Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
A munkanélküliség történeti
perspektívában – a X. nemzetközi gazdaságtörténeti
kongresszus anyagai alapján (Leuven, 1990)
Amunkanélküliség az egyik legsúlyosabb és egyben az egyik
legbonyolultabb probléma a mai Magyarországon. Összetettségéből következően,
mind gazdasági és társadalmi, mind pedig politikai szempontból kiemelkedik
jelentősége. A közvélemény figyelme mégis csak az utóbbi néhány évben fordult
igazán feléje, hiszen a nyílt formában megjelenő munkanélküliség új jelenségnek
számít Magyarországon. Ez az újdonság persze igen viszonylagos, minthogy
különböző formákban – elsősorban gyárkapun belüli, rejtett munkanélküliségként
– az éppen „létező szocializmus” különböző válfajaiban is volt
munkanélküliség, míg azt megelőzően, a múlt század utolsó harmadától kezdődően
annak mai, nyílt változatával, a magyar társadalom széles csoportjainak volt
szerencséje megismerkedni.
Van azonban ennek az újsütetű, nyílt munkanélküliségnek
egy olyan vonatkozása, amelynek tekintetében nem rendelkeztünk hagyományokkal.
A munkanélküliség gazdasági, társadalmi és politikai kezelésének problémája.
Aligha tekinthetjük követésre méltónak a két világháború közötti időszak „megoldásait”,
de az elmúlt negyven-egynéhány esztendő „fejleményeit” sem, amikor a teljes
foglalkoztatottság ideológiai követelményéhez is igazított látens
munkanélküliség, a gazdasági hatékonyság növelésének súlyos akadályozójává
vált.
Ezért is különösen aktuális a mai Magyarországon a
munkanélküliség kérdésének történeti szempontú tanulmányozása, különösen pedig
azon országok történelmi tapasztalatának a vizsgálata, amelyek már keresztülmentek
a modern társadalombiztosítási rendszerek létrejöttét szinte óhatatlanul kísérő
szülési fájdalmakon. Mindez a honi gazdaságtörténet számára is jelentős
haszonnal járhat, hiszen a magyarországi
munkanélküliség történeti vizsgálata még gyermekcipőben jár. Ennek persze több
oka is van. Egyrészt az, hogy az elmúlt időszakban, a szocialista jelenre
vonatkozóan nem volt ildomos a munkanélküliség, illetve a nem megfelelő
hatékonysággal foglalkoztatott, „felesleges” munkaerő problémájának
felemlegetése, a kapitalista múltat illetően pedig csakis egyfajta szemszögből
nézve és ebből következően erősen leegyszerűsítve vizsgálták a munkanélküliség
komplex jelenséghalmazát.
A nyolcvanas évek közepétől kezdett módosulni a
munkanélküliség megítélése, ám ekkortól kezdődően – érthető okokból – az aktuális
problémákra, az egyre „nyíltabbá” váló és egyre súlyosbodó munkanélküliség
által felvetett gazdasági, társadalmi és politikai kérdések megoldására,
illetve az ebből a szempontból tanulsággal szolgáló modern tőkés gazdaságok
tapasztalatának bemutatására helyeződött a hangsúly.[1]
A munkanélküliség egész kérdéskörének szempontjából is fontos volt Bánfalvy Csaba 1989-ben megjelent kötete.[2]
A szerző jelentős terjedelemben foglalkozott a munkanélküliség jellegének és megítélésének
történeti változásaival is, minthogy azonban elsődleges célja az aktuális
helyzet bemutatása volt, a történeti rész főként az idáig vezető út
szemléltetésére szolgált. A hangsúly tehát a fejlett tőkés országok
tapasztalatának leírására, a második világháború utáni korszak történéseire,
illetőleg a munkanélküliség elméleti közgazdaságtani megítélésének
változásaira került. A második világháború előtti időszakról szóló részben csak
egészen rövid utalások találhatók a magyarországi helyzetre vonatkozóan, s csak
az ez utáni fejleményeket tárgyalja külön fejezetben a szerző.
A továbbra is nyomasztó aktuális problémák ellenére mégis,
talán most érkezett el a pillanat, hogy összhangba hozzuk egymással a
korszerűség és a történelmi perspektíva követelményeit; azt a két
szempontrendszert, amelyek a sajátos történelmi helyzetből adódóan mindeddig „elkerülték”
egymást, vagyis a gazdaság- és társadalomtörténet legkorszerűbb módszereit
alkalmazva, az ilyen jellegű kutatások módszertani és politikai buktatóin már
átevickélt történészek és országok tapasztalatait és eredményeit hasznosítva,
nekikezdjünk a magyarországi munkanélküliség igényes történeti feldolgozásának.
Ehhez az óriási feladathoz nyújthat több szempontból is
értékes inspiráló erőt az a kötet, amely a Leuvenben megrendezett X. Nemzetközi
Gazdaságtörténeti Kongresszus „Munkanélküliség és alulfoglalkoztatottság
történelmi perspektívából” című szekciójának anyagát tartalmazza.
A kötet gazdag anyagát többféle szempontrendszer alapján
csoportosíthatjuk, s ezek bemutatása során, azokra a leglényegesebb vitapontokra
igyekszem felhívni a magyar közönség figyelmét, amelyek az utóbbi néhány évben
leginkább foglalkoztatták e szűkebb szakma közvéleményét.
Az első megközelítési mód, természetesen, a munkanélküliség
történeti „fejlődésének” kronologikus bemutatása. Ebből a szempontból a kötet
anyagát két, nagy csoportra oszthatjuk. A – Barry Eichengreen bevezető
tanulmányától[3]
eltekintve – tíz dolgozatból négy az első világháború előtti, míg hat a két világháború
közötti időszak munkanélküliségének egy-egy aspektusát tárgyalja. Úgy tetszik
tehát, hogy az időbeni korszakolás szempontjából az első világháborút perdöntő
korszakhatárnak tekinti a kutatók többsége, hiszen a korszakkal foglalkozó
gazdaságtörténeti szakirodalom már-már jegyzetízű közhelyei közé tartozik, hogy
az első világháború gazdasági traumája, a világgazdaság súlypontjának
eltolódása, a korban lezajló technikai-technológiai korszakváltás, a nagy
gazdasági világválság és az azt követő állami beavatkozás, a keynesi
gazdaságelméleti „forradalom”, valamint az egyes országokon belüli állapotok és
a világpolitikai „helyzet” következtében, az első világháború előtti
időszakhoz képest a két világháború közötti korszakban alapvető en átalakult a
világgazdaság szerkezete, és ezzel együtt a munkanélküliség jellege és
megítélése is.
Éppen e két korszak merev szembeállításának
megkérdőjelezése váltotta ki az utóbbi évek egyik legélesebb vitáját a
munkanélküliség történeti kérdéseivel foglalkozó kutatók között. Arról van szó,
hogy korábban, a két korszak eltérő jellegét sokszor anélkül hangsúlyozta a
szakirodalom, hogy megállapításait empirikus kutatásokkal is alátámasztotta
volna. A mai kutatók ezt a feladatot igyekeznek elvégezni, s ennek következtében,
az utóbbi években, jelentős módosulásokon ment keresztül a fenti,
hagyományosnak nevezhető felfogás. Mint Barry Eichengreen bevezető
tanulmányában megjegyzi, e vita három fő kérdés megítélése körül forgott.
