Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
A negyvenéves ember titka
Meddig terjednek a
történettudomány határai? Addig, ahol még tények, adatok, hiteles források támasztják
alá a tudós megállapításait, következtetéseit. És ha e határokat átlépi
valaki? Akkor már érzelem, hit, ízlés, világnézet, műveltség színezi az
objektivitást. Történettudományi szemléző folyóiratunkban olykor egy-egy e
kategóriába tartozó tanulmányt is ismertetünk, azért, hogy érzékeltessük: különös, egyéni
megközelítések is lehetségesek.
A. Aronowicz (a Franklin and Marshall College tanára)
Charles Péguy költő, filozófus, történész (1873–1914) történelemszemléletét
mutatja be. Elemző dolgozatához elsősorban a Clio – Dialogue de l'histoire et
de l'ame paienne címú Péguy-esszé szolgált alapul.
Péguy-nek ez a röviden
Clio címen emlegetett esszéje (kb. 1909–14 között keletkezett) egyrészt
vitairat a modern historiográfia ellen, másrészt meditáció az emlékezetről, az
öregedésről, egyszersmind annak érzékeltetése is, hogyan kellene Péguy szerint
a történelemhez közelíteni. Péguy a századforduló Franciaországában, a
pozitivizmus diadala idején írta azokat az esszéit, melyekben nyíltan
szembefordul korának történetírói felfogásával. Megállapítja, hogy a
pozitivisták kívülről szemlélik az eseményeket, „tényeket” halmoznak egymásra,
s a fejlődés törvényeit kutatják (olyan nagy hiba ez? – merül fel az emberben).
Péguy-nek ez egyáltalán nincs ínyére.
Péguy a Clio legszebb
lapjain arról töpreng, hogy az ember időbe helyezett, az idő múlásának
kiszolgáltatott lény. E tekintetben senki sem kivétel, mindenkit egyformán
legyőz az idő. Amikor az ember eléri a 40. évét (a szám természetesen
szimbolikus), birtokába jut valamiféle tudásnak. Ez a tudás titok. Minden
teremtmény legnagyobb titkát ismeri immár, titkot, amely soha nem szivárog ki,
a leghermetikusabban lezárt titok, amelyről soha nem írnak, amelyről soha nem beszélnek.
Ezt a titkot minden ember megismeri, akár akarja, akár nem. E titok
pedig a következő: „Tudja, hogy az ember nem boldog. Tudja, hogy mióta csak
ember van a földön, soha egyetlen ember nem volt boldog”. „És ennek az
embernek”, ugyanannak, aki már tudja ezt a titkot, „van egy 14 éves fia. És nincs
más gondolata, csak hogy a fia boldog legyen! És nem figyelmezteti önmagát,
hogy ez először fordulna elő a világon; hogy ilyet még soha nem láttak”. Lehet
ez az ember értelmiségi, vagy nem az, filozófus, vagy nem az. Lehet kiábrándult
vagy nem kiábrándult ember. Állati vágya támad, az, hogy a fia boldog legyen.
Péguy történelemmel
kapcsolatos töprengései központjában mindig az ember áll: az idő által
legyőzött emberi lény. Egy húszéves az;t gondolja, boldog lesz, ha ilyen vagy
olyan célt elér. És akár eléri, akár nem, megint csak boldogtalan, mert a
boldogság kisiklik a keze közül. Ez a gondolatsor emlékezteti a cikk szerzőjét
a híres Buddha-tanításra: minden ember szenved. A Péguy-következtetés – soha
senki sem boldog – szomorúságot áraszt, ám van vidámabb oldala is a dolognak: a
legyőzetésről szóló tudás egyúttal felszabadulást jelent: a negyvenéves ember
felfedezi, hogy boldogtalanságával nincs egyedül, ez minden emberi lényt
összeköt. Így már könnyebben elfogadhatja sajátmagát, hiszen nem kizárólag a
saját tehetetlenségét, szerencsétlenségét kell okolnia. Saját korlátainak
elfogadása tehát legyőzetés, egyszersmind győz elem is. Azaz a szomorúság
együtt jár a vidámsággal. Végül Péguy azzal, hogy az idő által legyőzött ember
a fia szemében szeretné látni a győzelmet, elvezet a Reményhez.
Az ember tehát
vereséget szenvedett az időtől, de az Isten ítélete enyhébb lesz abban a
pillanatban, amikor az ember, elfogadván saját vereségét, nem képes
belenyugodni utódai legyőzetésébe, azaz lemond igazságszolgáltatás iránti
igényéről a saját életében, és azt saját idején túl, gyermekei életében reméli.
Péguy nem fordul el a kereszténységtől, nézőpontja alapvetően keresztény, de
nem távolodik el a való világtól sem.
Péguy, felvázolt
világképe alapján, megkülönbözteti a történészt a krónikástól. A krónikás azt a
metafizikát testesíti meg, amelyet a negyven éves ember titka fed fel. Az
emberiség idő általi legyőzetésének látomásával dolgozik, ugyanakkor e
vereségen belül szabadság és remény közepette. A történész viszont éppen e
vízió tagadását testesíti meg. Az ő számára létezik győztes, s bizonyára maga
is az lesz, ha gondosan elkerüli saját halandóságát, távol tartja magát a bizonytalan
kimenetelű küzdelmektől, s a kétes, nehezen kezelhető adatoktól. (Kár, hogy Péguy
nem ad tanácsot, hogyan oldható meg mindez!) Mivel a krónikás és a történész
metafizikai típusokat testesítenek meg, egy konkrét történettudományi munka
sorolható az egyik típushoz, a másikhoz vagy mindkettőhöz. A pozitivisták
általában "történészek", de rendszerint „krónikási” elemek is
találhatók munkáikban.
A tanulmány írója
ezután példákon mutatja be, hogyan érvényesül Péguy ember- és
történelemszemlélete olyankor, amikor történetírói szövegeket elemez. E
szövegek egyike Victor Hugo: Le Sacre című verse, amelyben Hugo és Hetzei, az
előszót író kiadó történelmi igazságszolgáltatást az utókortól, s nem Istentől
remélnek; Péguy ebből arra a megállapításra jut, hogy a XIX. század nagyfokú
elvilágiasodást hozott. Ám ugyanakkor Péguy szemében Hugo és Hetzei sokkal
inkább megtestesítik a Reményt, mint az ájtatos templombajárók. A másik
szövegelemzési példa a görög klasszikusokból Oedipus története. Péguy szemében
Oedipust nem királyi hatalma, hanem iszonyú bukása teszi naggyá. Ezzel szemben
nem sok megbecsülést érdemelnek a görög istenek, akiknek soha nem kell félniük
szegénységtől, haláltól, veszélyektől, akik soha nem kockáztatnak. A kockázat
vállalása teszi naggyá az embert – vallja Péguy – akkor is, ha küzdelme
elbukik.
Péguy ellentmondásos,
olykor misztikumba hajló, máskor pedig humánus történelem- és világszemlélete –
amely a cikk szerzőjét meghódította magának – az olvasók többségében esetleg
ellenérzéseket vagy legalábbis vitatkozó kedvet ébreszt.
Annette
Aronowicz: The Secret of the Man of Forty (A negyvenéves ember titka) History
and Theory, 32. kötet, 2. szám, 1993. 101–118. p.
Fodor Mihályné