Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÚJ ELMÉLETI MEGKÖZELÍTÉSEK
Az 1989 utáni
kelet-európai fordulat
A Bolgár Tudományos
Akadémia Balkanisztikai Intézetének folyóiratában megjelent tanulmány szerzője
kiváló gazdaságtörténész, aki már a nyolcvanas években kritikus an írt a
túldimenzionált gazdasági eredményekről. Egyébként pedig jelenleg (1993
nyarán) Bulgária miniszterelnöke. Az ál1amszocialista modell 1989-es bukása az
egész világon megrázta a baloldalt, amely egy új, jobb társadalmat akart
létrehozni. Berov a Szovjetuniót nem tárgyalja, hiszen ott még teljesen
cseppfolyós a helyzet, csak a többi kelet-európai volt szocialista országot,
az NDK-t is beleértve. Három kérdést kíván tárgyalni: 1. miért 1989-ben
következett be a bukás; 2. ez a szocializmus bukása?; 3. mik az 1989 utáni
reformok céljai?
Ad. 1. Az első kérdésre először a gazdasági választ adja meg.
Ezek az országok alacsony szintről indultak, főképp agrárországok voltak, ezért
a kezdeti időkben komoly növekedést tudtak produkálni. Hozzájárult ehhez a
demokratikus hagyományok hiánya, egy erős kommunista mozgalom megléte 1944–45
táján (ez persze inkább csak Bulgáriára és Jugoszláviára áll, tehetjük hozzá),
a lakosság, különösen a munkásosztály kezdeti lelkesedése. Mindez együtt
azonban csak egy ideig tudta biztosítani a fejlődést. Ezért kerültek elő
1964–65 tájékán különböző félénk gazdasági reformok, a piaci viszonyok óvatos
emlegetése. A rendszer tartásságához viszont hozzájárult az a nagy párt- és
állami apparátus, hadsereg, rendőrség, amelynek tagjai átlagos an még egyszer
annyi bért kaptak, mint a többiek, és különböző egyéb juttatásokat is. A
gazdasági növekedés mutatói tekintélyesek voltak: Romániában 12 százalék,
Bulgáriában 10 százalék, Lengyelországban és Mongóliában 5 százalék,
Magyarországon, Csehszlovákiában és az NDK-ban 6 százalék. Ezek a mutatók
persze manipuláltak. Bulgáriában pl. olyan ágakat is belevettek (tejtermékek,
kisüzemi cipőtermelés), amelyeket korábban nem számítottak, így a növekedési mutatókat
valószínűleg mintegy a felére kell csökkenteni. A hetvenes évek második felétől
viszont ezek a mutatók már egyre inkább csökkentek. Ennek oka a sok fölösleges,
túlméretezett beruházás, a technológiai elmaradás a fejlett országoktól, a KGST
gyakorlatilag fékező szerepe, a szovjet nyersanyagszállítások növekvő
költségei, a nyolcvanas évektől kezdve az infláció. Így végül is gazdasági és
politikai válság alakult ki, összefonódva, országonként különbözött, melyik
tényező az erősebb.
A tanulság az, hogy
gazdaságilag elmaradott országokban ez a fajta gazdaságpolitika eredményeket
érhet el egy ideig, de azután egyre inkább előkerülnek a szervezés nehézségei,
a túlméretezett irányító apparátus. Berov elutasítja azt a lehetőséget, hogy
pontos számokban fejezze ki, mikor áll be a kritikus pont, mert ez minden
államban eltérő volt. Bizonyos értelemben láncreakció volt a bukás. A gőzgéphez
hasonlítja az egészet, az is évtizedeken keresztül hasznos volt, előre
lendítette a fejlődést, de azután kimerítette lehetőségeit, a múlt század
végétől már a fejlődés akadályává lett.
A politikai ok
könnyebben mutatható ki. A monolit pártstruktúrán belül különböző irányzatok,
meg a nemzedékek harca. A nyugatról érkező propagandától is egyre kevésbé lehetett
az országokat elszigetelni. A Szovjetunió hanyatlása, világméretű súlyának
csökkenése is hozzájárult a válsághoz. A gazdasági és a politikai válság együtt
hatott.