Az első terület a munkaerőpiacok strukturális
változásainak, illetőleg a munkanélküliség jellege átalakulásának megítélése.
A korábbi felfogás szerint, a hagyományos és a modern munkaerőpiacok legfőbb
különbsége, hogy az első világháború előtti munkaerőpiac meglehetősen egyszerű
volt, s erőteljesen az árupiacokra emlékeztető mechanizmusok szerint működött.
Ez azt jelenti, hogy a munkások alkalmazása és bérszínvonala, az aktuális
keresleti–kínálati viszonyoknak megfelelően, gyorsan változott. A
munkanélkülivé válásban a munkások specifikus szakképzettségének kicsi volt a
szerepe, a munkások gyakran és rövid ideig voltak munka nélkül, a vállalatok
pedig válság idején inkább valamennyi dolgozó munkaidejének csökkentésével,
semmint azok elbocsájtásával védekeztek.
Ezzel szemben a „modern” munkaerőpiacot nagyfokú
bonyolultság jellemzi, ahol a tudományos-technikai rendszerek kiépülése, a
munkanélküli biztosítás és segély, a minimálbér megjelenése, a munkáspártok és
a szakszervezeti mozgalom megerősödése, az állami beavatkozás alapvetően
összekuszálta a korábbi világos viszonyrendszert. Ma már a foglalkoztatottság,
illetve a munkások bérszínvonala nem követi közvetlenül és automatikusan a
keresleti-kínálati viszonyok ingadozásait, a hatalmas technológiai-technikai
átalakulás következtében felértékelődött a munkások specifikus szakmai tudása.
A munkások ritkábban, tartósabban munkanélküliek. A vállalatok inkább a
legkevésbé fiatal és a legképzetlenebb munkaerő elküldésének eszközével élnek.
A második problémacsomó a munkanélküliség
elterjedtségének és társadalmi csoportok közötti megoszlásának kérdése. A
korábbi megközelítés szerint, az első világháború előtt a munkanélküliség majdhogynem
egyenletesen oszlott el az egyes társadalmi csoportok között, és leginkább egy
adott ágazat konjunkturális viszonyai, s csak kisebb mértékben a személyesnek
nevezhető sajátosságok – családi állapot, családi háttér, nemi és etnikai
hovatartozás, életkor, szakképzettség stb. – határozták meg. Az éppen válság
sújtotta gazdasági ágazat vagy iparág dolgozói között a fenti tényezőktől
függetlenül, aránylag egyenlően oszlottak meg a munkanélküliség terhei.
Ugyanakkor a konjunktúra-ciklus ingadozásai erőteljesebben éreztették
hatásukat azokban az ágazatokban, amelyekben nagyobb mértékben foglalkoztattak
szakképzetlen munkásokat, tehát ebben – de csakis ebben – az értelemben,
ezeket a munkavállalói csoportokat a többieknél súlyosabban érintette a
munkanélküliség. Ezzel szemben az első világháború utáni időszakban a
munkanélküliség a korábbinál egyenlőtlenebbül oszlik meg az egyes társadalmi
csoportok között, vagyis bizonyos rétegek egyértelműen és tartósan
diszkriminált helyzetbe kerültek. Ez egyben azt is jelenti, hogy sokkal
fontosabbá vált az előbb említett, „személyes” tényezők szerepe, míg némileg
lecsökkent az ágazati konjunkturális ingadozások ilyen jellegű hatása.
A vita harmadik csomópontját a munkanélküliségre adott
politikai válaszok milyenségének megítélése jelentette. Ebből a szempontból
alapvető annak vizsgálata, hogy időben előre haladva miként változott a
munkanélküliség, illetve a munkanélküliek megítélése. A korábbi felfogást az
jellemezte, hogy meglehetősen élesen állította szembe egymással az első
világháború előtti korszakot – amikor a munkanélkülieket leginkább henyélő
léhűtőknek vagy csavargóknak, de mindenesetre olyan embereknek tekintették,
akik legfőképpen saját maguknak köszönhették állásuk elveszítését, az állam
pedig szinte semmilyen mértékben sem avatkozott bele a munkaerőpiac
viszonyainak alakulásába, vagyis a munkanélküliség „kezelése” alapvetően a
magán jótékonykodás feladata volt – és az azt követő időszakot, amikor a
munkanélküliséget és a munkanélkülieket egyre differenciáltabban kezdték
megítélni, az állam pedig a keynesi elméleti alapokon erőteljesen beavatkozott
a munkaerőpiac működésébe, és a munkanélküliség kezelésének feladatát is
jórészt magára vállalta.
Vizsgáljuk meg tehát, a leuveni kongresszus anyagára
támaszkodva, hogy az utóbbi évek kutatása miként módosította a munkanélküliség
fentebb vázolt történeti megközelítését. Elsőként tekintsük át, hogy a kötetben szereplő négy, ide vonatkozó
tanulmány mennyiben erősíti vagy kérdőjelezi meg az első világháború előtti
munkanélküliség jellegéről mondottakat. Igen jellemző, hogy a négy dolgozatból
három az Egyesült Államokkal, míg a maradék egy, a munkanélküliség tanulmányozásának
másik „klasszikus hazájával”, Nagy-Britanniával foglalkozik, hiszen ez az a két ország, ahol a rendelkezésre
álló adatsorok már a múlt század utolsó harmadára vonatkozóan komoly
kvantitatív elemzésen alapuló tanulmányok elkészítését teszik lehetővé, s ez a
két ország rendelkezik a legnagyobb hagyományokkal is a munkanélküliség
történeti tanulmányozása terén. Ez persze remek lehetőséget nyújt egyrészt az
egyes korabeli amerikai régiók, másrészt az Egyesült Államok és Nagy-Britannia
munkanélküliségének összehasonlítására. A legérdekesebb megállapításokkal talán
a sorrendben első tanulmány, Susan Carter és Richard Sutch munkája szolgál.[4]
A szerzők a connecticuti gyáriparban vizsgálták a foglalkoztatás és a
munkabérek alakulását az 1893. évi gazdasági válság idején. Adatbázisukat azok
a kérdőívek jelentették, amelyeket a Connecticuti Munkaerő-statisztikai
Hivatal küldött szét az államban található nagyobb iparvállalatok részére, a
válság munkaerőpiaci hatásainak felmérése céljából. 378 vállalat adott
értékelhető válaszokat, így az államban alkalmazott ipari munkaerő mintegy
háromnegyedéről jutottak értékes adatokhoz. A mintában szereplő gyárak
átlagosan 195 munkást foglalkoztattak, ami a connecticuti átlagos üzemnagyság
kilencszeresét jelentette. A válság igen súlyosan érintette az állam iparát,
hiszen országos szinten a termelés csak 13 százalékkal esett vissza, míg a
vizsgált vállaltoknál átlagosan mintegy 20 százalékos csökkenést lehetett
megfigyelni.
