Klió 1993/2.
2. évfolyam
KÖZÉPKOR
Uzsorakamat és
gazdaság a középkorban
„Qui facit usuram
vadit ad infernum, qui non facit vergit ad inopiam” (Aki uzsorával foglalkozik,
pokolra kerül, aki semmilyen uzsorát sem űz, szegénységre jut.) – ezzel a cinikus
megjegyzéssel jellemezte az 1387-ben vagy 1388-ben Ferrarában elhunyt Benvenuto
de Rambaldis da Imola, Petrarca, Boccaccio és Salutatis barátja korának az
uzsorával kapcsolatos problémáját az Isteni Színjátékhoz írott kommentárjaiban:
Dante művében, a Pokol 7. körében szenvednek az uzsorával foglalkozó bűnösök,
akiket családi címerük leírása alapján Benvenuto azonosítani is tudott:
Firenzéből a Gianfigliazzi és Ubriachi családok képviselőjét, Giovanni
Buiamontét, Padovábál pedig Reginaido Scrovegni és Vitaliano del Dente nevét
említi. A firenzei Gianfigliazzi és Ubriachi családok uzsorahitelekkel és
bankügyletekkel alapozták meg gazdagságukat a XIII. században, s magas városi
méltóságokat töltöttek be. A padovai Reginaldo Scrovegni is uzsorakölcsönök
révén alapozta meg a család vagyonát, Vitalino del Dente 1307-ben Padova
podestája lett.
Gilamen két, egymásnak
ellentmondá tényt tart figyelemre méltónak. 1. Dante nem kis pénzkölcsönzőket
ábrázolt, hanem vagyonos kereskedőket, tekintélyes családok tagjait, akiket a
Pokol 7. körében helyezett el, tehát nem is a Purgatóriumban, ahol lehetőségük
nyílott volna a megtisztulásra. 2. Nem sokkal az Isteni Színjáték megszületése
után ennek kommentálója, Benvenuto da Imola csak egy cinikus megjegyzéssel
intézte el az uzsora problematikáját.
Gilomen e kettősségből
kiindulva az uzsora középkori elméletének és gyakorlatának ellentmondását
vizsgálja, azt, hogy az uzsora egyházi tilalma ellenére többé-kevésbé mégis
legitim módon működtek a zsidó vagy a lombard hitelezők, pénzkölcsönzők.
A középkori uzsora-tan
egyrészt a bibliai hagyományon nyugodott, a természetbeni és pénzhitel utáni
kamat elutasításán, melyet a rászorultság kizsákmányolása ként értelmeztek,
másrészt azon az antik természetjogi szemléleten, amely visszautasította a
pénzkamatot. A korai keresztény szerzők mindezekből a kamatszedés teljes
tilalmát olvasták ki, s mindazt az összeget, amit a kikölcsönzött
pénzmennyiségen felül fizettek vissza, uzsoraként értelmezték. Szent Ambrosius
például ezt mondta: „… quodcumque sorti accidit, usura est...” (Bárhol
hoz hasznot a tőke, az uzsora). Mivel a középkorban a pénztőke sokféle formában
is előfordulhatott (pl. census, reditus stb.), az egyházi uzsorakamat tilalma
lényegében csak a pénz kölcsönre (lat. mutuum) vonatkozott. Több-kevesebb
rendszerességgel ez ellen az egyházi és világi hatalom egyaránt fellépett,
hiszen egy agrárjellegű gazdaságban a kamatozó hitel csak a szükséghelyzetek
áthidalását, azaz elsősorban a közvetlen fogyasztást szolgálta. 325-ben a
niceai zsinat megtiltotta a klerikusoknak a kamatszedést, majd I. Leo pápa ezt
a tilalmat kiterjesztette a laikusokra is. Nagy Károly révén az uzsora tilalma
a VIII. században bekerült a világi jogba is. A Karoling uzsoratörvény a
katonáskodási kötelezettségű szabad paraszti réteg védelmét szolgálta.
A korábbi szemlélet
szerint az egyházi uzsoratilalom miatt a középkorban hitelezéssel és
kamatszedéssel csak a zsidók foglalkoztak, akikre nem vonatkoztak az egyházi
tilalmak. A virágzó középkorban azonban már biztos, hogy szó sem volt a zsidók
monopolhelyzetéről, igen jelentőssé vált az itáliai, ún. lombard pénzemberek
szerepe. A zsidóknak az uzsora kérdésében elfoglalt kívülálló helyzete minden
esetre a XIII. századi forrásokban még egyértelmű en tükröződik. Így például
II. Frigyes császár Melfiben kiadott 1231. évi konstitúciójában elrendelte,
hogy a zsidókat ki kell vonni az uzsora tilalma alól, mivel ők nem
keresztények. Az egyház azonban a zsidók által űzött kamatszedést is rossz
néven vette. III. Ince
pápa idején erős fellépés történt a zsidó uzsora ellen, sőt exkommunikációval
sújtották mindazon keresztényeket is, akik zsidókkal érintkeztek, vagy
uzsorakamattal adtak kölcsönt a keresztes hadjáratba indulóknak. (Így történt
Magyarországon is 1232–1233-ban, l. a beregi egyezményt!) Az 1209. évi
avignoni zsinat engedélyezte, hogy a keresztények még akkor is megszakíthatták
kapcsolatukat a zsidókkal, ha azoktól kölcsönt vettek fel. A világi törvények
nem egy esetben szintén megtiltották a zsidóknak a kamatszedést, mint például
Franciaországban 1154-ben VII. Lajos, 1223-ban VIII. Lajos, vagy 1230-ban IX. Lajos.
