Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
A mai totalitarizmus
A szerző, az Orosz Tudományos Akadémia tagja, a hétéves peresztrojka
tanulságainak összegezésével nyitja cikkét. A peresztrojka vonásai: az uralkodó
kommunista pártok rendkívül könnyen megtagadták a kommunista elveket és
programokat; igen gyorsan lecsökkent a „meggyőződéses” kommunisták száma; a
legyőzött kommunista pártok szinte mindenütt elrejtőztek, beépítve
legmegbízhatóbb kádereiket az új demokratikus struktúrába és üzleti életbe,
hogy adandó alkalommal újra magukhoz ragadják a hatalmat. A bolsevizmus több
országot járt át, és mélyebbre hatolt a társadalmakba, mint a fasizmus. Az
újbolsevizmus azonban már nem nemzetközi dimenziókban gondolkodik, hanem nemzeti
bolsevizmusban, s ez veszélyesebb, mint az ortodox változat.
A totalitárius rendszerekben az ideológia lehet különböző,
a szervezési elvek azonban nagyon hasonlók. A cikk írója ezen elveknek ered a
nyomába. A totalitárius államok uralkodó apparátusának (bürokráciájának) belső
szerkezetét vizsgálja általában, a bolsevizmusét pedig konkrétan.
Rendszer-közelítéssel és modellezéssel dolgozik.
A bolsevizmus, és minden más totalitárius rendszer ereje
különleges „szervezetében” van, amely a maffia és a bürokrácia elemeit egyesítő
autonóm, bürokratikus testületben ölt formát. A kettő kombinálásának előnyeit
már Lenin felismerte, de „találmányát” a legális és illegális tevékenység
ötvözésének elve mögé rejtette. A „demokratikus centralizmus” elve
tulajdonképpen ezt á1cázta: demokrácia a legális, nyílt és centralizmus az
illegális, konspirációs ténykedés számára. Ez az elv, és szervezeti felépítés
volt az alapja századunk minden totalitárius rendszerének, s az egyes
totalitarizmusok csupán kisebb nemzeti vagy területi vonásokban különböztek
egymástól.
A totalitárius államok bürokratikus rendszerei három
fejlődési szakaszon mennek át: 1) pártokrácia - a fiatal rendszer belső
terjeszkedése, behatolása a társadalomba (egyidejűleg
megindul a külső terjeszkedés is); 2) kommandokrácia, azaz parancsuralmi
szakasz - ez az érett totalitarizmus jellemzője, ilyen volt a brezsnyevi korszak. Fontos vonás a kifelé
terjeszkedés, amellett, hogy folytatódik a belső expanzió is; 3) gangokrácia,
vagyis banda uralom – ez az elkorcsosult totalitarizmus, melyben a belső
terjeszkedés már kimerült, és a kifelé irányuló expanzió lelassult. A
totalitárius rendszerek szerkezeti alapja az autonóm, hierarchikusan
centralizált szervezet vagy testület. Ezen belül háromrétegű szerkezetet lehet
kitapintani éppen úgy, mint a maffia típusú szervezeteknél: a parancsoló elemek
(csúcsvezetőség), az apparátus és a végrehajtók. Ez a struktúra önszervező
mechanizmus révén újra tudja termelni önmagát. A kommandokrácia ilyen testületeknek
a hierarchiája. Egyesíti magában a pártbürokrácia stabil konzervativizmusát a
maffia dinamizmusával, és konspirációra való hajlandóságával. Az ilyen
rendszerek rendkívül stabilak, belülről nem lehet őket megújítani. Csak valami
külső változás hatására változtatnak hatalmi elrendezésükön. Például a
Brezsnyev-korszakban az államhatalom három részleg szilárd egyensúlyára
támaszkodott: a párt, az állambiztonság és a hadsereg egyensúlyára. A 70-es
évek közepén gyorsan felduzzasztották a KGB-t, ez előbb-utóbb változást vont
maga után a hatalmi központban is, ez pedig később az egész rendszert
megváltoztatta. Ez a változássorozat torkollt végül a peresztrojkába, melyet
ily módon már egy évtizeddel korábban előre lehetett látni.
