Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÖSSZEFOGLÁSOK
Vraukó
Tamás:
Új krónikák az angolszász
könyvkiadásban
A európai és
észak-amerikai könyvkiadás olyan vállalkozásba fogott, amely méreteiben talán csak
a francia enciklopédisták munkájához mérhető: tematikusan elrendezve vaskos
kötetekbe gyűjtik az emberiség történetének és kultúrtörténetének eddigi
ismereteit, sőt, A föld krónikája című kötettel már elérkeztek a
természettudományokhoz is.
A krónikák hamar
elérkeztek Magyarországra is, hiszen már a sorozat negyedik kötetének
megjelenése is hamarosan várható. Természetes azonban, hogy a mienkénél
összehasonlíthatatlanul nagyobb, angol anyanyelvű olvasóközönségnek szánt művek
száma már jóval előttünk jár.
A jelen cikkben két új
krónikát kívánok röviden ismertetni, abban a reményben, hogy Magyarországon is
napvilágot látnak majd. Az egyik a Chronicle of The Second World War, vagyis A második világháború
krónikája, és a Chronicle of Aviation azaz A repülés krónikája. Sem a második világháborúval, sem a
repüléssel foglalkozó szakirodalom nem nevezhető éppenséggel szegényesnek,
különösen nem az angolszász államokban. Ezért érdemes megvizsgálnunk, hogy mi
magyarázza ezeknek a könyveknek a sikerét, illetve, hogy milyen többletet
nyújtanak az előttük megjelent és hasonló terjedelmű munkákhoz képest.
A második világháború
krónikájához összehasonlítási alapul az E. Bauer alezredes szerkesztette The History of World
War II – the Full Story of the World's Greatest Confliet (A második világháború
története című, A világ legnagyobb konfliktusának teljes története alcímű),
terjedelmében gyakorlatilag a Krónika terjedelmével tökéletesen megegyező és
szintén gazdagon illusztrált könyvet választhatjuk. A könyvet 1985ben is,
tehát már 13 évvel Bauer alezredes halála után újra nyomták, de az újra nyomott
változat egy szerkesztőbizottság által készített kiegészítéseket tartalmaz.
Azt, hogy a szerző katonai rendfokozata nem tábornok vagy marsall, amit
várhatnánk egy ilyen átfogó munka esetén, az magyarázza, hogy svájci volt, és a
svájci hadseregben béke idején alezredes a legmagasabb rang.
A második világháború
krónikája, a Longman kiadó 1990-ben napvilágot látott, közel 500 oldalas
munkája a krónikák szokásos szerkesztési elvét követi: a lapok szélén naptár,
és a naptárban leírt események jelesebbjeinek bővebb, gazdagon illusztrált
magyarázata a lap belsején található. Amíg Az emberiség krónikájánál a
naptár éves bontású, addig A második világháború krónikájában és A repülés
krónikájában a naptár valóban napi bontású, ami természetes következménye a felölelt,
jóval szűkebb időtartamnak.
Bauer alezredes
munkájához képest a legszembetűnőbb haladás az aránytalanságok kiküszöbölése.
Tekintve, hogy Bauer könyve elsősorban a brit olvasóközönségnek szól, a
tengeri hadviselés – elsősorban azok a csaták, amelyekben az angolok is részt
vettek – sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak, mint a háború más, esetleg éppen
olyan fontos eseményei. Előnye másrészt az, hogy számos olyan eseményt taglal
hadtörténeti és bizonyos terjedelemig politikai szempontból, amely a mi itthoni
történelemkönyveinkben sokszor csak az említés szintjén szerepel: például a
francia flotta elsüllyesztése a britek által Mers el Kebir kikötőjében.
A Krónika tehát igyekszik
az aránytalanságokat kiküszöbölni, és az egyes eseményeket a maguk súlyának
megfelelően szerepeltetni a könyvben. A birodalmi szemlélet is érezhetően
érzékenyebbé vált a kisebb országoknak az eseményekben való részvételét
illetően. A. J. P. Taylor a
magyarul is megjelent, Az első világháború képes krónikája című munka
szerzője saját kommentárja szerint nem tartja érdemesnek belemenni abba, hogy
mikor és miért lépett be Portugália a háborúba. Geoffrey Bennett a Pan Grand
Strategies sorozatban megjelent Naval Battles of First World War (Az első
világháború tengeri csatái) című művében – a könyv átfogó címével
ellentétben – csak az Atlanti-óceánon lezajlott brit-német csatákat írja le,
mintha a Távol-Kelet vagy a mediterrán hadszíntér nem is létezett volna. Ez a
szemlélet a krónikában szerencsére eltűnőben van. Ennek természetesen az is
lehet a magyarázata, hogya korábban is gazdag szakirodalomhoz képest már csak
így lehet újat nyújtani. Bauer könyvéhez képest a szedés is javult – nem a
nyomtatás minősége, hanem a gondosság, amellyel az egzotikusnak számító,
például magyar vagy szláv földrajzi neveket szedték. Bauer
könyvében ezeket sok helyen szörnyen összevissza írták, ami azért is meglepő,
mert a nyomdai munkákat Jugoszláviában végezték. (Az Ipolyság neve például
olyan zagyván van szedve, hogy csak kikövetkeztetni lehet, hogy erről a névről
van szó.)
