Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Kapitalizmus és abolicionizmus
Az utóbbi évek egyik leghosszadalmasabb, elméletileg
legérdekesebb szakmai vitája zajlott az American Historicai Review hasábjain
1985 és 1990 között. A vita témája az abolicionizmus képviselte humanista érzület
és politika oksági kapcsolata a kapitalista piacgazdasággal, még pontosabban:
hogyan ragadható meg a kétségkívül létező kapcsolat, és milyen jelentőséget
kell tulajdonítani ennek az összefüggésnek a magyarázat során? Tágabban arról
folyt tehát a vita, hogy milyen szálak fűzik össze a társadalmi struktúrát, az
emberi gyakorlatot, és a kultúra, az eszmék, az eszmények, egyszóval az
ideológia változásait. A vita során előtérbe került fő probléma akörül forgott,
hogy mi az értelme a kulturális hegemónia fogalmának és hogyan használható ez
a kategória a kulturálisan alátámasztott hatalom vizsgálatakor alkotmányos
liberális demokráciák esetében.
A disputát az váltotta ki, hogy Thomas L. Haskell
terjedelmes, két részből álló cikket jelentetett meg David Brion Davis 1975-ben
publikált számottevő könyvének, The Problem of Slavery in the Age of
Revolution, 1770–1823 (A rabszolgaság problémája a forradalom korában, 1770–1823)
gondolati érvkészletét elemezve és bírálva. Davis egy évtizeddel korábban,
1966-ban jelentette meg a könyv előzményét: The Problem of Slavery in Western
Culture (A rabszolgaság problémája a nyugati kultúrában) címmel, melyben
igyekszik bemutatni azokat a szellemi (teológiai és filozófia) alapokat, melyekre
hivatkozva hagyományosan igazolták Nyugaton a rabszolgaság intézményét, s
melynek felhasználásával a 18. században kezdik megkérdőjelezni annak legitimitását.
A fordulat nyomán az angolszász világban egyesek, az abolicionisták a
rabszolgaságot tűrhetetlen jelenségként ítélik el, amely foltot ejt a humanista
elveken nyugvó civilizáción. Második könyvében Davis a XVIII. század végétől a XIX.
század első évtizedeiig tartó periódusban kíséri nyomon azt a folyamatot, hogy
Angliában és az Egyesült Államokban hogyan vált az abolicionista
érzület olyan kulturális beidegződéssé, társadalmi ténnyé, amely politikai
akciók és döntések motiválására is alkalmassá vált. Végső soron ennek a terjedő
mentalitásnak az eredménye, hogy Angliában 1833-ban megszületik a rabszolgafelszabadítás
törvénye, jóllehet az 1790-es években az abolincionista propagandát ugyanezek a
hatalmi körök még jakobinus ideológiai fertőzésként értelmezték.
A vita magját alkotó elméleti problémák megértéséhez
röviden a következőkben foglalható össze Davis gondolatmenete. Elhárítja azt a
gondolatot, hogy az abolicionizmus jelentkezése és terjedése mögött valamiféle
transzcendens eszmény hatott, és kijelenti, hogy a jelenség különböző csoportok
és osztályok ideológiai szükségleteit tükrözi vissza. Rámutat, hogy ezek az
abolicionizmust világra segítő szükségletek és érdekek természetesen a
vallási, jogi és filozófiai doktrínák alkotta, hagyományban fogant kulturális
érzékenység közvetítésével hatottak. Csak meghatározott társadalmi körben,
adott, szűkebb csoportok között találtak befogadókra, így mindenekelőtt a vallási
szubkultúra ként fellépő, kifejezetten kapitalista mentalitást mutató angol
kvékereknél. A rabszolgaság intézményének elutasítása, az ellene folytatott
eszmei és politikai küzdelem ugyanakkor – állítja Davis módfelett szelektív
válasz a munkaerő, az ember kizsákmányolásának egyetemes jelenségére, olyan,
amely – öntudatlanul vagy akaratlanul – messzemenően figyelembe vette az új,
tőkés vállalkozó osztály érdekeit. S noha Davis nem állítja, hogy az
abolicionista törekvések manifeszt célja és tartalma a szabad bérmunkásosztály
kiszolgáltatottságának, embertelen helyzetének palástolása, de a probléma
súlyának kisebbítése figyelemelterelés és önbecsapás lett volna. Mindemellett
úgy véli, hogy a humanitárius nyelv és érzület abolicionizmus formájában történő
terjedése, internalizálása meghatározott tőkés magántulajdonosi társadalmi
csoportok körében azt jelzi, hogy a tudatos szándékoktól függetlenül működő
ideológiáról van szó, amelynek szerepe ezen osztály hegemóniájának fenntartása,
sőt megerősítése. A rabszolgaságnak, mint a legembertelenebb társadalmi
viszony szimbólumának a heves bírálata – sugallja Davis – azt a funkciót
töltötte be a XVIII. és XIX. század fordulóján mind Angliában, mind az Egyesült
Államokban, hogy az új vállalkozó tőkés osztálya saját hegemóniáját biztosítani
képes kulturális és morális értékrendet állítson fel a maga és a szélesebb
társadalom számára. Az abolicionizmus azért tűnhetett erre alkalmasnak, mert
úgy definiálta a társadalmi viszonyokat, hogy – szelektíven – kijelölte az
emberiesség eszményét igazoló-hitelesítő társadalomkritika
tárgyát (a rabszolga társadalmi státust) és implicite mentesítette a
lehetséges társadalomkritika alól az ekkoriban kiszélesedő szabad bérmunka
jelenségét, melynek maga volt a legfőbb haszonélvezője.
