Tanácsa jóváhagyta az Ausztriának
szóló 650 millió aranykorona kölcsönt, a magyar probléma legyőzhetetlen
akadályként jelentkezett a Baringok tervei szempontjából. A Bank of England
részéről Montagu Norman a magyar rendezést az egész térség rendezése részének
tekintette. „Végső megoldásnak” Kelet-Európa számára a gazdasági föderációt
tartotta, amely egy fél tucat országot foglalt volna magában a Duna mentén,
vámok, korlátok nélkül. A gondolat azonban a térség országaiban igen kevés
támogatóra lelt. Ezt bizonyította a Portorose-ban 1921. októberben tartott
konferencia, ahol az utódállamok delegációi lehetetlennek vélték az ilyen fajta
föderációt.
Mikor azután
a jóvátételi bizottság május 23-én úgy határozott, hogy bármiféle kölcsönhöz
jut Magyarország, annak egy részét a jóvátételre, és más, a békeszerződésben
foglalt kötelezettségekre kell fordítania, s hogy inkább a bizottságnak,
semmint a Népszövetségnek kell felügyelnie a kölcsönre, Niemeyer, a brit
államkincstár képviselője és a Népszövetség Pénzügyi Bizottságának brit tagja
és Norman kezdték fontolóra venni, hogy Magyarország érdekében pénzügyi nyomást
gyakorolnak az antant-országokra. Niemeyer elküldte a Times egyik vezércikkét
Pospisilnek, amely nagyobb együttérzést kért Magyarország számára a
szomszédaitól, és mérsékletet Magyarországtól. Kijelentette, ha Londonban
tudnák, hogy Csehszlovákia ellenzi Magyarország rekonstrukciójának tervét, ez
katasztrofális hatással lenne a csehszlovák kölcsönre nézve. Valószínű volt,
hogy Magyarország a jóvátételi bizottság döntése ellen a szövetséges
kormányokhoz fog fellebbezni. Niemeyer és a brit külügyminisztérium támogatta
ebben a magyar kormányt, és sürgette Benest, hogy reagáljon kedvezően, mert úgy
vélte, hogy ha Magyarországot a népszövetségi terv keretében állítják talpra,
akkor az országnak nyilvánosan meg kell erősítenie, hogy elfogadja a területi
elrendezést, és ezután már az egyedüli bölcs politika a magyar állam részéről
csakis az lehet, hogy kibékül a kisantant országokkal.
Bár a csehek
hangoztatták, hogy Benes ugyanazon elvek alapján tekint a magyar
rekonstrukcióra, mint Ausztria esetében tette, Norman most már nyomást akart
gyakorolni az ügyben. Javaslatára június 7-én Baringéktól üzenet érkezett
Pospisilhez a londoni csehszlovák követség útján, mondván: „aligha hisszük,
hogy a brit kormány örömmel nézné, hogy elővesszük a dolgot (ti. a kölcsön
ügyét) mindaddig, amíg a jóvátételi bizottság előtt a csehszlovák kormány a
magatartásával folytonosan akadályozza Magyarország gazdasági
rehabilitációját." „Sajnálnánk elmulasztani a másik részlet piacra
dobását, mert ilyen alkalmak nem adódnak gyakran. Biztosra vesszük, hogy meg
fogják érteni..." A jóvátételi bizottság döntése ellen a magyar
fellebbezés meg is érkezett. A brit külügyminisztérium azonban addig nem akarta
támogatni, amíg „Magyarország makacskodik a leszerelés kérdésében, és nyüzsög
az irredenta szervezetektől". Benes fenntartotta, hogy az ő politikája
segítőkész Magyarországgal szemben. A Baringék Pospisilnek küldött üzenete
viszont felháborította, úgy tekintette, mint kísérletet arra, hogy diktáljanak
a csehszlovák politikának. Norman azonban ezt írta: „El vagyunk határozva arra,
hogy megakadályozzuk mind a csehek, mind a románok számára, hogy pénzt
teremtsenek elő Londonban, amíg Magyarország helyzete biztosítva nem
lesz". Másutt kijelentette: „mi itt mindnyájan úgy tekintjük Kelet-Európa
pénzügyi kívánalmait, mint amelyek kölcsönösen összefüggnek egymással".
