Klió 1992/1.
1. évfolyam
A Wehrmacht
és a társadalom a Harmadik Birodalomban
A
Wehrmachtról megalakulásától napjainkig igen sokféle, egymásnak ellentmondó kép
él csodálóiban és ellenségeiben. A róla szóló vitának nemrégiben új lendületet
adott a Historikerstreit. Cikkünk úgy vizsgálja a Wehrmachtot, mint amely
szerves része volt a német polgári társadalomnak, és egyre inkább azt tükrözte
vissza. Jól illusztrálja ezt öt fontosabb vitatéma rövid áttekintése. Ezek a
következők: 1. hagyomány és korszerűség a Wehrmachtban, 2. a csoportlojalitás
és az ideológiai motiváció viszonya a katonákban; 3. a harci fegyelem és
bűnüldözés törvényesítése közti kapcsolat; 4. a hadseregről alkotott képek
közti ellentmondás: menedék volt-e a rendszer elől, vagy éppen a nácizmus
iskolája?; 5. tiszta maradt-e a Wehrmacht fényes „pajzsa", vagy valójában
Hitler fő eszközévé vált?
Ezen öt
szempont elemzése révén választ akar kapni a szerző az alapvető kérdésekre:
milyen mértékben volt a Wehrmacht szerves része a náci államnak. Az erről folyó
vita ma is hatással van a német nemzet azonosságtudatára.
1.
Korszeruség és hagyomány
Ami a
korszerűséget illeti, a Wehrmacht technológiai, stratégiai és taktikai
szempontból a korának legmodernebb, legkezdeményezőképesebb és leghatékonyabb
katonai gépezete volt. Ezt hirdették a német tábornokok, s legalább eleinte,
maguk is elhitték. A háború előrehaladtával azonban a kudarcok kezdték
megmutatni, hogy az ellenség technológiában is sokkal hatalmasabb, s hogy a
saját páratlan erkölcsi felsőbbrendűség tudatuk az ellenség gépszerű
embertelenségével áll szemben. Így a Wehrmacht katonái és a német polgári
lakosok körében a technológiai tökély büszkesége helyett valami iszonyat
terjedt el a névtelen, nagyüzemi rombolással szemben, melyet jól szimbolizált
az „ezer bombázós" légitámadás a német városok ellen.
Mindig
voltak, akik úgy vélték, hogy a fegyvereknél vagy a taktikáknál fontosabb a
csapatok harci szelleme. Ahogy a Wehrmacht kezdett elbizonytalanodni, a
megoldást a hadsereg további „fanatizálásában" keresték. Egy másfajta
megközelítés szerint a Wehrmacht csodálatosan egyesítette magában a porosz
elődök szent katonai értékeit és a modern hadviselés legújabb technológiáját.
És mivel a hadsereg ellenállt a nácizmusnak, parancsot teljesített, valamint a
nyugati civilizációt védte a „bolsevizmussal” szemben, inkább dicséret, mintsem
elmarasztalás illeti meg.
A Wehrmacht
magatartását a korszerűséggel szemben tovább bonyolította, hogy a náci retorika
és propaganda mély undorral beszélt a modemségről, középkori és mítikus
képzeteket használt széltében-hosszában. Eleinte kísérlet történt a hadsereg
hivatásos katonájának, és az ideológia által motivált SS Kämpfernek a
szembeállítására, azonban később, a háború utolsó, kétségbeesett fázisában már
összekeveredett a kettő; egyesítette őket a technológiával szemben ekkorra
megújult megvetés, és az ember lelki kvalitásai iránt érzett végtelen bizalom.
A
korszerűség és a tradicionalizmus között a szokásos módon különbséget tenni
tehát szőrszálhasogatás. Ugyanez az alapvető probléma a Harmadik Birodalom
magyarázatánál is. Hogy csak egy példát vegyünk, miért van az, hogy a
villámháború stratégiáját, amely a gazdasági eszközök és katonai taktika
viszonyának racionális értékelésén alapult, tipikusan náci stratégiának
tartják, míg a totális háború stratégiáját, amely nagyon hatékonyan mozgósította
Németországot olyan háborúra, amelynek megnyerésére nem volt remény, úgy
tekintettek, mint amelyet az Albert Speerhez hasonló világos gondolkodású
technokrata jelenít meg. Valójában azt lehet mondani, hogy a technológia és a
mitológia, a szervezés és az ideológia, a számítás és a fanatizmus közti belső
feszültség be volt építve a Wehrmachtnak a társadalomhoz és a náci Németország
rezsimjéhez fűződő viszonyába, és jó szolgálatot tehetett mint félelmetes, noha
romboló energiáinak forrása.
