Klió 1993/2.
2. évfolyam
KÖZÉPKOR
A középkori Bulgária születése (Új interpretáció)
A szerző elsősorban az
Annales-iskola nyomán tesz fel új kérdéseket a középkori bolgár állam
kezdeteiről. Kategórikusan elutasítja a pártállam idején szokásos megközelítést.
A problémát kétségtelenül sokat tárgyalták, a forrásanyag ismeretes, az eddigi
eredmények azonban elsősorban a tényleírást érintik, nem adtak önálló
koncepciót. Bozsilov az eseménytörténettel szemben a braudeli longue durée
szempontjából kíván vizsgálódni, tehát nem szorítkozik a 680–681-es dátumra.
Az alapítás, létrehozás és hasonló kifejezések helyett ezért választja a
„születés” terminust, hogy a folyamat hosszát hangsúlyozza. Az állam
fejlődésében három szakaszt különít el: 1. az V–VII. századit, amikor a
sztyeppén adaptálódik a környező államokhoz; 2. a 680-as évektől 864-ig terjedő
szakaszt, ezzel foglalkozik részletesen; 3. a 865-tel kezdődő szakasz a
gyökeres szakítás a múlttal a kereszténység felvétele révén, hasonulás a keresztény
államokhoz. Rögtön kiemeli, hogy nem protobolgárokról beszél (amit magyarul
bolgár-törökként szoktak visszaadni), a kifejezést csak Ivan Dujcsev vezette
be, korábban alig használták, ő is csak bolgárokról ír. A módszer, a
terminológia és a tipológia hármasában fejti ki tárgyát.
A módszer eddig a
marxizmus-leninizmus volt, az állam kritériumait Lenin alapján vizsgálták, a
törvényszerűségeket keresték, holott ilyenek nincsenek a történelemben.
Vitatkozik az eddigi megállapításokkal. 679 előtt eddig nem látták az
államiság nyomát. 679-681 csak a kezdete az állam születésének. Eddig az állam
létrejöttében a külső fenyegetést látták alapvelőnek, holott valójában a
bolgárok voltak a támadók Bizánc ellen. A Bizánccal kötött szerződést látták
eddig alapvetőnek, mintha az állam léte Bizánc engedélyétől függött volna, 681
után pedig már nem tárgyalták az állam születésének hosszú folyamatát. A
korábbi véleményekkel szemben Bozsilov leszögezi, hogy a bolgár államnak nem
voltak szláv előzményei. A bolgárok és szlávok közt kötött szerződéssel
magyaráztak eddig mindent, elhanyagolták a folyamat hosszú tartamát. Rossz
helyen keresték az okokat, a külső körülményekben, és nem az állam belső
fejlődésében. Bozsilov kimondja, hogy a bolgárok meghódították a szlávokat, nem
valami föderációs vagy konföderációs szerződést kötöttek velük. És ha nincs a
Bizánccal kötött szerződés, akkor nincs is bolgár állam. Valójában akkor, a
belső fejlődés eredményeként, már létezett. A Bizánccal kötött szerződés nem a
bizánci külpolitikában megszokott foedus volt, hanem két szuverén állam
szerződése, amelyben Bizánc elismerte a terület és a lakosság elvesztését.
A terminológia
vonatkozásában az állam történeti kategória-voltát hangsúlyozza, megint az
Annales nyomán: nincs egy francia állam Chlodvigtól Pompidou-ig, ahogy valaki
megfogalmazta, mindig a korban kell konkrétan vizsgálni. Hosszú időről lévén
szó az adott esetben, ezért tartja jobbnak a születés terminust, ahogy
bevezetőben is jelezte. Eddig a bolgár államot Bizáncon mérték le. Ez
megtévesztő: Bizánchoz képest barbár állam volt, mint a kora középkori államok
nyugaton.