Ad 2. Erre a kérdésre
a választ azzal kell kezdeni, hogy mi is értendő szocializmuson, hiszen nagyon
sok jelenség belefér, a nyugati szociáldemokrata és szocialista pártok is
szocializmust emlegetnek. Egy kétségtelen mozzanat mindebben az állam
beavatkozása a gazdasági életbe. De ebben az esetben hol a határ a
kapitalizmustól, ahol ilyen beavatkozás ugyancsak létezik? Jól mutatja ezt a
volt szocialista táborban a magukat szocialistának nevező utódpártok
bizonytalan programja. Ezek az utódpártok a demokratikus szocializmust szokták
emlegetni, de ez sem határozható meg világosan. Alekszandar Lilov szocialista
párti bolgár miniszterelnök 1990. május 14-én adott interjújában a marxizmust,
a nyugati szocialista pártok tapasztalatait és a modern világ vívmányait sok
minden egyébbel együtt, programként jelölte meg, de ebben egymásnak ellentmondó
tényezők jócskán együtt vannak. Jellemző, hogy a Bolgár Szocialista Párt még
mindig nem állította össze programját, pedig már hónapok óta dolgoznak rajta.
Berov úgy látta,
valamiféle vallásra, az értékek bizonyos rendszerére minden társadalomnak szüksége
van. A szocializmus is ilyesfajta vallásként él majd tovább, tehát nem lehet
azt állítani, hogy a szocializmus egészében kompromittálódott.
Ad 3. Az 1989 utáni reformok célja vagy a
megelőző rendszer javítása, vagy valamilyen teljes váltás. Az előbbi nem megy,
kilátástalan, ezt a korábbi reformok csődje bizonyítja, melyek a
tervgazdálkodás és a piacgazdálkodás valamiféle összeegyeztetését kísérelték
meg. A gazdaságban ilyesfajta hibrid megoldás átmenetileg működik, a társadalmi
viszonyokban már nem. A bolgár kommunista párt 1987-ben próbálkozott ezzel a
hibriddel. Olyan ez, mint a szervátültetés, a természet előbb vagy utóbb kilöki
az idegen szervet. Ha megmarad az állami tulajdon túlsúlya és az egypárti
uralom, nem jöhetnek igazi reformok, vagyis harmadik út nincsen.
A változás járható
útja valamiféle liberális politika, amely persze kénytelen számolni az állami
beavatkozással. Ebben a vonatkozásban országonként eltérőek a lehetőségek. Sok
múlik a társadalom tűrőképességén, egyáltalában a társadalmi struktúrán, a
nemzeti temperamentumon, a társadalmi biztosítás, szociális biztonság hazai
hagyományain, az új vállalkozói réteg képességein. Az biztos, hogy egy-két év
alatt nem sikerülhet a váltás.
Az első szakasz
alapvető kérdése az árliberalizálás és a nemzeti valuta valamilyen, legalább
részleges konvertibilitásának az elérése. Ez könnyebben megy, de a második
szakasz, a privatizálás és az ipari szerkezetváltás már sokkal nehezebben
megvalósítható. Berov egyáltalában nem optimista, a világméreteket illetően,
amibe beleszámítja pl. az afrikai populista pártokat, a dél-amerikai
baloldaliakat, akik szintén szocializmust emlegetnek.
1989 balkáni
tanulságai vonatkozásában már sokkal optimistább. Úgy látja, a változásoknak
három téren van nagy balkáni jelentőségük. 1. Az államok közti kapcsolatok
javulnak, Bulgária felhagyott az 198485-ben és 1989-ben gyakorolt törökellenes
politikával. 2. Javulnak a gazdasági kooperáció lehetőségei, az egyik oldalon
Románia és Bulgária, a másik oldalon Görögország és Törökország közt a
különbségek eltűnőben vannak. 3. A Balkán többé nem nagyhatalmi érdekek ütközőpontja,
Bulgária nem a Szovjetunió előretolt balkáni hídfőállása. Tehát el lehet
mondani, hogy a Balkánon új korszak kezdődik. (Nem világos persze,
tehetjük hozzá, hogy a hasonló fejlettségi szinten álló országok között a
gazdasági kooperáció mennyivel könnyebb, és vajon a Balkán nem válik-e majd más
nagyhatalmi érdekek ütközőpontjává.)
Ljuben Berov: The World and
Balkan Significance of the Reversel in Eastern Europe after 1989. (Az 1989
utáni kelet-európai fordulat világtörténeti és balkáni jelentősége) = Etudes
Balkaniques 1992. 1. sz. 3–11. p.
Niederhauser
Emil