2. A „közvetlen"
csoport iránti lojalitás és az ideológiai motiváció
Az egyik
leghatásosabb tétel szerint a német katonák nem ideológiai meggyőződésből
harcoltak, hanem inkább a „közvetlen" csoportjuk, azaz az egységükön belül
a közvetlen bajtársi körük iránti hűségből. A német hadsereget állítólag
szándékosan úgy szervezték, hogy kielégítse az egyénnek a „közvetlen"
csoporthoz kötődési igényét, és ebből következően, amíg ezek a csoportok
megőrizték összetartó erejüket, addig a csapatok jól harcoltak, függetlenül az általános
katonai helyzettől. Ha egyszer a csoport szétesett, akkor mint harcoló egység,
értékét vesztette.
Ez a
felfogás a történetírásban is tükröződik. Nemcsak a katonákról írják, hogy
főleg az a vágy éltette őket, hogy életben maradjanak, és megőrizzék
lojalitásukat bajtársaik iránt, hanem van olyan felfogás, mely szerint a
Harmadik Birodalomban a legtöbb ember a mindennapi gondokkal volt elfoglalva, s
nem sok figyelmet szentelt a rezsim retorikájának vagy politikájának. Más
szavakkal: míg a „közvetlen csoportteória” „depolitizálta" a Wehrmachtot,
a Harmadik Birodalom történelmének „alulnezetből" való megírása hasonlóan
„depolitizált" polgári társadalom-képet teremtett, mely társadalomban a
többség sokkal fontosabbnak tartotta a napi élet „normalitását", mint a
náci ideológiai és a náci cselekedetek „abnormalitását".
A harcoló
„közvetlen csoportok" és a nagyobb egységek harci viselkedésének
vizsgálata azonban nem igazolta a fent leírt tételt. És megfordítva, éppen
ennyire egészségtelen volna egyszerűen azt állítani, hogy a csapatok mind
elkötelezett nemzeti szocialisták voltak. Mindemellett hangsúlyozni kell, hogy
amikor olyan hatalmas besorozott hadseregről van szó, mint a Wehrmacht, a
katonák morálja és motivációi nagyon közel álltak a civil lakosságnak a
rendszerhez fűződő magatartásához. Valójában, ha a „valódiak" nem is, az
„eszményi" „közvetlen csoportok" hatalmas integrációs erőt
jelenthetnek. Ez utóbbiakat nem csupán társadalmi kötelékek fogják össze, hanem
ideológiai bensőségesség is, amely az emberiséget két egymással szembenálló
csoportra osztja: „mi" és „ők". Valójában az egyikhez tartozás, és a
másik iránti utálat absztrakció eredménye, a személyes barátság viszont
gyöngíti az egyén elkötelezettségét (bemutatja a saját oldal alantasságát, és az
ellenfél emberi arcát), ezért nem szeretik a hadseregekben a barátkozást. Ez a
„mi és ők" kategorizáció szükségtelenné teszi annak a világnézetnek
alaposabb megértését, amelyről az ember úgy hiszi, hogy érte küzd; ehelyett a
rezsim ideológiájának csupán azon szempontjait teszi az emberek sajátjává,
amelyek az uralkodó előítéleteken alapulnak, és igazolják az ember
szenvedéseit, kiemelik az egyén státusát, befeketítik az ellenséget, akár
valódiak e nézőpontok, akár képzeltek.
Ez a
magyarázat némiképpen segíthet annak a zavaró jelenségnek a megértésében, hogy
a Wehrmacht csapatai egyre inkább eltávolodtak a náci párt apparátusától,
Hitlernek mégis a leghűségesebb támogatói maradtak mindvégig. Ezért a
jelenséget a polgári lakosság körében is megfigyelték. Oka részben. a német
közönségnek abban a hatalmas vágyában kereshető, hogy higgyenek valamiben vagy
valakiben, túl az evilági materiális szükségleteken, és a hétköznapok gondjain,
melyeket viszont gyakran azonosítottak a náci párt korrupciójával és inkompetenciájával.
A Führer volt az, aki megfelelt az igényeknek, különösen a Wehrmacht csapatai
körében. Következésképpen a Führernek végzetes volt az a hibája, hogy nem
maradt meg ez elemi szükséglet fókuszában.