A totalitárius rendszer legjellemzőbb vonása az, hogy
három hierarchiát olvaszt egybe: a hatalom, a pénz (tulajdon) és a tudás
(tudomány) hierarchiáját. Ennek következtében a személyes szféra leszűkül, a
civil társadalom pedig nem ellenőrzi többé az államhatalmat.
Az ősi totalitárius államokban, pl. Egyiptomban a
bálványként tisztelt fáraó autoritárius uralmát a két, egyidejű, és egymástól
viszonylag független hierarchia – a papoké és a kormányzati funkcionáriusoké –
tette lehetővé. Ehhez járult még a katonai hierarchia. Az ókori Kínában a
császár hatalma a viszonylag független bürokrácia és hadsereg, s harmadikként
a cenzorok (biztonsági feladatokat ellátók) munkájára támaszkodott. Később az
egész hatalmi rendszert megerősítette a jellegzetes vallásfilozófia. Vagyis a
keleti típusú társadalmakban sem a pénz hierarchiája, sem a tudásé nem
érvényesülhetett önállóan.
Hogyan működik a jelenkori totalitarizmus? A politikai
hatalom alapját három hierarchia különféle kombinációja adja: a politikai
párté, a hadseregé és a biztonsági szerveké. Ha ezekből kettő uralja a
helyzetet, akkor a fölöttük egyensúlyozó uralkodó körül kialakul a személyi
kultusz (pl. Sztálin, Hitler, Mao esetében). A vagyon hierarchiáját egyszerű
alávetni: erre való a teljes körű államosítás, vagy kollektivizálás. Nehezebb
a helyzet a tudás hierarchiájával. Ezt nem is lehet másként alávetni, csak
közvetett eszközökkel: az információk, az anyagi juttatások és a nevelés
kézbentartásával. Ezért szigetelik el a totalitarizmusok államaikat a
világtól, fosztják meg tudósaikat a létfenntartási eszközöktől, és
kényszerítenek rájuk kötelező ideológiákat. Ami az ideológiát illeti, a
jelenkori totalitarizmusokéi baljóslatúak, antihumánusak (ellentétben a
vallással, mely szerint Isten előtt minden ember egyenlő, s az ember szabadon
választhat jó és rossz között). Mindazonáltal a szerző szerint a jelenkori
totalitarizmusokban a legfontosabb elem nem az ideológia, hanem a szervezet,
a szervezeti rendszer. Megállapítható, hogy az uralkodó politikai pártok
szervezeti és funkcionális felépítése, melyet ideológia erősít meg, egyedül
álló jelenséggé teszi a jelenkori totalitarizmusokat az emberi történelemben. A
múltban egyetlen totalitárius rendszernek sem sikerült kollektivizálnia minden
földet és termelőeszközt, és teljes ellenőrzést gyakorolnia minden emberi
tevékenység fölött. A jelenkori totalitarizmusok messze túlszárnyalják
Zamjatyin, Huxley, Orwell és mások antiutópiáit! A XX. századi totalitárius
rendszerek leginkább megkülönböztető jegye az, hogy bizonyos maffia-dinamizmus
és állampárti bürokratikus konzervativizmus keverékei.
Korcsak akadémikus külön fejezetet szentel az
elbürokratizálódás jelenségének, felhasználva Jan Shepanski és Max Weber
bürokráciáról szóló tanulmányait, majd egy modellen mutatja be az adminisztráció
lényegét (hierarchia, centralizáció, professzionizmus és megbízhatóság). Az
elbürokratizálódás az adminisztráció haszontalanná, parazitává válását
jelenti. Hogyan következik ez be? Úgy, hogy a szervezeti felépítés elvei között
ellentmondások vannak: a centralizált hierarchia elve a szolgálati beosztás,
azaz a hierarchiában elfoglalt hely szerint kíván javadalmazni, a
professzionizmus elve pedig a szakmai képzettség és az elvégzett munka
minősége arányában. Bármelyik elvet sértsék meg, a rendszer már nem működik
optimálisan.