A szerzők nagyon érdekes adatokhoz jutottak arra
vonatkozóan, hogy a korabeli cégek milyen munkaerő-politikával válaszoltak a
válságra. Az egész mintát tekintve, a foglalkoztatottak száma 14,8 százalékkal
esett vissza a válság következtében, ám az alkalmazásban maradt átlagos
munkásra eső munkaórák száma ugyanakkor 17,5 százalékkal csökkent. Mindez
megerősíti a hagyományos felfogást abban a tekintetben, hogy a korabeli cégek a
válság nehézségeinek áthidalására szívesebben alkalmazták a munkaidő csökkentésének
taktikáját, mint az elbocsájtásokat. A munkaidő csökkentése együtt járt egyes
tevékenységek teljes felfüggesztésévei és bizonyos üzemrészek teljes
bezárásával. Ugyanakkor viszont a cégek többsége alkalmazottainak nagy részét
még huzamosabb idővel elbocsájtásuk után is a fizetési jegyzékeken tartotta,
ami arra utal, hogy a vállalatok „számoltak” ezekkel az emberekkel, a munkások
biztosítva érezhették magukat hogy helyzetük csak ideiglenesnek tekinthető. Ez
pedig mindenképpen olyan elemként fogható fel, amely a modern, „gondoskodó”
vállalat kialakulásának kezdetét korábbi időszakra tolja ki.
Ennél is „modernebb” megoldásokra figyeltek fel a munkások
bérszínvonalának tanulmányozása során. Azt találták ugyanis, hogy a vizsgált
vállalatok termelésének átlagos nominálértéke csak 20 százalékkal esett vissza,
miközben – az elbocsátott munkások kiesett munkaidejét is beszámítva – az összes
munkaórák száma majdnem 30 százalékkal csökkent. Minthogy ekkoriban az árak is
csökkenő tendenciát mutattak, ez azt jelenti, hogy az egy alkalmazásban maradt
munkásra eső termelés mintegy 12,6 százalékkal növekedett, ami visszahatott a
bérszínvonal emelkedésére is. E jelenség oka az volt, hogy a gyárosok
differenciáltak a munkások elbocsátásakor, és tudatosan visszatartották a
szakképzett, jól fizetett munkaerőt. Ennek az eredménynek nem mond ellent az
sem, hogy a vizsgált vállalatok több mint fele bércsökkentést is végrehajtott.
Ennek mértéke átlagosan 10 százalék körüli volt, míg az árak ebben az
időszakban 10 százaléknál nagyobb mértékben estek. Tehát még azoknak a
munkásoknak is nőtt a reálbérük, akiknek a nominálbére csökkent. Ezekben az
üzemekben a termelési érték átlagosan 50 százalékkal csökkent, miközben
gyakorlatilag a válság előtti szinten tartották a bérszínvonalat. Mindez több
ponton is ellentmond a hagyományos felfogásnak. Egyrészt azt mutatja, hogy a
korabeli cégek munkaerő- és bérpolitikáját nem kizárólagosan a
keresleti-kínálati viszonyok változásaihoz való gyors alkalmazkodás igénye
határozta meg, hanem már ebben a viszonylag korai időszakban társadalmi és
pszichológiai jellegű tényezők is befolyásolták. Másrészt arra utal, hogy a
munkanélküliség munkavállalói csoportok közötti eloszlása, bizonyos értelemben
véve, „modernebb” jellegű volt, mint azt korábban gondolták, vagyis bizonyos
csoportokat jóval kedvezőbben, illetve kedvezőtlenebbül érintett. Ugyanakkor
viszont azt találták, hogy az egyéb személyes jellemzők életkor, faji és nemi hovatartozás
vonatkozásában, a hagyományos megközelítésnek megfelelő, viszonylag egyenletes
eloszlás volt a jellemző. Mindezek alapján persze nagyon nehéz bármit is
mondani arra vonatkozóan, hogy Carter és Sutch eredményei mennyire
általánosíthatók. A szerzőpáros azon összegző véleményével azonban, azt
hiszem, egyet lehet érteni, hogy: „Az biztos, hogy az 1890-es évek munkaerőpiaca
másként volt walrasi jellegű, mint az első világháború utáni korszak
munkaerőpiaca”.[5]
Carter és Sutch tanulmányát jellegében jól egészíti ki
Timothy J. Hatton és Jeffrey G. Williamson michigani kutatása, hiszen ők
szintén az 1893. évi gazdasági válság munkaerőpiaci összefüggéseit akarták
feltárni, de a személyes jellegzetességekre – a munkanélküliség és az életkor,
a családi állapot, a lakóhely, a szakképzettség és az etnikai hovatartozás kapcsolatára
– k6ncentráltak.[6]
Kutatásuk során azokra az igen részletes felvételekre támaszkodtak,
amelyeket a Michigani Munkaügyi Hivatal készített bizonyos munkáscsoportok
foglalkoztatottsági és kereseti viszonyaira vonatkozóan. Vizsgálatuk egy
nagyobb kutatás része, amely a vidéki és a városi bérszínvonal alakulása
közötti eltéréseket és hasonlóságokat, illetve a kettőt összekapcsoló sajátos
mechanizmusokat igyekezett felkutatni. Részben ennek is köszönhető, hogy az
általuk részletes elemzésre kiválasztott munkáscsoportok között az építőipari
munkások és a vasúti alkalmazottak mellett a mezőgazdasági munkások
szerepelnek. Michigan állam gazdaságát nagyon súlyos an érintette a válság,
hiszen a munkanélküliség átlagos rátája a vizsgált évben a mezőgazdasági
munkások esetében 20,7 százalék, az építőiparban dolgozóknál 27,5 százalék,
míg a vasúti alkalmazottak esetében csak 10,4 százalék volt. A kép azonban még
drámaibban alakul, amennyiben figyelembe vesszük azt is, hogy a mintában
szereplő építőipari dolgozóknak 92,6 százalék a volt bizonyos ideig munka
nélkül a vizsgált periódusban, míg ez az arány a mezőgazdasági munkásoknál 73 százalék
a vasúti alkalmazottaknál azonban csak 33,8 százalék volt. Világos, hogy az
egyes ágazatokat meglehetősen eltérő mértékben sújtotta a válság. Ráadásul, a
mezőgazdasági és az építőipari munkások helyzetét tovább súlyosbította az
ezekben az ágazatokban szokásos szezonális munkanélküliség.