3. A harci
fegyelem és a bűnözés legalizálása
A
Wehrmachtot általában igen fegyelmezett szervezetnek tekintették. Ez a kép
azonban ellentétes a kényszerített ideológiai elkötelezettséggel, a súlyos
büntetések magas számával, amely fegyelmi problémákra mutat, és a csapatok
brutális viselkedésévei az elfoglalt területek hadifoglyaival és civil
lakosságával szemben. Továbbá Németország autoritárius hagyományaiból nemcsak
katonai fegyelem, hanem széleskörű antidemokratikus és diktatórikus irányzatok
is fakadtak. Még tovább: a belső fegyelmet a Harmadik Birodalomban az ellenzék
végletes kegyetlenséggel való kiirtásával érték el. Vagyis a tömegek
engedelmességét egyfelől a hajlandóság kihasználása és az ideológiai
motiváció,
másfelől a megtorlástól való félelem teremtette meg.
A Wehrmacht
fegyelmének szigora nem egyszerűen a porosz hagyományokból következett, hanem a
katonai jogrendszernek a Harmadik Birodalom idején történt gyökeres átalakítása
teremtette meg. A rendelkezések nemcsak a hadseregen belül, a katonák által
elkövetett vétségekre terjedtek ki, hanem arra is, hogyan kell az ellenséges
katonákkal és polgári lakossággal bánni. Természetesen a fegyelem kérdése
elválaszthatatlan volt az új ideológiától, mint ahogy a Harmadik Birodalom
polgári társadalmának jogi rendszerét is a rezsim ideológiája szabta meg.
Mindezt szem
előtt tartva kell meggondolnunk, hogy a II. világháború alatt 15 000 német
katonát végeztek ki, míg az I. világháború idején „csupán" 48-at. Ez
elsősorban a vétségek nem csupán katonai, hanem politikai értelmű
meghatározásának tulajdonítható. Vagyis a dezertálással, gyávasággal és
öncsonkítással vádoltakat is hazaárulónak, kémnek, felforgatónak tekintették,
és halálraítelték. A Barbarossa-parancsok a Vöröshadsereg komisszárjainak az
agyonlövésére, és az Einsatzgruppennel való együttműködésre szólítottak fel.
Így lettek a német csapatok közvetve vagy közvetlenül résztvevői szovjet
hadifoglyok és polgári lakosok milliói meggyilkolásának. És tették ezt rendben,
fegyelmezett módon, és teljesen törvényesnek tekintették, hiszen a náci rezsim
jogi koncepcióján és fegyelmén alapult, s elfogadott volt a Wehrmachtban. Ez
tehát megdöbbentő példa arra, hogy
az ideológia és a fegyelem összekapcsolásának mily messze
túl terjedő hatása van a harci teljesítmény tisztán katonai szempontjain. A
jelenség, hogy ti. kiegyeznek az olyan parancsokkal, melyeket minden
„normális" emberi mércével mérve bűnnek tartanánk, jól tükröződött a
Harmadik Birodalom polgári társadalmában is, és sokat köszönhetett az ál-jogi
beállításnak, melyet Hitler uralma kezdete óta biztosított a rendszer.
Hogy a
hadsereg és a társadalom között milyen szoros a kapcsolat, annak másik mutatója
a német katonaság és a polgári lakosság magatartásának hasonlósága mind az
„ellenőrizetlen" erőszak, mind pedig a fegyelmezett, hivatalos,
„törvényes" terror esetében. A kutatók megfigyelték például azt a
nyilvánvaló különbséget, amely a német közönség körében a „kristályéj"
pogromjának kritikus fogadtatása, és annak csendes tudomásulvétele között volt,
ahogy a zsidók rendszeres „eltűnését" elfogadtak. Ez a magatartás a
fegyelemnek és törvényességnek ugyanazon a felfogásán alapult, ami feldühítette
a parancsnokokat a „vad" rekvirálások láttán, ám arra késztette őket, hogy
ugyanakkor emberek millióinak kiirtására adjanak parancsot.
A
bűncselekedetek között nemcsak aszerint tettek különbséget, hogy törvényes vagy
„vad" akció volt-e, hanem földrajzi, faji és politikai kritériumok szerint
is. Azt a viszonylag kevés számú fegyveres rablást, és erőszakot, amit
1940—41-ben az elfoglalt Franciaországban elkövettek, halállal büntették;
Oroszországban viszont a fosztogatás ritkán jelent meg a hadbíróság
jegyzékeiben. Hasonlóképpen az orosz asszonyokkal való „kapcsolatot"
csupán mint a faji „keveredés", és a nemi betegségek, továbbá mint az
ellenséggel való barátkozás
lehetséges okát
helytelenítették.