Haskell bírálatának célpontja az a mód, ahogyan Davis a
maga alapvetően narratív munkájában a reformgondolkodást, a humanitárius
érzületet és mentalitást osztályhoz és érdekhez, közelebbről: egy társadalmi
csoport hatalmi hegemóniájának a funkciójához kapcsolja. Haskell szerint, ha
csoportérdekből vezetjük le az eszményeket és eszméket, akaratot tételezünk
fel, amely tudatosan vagy öntudatlanul is hathat. Az öntudatlan akarat, miként
azt Davis az abolicionizmus kapcsán valószínűsíti, önbecsapással jár együtt,
magyarán: nem az vezette a rabszolgaság elvi ellenzőit, hogy a maguk hegemón
hatalmi helyzetét tegyék morálisan és eszmeileg szilárdabbá, végeredmél1yben
azonban ehhez járultak hozzá humanitárius gondolkodásukkal és az általa
befolyásolt politikai viselkedésükkel.
Ezt, véli Haskell, empirikusan nem lehet bebizonyítani. S
különben is más a társadalmi praxis kulturális jelentése: az eszmei változások
forrása valójában a kapitalista piac hatására bekövetkező kognitív vagy
kulturális stílusváltás. Mint írja: „Bármilyen hatást gyakorolt is a kapitalizmus
megjelenése általában az eszmékre és értékekre az osztályérdek közbejöttével,
az emberbarátiság eredetét illető, jóval sokatmondóbb hatását a piacnak az érzékelés
vagy megismerés stílusát megváltoztató befolyása révén fejtette ki”.
Az, ami emberbaráti irányba terelte a kognitív stílust a piac hatására, nem egy
új osztály, vele egy meghatározott érdek megjelenése, hanem a piaci fegyelem
fokozódása, és e fegyelemnek, viselkedési kódnak az élet minden szférájába
történő behatolása. Aminek a közvetlen folyománya az „oksági láncolat horizontjának
kitágulása”, az a tudat, hogy cselekedeteimmel befolyással lehetek távoli
dolgokra és eseményekre. Az időben és térben kitágult cselekvési horizont, a piaci
rendszer e velejárója, a felelősségérzet új küszöbértékét gyökereztette meg
egyesekben vagy kevesekben. Ennek fényében elviselhetetlen bűntudatot kezdett
kiváltani a korábban morálisan helytelenített, ám orvosolhatatlan, ezért
szükségszerűen rossz, mint amilyen maga a rabszolgaság. A felelősségérzet
határainak a kitágulása tehát valamiféle konvenció átalakulásából fakad, hogy
ti. milyen határokat szab érzékelésem kauzális befolyásomnak, az emberi
cselekedetek hatókörének. Ez utóbbit Haskell recepttudásnak nevezi, amin
azt érti, hogy létezik valami gyakorlati technikai szakértelem a cselekvések ok-okozati összefüggéseiről, aminek terjedelmi
változása új érzékenységet, a moralitás fogalmának módosulását eredményezi. A
recepttudáson és a kauzalitás érzékelésén nyugvó morális konvenciók változásai
állnak az abolicionizmus képviselte emberbaráti érzület elterjedése mögött.