Ami a személyes jellegzetességek és a munkanélküliség
összefüggését illeti, a mezőgazdasági munkások esetében azt tapasztalták, hogy
a német és brit származású munkásokat valamivel kisebb mértékben érintette a
munkanélküliség, mint a más etnikai csoportokhoz tartozókat. Az életkor is fontos differenciáló tényezőnek bizonyult, a
legrövidebb ideig a 35 éves munkások voltak munkanélküliek, míg 55 éves korra
3,3 nappal hosszabb munkanélküliségi tartammal lehetett számolni. Kisebb
mértékben a lakóhely is szerepet játszott a munkanélkülivé válásban. Az építőipari
dolgozók hasonló adatai érdekes módon éppen azt mutatták, hogy ebben az
ágazatban a német és brit származásúak
valamivel hosszabb ideig voltak munkanélküliek, mint a többiek.
Összességében a személyes jellegzetességek ebben az
ágazatban meglehetősen csekély magyarázó erővel bírtak. Végül a vasúti alkalmazottak
esetében az etnikai és az életkori tényező a mezőgazdasági munkásokhoz hasonló
jellegzetességekkel bírt, s bizonyos mértékig megfigyelhető volt a lakóhely és
a betöltött munkakör meghatározó szerepe is. Mindezek alapján a szerzők úgy
összegzik eredményeiket, hogy mindhárom ágazatot tekintve, „a személyes
tényezők nagyon csekély magyarázó erővel bírtak” a munkanélkülivé válás
meghatározásában.[7]
Mindez alapvetően megerősíti a korábban hangsúlyozott felfogás érvényességét,
vagyis, hogy a munkanélküliség egyenletesen oszlott meg az egyes munkavállalói
csoportok között egy-egy ágazaton belül.
Valamivel későbbi időszakkal és országos szintű adatok
elemzésével foglalkozik a harmadik amerikai tanulmány.[8] Adatbázisa az 1910. évi országos
népszámlálás, ennek alapján azt a kérdést vizsgálta, hogy a 18 és 64 év
közötti, nem mezőgazdaságban foglalkoztatott férfiak mekkora valószínűséggel
váltak munkanélkülivé, s milyen esélyekkel rendelkeztek új munkahelyek
találására. Az 1910. évi cenzus alkalmával a havi és heti bérért dolgozók
esetében rákérdeztek arra, hogy az 1909-es év folyamán volt-e, s ha igen, hány
hétig munkanélküli a megkérdezett, azt is, hogy a felvétel napján, 1910.
április 15-én munkanélküli-e. A mintában szereplők 18,6 százaléka számolt be
munkanélküli tapasztalatról a kérdéses évben, az elbocsájtások átlagos tartama
3,93 hónap volt. A bányászatban, az építőiparban és a gyáriparban alkalmazottak
gyakrabban váltak munkanélküliekké, ám viszonylag könnyen találtak új
munkahelyet. Fehér gal1éros és szolgáltatási munkakörökben dolgozóknak kisebb
volt az esélyük arra, hogy munkanélkülivé váljanak, de a munkanélküliség
tartama hosszabb volt. Ez alól az egyedüli kivételt az állami alkalmazottak
jelentették. Az etnikai tényező esetében Robert Margo azt találta, hogy a feketéket
a fehéreknél gyakrabban bocsátották el, viszont rövidebb ideig voltak állás
nélkül. A külföldön születettekkel összevetve, az Amerikában született
dolgozóknak kisebb volt az esélyük arra, hogy munka nélkül maradjanak, ám ha
egyszer azzá váltak, nem csupán a friss
bevándorlóknál, hanem azok első generációs leszármazottainál is nehezebben
kaptak új munkát. Ami a regionális különbségeket illeti, a munkanélkülivé válás
esélye nagyobb, tartama pedig hosszabb volt az északkeleti és a nyugati
területeken, mint délen és a közép-nyugaton. Érdekes, hogy vidéken nem csupán
könnyebben válhatott valaki állástalanná, hanem annak a valószínűsége is
kisebb volt, hogy új munkahelyet tud találni magának. Margo összehasonlította a
munkanélküliség gyakoriságára és tartamára vonatkozó 1910-es, illetve 1977–79-es
adatokat, és azt találta, hogy a századelőn a hetvenes évek végéhez képest 38 százalékkal
nagyobb volt a munkanélkülivé válás valószínűsége, viszont 32 százalékkal
nagyobb volt a munkanélküli állapotból való kilépés esélye is.
Margo országos szintű adatok alapján kapott eredményei
tehát legnagyobbrészt megerősítik az első világháború előtti korszak és a „modern”
munkanélküliség élesen eltérő jellegéről megfogalmazott korábbi felfogást.
Robert Margohoz hasonlóan, az első világháború előtti
korszakkal foglalkozó egyetlen nem amerikai tanulmány szerzője, Mark Thomas is
az országos adatok mögé „bekukkantva”, az így feltáruló jelentős en eltérő
élethelyzetek sokféleségét felvillantva próbálta megállapítani az 1899. és
1913. közötti időszak munkanélküliségének valódi jellegét.[9]
A Munkanélküli Biztosítási Tervezet keretében, 1911 és 1913 között
felvett adatokra támaszkodott, amelyeket részletesen tartalmaztak az 1913-ban,
illetve 1915-ben elkészített ún. Beveridge Jelentések, s ezeket egészítette ki
a Nemzeti Biztosítási Törvényt előkészítő vizsgálatainak adataival. A tárgyalt
időszakban az átlagos munkanélküliségi ráta egyetlen évben sem haladta meg a 8 százalékot,
ami a korszak egészére vonatkozóan 4,7 százalékos évi átlagos rátának felelt
meg. Ezek a számok nem csupán a nagy gazdasági világválság csúcspontján
tapasztalt arány (22,1 százalék) alatt maradnak, hanem a két világháború
közötti korszak átlagának is (14,2 százalék). 1913-ban a munkanélküliség
időtartama éves szinten nagyjából 4 hét volt, míg a megfelelő adatok 1931-ben
22,5, 1984-ben pedig 32,3 hét voltak. Az egyes elbocsájtásokra eső időtartam 15
nap volt, ami szintén alacsonyabb, mint bármely későbbi periódusban. A
vizsgált korszakban, egyetlen évben sem volt 17 százaléknál magasabb azon
munkások aránya, akik 12 hétnél hosszabb ideig lettek volna munkanélküliek, míg
ez az arány 1930–31-ben 74 százalék körül mozgott. Ezek az eredmények is egybevágnak azzal a korábban
hangoztatott felfogással, hogy az első világháború előtti munkaerőpiac nagyon
rugalmasan működött, a munkások gyakrabban, viszont meglehetősen rövid ideig
voltak munka nélkül, s a két háború közötti korszakkal tett összehasonlítás – a
szerzőt idézve – „mindenképpen egy strukturális váltás meglétére utal
a munkaerőpiacon.[10]
Thomas további eredményei szerint jelentős eltérés volt
megfigyelhető a két korszak között abban a tekintetben is, hogy a két
világháború közötti időszakban a munkások sokkal nagyobb arányban kényszerültek
arra, hogy földrajzi életterüket is megváltoztatva próbáljanak meg munkát találni.
