Klió 1993/2.
2. évfolyam
KORA
ÚJKOR
A reformáció első
évszázada
Gerald Strauss és más
kutatók a 70-es években megállapították, hogy a reformáció mozgalma a kezdeti
sikerek után csalódást és kudarcot hozott; ha mégis sikeres volt, akkor is jobbára
csak a városi lakosságot hódította meg. Strauss gazdag bizonyíték-anyaggal
támasztotta alá megállapítását: teológusok írásaival, a protestáns egyházak
lelkipásztori jelentéseivel, mindenekelőtt a vizitációs jelentésekkel,
melyeket e célra létrehozott bizottságok gondosan előkészített kérdőívek
segítségével készítettek. (Ez a fajta vizitáció, amely a laikus gyülekezet
egészének hitét és vallási gyakorlatát mérte fel, egészen új jelenség volt a
XVI. században.) Az első protestáns vizitáció 1527–28-ban folyt le, és döbbenetes
eredményt hozott. Maga Luther is részt vett benne, és elkeseredetten írt a
papok és a lakosság tudatlanságáról. A nép semmit sem tud a keresztény
hittételekről, nem ismeri a Miatyánkot, a Hiszekegyet és a Tízparancsolatot.
Nemcsak a szász választófejedelemségben volt jellemző ez, hanem szerte
Németországban, továbbá a Holland Köztársaságban, Angliában, Skóciában és
Írországban. 100 évvel a reformáció kibontakozása után is.
A fenti állítást sokan
vitatták. Arra hivatkoztak, hogy a katolikusok éppen az ellenkezőjéről voltak
meggyőződve; Loyolai Ignác például erőteljes intézkedéseket követelt a
diadalmas protestantizmus feltartóztatása érdekében.
Mi az oka vajon, hogy
a protestáns vallás sikere nem tükröződik a vizitációs jegyzőkönyvekben? G.
Parker, az illinois-i egyetem tanára háromféle magyarázatot kínál a kérdésre:
1. az ellenőrök ellenőrző körútjuk során kihagyták a városokat, ahol minden
rendben volt; 2. a vizitátorok részben azt akarták bizonyítani, hogy a
munkájukra szükség van, részben pedig azt, hogy az illető egyházközségnek van
szüksége
állami támogatásra; 3. végül pedig a vizitációs jelentések egy része valóban
sikerekről számolt be: a hitbuzgó lakosság megfelelően ismeri a katekizmust,
részt vesz az istentiszteleteken, rendszeresen úrvacsorában részesül. Ilyen
értelmű jelentések érkeztek Strasbourg környékéről 1555–1580 között, Angliából
számos területről. Williams Laud érsek évi beszámolói Canterbury tartományról
az 1630-as évekből szintén igen optimisták.
A protestantizmus a
Luther fellépését követő évszázadban nem hódított diadalmenetben. Mielőtt a
szerző számba venné a kezdeti kudarc okait, utal egy modern párhuzamra: a
szocialista ember kinevelésének kísérletére, amely 1990 táján sokkal inkább
kudarcnak minősíthető, mint sikernek.
Mi történt a
reformáció első évszázadában? A protestáns hittételek nem voltak maguktól
értetődőek. Az olyan fogalmak, mint Szentháromság, inkarnáció, feltámadás,
Újszövetség, magyarázatot igényeltek. A Biblia ismeretéhez viszont írni-olvasni
kellett tudni. Az első vallásújítók maximálisan kihasználták a nyomtatás adta
lehetőségeket: lefordították a nép nyelvére a Bibliát és a katekizmust, és
óriási mennyiségben közreadták. Luther német nyelvű Új Testamentuma 253
kiadásban jelent meg csupán 1522–1546 között; Német Bibliája félmillió példányban
látott napvilágot 1534 és 1574 között. Angliában több mint 600 féle
kérdés-felelet katekizmust adtak ki 200 év alatt. A vallási vitairatok száma
szintén tekintélyes volt; Luther maga 1351-et közölt, és minden kiadványát
számba véve, a példányok száma 3 millió 100 ezer volt – nem kis teljesítmény
egyetlen embertől.
Kérdés, vajon hány
ember tudott olvasni a kora újkori Európában? Egyes becslések szerint a
városlakók 40 százaléka, a vidékiek 5 százaléka tudott olvasni, a nők szinte
teljesen analfabéták voltak. Bibliát, katekizmust és az imákat nagyon sokan
„kívülről”, hallás után tudták. Mindenesetre égető szükség volt nagyszámú,
művelt papra. Ám éppen ebben nagy hiány mutatkozott, mert a reformáció
kibontakozását követő évtizedekben szinte szünetelt a papszentelés. Ennek
okait Parker professzor a következőkben látja: a protestáns papok nem
élvezhettek bizonyos előnyöket (adómentesség, külön egyházi bíróság). A
papoktól igen alapos teológiai tudást, szakmai odaadást, és szónoki
képességeket követeltek. A képzett teológusok eleinte inkább elméleti
szakemberek voltak, nem pedig kis falvakba kirajzó szerény katekizmus-magyarázók.
Mindez hátráltatta a reformáció gyors elterjedését.
Nem szolgálta a reformáció
ügyét az sem, hogy számos területen ismételten váltogatták a vallást; például a
rajnai palotagrófságban 1546 és 1583 között négyszer váltottak az ott lakók
lutheránusokból kálvinistákká és vissza. Súlyos károkat okozott a reformált
vallásnak a németalföldi felkelés és háború is; a küzdő felek első számú
célpontjai általában a papok voltak.