A tipológia terén azt
emeli ki, hogy mindig a sajátosságokat kell megragadni, ebben az
összehasonlítás segít. Ez persze csak heurisztikus módszer, amely az analógia
révén, vagy hasonlóságok alapján, vagy az időtényezőtől teljesen függetlenül
vet össze dolgokat. Bozsilov leszögezi, hogy a bolgár eset a népvándorlás egyik
esete, tehát ebben a kontextusban kell tekinteni. Lényeges volt a
területszerzés, már 681 előtt, amikor létrejött Magna Bulgaria. Újból leszögezi
a szerző, hogy szláv állami előzményekről nem lehet beszélni, a bolgárok nem
tőlük szerzik meg a területet, hanem Bizánctól. A szlávok épp úgy, mint a
romanizált lakosság, Bizánc alattvalói voltak. A bolgárok valószínűleg nem
voltak sokkal kevesebb számban, mint a szlávok, ezek száma csak a déli területi
terjeszkedés révén nőtt meg. A bolgárok és a szlávok közt kötött szerződés
vonatkozásában Bozsilov úgy látja, hogy Theophanész erre vonatkozó adata csak azt
igazolja, hogya szlávok adót fizettek a bolgároknak, más források szerint a
bolgárok különböző határterületekre telepítik őket. Valami szerződés meglétét
azonban Bozsilov is feltételezi, nem egészen következetesen, hiszen korábban
éppen arról ironizált, hogy a szerződést nem lehet valami „kerekasztal”
eredményének tekinteni. Sőt, bizonyos autonómiát is feltételez a szlávok
részére, s kimondja azt is, hogya bolgárok nem harcoltak a szlávok ellen.
Valamiféle
kontinuitást a területen kétségesnek tart, hiszen a IV–VII. század során sok
támadás, pusztítás érte, a romanizált lakosság száma valószínűleg csekély
volt. A bolgárok Bizánccal kerültek szembe, ezért ideológiai téren is erős volt
részükről az ellenállás. Már csak azért is, mert pogányok voltak. Tudunk arról,
hogy a keresztényeket üldözték. Az ellenállás jele a bolgár kánok ismert
névsora, amelynek első része már a 7. sz. végén biztosan megvolt. Ez is
mutatja, hogy tudatosan más műfajt alkalmaztak, mint a bizánci krónikák. A káni
hatalom örökletes volt, hogy pontosan hogyan, azt nem tudjuk, de valószínűleg
az elsőszülöttség alapján. A kán hatalma korlátlan, katonai és polgári ügyekre
egyaránt kiterjedt. Mellette van nemzetségekre tagolódó arisztokrácia, bolgár,
de valószínűleg szláv is. Az államszervezet a türk minta szerint alakult. A
kánoknak több ideiglenes szállásuk is volt, de azért Pliszka volt mégis a
főváros, a fontos állami aktusokat itt rendezték. A nyugati barbár államokban
egy-egy régi várost választottak fővárosul, Pliszka a bolgárok teremtménye,
előzmények nélkül.
A gazdaság feudális
jellegű volt, ahogy ezt a fogalmat Marc Bloch használta. Írott törvény nem
volt. A kánok ismert görög nyelvű feliratait valószínűleg hadifoglyok vésték a
sziklába, mert a kérdés legjobb szakértője, V. Besevliev szerint szövegük a
görög nyelv tökéletes tudásáról tanúskodik. Hogy az állam lakossága ekkor
kétnyelvű lett volna, vagyis a bolgárok és a szlávok mindkét nyelvet beszélték
volna, az bizonytalan.
Összegzésként Bozsilov
az általa tárgyalt bolgár államot leginkább a Karolingok előtti frank államhoz
hasonlítja. Persze a nyugati barbár államokkal szemben az alapvető különbség,
hogy Bizánc nem pusztult el, hanem még sokáig a fő ellenfél maradt. Ezért is
volt szüksége a bolgár államnak a pogány ideológiára. Tehát végeredményként egy
közel két évszázados pogány bolgár államról van szó, kereszténység nélkül, ez
az állam legfőbb jellegzetessége.
Ivan
Bozsilov: Razsdane na szrednovekovnata Balgaria. (Nova interpretacija.) (A középkori
Bulgária születése. Új interpretáció) Isztoricseszki Pregled 1992. 48. évf.
l–2. sz. 3–34. p.
Niederhaus Emil