A munkanélküliség társadalmi csoportok közötti egyenletesebb eloszlásának
tételét erősíti, hogy az elbocsájtások átlagos időtartamának meghatározásában
viszonylag csekély szerepet játszott az életkor, illetőleg a szakképzettség,
tehát a személyes jellegzetességek. A fenti tekintetben, 1913-ban csekély
különbség mutatkozott az egyes korosztályok között, hiszen átlagosan a
leghosszabb ideig (18,36 nap) az 55 és 64 év közöttiek, míg a legrövidebb ideig
(13,43 nap) a 25 és 34 év közöttiek voltak munka nélkül. Ugyanakkor, 1938-ban a
60 és 64 év közötti korosztály megfelelő adata 133 nap, s ugyanez, a legrövidebb
tartamú munkanélküliséget elszenvedő 18–20 esztendős korcsoport esetében mindössze 25 nap volt.
Ami a szakképzettség szerepét illeti, 1913-ban a szakképzetlen fizikai munkások
átlagos munkanélküliségi rátája 3,5 százalék, az egyszeri elbocsájtásuk átlagos időtartama pedig 14,1
nap volt. Csak szerény mértékben volt alacsonyabb a szakképzett munkások
munkanélküliségi rátája (2,5 százalék), az egyszeri elbocsájtás időtartama pedig az ő esetükben
még valamivel hosszabb is volt (16,8 nap).
Milyen következtetések vonhatók le mind ebből az első
világháború előtti és utáni munkaerőpiac jellegére? Ahhoz, hogy bármi
bizonyosat mondhassunk, mindenképpen további kutatásokra van szükség. Azt
azonban máris biztonsággal ki lehet jelenteni, hogy a „modern”, elég nagy
munkaerőpiac bizonyos elemei már az első világháború előtti időszakban is
megjelentek, s ebben az értelemben a „modern” szakaszba való „átnövés” egyes
gazdaságok, régiók, munkavállalói csoportok vagy ágazatok esetében valamivel
hamarabb elkezdődhetett, mint azt korábban gondolták. Ezek a tanulmányok arra
is egyértelműen felhívják a figyelmet, hogy talán nem is érdemes ilyen merev,
egymással élesen szembeállított modellekben gondolkodni.
A két világháború közötti korszakkal foglalkozó hat
tanulmányban, némileg módosult formában vetődött fel a fenti problematika. A
következő kérdésekre kerestek válaszokat a kutat8k: Valóban megtörtént-e a
tárgyalt időszakban a korábban emlegetett strukturális váltás a munkaerőpiacon,
s milyen szerepet játszott ebben a kormányzati beavatkozás? Az állami
gazdaságpolitika mennyire volt valóban új, milyen mértékben éltek tovább benne
a régi elemek, és mennyiben támaszkodott az új, keynesi közgazdasági elmélet
tudatos alkalmazására? Az állami beavatkozásnak egyértelműen pozitiv vagy talán
negatív szerepe (is) volt a munkanélküliség alakulásában, és valóban olyan
széleskörű és hatékony volt-e, mint azt néhány évtized távlatából gondolták?
Milyen szerepet játszott a munkanélküliség, illetve az ezzel kapcsolatos állami
politika a kor nagypolitikai fordulatainak előkészítésében? (Gondoljunk a német
fasizmus hatalomra jutására vagy az egyesült államokbeli New Deal-re!)
A „mezőnyt” továbbra is az Egyesült Államokkal, de főként
Nagy-Britanniával foglalkozó tanulmányok uralják, ez alól egyetlen német
témájú írás jelent kivételt. Kezdjük is talán ezzel a korszakról szóló
tanulmányok bemutatását.[11]
Ebben David Corbett, egy régóta gyűrűző vita eldöntéséhez igyekezett
hozzájárulni. Arról van szó, hogy a weimari köztársaság széleskörű
szociálpolitikai intézkedései – többek között, 1927-re egy gyakorlatilag teljes
körű munkanélküliség elleni biztosítási rendszer bevezetése – milyen szerepet
játszottak a nagy gazdasági világválság időszakában, az állam
pénzügyi-gazdasági, majd politikai destabilizálódásában, vagyis közvetve a
nácik hatalomra jutásában.[12]
A Knut Borcharclt által megfogalmazott tézis szerint a 20-as évek munkavállalóknak
kedvező állami politikája következtében szokatlan magasságú munkavállalói
reálbérek alakultak ki, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a vállalkozóknak a
válság után nagyon rossz bevétel–költség-arányokkal kellett számolniuk. Mindez
a beruházások alacsony színvonalához, magas munkanélküliség kialakulásához, és
a gazdaság stagnálásához vezetett. David Corbett, a Munkaügyi Minisztérium
adatainak empirikus elemzésével annak a kérdésnek a megválaszolására tett kísérletet, hogy a harmincas
években milyen szerepet
játszott a munkanélküliség viszonylag gyors mérséklődésében a munkanélküli biztosítási rendszer már Brünning által
megkezdett, majd a nácik által folytatott fokozatos leépítése, illetőleg a
gazdaság egészének javulása. Matematikai statisztikai módszerekkel azt vizsgálta,
hogy szoros korreláció figyelhető-e meg a munkanélküli juttatások szint je és
kiterjedtsége, illetőleg a munkanélküliségi ráta alakulása között.
Lényegében arra a kérdésre kereste
a választ, vajon az állami beavatkozás vagy az állam kivonulása a hatékonyabb módszer a munkanélküliség
kezelésére. Az általa „keresési” elméletnek nevezett elgondolás szerint
ugyanis, amennyiben a munkanélküli segéllyel megszerezhető jövedelmek nagysága
jelentősen megközelíti az adott viszonyok között elérhető nettó bérszínvonalat,
akkor ez a munkásokat kevésbé ösztönzi arra, hogy mindent megtegyenek új
állások felkutatására, vagyis önmaguk járulnak hozzá a foglalkoztatási helyzet
súlyosbodásához. Corbett azt találta, hogy valóban létezett korreláció a
munkanélküliségi juttatások szintje és kiterjedtsége, valamint a munkanélküliségi
ráta között. A kérdés csak az, hogy ez a felszíni párhuzamosság mennyiben
ok-okozati összefüggés következménye? Sajnos, e vonatkozásban Corbett adatai
sem szolgálnak egyértelmű bizonysággal, az azonban mindenképp kiderül belőlük,
hogy a munkanélküliségi juttatások kiterjedtségében bekövetkezett változások
nem az egyedüli és kizárólagos motiválói voltak a munkások munkahely-keresési
magatartásának. Ha volt is tehát ok-okozati összefüggés a két Vizsgált tényező
között, akkor a közöttük közvetítő mechanizmusok bonyolultabbak voltak annál,
mint ahogyan azt a „keresési” elmélet hívei gondolták.