Megfigyelhető
a háború után keletkezett számtalan memoár tartalmából – és fogadtatásából –,
hogy sokan még ma is riasztó szimpátiával gondolnak vissza a Wehrmachtot
jellemző fegyelem és engedelmesség eltorzult normáira.
4.
„Menedék" a rezsim elől, vagy a nemzet iskolája?
A
legelterjedtebb kép a Harmadik Birodalom idején a Wehrmachtról az volt, hogy
menedékhely a rezsimtől menekülők számára. E nézet eredete magának a
Wehrmachtnak arra a törekvésére megy vissza, hogy sajátmagát
Überparteilichkeitnek hirdesse, mind az erkölcsi „tisztaságra", mind pedig
az intézményi autonómiára utalva. Ezzel szemben a tábornokok mindent megtettek,
hogy elnyerjék a rezsim tetszését, s végül a Wehrmacht mind többet és többet
szívott magába a nemzetiszocializmus ideológiai dogmáiból.
A polgári
lakosságból is nagyon sokan osztoztak abban a felfogásban, hogy a hadsereg
„menedék", hiszen a besorozottak szülei, rokonai voltak. Az uniformisba
beöltöztetett ifjúságot pedig egykettőre átgyúrták a politikai harcos új,
nemzeti szocialista eszményképének megfelelően.
Bár az újabb
kutatások azt mutatták, hogy a doktrínákat hirdető anyagok eljutottak a
legtávolabb harcoló egységekhez is, nehéz felmérni, hogyan hatottak ezek az
emberek tudatára és viselkedésére. Mindenesetre e tanulmányok alapján már nem
tarthatjuk „menedéknek” a hadsereget. A legtöbb esetben az egyén maga volt a
maga számára a lehetséges „menedék", azaz „belső ellenállásba”
menekülhetett, ami – a dolog természeténél fogva – elutasítja az empirikus
tanulmányozást.
Azt a
feltételezést, hogy a Wehrmacht mélységesen nácivá vált, a háború utáni német
társadalom elutasította. Azért, mert másként a dolog nemcsak azt jelentette
volna, hogy az NSZK és az NDK magáévá tette a nemzetiszocialista gondolkodási
módot, hanem azt is, hogy Hitler Németországában egyetlen szektor sem
maradhatott teljesen mentes a nácizmus hatásától. Az ideológiai tényező komoly
megvitatását inkább elkerülték, mert sem minősíteni, sem a kényelmes magyarázó
modellekbe beleilleszteni nem lehetett. A legutóbbi időben a történelmet
„alulról" bemutató munkák a mindennapi élet fontosságát igyekeztek
hangsúlyozni, azt sugallva ezzel, hogy az ideológia dolgai szinte teljesen
jelentéktelenek voltak az átlagos, „rendes" egyén számára.
Emellett a
hadsereg „menedék" volta más egyebet is jelenthetett: először azzal, hogy
a konzervatív elit és az új náci párt szövetségére épült, a Wehrmacht és a
Harmadik Birodalom által újjáélesztett német erőt szimbolizálta. Tehát a
hadsereg legitimálta Hitler uralmát, és rendkívül fontos propagandisztikus,
politikai és pszichológiai értéke volt. Másodszor, a középrangú tisztek nagy
része a rezsim kreatúrája volt. A személyes ambíciók, a technológiai
megszállottság és a nacionalista törekvések együttes kielégítése nagyban
fokozta Hitler rendszerével való azonosulásukat. Az olyan embereket, mint Beck
és Guderian, Manstein és Rommel, Dönitz és Kesselring nem lehet pusztán csak a
foglalkozásuknak élő katonákként leírni; mintha közömbösek és érintetlenek
maradtak volna a náci ideológiával szemben. A Wehrmacht tehát semmiképpen nem
volt a nácizmustól mentes „menedékhely". Harmadszor már csak azért sem
tekinthették menedéknek, mert totális háborúra készült, amelyben néhány éven
belül a nemzet emberállományának nagy része elpusztult. És mivel oly sok férfit
olvasztott magába, velük és a hozzátartozók révén integráns része lett a
nemzetnek. A polgári lakosság nagyon a tudatában volt, hogy a sorsa szorosan
kötődik a katonák sorsához.
5. „Fényes
pajzs"-e, vagy Hitler eszköze?