Haskell az emberbaráti eszmekör megjelenésének négy
történelmi feltételét különbözteti meg. Az első: olyan erkölcsi norma léte,
amely erényként írja elő a szenvedő idegeneken történő segítést, tekintet
nélkül arra, hogy kényszerítve érezzük-e magunkat. Ez az Aranyszabály, ami
szükséges, de nem elégséges feltétele az aktív beavatkozásnak, emberbaráti
cselekvésnek.
A második: magunkat is bele kell látnunk a rossz esemény
létrejöttének folyamatába, nem mint annak okozóját, hanem mint akinek a be nem
avatkozása a feltétele annak, hogy a rossz megtörténhessen.
A harmadik: a saját szerepünk képzeletbeli összekapcsolása
a rosszal akkor vezet morális felelősségérzethez és cselekvéshez, ha látjuk
annak lehetőségét, hogy befolyásolhatjuk az események menetét, ha vele
kapcsolatban rendelkezünk a recepttudással.
A negyedik: ha a rendelkezésünkre álló recepttudás nem
kíván rendkívüli viselkedést, hanem rutinszerű, könnyen megoldható eljárásokkal
társul, nem heroikus tettre, hanem szokványos, de választható magatartásra ad
módot.
Így, ennyiben foglalható össze Haskell provokatív
gondolatmenete, amely kétségkívül ráirányítja a figyelmet a jelentés és morális
öntudat történelmi változásainak belső mozgásaira. A piac hatására, jegyzi meg
egyik szintén érdekes gondolatmenetében, az emberek először is megtanulták
ígéreteiket megtartani: ez az alapja minden működőképes szerződéses
kapcsolatnak, a piaci kapitalizmus egyik döntő szervező elve. A másik lecke,
amit a kor embere megtanulhatott, hogy tudatában kell lennie cselekedetei
távolba mutató következményeinek.
Haskell nem tagadja, hogy az érdeknek, a csoportérdeknek
van szerepe az eszmények és az erkölcsi értékek formálódásában. A hangsúlyt
mégis arra helyezi, hogy a piac nyomán átalakuló kulturális érzékelés
változtatott az erkölcsi értékek és a cselekvés viszonyán: a rossz, ami
korábban legföljebb passzív belenyugvást keltett, aktivizál, mert már nem fátumként
tekintenek rá.
Ezen a ponton csatlakozott a vitához John Ashworth, az
Egyesült Államok XIX. század közepi politikatörténetét
kutató angol historikus. Ashworth nem tartja kielégítőnek a piac ilyen
kitüntetett kezelését, bizonyítékként hivatkozva a nemzetközi piaci
kapcsolatokba bonyolódó Dél változatlan rabszolgatartás ára. Nem osztja
Haskell nézetét az érdeknélküliség magyarázatában, mondván: meghatározott
társadalmi hely kialakít egy sajátos nézőpontot és morális karaktert.
Ilyen nézőpontból valaki könnyen térhet napirendre a bérmunka igazságtalanságai
fölött, miközben ostorozza a rabszolgaság emberi méltánytalanságát. Ebben
kétségkívül belejátszik az érdekeltség.
Gondolatmenetének magva a kapitalizmus morális
történetének Haskelltől (és Davistől) eltérő koncepciójában rejlik. Nem a piac,
hanem a munkaerő eldologiasodása az az új fejlemény, ami meghatározó. A
korlátlan önérdek-érvényesítés parttalanná válása veszélyeket hozott,
nevezetesen: a teljes káosz és anarchia állapotának bekövetkeztét. Szükség van
tehát olyan intézményekre, amelyek megálljt parancsolnak az önzésnek, kell
lenni olyan szféráknak az életben, melyeket nem hat át az önérdek. A
századközepi amerikaiak – állítja Ashworth tudatában voltak e kívánalomnak. A
rabszolgaság, tehát az élő ember adás-vétele vált bizonyos tőkés körök szemében
azzá a területté, ahol meg kell szüntetni a piaci tranzakciókat, az erkölcs, a
lelkiismeret ti. tiltja az ember ilyen mértékű eldologiasítását. Az új
gazdaság, amely az egyéni érdek primátusán nyugszik, a moralitás olyan fogalmát
igényelte, amely elválasztja egymástól a köz- és a magánszférát, más-más
morális kritériumot állítva mögéjük. Ennek a nem piaci, nem individualista,
nem önző moralitásnak az otthon, a család kultusza és a lelkiismeret a kerete.