A külügyminisztériumban
Alexander Cadogan rövidlátónak nevezte a csehszlovákokat, bár ugyanakkor
hajlandó volt együttműködni Benessel. Később a külügyminisztérium azt írta
Mastnynak, a csehszlovák miniszternek, hogy a kormány nem fogja felhasználni a
befolyását egy olyan országnak nyújtandó kölcsön érdekében, amelyik gyakorlatilag
Magyarország tönkretételét segíti elő. A brit pénzügyi körök ugyanis nem tudják
egymástól külön kezelni a dél-kelet-európai országokat.
Benes végül
július második felében Londonba utazott. Kerülte a kölcsön témáját, és
vállalta, hogy megtesz mindent kisantant partnereinél Magyarországgal
kapcsolatban. Mindemellett sértődött maradt. Niemeyer közben azt akarta elérni,
hogy a csehek irányában megnyilvánuló hűvös magatartásnak ne kormányzati
politikai ellenvetések, hanem a City gazdasági bizonytalanságtól való félelme
legyen az alapja. Ténylegesen azonban kevés a bizonyíték arra, hogy a Baringok
túlzottan aggódtak volna a magyar, vagy a csehszlovák kölcsön miatt, vagy hogy
Közép-kelet-Európára úgy tekintettek volna, mint összefüggő gazdasági egészre.
Ők kedvezőnek ítélték a londoni piacot a csehszlovák kötvények kibocsátására júniusban,
de nem akartak ellenkezni Normannal vagy az államkincstárral.
Mikor végre
Magyarország számára elfogadták Genfben 1924 márciusában a szanálási tervet,
Norman azonnal barátságossá vált, és bíztatta Baringékat, hogy folytassák a
csehszlovák kölcsön folyósítását.
Ezután már
simán mentek a dolgok. A csehek május 20-án megkapták a kölcsön második
részletét, a nem egészen 4 millió fontsterlinget Londonból, Amszterdamból és
New Yorkból. Mint az első alkalommal, most is jól biztosítottnak tekintették a
kibocsátást, és mint először, úgy most is, a nyitás után néhány óra múlva már
le is zárták a jegyzést. A Magyarországnak nyújtandó nagyobb kölcsön jóval nehezebb
volt elhelyezni. Az osztrákoktól eltérően ezt nem garantálták a kormányok. Normannak
nagy erőfeszítést kellett kifejtenie holland és svéd barátainál; szokatlan módon
a Bank of Englandnek is részt kellett vállalnia belőle. A londoni bankok között
a Baring ismét fontos szerepet játszott, de ez alkalommal a Rothschild pénzintézet
vezetett.
Ausztria és
Magyarország talpraállításának népszövetségi megoldása, valamint a csehszlovák
államkölcsön esete jól illusztrálja a látszatpolitikai beavatkozások mértékét a
Bank of England és a brit államkincstár részéről, és jól érzékelteti a Közép-Kelet-Európával
kapcsolatos különféle magatartásokat. Míg a Bank of England és az államkincstár
– bár különböző nézőpontból – de láthatóan a brit érdekeket tartotta szeme előtt
a térségben, melyet összefüggő egésznek tekintett, a pénzügyi körök egyszerűen
ott helyezték el szívesebben a pénzüket, ahol a feltételek biztosabbak voltak,
és ahol nagyobb hatást keltettek másokban.
Anne Orde: A Baring Brothers, a Bank of England, a brit kormány és
az 1922. évi csehszlovák államkölcsön.
Anne Orde: Baring Brothers, the Bank of England, the British
Government and the Czechoslovak State Loan of 1922 (The English Historical
Review, CVI. kötet, 418. szám, 1991. január, 27—40. old.)
Fodor Mihályné