Klió 1993/2.
2. évfolyam
ÓKOR
Túlvilágkép Római szarkofágokon
A szarkofágos
temetkezés a Kr. u. II. század közepétől terjedt el a rómaiaknál, és a III.
században érte el virágkorát, persze az anyagilag tehetősebbek körében. Főleg a
nagy városok területéről maradtak fenn azok a szarkofágok, melyek oldalait
teljesen beborították a domborművek. Mivel így is tetemes leletek vannak, egy
sokkötetes corpusban folyik megjelentetésük az ábrázolások témakörei szerint
csoportosítva. A leggyakoribbak a különféle mitológiai jelenetek, történetek,
melyek egyik alapmotívuma az elragadás (pl. Persephoné elrablása), az
elszenderülés (pl. Selené és Endymion).
A legújabban megjelent
kötet a magánélet témakörét öleli fel. Az ikonográfiai és tipológiai kérdések
mellett – melyeket most mellőzünk – a szerző a jelenetek értelmezésével is
behatóan foglalkozik. Ennek során képet kapunk arról, hogy az egyébként
pontosan meg nem határozott római al- és túlvilágban milyen létre számítottak a
szarkofágok tulajdonosai.
A leggyakoribb téma a
lakoma. Eredetileg búcsúvételt jelentett az elhunyttól. Az idilli, bukolikus
környezetben, földre heveredve, falusi birtok mellett, vadászat után zajló
lakoma azonban már nem erre az aktusra emlékeztet, hanem a jómódú villatulajdonosok
kellemes időtöltésére. Ugyanakkor nem kell feltétlenül arra gondolnunk, hogy
az eltemetett – akiről többnyire semmit sem tudunk – villatulajdonos lett
volna. A kellemes lakoma a túlvilágon zajlott, ahogy ezt a híres Vibia-sírkamra
freskóinak feliratai alapján feltételezni lehet. Akár a szarkofágokon ugyancsak
kedvelt vadászjelenetek kiegészítő párjának is tekinthetők ezek a lakomák. Az
elhunyt virtusát megmutató vadászat után a kiérdemelt pihenés következik.
Keresztény szarkofágokon is gyakori a lakomajelenet, legtöbbször a tökinda
alatt pihenő Jónással párosítva. Ő ugyancsak a megpróbáltatások utáni
megpihenést példázza, mégpedig isteni közreműködés eredményeként.
A második témakör az
utazás kocsin vagy hajón. Az utazás városból vidéki birtokra történik. A kocsi
utasai – többnyire kettő – élénk társalgást folytatnak egymással, körülöttük
szolgaszemélyzet szorgoskodik. Ennek szepulchralis jellegét a szerző
háttérelemekben véli felfedezni, mint az út mellett látható napóra, mérföldkő,
sírépítmény. Ezek azonban a városból kivezető utak tényleges kísérői, nem
biztos, hogy külön jelentést is kell tulajdonítanunk nekik. A jelenetek
jellegét talán nem az elmúlásra utaló képelemekben kellene keresni, hanem az
utazás céljában, mely az otiumot ígérő vidéki villa, és amelynek élvezetes
életét már előre vetíti az útitárssal elkezdett kellemes beszélgetés. Ez tehát
szellemileg igényesebb túlvilág-elképzelésre utalhat.
A hajón utazásnak
adott esetben konkrét értelme is lehet, amennyiben az eltemetett hajós vagy
hajótulajdonos volt. Általánosabb érvényű azonban a jelenet metaforikus
értelmezése a halál mint kikötő az élet bolyongásai után, hazatérés,
megpihenés.
A harmadik témakör egy
gyermek curriculum vitae-je. Az életút bemutatásának értelmezéséhez egy Louvre-ban
őrzött szarkofág nyújt fogódzót. A gyermeket Múzsák veszik körül, de nem mint
tanítómesterek, hanem mint akik a trónoló, irattekercset tartó fiú szavaira
figyelnek. A tanulási, olvasási jelenetek hangsúlyozását az magyarázza, hogy
szellemi teljesítménnyel is elérhetőnek tartották a megistenülést. Más esetben
a Múzsák siratóasszonyokként vannak jelen, de csak nyolcan, mert kilencedik
társuk maga az ifjú. Ez már az apotheozis, mely más esetben úgy jut
kifejezésre, hogy a gyermeket Hadés ragadja el, de a fogat nem az alvilágba,
hanem az ég felé tart,
A következő nagy
témakör a foglalkozásjelenetek. Különösen Ostiában volt kedvelt sírtáblán,
majd szarkofágokon is az elhunyt foglalkozását bemutatni. Sok esetben azonban
nem erről van szó. A pásztor, a halász, a földműves tevékenysége esetében eleve
valószínűtlen, hogy az eltemetett foglalkozására utalna, hisz azok szegényebbek
és igénytelenebbek voltak annál, minthogy domborműves szarkofágba temetkeztek
volna. A képek tényleges mondanivalója a bukolikus hangulat kifejezése, mely
megint csak a túlvilágra értendő.
A girlandkötés
gyakrabban jelenik meg a szarkofágokon annál, minthogy minden esetben
girlandkötőt feltételezzünk mögötte. Ez a művelet valójában a lakoma gondos
előkészítésének a jele. A bevásárlási jelenetekben sem a kereskedő
megörökítését keresik azóta, amióta kiderült, hogy egy ilyen szarkofágban
egy magasrangú katona volt eltemetve. Itt is lakoma-előkészületről van szó.
A vizsgált
ábrázolásokból az derül ki, hogy nem az elválás szomorúsága, vagy a halál
utáni lét félelme volt jellemző rájuk, hanem a földi lét legkellemesebb
időtöltéseinek gondtalan és korlátlan élvezete. Talán nem véletlen, hogy e
szarkofágok többsége a Kr. u. III. sz. második felében készült, amikor a római
birodalom történetének egyik legválságosabb időszakát élte át.
R. Amedick, Vita Privata auf
Sarkophagen. Die antiken Sarkophagreliefs (Magánélet a szarkofágokon. Az antik
szarkofágreliefek) I. 4. Berlin 1991. 186 oldal, 120 tábla.
Gesztelyi Tamás