A következő kérdés a felelősség kérdése. Ideális
adminisztráció esetén minden felelősség a végrehajtóé. Nem ideális esetben a
felelősség megoszlik az elöljáró és a beosztott között. Minél magasabb fokú a
központosítás, annál inkább a főnök a felelős, mint a hadseregben. A
totalitárius rendszer a központosítás felé halad, tehát a felelősség megoszlik,
azaz senki nem vállalja. További következmény, hogy a beosztottak
kiválasztásában nem a szakmai hozzáértés, hanem a lojalitás,
tekintélytisztelet, személyes odaadás, stb. a fő szempont. Az elbürokratizálódás
kísérő jelensége a terjeszkedés: a vezető „saját” emberei számára újabb és
újabb állásokat szervez. Ha erre nincs mód, a ki nem elégített beosztottak
leálló pályára kényszerülnek, nem viszik előbbre az ügyeket, illetve csak a
papírt termelik. A bürokráciának kialakul egy dinamikus és egy konzervatív
alrendszere.
Az elbürokratizálódás második szakaszában a belső
önkormányzás válik jellemzővé, azaz az egyes adminisztrációs testületek
autonómmá válnak. Ezt a jelenséget nevezi a szerző departmentalitásnak, ügyosztályosodásnak.
Velejárója elvileg a megbízhatóság, amely a totalitárius feltételek között
előbb titoktartássá, majd állandó konspirációvá alakul át. A másik döntő folyamat
a hierarchikus szelekció. Az apparátusok vezetői általában igen-igen középszerű
emberek, akik valami okból a mások fölött való uralkodást választották
életcélul. Az el ügyosztályosodás folyamán az eredetileg szép célok
megváltoznak, elfelejtődnek.
A folyamat harmadik stádiuma a maffiává válás. Ekkorra a
bürokratizmus elügyosztályosodott, a szervezet önszerveződéssé vált. Ez már a
maffia, azaz céltudatos, dinamikus szervezet, gyorsan alkalmazkodik a
környezeti változásokhoz. Igen hatékony, néhány tucat ember a markában tarthat
sokmilliós városokat vagy egész országokat évtizedeken át. A jó működést két
elv biztosítja: az egyik számban korlátozza, és elválasztja a parancsoló
elemeket az apparátustói, a másik elhatárolja a szervezetet a környezetétől.
Ha túl szigorú a belépés korlátozása, elöregszik a vezetés, ellenkező esetben
felduzzad a szervezet, az apparátusban és a csúcson élesednek az ellentétek,
bekövetkezhet a szakadás.
Egy bürokratikus ügyosztály maffiává válásának első lépése
a vertikális struktúra átalakítása, azaz a korábban függetlenül egymás mellett
működő hatalmi és szakmai hierarchia egyensúlya felbomlik, s a hatalmi
hierarchia a szakembereket végrehajtó alrendszerbe kényszeríti. Egy állam
adminisztrációjában számos, egymástól független adminisztratív apparátus
működik, mindegyik a fent leírt, maffiaszerű struktúrával. Ezen apparátusokat
centralizált hierarchia fogja össze, ez a kornrnandokrácia, a
parancsuralmi rendszer. Szemléletes a szovjetrendszer példája. Amíg az uralkodó
hierarchiák (a párt, az állambiztonsági szervek és a hadsereg) viszonylag
függetlenül működtek egymás mellett, addig autokratikus uralomról (személyi
kultuszról) beszélhettünk, ilyen volt a sztálini korszak. Amikor a
három hiearchia összekeveredett, és egyik sem volt önálló, akkor előállt a
„kollektív vezetés” korszaka, melynek tipikus példája Brezsnyev uralma.
Kommandokrácia esetén a célokat egy speciális bürokrácia,
a nomenklatúra határozta meg, az hozta a döntéseket, kanalizálta az információkal.
A politbürónak, a titkárságnak és a központi bizottságnak sajátos feladata
volt: kölcsönösen megakadályozni, hogy szakadás következzen be e három vezető
szervezetben, továbbá a kongresszusokon. Leegyszerűsítve: e legfelső szervek
feladata volt kiválasztani a megfelelő kádereket a központi bizottságba és a
kongresszusokra. E célra az öreg pártfunkcionáriusok is megfeleltek, sőt, ők
már kipróbáltak, megbízhatóak voltak. Hogy mennyire jól működött ez a
nomenklatúra, az bizonyítja, hogy a peresztrojka ideje előtt soha egyetlen
kongresszuson, egyetlen KB plenáris ülésen nem következett be szakadás.
