Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
Róma testének
kialakulása – a romulusi asylum
(menedékhely) kérdése
A modern kutatás
régóta felismerte azt a tényt, hogy az Urbs Roma-t a görög városállamokhoz,
a polisokhoz viszonyítva sokkal nagyobb fokú nyitottság jellemezte. Ez a
nyitottság mind társadalmi, mind politikai, mind kulturális téren
megmutatkozott. Mint ismeretes: az athéni szokással ellentétben, Rómában a
rabszolga viszonylag zökkenőmentesen be tudott illeszkedni a társadalomba,
hiszen a libertusok, vagy a libertinusok, vagyis a
felszabadítottak gyermekei már egyenrangú, jogkorlátozás nélküli római
polgárnak számítottak. Ami pedig az eredetileg nem római szabad lakosságot
illeti, Róma nem ismerte az Athénben meglévő, hátrányosan megkülönböztetett
státust, a metoikosokét, azaz a bevándoroltakét, úgyhogy bizonyos
feltételek között a Rómába költöző szövetséges is ugyanazt a politikai
karriert futhatta be, mint a populus Romanus ősi tagjai: a Quirites. Egy
ilyen rugalmas és dinamikus rendszer szinte eleve több lehetőséget kínált a
birodalom, azaz az imperium Romanum kiépítésére, mint a görög
városállamok alapvetően jellemző zártsága. A görög városállamok között ugyan
létrejöhettek szövetségek, amelyek szorossága, időtartama és ereje meglehetősen
változó volt, de valódi birodalom megteremtésére önmagában a görögség az
ókorban mindig is képtelennek bizonyult, mert a birodalomteremtő Makedónia
valójában külső tényezőnek számított a tulajdonképpeni görög világban.
Rómának ezt a görög polisokhoz
képest szembeszökő nyitottságát már több ókori szerző felismerte
valamelyest; a leghatározottabban azonban talán a Kr. u. I. és II. század
fordulóján élő Florus, aki ebben a vonatkozásban már azon asylumnak is
jelentőséget tulajdonított, amelynek létrehozását a hagyomány az első római
királynak: Romulusnak tulajdonította. A romulusi menedékhely ilyen
funkciójának felismerése azonban valójában szintén Florus érdeme, mert más ókori szerzők
közelről sem így ítélik meg ezt a kérdést.
Livius, akit Florus
első számú forrásaként tartanak számon, a romulusi menedékhelynek azt a
feladatot tulajdonítja, hogy a menekült idegen szabadok és nem utolsósorban a
rabszolgák befogadásával biztosította a város fennmaradásához szükséges
népességet, amihez a szabin nőknek a legendából ismert elrablása úgyszintén
hozzájárult. Ez a római történetíró semmi kivetni valót nem talál abban, s ez
is a római nyitottságot bizonyítja, hogy Róma megteremtésében még a rabszolgák
is szerepet játszottak.
Teljesen eltérő
Liviustól a vele kortárs görög Dionysziosz Halikarnasszeusz felfogása, aki
tagadja, hogy Róma kezdetben valóban befogadta volna a rabszolgákat. Ennek az
elutasításnak az lehet a magyarázata, hogy korábban, főleg Hannibal és
Mithridatesz idején volt olyan Róma-ellenes görög propaganda, amely a
történetírásban is helyet kapott, s amely azt próbálta kimutatni: Róma messze
alatta marad a görögségnek, hiszen létrehozásában hitvány és bűnöző rabszolgák,
mindenféle, a hellén kultúrától idegen elemek játszottak szerepet.
Ezektől a
megközelítésektől eltérően Florus teljesen eltérő szempontot érvényesít.
Szerinte Róma kezdettől fogva a népek olvasztó tégelye, amelyet Romulus részben
a jó erkölcsű és a görög kultúrával érintkező őslakókból: a latinokból,
etruszkokból, valamint a görög világból bevándorló, Aeneas vezetésével érkező
trójaiakból és az Euanderrel benyomuló arkadiakból hozott létre mintegy eggyé
forró testként, amely alapja és záloga lett a Római Birodalom elkövetkező
nagyságának. Ezzel Florus ahhoz hasonló felismerésre jutott, mint amilyen
ideológia később az USA kapcsán fogalmazódik meg. Florus tehát nem epigon
szellem, nem Livius szolgai másolója, hanem a római történelem sz éleslátókörű,
új távlatokat hozó elemzője.
Dominique
Briquel: La formation du corps de Rome – Florus et la question de l' Asylum
(Róma testének kialakulása - Florus és az asylum kérdése) Acta Classica, 1993,
1–14. p.
Havas László