Corbett-éhez nagyon
hasonló Alan Green és Mary McKinnon problémafelvetése,[13]
hiszen ők hasonló adottságokkal rendelkező kanadai és egyesült államokbeli
régiók összehasonlításával arra a kérdésre keresték a választ, hogya New Deal
intézkedései közrejátszottak-e abban, hogy az Egyesült Államokban olyannyira
elhúzódott a válságból való kilábalás. Arról van ugyanis szó, hogy egyes
közgazdászok és gazdaságtörténészek szerint a New Deal intézkedései túlságosan
is merevvé tették a munkaerőpiacot azzal, hogy megnövelték a béreket,
megerősítették a szakszervezetek befolyását, a munkanélküli segély
bevezetéséveI és a közmunka-programok elindításával pedig lényegében
olyan magatartásra késztették a munkanélkülieket, amelyről az imént volt
szó Németország esetében. Összességében tehát ezek a lépések nem segítették,
hanem éppenhogy hátráltatták a gazdasági kibontakozást. Mint szerzőink
rámutattak, Kanadában még a New Deal-nél is mérsékeltebb állami beavatkozás
történt, sebből következően, az egymáshoz hasonló kanadai és amerikai régiók
összehasonlításával választ lehet kapni a New Deal szerepére vonatkozó
kérdésre is.
Módszertanilag igen figyelemre méltó módon „feleltették
meg” egymásnak a határ két oldalán elhelyezkedő, hasonló gazdasági adottságokkal
rendelkező régiókat, melyek a következők voltak: 1. Quebec, illetve
Massachusetts, Connecticut, New Jersey, New York és Pennsylvania Államok,
mivel mindkét régióban a nem tartós fogyasztási cikkeket előállító ágazatok
voltak a legjelentősebbek. 2. Ontario, illetőleg Ohio, Illinois, Indiana,
Michigan és Wisconsin államok, minthogy mindkét területen a tartós fogyasztási
cikkeket gyártó iparágak acélgyártás, autóipar stb. -- uralták a terepet. 3. A
tengerparti kanadai tartományok, a Prince Edward-sziget, Új-Brunswick és
Új-Skócia, illetve a hasonló berendezkedésű Maine, Vermont és New Hampshire államok.
4. A préri-övezet, Kanadában Manitoba, Saskatchewan és Alberta tartományok,
illetőleg az Egyesült Államokban Minnesota, Észak- és Dél-Dakata, Montana,
Wyoming és Idaho államok. 5. A Csendes-óceán parti térségek Brit-Kolumbia
tartomány, illetve Washington és Oregon államok.
A hasonlóságok mellett a szerzők nagyon árnyaltan vették
figyelembe a két ország és az egyes régiók közötti eltéréseket, például a
munkanélküliekre vonatkozó statisztikai adatok gyűjtési módszereiben mutatkozó
különbségeket, vagy azt, hogy a kanadai gazdaság nagyobb mértékben függött
bizonyos kulcs nyersanyagok (réz, nikkel) kiviteli viszonyainak alakulásától.
Green és McKinnon eredményei mindenesetre arra utalnak, hogy a kanadai
gazdaság nem lábaIt ki gyorsabban a válságból, mint a jóval kiterjedtebb állami
beavatkozást „elszenvedni kénytelen” amerikai gazdaság. A szerzők szerint
mindez nagymértékben megrendíti azt a felfogást, hogy az egyesült államokbeli
válság elhúzódásának alapvető oka az állami beavatkozás túlzott mértéke lett
volna. A kissé szkeptikusabb, „semleges” megfigyelő ehhez legfeljebb annyit tehet hozzá, hogy a New Deal minden
igyekezete ellenére gyorsabb sem volt a
kanadainál az amerikai kibontakozás. Tudjuk persze, hogy a New Deal
intézkedéseinek jelentőségét nem pusztán a gazdasági hatékonyság közvetlen
javítására gyakorolt hatásuk adta.
A munkanélküliséggel kapcsolatos kormányzati politika elemzése áll W. R. Garside
tanulmányának középpontjában.[14]
A két világháború közötti brit gazdaságpolitika megítélésévei kapcsolatban
két, szélsőséges vélemény alakult ki. Az egyik szerint a politikának a
gazdaság kihívásaira adott válaszai csak jellegzetesen toldozó-foldozó
jellegűek voltak, a begyepesedett, régi vágású politikai establishment képtelen
volt arra, hogy radikális módon szakítson ortodox gazdaságpolitikai
felfogásával és a helyzetre jobban reagáló keynesi elveket alkalmazza.
Nagy-Britanniának mindezért súlyos árat kellett fizetnie. A másik szélsőséges
felfogás szerint a keynesi tanok nem jelentettek reális alternatívát
Nagy-Britannia számára, vagyis hiábavaló erőfeszítés lett volna ilyen
megoldások erőltetése. Garside a maga részéről elveti e két nézet merev szembeállítását és e helyett annak
konkrét vizsgálatát javasolja, hogy az akkori nemzeti és nemzetközi gazdasági
környezetben volt-e reális valószínűsége egy radikálisan új gazdaságpolitika
alkalmazásának, s melyek voltak a kormányzati szervek valódi motívumai egy-egy
konkrét gazdaságpolitikai döntés meghozatala kor. Mint ismeretes, a húszas évek
brit gazdaságpolitikájának alapelemei az infláció elkerülése, a költségvetés
alapvető egyensúlyának és a szabadkereskedelem elvének megőrzése, a font
aranyra való átválthatóságának biztosítása voltak. A gazdaságpolitikusok a
munkanélküliséget olyan rövid távú ciklikus jelenségnek tekintették, amelyet
leghatékonyabban úgy lehet kezelni, ha a piac er6ire bízzák annak megoldását.
Ezért helytelenítették az akut problémák csillapításán túlmutató, a
költségvetési egyensúlyt, és a deflációs politikát felborulással fenyegető
állami közmunka-programok kezdeményezését, mint amelyek csak késleltetik a
kibontakozást. Ugyanakkor az 1926-os általános sztrájk megmutatta, hogy a bérek
és az egyéb készpénzkifizetések erőszakos és radikális csökkentése súlyos
társadalmi és politikai veszélyeket hordoz magában.
