Klió 1993/2.
2. évfolyam
KÖZÉPKOR
A középkori
horvát társadalom marginális csoportjai
A
marginális csoportok fogalmi meghatározásával először a chicagói
városszociológiai iskola kezdett foglalkozni a XX. század húszas és harmincas éveiben.
Az első definíciók a bevándorlókra vonatkoztak, és azokat az embereket
jelölték, akik egy időben két antagonisztikus kultúrához tartoznak. A
későbbiekben az akkulturációhoz kötötték a fogalmat. A húszas évek végén
jelennek meg a bűnözőkről szóló kutatások, majd szociológiai szempontból. mint
marginális csoportot kezdik vizsgálni a zsidó gettókat.
A
történeti kutatások szempontjából értékes J. Le Goff munkássága, aki a Les
marginaux dans l'Occident médiéval (1964) című munkájában kísérli meg a fogalom
meghatározását. Le Goff nem határozza meg pontosan a marginális és a
társadalomból kizárt csoportok közti különbséget. Az általa felállított
csoportok: a társadalomból kizártak (tolvajok, száműzöttek, prostituáltak,
eretnekek), a megvetettek (bérencek, betegek, szegények, nők, házasságon kívül
született gyerekek), valódi marginális elemek (deklasszálódottak, elmebetegek,
uzsorások) és imaginárius elemek (szörnyetegek és fantasztikus lények). Le Goff
ezenkívül olyan szempontokat. ellentétpárokat ad a klasszifikációhoz, amelyek
alapján meghatározható a marginalitás: vallás-eretnekség, betegség-test,
identitás-idegenek és zsidók, természetellenesség, homoszexuálisok, fizikai és
szociális stabilitás. állandó lakhely hiánya, deklasszálódás, munka-kéregetés,
illetve nem becsületes foglalkozások.
A
horvát történészek között T. Raukar foglalkozott munkáiban a marginális
társadalmi csoportokkal. Az ő kategóriái: krónikus betegségben szenvedők,
eretnekek, politikai bűntettet elkövetők, bűnözők. Megállapítása szerint a
dalmáciai társadalomban található marginális rétegek semmiben sem különböztek a
korabeli nyugat-európai marginális csoportoktól. Adatai alapján a XVI. század
közepén Zára (Zadar) társadalmának csak 1,09 százaléka sorolható ezekhez a
rétegekhez.
A
fogalom meghatározásakor, ill. a marginális egyének, csoportok, valamint a
társadalomból kizártak vizsgálatánál a következő szempontokat kell figyelembe
venni:
–
ezek az egyének termelő, szolgáltató tevékenységet végeznek-e a gazdasági
szerkezetben?
–
törődik-e velük a társadalom, nyújt-e valamilyen védelmet számukra?
–
hasznosnak tartja-e a társadalom tevékenységüket?
–
foganatosítanak-e ellenük törvényi intézkedéseket?
–
a társadalom szélére való kitaszítottságuk a saját választásuk-e vagy a
társadalmi megítélés következménye?
–
alkotnak-e szorosabb társadalmi csoportot?
E
szempontok alapján a következő kategóriákat lehet felállítani:
1.
a
marginalitás nagyon gyenge, illetve nem állandó, a társadalom pozitív véleményt
alkot róluk (idegenek, zarándokok, utazók). A cigányok még nem számítanak
marginális csoportnak, a zsidók már közel állnak ehhez, társadalmi megítélésük
változó;
2.
marginális
helyzetük folyamatos. külső okokkal magyarázható (szegények, krónikus
betegségben szenvedők, fertőző betegek, házasságon kívül született gyerekek);
3.
azok a személyek, akik olyan foglalkozást űznek, amelyre a társadalom véleménye
szerint szükség van, akiket a társadalom tolerál (prostituáltak, uzsorások,
bérencek);
4.
bűnözők, akik ellen a társadalom intézkedéseket foganatosít, akik közel állnak
a társadalomból való kitaszítottsághoz;
5.
azoknak a csoportja, akiknek kitaszítottsága a társadalmi üldözöttség
következménye (homoszexuálisok, eretnekek, száműzöttek, kerítők).
A
társadalom szélén állók többsége az első rétegekből került ki.
A
társadalom a marginális elemekkel szemben bizonyos védekező intézkedéseket
foganatosított, intézményeket állított fel, ilyenek az ispotályok, lelencházak;
a zarándokok védelmével kapcsolatos a lovagrendek tevékenysége, és a társadalom
védekező funkciója nyilvánult meg a zsidó gettók kialakításában is. Az
intézmények megjelenésével a társadalomnak az a törekvése figyelhető meg, hogy
ezeket a csoportokat is bekapcsolja a jogi, gazdasági szerkezetbe.
A
marginális csoport egyik példája a szegényeké. A középkorban a szegényekről
alkotott véleményt nem lehet kimondottan negatívnak mondani, Krisztus
szegényeinek tartották őket, szerencsétlenség áldozatainak. A szegények
megsegítését az anyagi helyzettől függően min
den
városi polgár, szervezet, ill, az egyház is feladatának tekintette. Ily módon
nyilvánult meg az összetartozás tudata és a kommunális szolidaritás. Az alsó
néprétegekkel való törődés sajátos intézménye az ispotály, előzményei a bizánci
korba nyúlnak vissza. A középkorban az ispotály a kórház és a menedékhely
kombinációját jelentette. Kezdetben a szerzetesrendek alapítottak, de később
városok is. A cikk részletes mellékletben és térképen is ábrázolva közreadja a
horvátországi ispotályok nevét, alapítóit, működési idejét stb.
A
horvát vidékeken ebben a korszakban már megjelentek a török elől menekülők,
velük Ragusában például külön tisztségviselő foglalkozott, intézkedéseket
hoztak (a későbbiekben inkább a városon kívüli) letelepítésükre.
Damir
Karbić: Marginalne grupe u hrvatskim srednjovjekovnim društvirna od druge
polovine XIII. do početka XVI. stoljeća. (Marginális csoportok a középkori
horvát társadalomban a XIII. század második felétől a XVI. század elejéig) In:
Historijski zbornik, XLIV. 1991. 43–76. p.
Bíró László