A középkorban
viszonylag gyakori jelenség volt, hogy a világi hatalom kiűzte országából az
uzsorásokat, lefoglalta javaikat. Figyelemre méltó, hogy azonos módon ítélték meg a
zsidó és a lombard (keresztény) uzsorásokat. De mindennek az ellenkezője sem
volt ritkaság. Már a XII. században találkozunk olyan privilégiumokkal,
amelyek megengedték a kamatszedést. Így például I. Frigyes császár abban a
kiváltságban részesítette Henrik osztrák herceget, hogy birtokain zaklatás
nélkül hitelügyletekkel és kamatszedéssel foglalkozó zsidó és egyéb pénzemberek
tevékenykedhessenek. 1181-ben Fülöp Ágost francia király Chateauneuf lakóit
(Tours mellett) abban a kiváltságban részesítette, hogy kamatszedés vádjával
senki se merészelje őket perbe fogni. 1204-ben Fülöp Ágost megerősítette
Verneuil-en-Normandie lakosait, hogy halála után sem érheti őket semmi
retorzió uzsoraügyleteik miatt. Az ilyen vagy ehhez hasonló kiváltságok
engedélyezése a XIII. században lényegében gyakorlattá vált. Ennek fő oka
fiskális indíttatású volt. Minderre természetesen az egyház is reagált.
1274-ben a II. lyoni zsinat minden keresztény uralkodónak megtiltotta, hogy
pártfogolja az uzsorásokat, s előírta, hogy 3 hónapon belül űzzék el őket
országaikból. Ennek hatására III. Fülöp francia király az idegen uzsorásokat,
elsősorban a lombardokat, kiutasította Franciaországból. Az 1311–12. évi
velencei zsinaton a kamatszedést már eretnekségnek minősítették. Ez minden
bizonnyal összefüggött azzal, hogy Franciaországban még folyamatban volt a
templomosok pere, akik a középkori Európában igen jelentős pénzügyletekkel
foglalkoztak.
Azonban az egyház
magatartása nem volt következetes. A XV. században például a mantovai herceg
úgy engedélyezte birtokain a zsidók kamatszedését, hogy ehhez pápai diszpenziót
szerzett.
Összességében a
középkori kamatszedés többé-kevésbé legitim volta csak kivételes
privilégiumokon nyugodott, de mindig fennállt annak a veszélye, hogy az
uzsorást bíróság elé idézik, ezért a kamatszedők igyekeztek elleplezni a
tényleges kamatot. Ennek igen sokféle formája alakult ki. Az uzsorakamat
elleplezésének legkedveltebb formája az ún. késedelmi kártalanítás volt, azaz a
kölcsön után szó sem volt kamatról, csak a visszafizetés későbbi ideje miatt
egyfajta kártalanítási összegről. Előfordulhatott az is, hogy a kamat gyakran
mint ajándék jelent meg.
A középkorban a
felvett hiteleket, a kölcsönt többnyire fogyasztásra vagy fényűzésre
fordították, így a visszafizetéskor az adós gyakran igen szorult helyzetbe
került. Nagy normandiai vazallusai javára már Földnélküli János angol király is
beavatkozott a hitelező-adós viszonyba, III. Ince pápa szintén szemmel
tartotta az eladósodás mértékét. Nála a fő motívum az volt, hogy az adósságba
keveredett nemes nem tudott részt venni a keresztes hadjáratokban. A
zsidó hitel már egészen korán igényként jelentkezett az alsóbb társadalmi
rétegeknél is, hiszen a francia Rigord-krónikában 1180 körül a parasztok a
zsidó uzsoráról panaszkodtak. Szent Lajos király tanácsadója az uzsora tilalmát
azért ellenezte, mert kölcsönök nélkül a nép nem tudná átvészelni a nehéz
időszakokat, s megművelni szántóit. A XIII. század végén például Perpignan
környékén a zsidó kölcsönök 65 százaléka a parasztságnak nyújtott hitel volt.
Ez az aránya 14. században 80 százalékra növekedett. Montpellier-ben is a XIII.
század Végén a parasztság vette igénybe a kölcsönök 70 százalékát. Éppen e kis
összegű kölcsönök esetében volt szó szükségből felvett hitelekről. A hitel és a
kamat negatív megítélése a szükséghiteleket felvevők körében erősödött fel.
1351-ből fennmaradt
egy olyan összeírás, amelyben Sienese Cino di Ugone, egy lombard pénzkölcsönző
uzsorából származó bevételei vannak feltüntetve, továbbá az adósok nevei.
Meglepő, hogy az örökösök elengedték az adósok tartozásait. A középkorban
azonban – különösen a XIV. században – gyakran előfordult, hogy a keresztényi
morál erősebbnek bizonyult a pénzszerzés vágyánál. Ez összefüggött a század
nagy gazdasági, társadalmi, egyházi és politikai krízisévei, amelynek hatására
felvirágzott az uzsorával kapcsolatos vitairodalom, sokszor uzsorásüldözésekre,
zsidópogromokra is sor került.
A gyakorlat és a morál
ellentéte, egymásmellettisége a korai újkorban továbbra is megmaradt, de ekkor
már az anyagi érdekek egyértelműen erősebbnek bizonyultak. A XVI. század a
nagy bankházak (Mediciek, Fuggerek, Welserek) felvirágzásának időszaka volt.
Hans-Jörg
Gilomen: Wucher und Wirtschaft im Mittelalter (Uzsorakamat és gazdaság a
középkortban) Historische Zeitschrift, Bd. 250. Heft 2. April 1990. 265–301. p.
Pósán László