A régi elveket tehát bizonyos mértékig új formában, a
termelés racionalizálásának - vagyis a szervezés és hatékonyság javításának propagálásával
igyekeztek megvalósítani. Ez ugyanis a versenyképesség megőrzése érdekében oly
módon tette lehetővé a hagyományos elv alkalmazását, vagyis a költségek
csökkentését, hogy az nem kívánt a korábbiakon
túlmutató állami beavatkozást a munkaerőpiacon. 1929ben, amikor nyilvánvalóvá
vált, hogy legalábbis a politikailag elfogadható időtartamon belül nem fog sor
kerülni a gazdasági élénkülést hozó világkereskedelmi fordulatra, ez a módszer
egészült ki otthon, a helyi hatóságok által kezdeményezett, korlátozott jellegű
közmunka-programok támogatásával, valamint azzal, hogy megpróbálták a fölösnek
vélt munkaerő gyarmatokra költözését ösztönözni, hiszen mindkét megoldás
egybevágott a kormányzati túlköltekezést elítélő felfogással. A harmincas évek
elején, az aranyalapról való letérés, a font leértékelése és a protekcionista
tendenciák felerősödése valóban jelentős változást sejtetett a
gazdaságpolitikában, ám az az érdekes, hogy ezeket az új kezdeményezéseket a
kormányzat úgy állította be, mint amelyekre a hagyományos, ortodox célok
megvalósítása érdekében van szükség. Az alacsony kamatlábakat az Államkincstár
például úgy tekintette, hogy azok segítségével konvertálni lehet az
államadósságot és csökkenteni a közkiadásokat. A protekcionista politikát pedig
úgy értelmezték, hogy azzal meg lehet állítani a font értékcsökkenését. Garside
vélekedése szerint az is fontos szerepet játszott a további, ilyen jellegű
intézkedések meghozatalában, hogy mindenképpen el akarták kerülni azt a
látszatot – elsősorban a tengerentúli megfigyelők szemében –, hogy Nagy-Britannia semmit sem tanult a
harmincas évek elejének pénzügyi és költségvetési nehézségeiből. Részben ennek
is tudható be, hogy a munkanélküliséggel kapcsolatos politika középpontjában
továbbra is a „túlzott költekezés” megakadályozása állott, a költségvetési
egyensúly hagyományos céljának megőrzése érdekében. Különféle intézkedésekkel
elérték, hogy bár a munkanélküli-ellátásra mindenki jogosult volt, a konkrét
összegek kifizetésekor mégis fontos szerepet kapjon a hagyományos
rászorultsági elv figyelembe vétele. A kormányzat a harmincas években is ódzkodott
nagyobb közmunka-programok beindításától, amelyek elvonják az erőforrásokat a
hatékonyabb magánkezdeményezéstől és veszélyeztetik a költségvetés
egyensúlyát.
1937-től, a fokozódó fegyverkezésnek köszönhetően mégis
egyre erőteljesebbé vált az állami kiadások deficit-finanszírozásának trendje,
ám kormányzati körökben egészen 1939-ig uralkodónak volt mondható az a
felfogás, hogy a megbékéltetés külpolitikája lehetővé fogja tenni a kormányzat
számára, hogy visszatérjen a megszokott gazdaságpolitikához. Garside véleménye
szerint a hagyományos, birodalmi gazdasági keretekhez való ragaszkodás
fejeződött ki az 1932-ben megkötött ottawai megállapodásokban is. Ezek olyan
archaikus kereskedelmi rendszerbe rekesztették Nagy-Brirtanniát, amely a domíniumok
számára egyértelmű en nagyobb haszonnal járt.
Összegzésként a szerző azt állapítja meg, hogy bár a harmincas években a
gazdaságpolitika „össznemzetibb orientációjú” lett, mégis alapvetően eseti en,
ideiglenesen beavatkozó jellegű maradt és az új közgazdasági gondolkodás kevés
befolyást gyakorolt a kormányzati szervek döntéseire. Ezt azonban nagy tévedés
lenne úgy értékelni, hogy egyfajta vaskalapos vakságból és tudatlanságból, a
kormányzati felelősség érzetének teljes hiányából fakadt volna, hanem sokkal inkább
abból a korban uralkodó meggyőződésből, hogy nem szabad „megzavarni” a
kapitalizmusnak az önnön megújulásáért és túlélésért folytatott „küzdelmét”.
Tulajdonképpen arról van szó, „hogy a radikális cselekvés tudatos és folyamatos
hiánya önmagában vált tervszerű és céltudatos politikává”. A brit tapasztalat
arra is felhívja a figyelmünket, hogy a konvenciók és a „meggyökeresedett
intézményi vélemények”[15]
milyen nagy hatást képesek gyakorolni a politika alakítására. Az mindenesetre
bizonyosra vehető, hogy a húszas, illetve a harmincas évek brit
gazdaságpolitikája között nagyobb folyamatosság állott fenn, mint azt korábban
általában gondolták.
Garside tanulmányához nagyon szorosan kapcsolódnak Bernard
Harris, illetve Anne Digby dogozatai,[16]
hiszen mindketten egy-egy
nagy-britanniai szénbányászati régió elemzésével akarták feltárni, a
munkanélküliekkel kapcsolatos helyi és kormányzati politika kapcsolatrendszerét.
Mint az iméntiekben szó volt róla, az állam még a harmincas években is
igyekezett a munkanélküli-ellátással kapcsolatos terhek jelentős részét a
helyi, illetve magánkezdeményezések kezében hagyni. Azaz, amikor lejárt az
állását veszített dolgozó állami munkanélküli-segélyre való jogosultságának
tartama, akkor a továbbiakban a hagyományos magán- vagy közsegélyezésre kellett
támaszkodnia. Ezek elosztási szempontjairól viszont helyi szinten döntöttek, s
ezek nem minden esetben egyeztek meg az országos preferenciákkal, a helyi
kormányzatok gyakran éppen az országos politikában ellenzéki szerepben lévő
párt ellenőrzése alatt állottak. Ebből a helyzetből persze számos
konfliktusforrás származott. Bár mindkét szerző nagyon óvatosan bánik az
általánosítható következtetések levonásával, arra hajlanak, hogy a köz által
támogatott magánkezdeményezés sem jelentett megfelelő megoldást a munkanélküliség komplex problémájára. Anne
Digby eredményei szerint a kormányzati politikánál liberálisabb helyi szervek
munkanélkülisegély-politikája csak nagyon korlátozott közvetlen hatást
gyakorolt a munkanélküliek magatartására, vagyis nagyobb "bőkezűségük"
az általa tanulmányozott durhami régióban csak kevés munkást késztetett arra,
hogy feladja új munkahely keresését. A szerző talán még ennél is fontosabbnak
tartja azonban azt, hogy a harmincas években társadalmilag elfogadottabbá vált
az a felfogás, hogy a munkás önhibáján kívül is munkanélkülivé válhat. Ebből a
szempontból fontos szerepet játszott a munkanélküli segély rendszerének mind
szélesebbé válása, minthogy a helyi segélyforrásokhoz való kötődése nem stigmatizálta
a továbbiakban az állását veszített dolgozót.
