Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Új tükörben az októberi
forradalom (2)
Leszek Kolakowski fejtegetésévei folytatjuk a Klió előző számában megkezdett
vitát. Az ismert lengyel történész írásának címe A történelem folytonos újrakezdése.
A szovjethatalom alatt nem lehetett a Nagy Francia
Forradalomról beszélni, mert a „nagy” jelzőt az oroszországi forradalom részére
tartották fenn, annak is azon szakaszára, amelyet a bolsevikok vívtak meg 1917
októberében. Mai távlatokból szemlélve eltöprenghetünk azon, melyik forradalom
volt a „nagyobb”, de nem vonhatjuk kétségbe: a kommunisták hatalom átvételét
századunk legnagyobb eseményeként kell értékelnünk. Nem csodálatos eszméiért
vagy a maga elé kitűzött célokért, hanem azért, inert semmilyen más politikai
fordulat nem befolyásolta ilyen mértékben az emberiség sorsát.
Amikor „orosz forradalomról” beszélünk, általában az 1917
februárjától novemberig terjedő időszakra gondolunk. A szovjet propaganda
korábban mindent megtett, hogy minél kisebb jelentőségűnek tüntesse fel a
februári forradalmat. Ez részben sikerült: nyugaton még ma is többen azt
hiszik, hogy a cári hatalmat a bolsevikok döntötték meg, mégpedig októberben. A
„mikor kezdődött valójában a forradalom” kérdésre adott válasz nagymértékben
bizonyos történelmi konvencióktól függ. Richard Pipes Az orosz forradalom című
remek könyvében azt vallja, hogy a széles értelemben vett forradalmi folyamat
már a XIX. sz. végén elkezdődött, szűkebb értelemben pedig 19ü5-től tartott.
Éppen ezért – az első forradalom bukása és az azt követő megtorpanás ellenére –
1917 eseményei egyenes következményei voltak a korábban történteknek. A
forradalom nem államcsíny. Az orosz forradalom spontán, széles tömegekre
támaszkodó megmozdulás volt, amelyet a bolsevikok ügyesen a maguk hasznára
fordítottak, hogy diktatórikus hatalmat erőszakolhassanak a népre. E hatalom
ideológiai alapja az anarchizmus: az anarchista forradalom rombolja le úgy a
politikai intézményrendszert és a társadalmi struktúrákat, hogy a teljes
zűrzavart kihasználva saját despotikus hatalmát teremti meg. Más szóval a
bolsevik párt nem a „szovjetek hatalmát” kívánta megvalósítani, hanem
kizárólag saját diktatúráját. Ennek ellenére a „szovjethatalom” szlogen egészen
a rendszer végéig élt.
Miközben az összes korábbi forradalomra érvényes az a
banális megállapítás, hogy résztvevői rendszerint nem tudták, mit is tesznek, a
bolsevik párt kezdettől fogva teljhatalomra törekedett, és azt meg is szerezte.
A többség kétségtelenül hitte, hogy a nem tudni, meddig tartó harcok és
önkényuralom után boldog és igazságos korszak virrad az emberiségre. Maga Lenin
híressé vált Állam és forradalom című művében (amelyet néhány héttel az 1917
októberében bekövetkezett események előtt írt) a kommunista társadalom
anarchista vízióját festette meg. Szavait bizonyára nem cinikus hazugságnak
tartotta, hanem maga is hitt bennük. Néhány héttel később azonban megismételte
tizenkét évvel korábbi, az első forradalom idejéből származó téziseit a proletárdiktatúráról,
tehát a nyílt erőszakon alapuló abszolút hatalomról. Kifejtette, mindaddig sem
szabadság, sem pedig demokrácia (éppen ezt a szót használta) nem lesz, amíg a
kommunizmus az egész világon nem győz.
A kommunista forradalom, minden történelmi jelentősége
ellenére, semmi olyan vonással nem rendelkezett, amely eleve győzelemre ítélte
volna. Századunk elejétől számítani lehetett a cári rendszer bukására, nem
várhattuk viszont a kommunizmus győzelmét. Az előbbi több előre nem látható
körülmény hatására következett be. A legfontosabb szerepet természetesen a
világháború játszotta, de egyéb tényezőket szintén meg kell említenünk. Ide
tartozik Kornyilov tábornok puccskísérlete, amely – Pipes meggyőző érvelése
szerint – csupán Kerenszkij és a köré csoportosultak agyának szüleménye volt.
Döntő szerepet játszott továbbá Lenin személye, amit még Trockij sem vont soha
kétségbe. Lenint – bár 1919 júliusában a kommunizmus egy esztendőn belüli
világgyőzelmét jövendölte meg – igen józan politikusnak tarthatjuk. Igaz, a
francia forradalmat illetően azon a véleményen volt, hogy a jakobinusok
katasztrofális gazdaságpolitikája ragyogó eredményeket hozott, a
„hadikommunizmus” alatt észrevette: szakadék szélére került az ország, így –
Robespierre sorsát elkerülendő – még idejében váltott.
Az októberi forradalom után a bolsevikok a cári rezsimből
ismert módszereket vezették be, csak éppen új formában, úgymond Oroszország
„természetes lelkének” köntösébe öltöztetve. Most annak a folyamatnak vagyunk a részesei, amely negyven évvel korábban,
Sztálin halálával kezdődött el. Azóta a totalitárius hatalom életképessége fokozatosan
gyengült. Az ellenforradalom – a forradalomtól eltérően – jó hosszú ideig
tartott. Többször megtorpant, visszafordult, majd előretört. A sztálinista
vezetőknek végig igazuk volt: nem szabad kellemesebb, emberibb és liberálisabb
kommunizmust létrehozni, mert ezáltal megsemmisítjük.
Ha Hegel nyomán úgy gondoljuk, hogy a boldog korszakok a
történelem fehér lapjai közé tartoznak, a szovjethatalom hetven éve minden volt,
csak nem ilyen lap. Mégsem tarthatjuk elvesztegetett korszaknak. Az orosz nép
most megváltoztathatja a városok és utcák nevét, visszatérhet forradalom előtti
szimbólumaihoz, de nem törölheti ki emlékezetéből az átélt évtizedeket – a
mérhetetlen szenvedést, amit saját magának okozott. Nem kezdhet elölről
mindent, mintha semmi nem történt volna. Az elkövetkezendő időszakban az
oroszoknak viselniük kell nemcsak a szovjet múlt gazdasági következményeit,
hanem az emberek mentalitásában bekövetkezett negatív változások hatásait is. A
történelmet megátkozhatjuk, de nem törölhetjük ki emlékezetünkből.
Polityka, 1992/45.
Nagy László Kálmán