A repülés krónikájához
már nem könnyű olyan könyvet találni, amely terjedelmében és átfogó jellegében
ennyire közel állna. A legtöbb munka a repülés valamely részterületét foglalja
össze vagy, mint a Time-Life könyvek The Epic of Flight (A repülés eposza) című sorozata, több
kötetbe rendezve mutatja be a témát. A magyar könyvkiadásnak volt már egy
kísérlete, a Repülési lexikon, amely a téma egészét kísérelte meg két kötetben
összefoglalni, és amely a levegőben levő gépekről lelkes amatőrök által rövid
gyújtótávolságú teleobjektívvel és sky light filter nélkül készített repülős
képeivel, összecserélt vagy hiányzó képaláírásaival, és sokszor
véletlenszerűnek tűnő anyagválogatásával az Akadémiai Kiadó nevét meghurcolóan
rosszul sikerült.
A nagy, összefoglaló
kötetek közül jellegében és terjedelmében a lane's Encyclopaedia of Aviation áll a Repülés
krónikájához a legközelebb. A Jane's a világ legtekintélyesebb had
történelmi-hadi technikai kiadója, amely a Pentagonnak is nemegyszer szolgált
tanácsadással és már századunk első évtizedeitől rendszeresen adja ki a
haditechnika meghatározott területeiről folyóiratait, évkönyveit, és a
repülési enciklopédiához hasonló nagy összefoglaló munkáit. Az Encyclopaedia of
Aviation először 1980-ban jelent meg, majd közel egy évtizednyi fejlődés újdonságait
is belefoglaló átdolgozás után 1989-ben ismét kiadták New Yorkban, Michael P.
Taylor szerkesztésében. Több mint kétezer illusztrációjával és aprólékos,
részletező címszavaival a téma teljességre törekvő feldolgozását nyújtja. Ami
miatt mégsem éri el teljesen az időben csak hónapokkal utána következő Krónikát,
az az illusztrációk valamivel gyengébb minősége – sok a tónustalan, összemosódó
fénykép – és az, hogy éppen mert a teljességre törekszik s rengeteg címszót
tárgyal – noha alapvetően technikatörténeti mű –, nem tér ki teljes
részletességgel egy-egy típus, találmány, sorsára. Ez különösen azért fontos,
mert például a II. világháború után a német repülőgépek – és egyéb műszaki
találmányok és megoldások – szovjet, cseh, francia típusjelzésekkel és
márkanevekkel éledtek újra, és ezeknek az azonosítását a könyv nem teszi
lehetővé.
A
repülés krónikája, amely a párizsi székhelyű Jacques Legrand International
Publishing 1992-es munkája, a téma alighanem legtökéletesebb eddigi
összefoglalása. A könyv, jellegéből adódóan nem választja külön a katonai,
polgári és gazdasági repülés témaköreit, mint azt jó néhány egyéb munka teszi.
Ez a fajta szétválasztás egyéb ként is mindig hálátlan feladat, hiszen a
kezdetektől napjainkig egy-egy repülőgéptípus vagy a repülést segítő műszaki
találmány sokszor egyaránt megtalálja ú~át a polgári és katonai repülés
világába.
A könyv nem a múlt
század legvégének eseményeivel kezdődik, noha a legtöbb ember elképzelésében ez
az időszak él, mint a repülés hajnala. A Krónika a XVI. századból indul, amikor
Sir Francis Bacon először veti föl a gondolatát annak, hogy az ember
megtanulhat repülni. De utalások vannak korábbi eseményekre is, például Marco
Polo beszámolójáról az ember szállítására is alkalmas sárkányszerű repülő
szerkezetekről.
Ezután indul a modern
repülés ismertetése a XIX. század végétől. A könyv bemutatja a technikai
találmányok sokszor búvópatakra emlékeztető sorsát: elkészül egy tervrajz,
prototípus vagy modell a világ valamely táján, és aztán Csipkerózsika-álmát
alussza, amíg valahol egészen máshol kel életre. Egyedülállóan gazdag
illusztrációs anyag egészíti a krónikát, sok, máshol nem publikált fényképet és
más illusztrációs anyagot találunk benne, többek között egyetlen példányban
épült, de a repüléstechnika jövőjét befolyásoló prototípusról vagy tervrajzról.
Minden, a technika
története iránt érdeklődő ember várja, hogy ez a munka is megjelenjen magyarul.
Bízunk abban, hogy más speciális szakterület krónikája – Az opera krónikája vagy A francia forradalom
krónikája is napvilágot lát majd magyar fordításban. A nagy nemzeteknek elkészült
már saját történelmét bemutató krónikája, így Kanada krónikája, Britannia krónikája stb. A magyar Pannon krónika szerkesztői munkálatai
vélhetőleg korábban kezdődtek, mint ahogyan a Krónikasorozat Magyarországon
útjára indult. Ez lehet az oka annak, hogy formájában nem illeszkedik a
világszerte terjedő krónika – sorozathoz. Ám így is lehet – és remélhetőleg
lesz is – „a mi Krónikánk".
Bibliográfia
HRONICLE OF AVIATION. – Paris:
Jacques Legrand International Publishing Ltd., 1992. 984 p.
CHRONICLE OF THE SECOND WORLD
WAR. – London: Longman Group of Publishers., 1991. 791 p.
REPÜLÉSI LEXIKON. – Budapest:
Akadémiai Kiadó., 1991. 1. A – L. – 623 p.; 2. M-Z. 600 p.
NA V AL BATTLES OF THE FIRST
WORLD WAR I Geoffrey Bennett. London; Sydney: Pan Books, 1983. 385 p. (Grand Strategy)
THE HISTORY OF WORLD WAR II. IE.
Bauer. 3. kiad. Galley Press, 1984. 680 p.
AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ KÉPES
KRÓNIKÁJA I A. J. P. Taylor.
Budapest: Akadémiai Kiadó, 1988. 229 p.
JANE'S ENCYCLOPAEDIA OF AVIATON I
Michael P. Taylor ed. New York: Portland House, 1989.