Klió 1992/1.
1. évfolyam
De Gaulle és
a szupranacionalizmus
Wilfried
Loth már sok tanulmányban foglalkozott az európai egység kérdésével, néhány
ezek közül kifejezetten Franciaország európai integrációjának problémáit taglalta;
a szerző a témakör jónevű szakértőjeként ismert.
Jelen tanulmányban
arra tesz kísérletet, hogy legalábbis részben finomabb árnyalatokkal egészítse
ki a politikai, de a történészi körökben is általános érvényűnek tekinthető de
Gaulle-portrét. Az újabb részletek megrajzolása azonban De Gaulle egyrészt a
grandeur és a gloire újrateremtésének, másrészt, az előzőekkel szoros összefüggésben,
egészen a nacionalizmusba hajló francia függetlenség rendíthetetlen bajnokaként
vonult be a köztudatba. Míg á külföld arra figyelt, hogy a mindenkori francia
politika mennyire tartotta magát ehhez az örökséghez vagy éppenséggel mennyire
távolodott el attól, maguk a franciák azon vitáztak, hogy kinek a kezében van a
legjobb helyen ez az örökség. A „force de frappe", illetve a NATO
integrált katonai szervezetéből való látványos kivonulás az autonóm külpolitika
netovábbját jelentette sokak számára, ezen ideák megvalósítója pedig
automatikusan az európai szupranacionális integráció elszánt ellenségének
jelmezében jelent meg. A tanulmány szerzője arra tesz kísérletet, hogy a de
Gaulleról kialakult képet módosítsa, és kimutassa, hogy az nem egyéb, mint az
1963 utáni politikának doktrínává történő merevítése, amely pedig magának a tábornoknak
a szemében soha nem emelkedett ilyen rangra.
A szerző 1943-tól
kíséri figyelemmel de Gaulle külpolitikáját, és úgy véli, hogy annak európai dimenziója
már a Felszabadítási Bizottság 1943 nyarán, a háború utáni rendezésről folytatott
megbeszélésein láthatóvá vált. Jóllehet a szerző szerint, annak ellenére, hogy
a tábornok példaképe Georges Clemenceau volt, ez nem jelentette azt, hogy
régivágású nacionalista lett volna. Bizonyítekként olyan európai értékek iránti
elkötelezettségét hozza fel, mint a szabadság és az európai civilizáció eszméje,
valamint ezen ideákon túl a hatalmi-politikai realitások iránt mutatott
rendkívüli érzékenységét. Ezek együttesen, kiegészülve az USA és a Szovjetunió,
valamint új világhatalmak felemelkedésével, arra késztették a tábornokot, hogy
a hagyományos francia kereteken túl egy európai konstrukció megteremtését vegye
célba.
A tanulmány
szerzőjének célja nagyon érthető: döntően már ismert források alapján
bizonyítani, de Gaulle hajlott arra, hogy Franciaország állami szuverenitásának
egy részét feladva, betagolja az országot egy európai szupranacionális
rendszerbe. A De Gaulle-i külpolitika egyes szakaszait végigtekintve, az igazolás
nem egészen támadhatatlan. Az említett 1943-as vitában René Mayer, Jean Monnet
és André Phillip valóban egy nagy európai piac megteremtését javasolták, de
azzal a megjegyzéssel, hogy Franciaország gazdasági talpraállásának ez az előfeltétele.
De Gaulle ugyan szkeptikusan nyilatkozott arról, hogy a háború után lehetséges-e
a franciákat és a németeket egy asztalhoz ültetni, de hagyta magát meggyőzni,
arrói. hogy Franciaország gazdasági helyreállításának és világpolitikai befolyása
biztosításának előfeltétele a nyugat-európai föderáció.
A szerző
kiinduló tételének, illetve a bizonyítás belső logikájának ellentétes iránya jelzi,
hogy a vizsgált kérdéskör problémáinak, illetve a kínált megoldások síkja
megegyezik, de nem lehet a szerző által kívánt irányba mutató eredőt húzni. De
Gaulle meg volt arról győződve, hogy ebben az egyesült Európában
Franciaországnak kell a vezető szerepet játszania. Ez már csak a nyugati egységre
való koncentrálásból és a Német Birodalom szétzúzásából is következett számára.
Sokkal fontosabb azonban az, hogy ez kínálta az egyetlen lehetőséget annak az
ellentétnek a feloldására, amely a nemzetbe mint legvégső vonatkoztatási pontba
vetett, csaknem misszionáriusi hit megváltoztathatatlansága és a tényleges
viszonylagos erőtlenség érzékelése miatt keletkezett. Némiképpen megismétlődik
a francia szemszögű Európa-történelemből az az első világháború utáni fejezet,
amikor a katonai győzelem diplomáciai-gazdasági kiaknázására nemzetközi
összefogással megteremtett keretekre volt szükség, más hatalmak adta
garanciákkal, mert a saját erő kevésnek bizonyult. A második világháború végén,
után más-más okokból ugyan, de de Gaulle is úgy ítélte meg, hogy szükség van az
európai összefogásra: kezdetben a szovjet befolyás növekedésének a félelme,
később a németek súlyának csökkentése miatt látszott a franciák által vezetett
európai integráció alkalmas eszköznek a francia – ha nem is teljesen korlátlan –
szuverenitás megőrzésére. Az 1950-es évek végétől hasonló motívumok vezették az
európai védelmi közösség megteremtése felé – az USA-val szembeni függőség
lazítása miatt.
A szerző jól
érzékeli, hogy de Gaulle a második világháború utáni időszak fontos
periódusaiban a nyugat-európai gazdasági, politikai valamint védelmi integráció
előmozdítójaként, alkalmanként motorjaként szerepelt, amit a gyakorlati
politikai lépései miatt eddig talán nem kellő súllyal vettek figyelembe a
történészek, de a politikai elemzők sem. Ez azonban a (nyugat-)európai
integrációt csak korlátozott mértékben, a vélt vagy valós nemzeti érdekeknek
alárendelve mozdította előbbre, így részben csak potenciális kapacitás maradhatott.
Erre a volt és még ma is létező potenciálra hívja fel a figyelmet a szerző és
ez a tanulmány vitathatatlan érdeme. Az ellentmondás így csak látszólagossá
válna, ha nem maga de Gaulle személyisége és politikája lett volna
ellentmondásokkal terhes. A szerző talán ezt nem elfogadva, mindenáron
feloldásra törekedve, csak a saját maga építette zsákutcába juthat végső
összegzésében: de Gaulle hajlandó lett volna Franciaországot egy
szupranacionális Európába integrálni. Ezzel még a tábornoktól részben már
messze eltávolodott mai francia politikusok sem boldogulnak könnyen.
Wilfried
Loth: De Gaulle und Europa. Eine Revision. Historische Zeitschrift, Band 253,
Heft 3., 1991 december, 629—660. p.
Barabás László