Az abolicionisták úgy gondolták – fejti ki Ashworth –, hogy a család hathatós
ellensúly a a vállalkozó társadalom táplálta szerzési ösztön szellemének, mert
csak annak kereteiben talál kedvező otthonra az egyéni lelkiismeret. Ezt az
eszményt alapvető en keresztezi a rabszolgaság intézménye, amely tagad minden
családi értéket. „Más szóval – írja – a kapitalizmustól az emberiességhez
vezető egyik út az otthon, a család és a lelkiismeret megváltozott felfogásán
át vezetett. Mivel azt is bizton állíthatták, hogy a rabszolgaság lelassította
a gazdasági előrehaladást, nem meglepő, hogy a korábbiakhoz képest mind többek
számára tűnt abszolút rossznak."
A vita további menetében újabb pengeváltásokra került sor
a megbírált Davis, majd a viszontválaszoló Haskell, Ashworth és Davis között.
A vita későbbi fejezeteiből két mozzanat emelhető ki. Davis első válaszában
érvként veti be Haskell piaci elmélete ellenében a holland példát. Ha Haskell tézise igaz, hogy a piac járul hozzá a
morális tudat, a cselekvési késztetés megváltozásához, az emberiesség
eszményének a terjedéséhez, miért nem következett be ilyen átalakulás a kora
újkor egyik legfejlettebb, ha nem a leghaladottabb kapitalista, egyúttal rabszolgatartó
társadalmában, a holland kereskedő polgárság körében? Davis a holland esetet
empirikus bizonyítékként használja fel a spekulatív és történelmietlennek
ítélt haskelli problémafelvetés cáfolatára. A kifejezetten fogalmi síkon
vitatkozó Haskell nem is tesz kísérletet a holland rejtély empirikusan igazolható
megmagyarázására. S ez talán nem is olyan nagy baj, hiszen a kötet előszavában
a szerkesztő helyeselhetően megjegyzi: a holland eset érvként történő
felhasználása ebben a vitában nem vitt közelebb a probléma elméleti
következményeinek tisztázásához, amit egy másik, elvontabb szinten kell
lefolytatni az empirikus példák zavarba ejtő eseteinek a kizárásával.
A másik érdekes, új mozzanat Haskell második vitacikkében
olvasható, ahol Davis és Ashworth őt ért bírálatára válaszul finomít koncepcióján.
Ennek során relativizálja a piac,s vele a kapitalizmus állítólagos szerepét az
emberiesség új fogalmának a jelentkezésében. Az – fejti ki – valójában a
Norbert Elias értelmében vett civilizációs folyama t eredménye, s mint ilyen,
maga is több évszázadon át tartó fejlemény, melynek forrásai sorában a vallási
és politikai tényezők épp úgy helyet kaptak, mint a gazdaságiak. Végül
visszafogottabban ítéli meg a kapitalizmusnak – a piacnak – az emberiesség
elterjedésére gyakorolt hatását, mondván: a kapitalizmus és az emberiesség,
látszatra, egymás ellentétei, miután az első az önzés, a második az altruizmus
érzületét juttatta érvényre. A kettő párhuzamos léte és terjedése azért
lehetséges, mert a kapitalizmus és az emberiesség közös alapja: a széles
kauzális horizont, mint adottság. Aminek következtében azt kezdik „kell”-ként,
magatartási szabályként követni, amire kellő kompetenciát éreznek, ami
képességeik körébe tartozik.
Az angol és amerikai abolicionizmus értelmezése körül lefolytatott
vita azért érdekes, mert újra ráirányította a történészek figyelmét az eszmék
történetére és a gazdaság- és társadalomtörténet közötti kölcsönös – oksági és
valószínűségi – kapcsolatok problematikusságára. Max Weber protestáns etikája
óta élénk vita tárgya a vallási érzület, az azt kísérő morál és etika, valamint
a gazdasági tevékenység viszonya. Haskell, aki sokat merít a morálfilozófia és
a jogfilozófia teoretikus gondolatkincséből, a kapitalizmussal együtt járó
morális átalakulás (a konvenciók változása) és kognitív stílusváltás gondolatának
a felvetésével egy lépést tett a kapitalizmus valódi kultúrtörténetének a
fogalmi alapvetése irányába.
A vita anyagát, valamint David Brion Davis monográfiájának
a vita során elsősorban kikezdett fejezeteit Thomas Bender szerkesztette kötetté
és látta el útbaigazító előszóval.
Thomas Bender szerk.: The Antislavery Debate. Capitalism and
Abolitionism as a Problem in HistoricaHI:lterpretation (A rabszolgaság elleni
vita. Kapitalizmus és abolicionizmus, és a probléma történeti értelmezése.) University
of California Press, Berkeley, 1992. 325 p.
Gyáni Gábor