A
Wehrmachtról azt állítják a védelmezői, hogy nem volt semmi köze a front
„mögött" végrehajtott gyilkosságokhoz. Ennek a megállapításnak azonban
ellentmondanak a nürnbergi leleplezések, és számos tanulmány, mely a
Wehrmachtnak a II. világháború alatt elkövetett bűneit tárja fel.
Az, hogy a
Wehrmachtot „fényes, tiszta pajzsként” megőrizni szándékozók éppen a
hadseregbeliek voltak, nemcsak azt mutatja, hogy némelyik tisztnek voltak
morális kétségei, hanem azt is, hogy tisztában voltak vele, ilyen eredendően
bűnös rezsimmel együttműködni veszélyt jelent a saját helyzetükre nézve is.
Valójában még azokat a tiszteket, akik Hitler ellen összeesküdtek, sem
elsősorban erkölcsi és jogi megfontolások hajtották, hanem intézményi,
politikai és stratégiai szempontok. Annyi eredménye lett is a puccskísérletnek,
hogy a háború utáni apologéták számára bizonyítékul szolgál: lám, a Wehrmacht
szembenállt a náci rezsimmel.
A
Wehrmachtról készült képben egy másik bizonytalan elem a lerohant területeken,
pl. Lengyelországban, való viselkedése. A hadsereg semmit nem tett az SS
atrocitásainak megakadályozására, csak ne kelljen magának bepiszkolnia a kezét.
És ha egyszer a gyilkosságot legalizálták, azaz eltűrték az SS működését, akkor
már a katonák hajlamosak voltak hasonlóan viselkedni. A Barbarossa-műveletek
előestéjén a Wehrmachtban el is rendelték, hogy működjön szorosan együtt az
Einsatzgruppennel; az orosz területeken is szívesen vette a katonaság, ha
Himmler emberei megvédték a partizánoktól. A Wehrmachtnak a Keleten vívott
háborúja mellett felhozott legelterjedtebb érv azonban az volt, hogy a német
hadsereg a nyugati kultúrát védelmezi az „ázsiai-boisevik áradattal” szemben.
Ez a propaganda a Harmadik Birodalom agonizálása idején erősödött fel, és
sikeresen vert éket a Szovjetunió és nyugati szövetségesei köze, majd
előkészítette a talajt az NSZK és a Nyugat szövetsége számára. A Wehrmachtról
készült ilyen értelmű új/régi kép ma is él, és megdöbbentően ragaszkodnak hozzá
a Historikerstreit újabb számai.
Nagyon
fontos, hogy miként a Wehrmachtról sem lehet az államtól elszigetelt
intézményként beszélni, a hadsereget alkotó egyes ember viselkedését,
indíttatását sem lehet megérteni anélkül, hogy figyelembe ne vennénk a
társadalmat és a rendszert, amelyből jött. És mivel a katonai és a polgári
társadalom kapcsolata inkább kölcsönös, semmint egyoldalú, ezért nemcsak a
Wehrmacht intézményének a hatását, hanem a katonák millióinak a hatását is
figyelembe kell venni, akik annak soraiban végigélték a Harmadik Birodalom
életének minden vonatkozását.
Ha ezt a
tételt elfogadjuk, akkor világos lesz, hogy nem elég azt mondani, hogy a
hadsereget terrorral és megfélemlítéssel kényszerítették engedelmességre a
rezsim iránt, hogy a náci kisebbség machinációi vitték bele a kollaborációba,
vagy hogy a rezsimnek nyújtott támogatása a nemzeti szocializmus mélységes
félreértésén alapult. Mindez a magyarázat nem elégséges, ha megértettük, hogy a
hadsereg, mint intézmény, integráns része volt a rezsimnek, és mint társadalmi
szervezet, egyre növekvőbb számban volt polgári személyből állt,
következésképpen a múlthoz képest inkább nagyobb mértékben, s nem kevésbé,
tükrözte a civil társadalmat. A Wehrmacht a nép hadserege, és a rezsim
készséges eszköze volt, sokkal inkább, mint bármelyik katonai elődje. Mindezt
figyelembe véve lehet helyesen értelmezni a Harmadik Birodalomban a Wehrmacht
szerepét, hatását és történelmi jelentőségét.
Bartov, Omer: Katonák, nácik és háború a Harmadik Birodalomban
Omer Bartov: Soldiers, Nazis, and War in the Third Reich, The
Joumal of Modem History, 63. kötet, 1. szám, 1991. március 44—60. old.
Fodor
Mihályné