Utolsónak maradt az egyetlen elmélettörténeti tanulmány.[17]
Szerzője, Haim Barkai áttekinti néhány jelentős, a neoklasszikus iskolához
sorolható, illetve ebből az iskolából kinőtt közgazdász – így Alfred Marshall
és Arthur Pigou – munkanélküliséggel kapcsolatos felfogását. Marshall álláspontja
eléggé közismert, hiszen az ő nézetei, illetve ezek megkérdőjelezése jelentette
Keynes egyik kiindulópontját. Barkai mégis kiemelésre méltónak tartja, hogy
Marshall olyannyira elfogadta a munkanélküliekkel kapcsolatos korabeli
felfogást – jórészt maguk tehetnek helyzetükről –, hogy
szinte teljesen elvetette azt a feltevést, mely szerint az üzleti ciklus
változásainak bármiféle köze lenne a munkanélküliség alakulásához. Pigou húszas
évekbeli nézeteivel kapcsolatban pedig megjegyzi, hogy az ő – de az egész
közgazdász szakma számára is – az tette lehetetlenné a megváltozott foglakoztatási
helyzet felismerését, hogy egy inherens módon mikroökonómiai elméleti keretnek –
nevezetesen a határtermelékenység elméletének egy olyan makroökonómiai
problémára történő alkalmazása, amilyen a tartás és tömeges munkanélküliség,
magának az alapkoncepciónak az érvényességét kérdőjelezte volna meg. Véleménye
szerint a nagy válság sokkhatására volt szükség ahhoz, hogy a szakma szélesebb
körűen is elfogadja az új tanokat. Ez azonban még azok számára is nagyon nehéz
feladatnak bizonyult, akik egyébként ekkorra már eltávolodtak a marshalli
makro-közgazdaságtantól. A maga területén tehát Barkai is a konvenciók és a
meggyökeresedett hitek és intézményi keretek jelentős hatására, vagyis az
elméleti és gyakorlati kontinuitás fontosságára hívta fel a figyelmet.
A magyar olvasó számára nagyon fontos tanulsággal
szolgálhat a cikkek és a szerzők módszertani szempontú, illetve országonkénti
számba vétele is. Ami a módszertani megközelítést illeti, a kötet tanulmányait
két nagy és két kisebb csoportra oszthatjuk. Egyrészt olyan esettanulmányokról
van szó (Carter-Sutch, Hatton-Williamson, Harris, Digby), amelyek egy-egy konkrét régió elemzésével arról
akarnak meggyőződni, hogy a helyi szintű „valóságban” is úgy mentek-e a
dolgok, ahogyan azt az országos szintű, agregált adatok mutatják. A másik nagy
csoportot azok az írások képezik, amelyek az országos szintű adatok új
szempontú, általában kvantitatív módszerekkel történő elemzésével próbálnak
meg „bekukkantani” az átlagos számadatok mögé (Thomas, Margo, Corbett,
Garside). E két típus között képez igen tanulságos átmenetet Green és McKinnon
dolgozata, hiszen ők két ország régióinak összehasonlító elemzésére vállalkoztak.
Végül a másik „egyszemélyes” kiscsoportot Haim Barkai elmélettörténeti
tanulmánya jelenti.
Ha figyelembe vesszük azt, hogy a cikkek összesen
tizennégy szerzője közül nyolcan amerikai, és csak négyen brit egyetem
munkatársai, akkor jól láthatjuk, hogy a munkanélküliséggel foglalkozó tudományosság
nem egyszerűen angolszász, hanem sokkal inkább amerikai diszciplína. (Igaz, nem
számítottam a brit dolgozatok közé az egyébként izraeli szerző által készített
elmélettörténeti tanulmányt, amely jórészt brit tudósokkal, illetve ottani
problémákkal foglalkozik.) E két nagy szerzőcsoport mellett mindössze egyetlen
izraeli, illetve kanadai kutató árválkodik. Mindez arra utal, hogy nem csupán a
magyar történettudomány van lemaradva a munkanélküliség tanulmányozását
illetően, ám nem hiszem, hogy ez bármiféle vigaszt vagy felmentést jelenthetne
a számunkra.
Unemployment and Underemployment in Historicai
Perspectivc. Session B-9, Proceedings Tenth International Eeonomie History
Congress Leuven, 1990. (A munkanélküliség történelmi perspektívában. A X.
Nemzetközi Gazdaságtörténeti Kongresszus anyagai alapján) Eds. Erik Aerts and
Barry Eiehengreen. Leuven University Press 1990.
Lévai Csaba
[1] A kérdés megélénkülő
szakirodalmi tárgyalására vonatkozóan, a teljesség igénye nélkül lásd: Bánfalvy
Csaba: A „be nem sorolható” munka a szocialista gazdaságban.
Társadalomtudományi Közlemények, 1987. 3. szám; Ugyanő: A svéd állami
munkaerő-politika elvei és gyakorlata az elmúlt másfél évtizedben.
Társadalomtudományi Közlemények, 1988. 3. szám; Fazekas Károly–Költő János: Munkaerőpiaci kampányok
a hetvenes években. Közgazdasági Szemle. 1985. 5. szám; Gábor R. István–Kővári György: A munkaerőpiac állami
koordinációja és a bérszabályozás. Gazdaság 1987.4. szám; Gábor R. István: Lépéskényszerek
és kényszerlépések. Közgazdasági Szemle. 1988. július–augusztus; Galast Péter (szerk.): A munkaerőpiac
szerkezete és működése Magyarországon. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp. 1982.;
Költő János: A munkaerőpiac hatása a foglalkozási szerkezetre.
Közgazdasági Szemle, 1986. 2. szám; Révész Gábor: Munkaerőpiac az
1980-as években Magyarországon. Gazdaság, 1986.3. szám; Szamuely László: A
jóléti állam ma. Magvető Könyvkiadó Bp. 1985.; Zboróvári Katalin: A
fejlett tőkés országok munkanélkülisége. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó Bp.
1988.
[2] Bánfalvy Csaba: A munkanélküliség. Magvető Bp. 1989.
[3] Barry Eichengreen: Introduction. Unemployment and Underemployment in Historical Perspective. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 3–12. o.
[4] Susan Carter and Richard Sutch: The Labour Market in the 1890s. Evidence from Connecticut Manufacturing. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 15–25. o.
[5] Carter–Sutch i. m. 1990. 22. o.
[6] Timothy J. Hatlon and Jeffrey G. Williamson: Unernployrnent in the 1890s. Microcconomic Evidence from Michigan. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 25-36. o.
[7] Hatton-Williamson: i. m. 1990. 29. o.
[8] Robert A. Margo: Unemployment in 1910: Some Preliminary Findings. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 51–61. o.
[9] Mark Thomas: Unemployment in Edwardian Britain. A New Perspective. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 36–51. o.
[10] Mark Thomas: i. m. 1990. 42. o.
[11] David Corbett: Unernployrnent Insurance and Induced Search in Interwar Germany. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990.76–88. o.
[12] E vitáról magyarul is olvasható igen jó és korszerű összefoglalás. Lásd: Tomka Béla: Vita a weimari köztársaság bukásának gazdasági okairól. Világtörténet 1987. 4. szám 110–131. o.
[13] Alan Green and Mary McKinnon: Regional Employment in the Depression. A Northern View. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 88–101. o.
[14] W. R. Garside: The Art of Expediency? Britsh Interwar Unemployment Policy Revisted. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichngreen i. m. 1990. 126–136. o.
[16] Bernard Harris: Voluntary Action and Unemp10yment. Charity in the South Wales Coalfie1d between the Wars.; Anne Digby: Unemp10ymcnt and Welfare Benefits. A Case Study in Interwar Britain. Mindkét tanulmány megtalálható: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 101–111., illetve 111–126. o.
[17] Haim Barkai: The Neoclassical Paradigm and Unemployment. In: Eds. Erik Aerts and Barry Eichengreen i. m. 1990. 61–76. o.