A kommandokrácia egyéb jegyei: egyetlen állami ideológia
létezik, a hatalmi ágak elkülönülése csak látszat, hasonlóképpen csak i1lúzió,
hogy a hatalmat a hatalmi szervek gyakorolják, a külszín kedvéért vannak
választás ok, hiszen az eredményeket előre lehet tudni, nincs is szükség több
jelöltre. Nincsenek pártküzdelmek, hiszen nincs több párt. Az állampolgároknak
nincsenek elidegeníthetetlen jogaik. A kommandokrácia soha nem fejlődik; csak
a személyi kultusz és a kollektív vezetés között ingadozik. A nomenklatúra,
mint minden maffia, titkolózík. Titkolja elsősorban a saját létezését, azután
azt, hogy nem legitim, és hogy mennyire parazita. Ha annyira, hogy egy kisebb
létszámú csoport az egész népességen élősködik, ez a gangokrácia, azaz bandauralom.
A peresztrojka. Lehetséges-e
változás egy erős kommandokráciában?
A hetvenéves oroszországi kommunista uralom története azt
mutatja, hogy mindannyiszor bizonytalan, ingadozó módon következett be változás:
a belpolitikában ingadozás mutatkozott hadikommunizmus és NEP, iparosítás és
kollektivizálás, Hruscsov sztálintalanítása és Brezsnyev újra-sztalinizálása,
és végül Gorbacsov glasznoszty és peresztrojka politikája között. A
külpolitikában ingadozás a hidegháború és az enyhülés között. Végeredményben
mindezek a változások peresztrojkának nevezhetők cikkünk szerzője szerint. A
változásokat mindannyiszor a külső környezet változásai okozták. Például Lenin
NEP-korszakát a világforradalom esélyének lecsökkenése előzte meg; a sztálini
újjászervezést az 1929-es világválság, s a fasizmus terjedése váltotta ki.
Hruscsov változtatásait a technológiai forradalom kényszerítette ki, míg a Brezsnyevét a 70-es évek világgazdasági recessziója.
Az is megfigyelhető, hogy mindegyik peresztrojka
alkalmával csak felülről indulhatott ki a szervezeti újjárendezés, és azt egy
új hatalmi központ kialakulásának kellett megelőznie. (A szerző ezt a jelenséget
is részletesen bemutatja a szovjet történelem példáin.)
Érdemes végigkísérni az ideológiák szerepét, tartalmát is.
Lenin a világforradalom reménye csökkenésekor a megszerzett hatalom megerősítésére
szólított fel; később az erősödő osztályharc és a szociálfasizmus elleni
küzdelem lett a jelszó. Ezután a kommunizmus gyors felépítésére buzdítottak, a
külpolitikában pedig békés egymás mellett élésre. A 70-es években a korlátozott
szuverenitást, az enyhülést és az érett szocializmust hangoztatták. Mindezek a
jelszavak az igazi célok, az uralom megtartásának célját leplezték.
Andropov éveiben a gazdaság túlzott militarizálását
kellett megállítani és a munkafegyelmet javítani. Csernyenkó a termelés
növelésére, a technológiai haladás felgy6rsítására és az alkoholizmus elleni
küzdelemre hívta fel országát. Gorbacsovnál első helyre került előbb az
alkoholizmus megállítása és a termelés javítása. Mindez nevetséges Korcsak
akadémikus szerint (felgyorsítani a termelést egy összeomló gazdaságban?!). A
peresztrojka voltaképpen a legfelsőbb vezetésben megindult hatalmi harccal
kezdődött, s csak később bizonyult valódi peresztrojkának, akkor, amikor a
totalitárius vezetést szétrombolta.
Arra a kérdésre, miért nem alulról indult a peresztrojka,
a szerző azt válaszolja, hogy a kommandokrácia igen szilárd struktúrája megbénította
az alulról jövő kezdeményezéseket. Ma a kommandokrácia szerkezetének alap
egységei, az ügyosztályok a már autonóm államokra széttördelődött birodalom
legtöbb részében megmaradtak, ma is élnek. Ezeket a totalitárius struktúrákat
kellene lerombolni, és nélkülük újjászervezni a társadalmat.
A. A. Korcsak: Contemporary Totalitarianism: a
System Approach (A mai totalitarizmus: rendszer-közelítés) East European
Quarterly, 27. kötet, 1. szám, 1992. tavasz, 1–46. p.
Fodor Mihályné