A szerző a
protestantizmus terjedését akadályozó tényezők eddigi csoportját a „kereslet”
oldalához sorolta, ezután áttér a „kínálati” oldalra. A reformáció terjesztését
a kora újkori Európa rendkívüli nyelvi sokfélesége is akadályozta. 1789-ben
Grégoire abbé megállapította, hogy „sehol a földön nincs olyan hely, ahol egy
nemzet általánosan egy nemzeti nyelvet használna”. Alsó-Bretagne-ban vagy túl
a Loire-on már nem értik meg a papot, ha franciául beszél. De ugyanez a nyelvi
széttagoltság volt jellemző Hollandiában, vagy Britannia kelta szegélyein, ahol
a népesség jó része egyáltalán nem értett angolul.
Nehezítette a
hittérítők munkáját, hogy csak eleinte alkalmazhatták a Biblia magyarázatánál a
fafaragásokat, metszeteket, később a megerősödő protestáns egyházak száműzték
templomaikból a szobrokat, képeket, és károsnak ítélték a színpadi játékokat.
A protestáns egyházak vezetői egyedül a szó eszközével akarták terjeszteni
vallásukat. Az addig szimbólumokra és allegóriákra, ceremóniákra és formális
gesztusokra támaszkodó vallás helyett egyszerű, és közvetlen vallást kínálnak;
a látási észlelés helyett a hallásit, a szertartás helyett a szövegmagyarázatot,
a misztikus helyett a köznapit. (A szerző szerint csupán a szóra támaszkodni
nem egyszerűsítést, hanem inkább bonyolítást jelentett.) Hozzájárult a kezdeti
eredmények után bekövetkező sikertelenséghez az is, hogy meg sem próbálták
azonosítni a protestantizmust a helyi értékekkel és gyakorlattal, ehelyett
mindent megtiltottak, eltöröltek, ami nem az írásban gyökerezett. Így nehéz
volt megnyerni és megtartani a népet a reformáció oldalán.
Az eddigi érvelés
közvetett megerősítést nyer a katolikus egyház tapasztalatai révén: amikor
főleg csak szóval és írott anyaggal dolgoztak, ugyanazok a gondok merültek fel
náluk is, mint a protestánsoknál: a nép tudatlanságba merült, a papság pedig
bűnbe. A helyzet azonban hamarosan drámaian megváltozott. A tridenti zsinat
1562–63. évi ülésén hozott lelkipásztori reformok kimondták, hogy papi
szemináriumot kell felállítani minden egyházmegyében, vasárnapi iskolát minden
egyházközségben.
A szerző
felhívja a figyelmet arra, hogy az intézkedéseket igen gyorsan tettek követték.
A katolikus papság létszáma, tudásának színvonala gyorsan emelkedett.
Bevezették a rendszeres vizitációt a katolikus papok körében is. E vizitációk
– ellentétben a protestánsokéival – igen jó eredményekről tanúskodnak:
szorgalmas, tájékozott papok szolgálták a mind társadalmi, mind pedig a
hitbeli dolgok szempontjából megfelelő világi népességet. Megszűnt a papok
körében az ágyasok tartása, a törvénytelen gyerek, s a vallási eltévelyedés. A
világi fiatalság számára iskolákat nyitottak, hogy megtanulhassák az elemi
vallási ismereteket.
A katolikus egyház
sikerének okait a szerző három tényezőben jelöli meg. Megőrizték a hagyományos
vallási szokásokat, melyeket a protestánsok bálványimádásnak minősítettek: az
ereklyék tiszteletét, az ördögűzést, körmenetet, zarándoklatot. Minden eszközt
igénybe vettek: festmények, metszetek, drámák, énekek, katekizmus, iskola,
prédikáció, vizitációk. (A középkori misztériumjátékokat, melyeket protestáns
földön száműztek, a katolikusok vallásdrámákkal cserélték fel, és csupán a
német nyelvű területeken lakók számára több mint 7500 drámát írtak a jezsuiták
1553 és 1773 között.)
A katolikus egyház
leegyszerűsítette a prédikációk szövegét. (Lásd a lyoni érsekség ilyen értelmű
utasítását 1578-ból, vagy Fleury abbé A mesterek és szolgák vallási
kötelességei című írását 1688-ból!) Különösen messzire ment a lengyel
katolikus egyház: nemcsak arról biztosította a nemességet, hogy üdvözül, hanem
arról is, hogy a Paradicsomban beszélik a lengyelt, és hogy a nemességet ott
is különleges helyzet illeti meg. Mindemellett a katolikus egyház „sikere”
sokszor az erőszaknak, a kötelező vallásgyakorlatnak, a parancsoknak s a
tiltásoknak volt „köszönhető”.
Egyetlen nagy
protestáns állam volt, amelyben a lutheri vallás 1700 tájára teljes diadalt
aratott: Svédország. Az 1620-as évekig itt is meg-megtört a fejlődés vonala,
ám ezután gyökeres javulás volt tapasztalható, s a század végére a mintegy
2500 egyházközségben mindenütt két-két jól képzett pap dolgozott. Az egyik
papként szolgált, a másik az iskolában tanított. Ezenkívül minden családfő
köteles volt megtanítani gyermekeinek a katekizmust. Az iskolai
vizsga-jegyzőkönyvek tanúsága szerint a XVII. század végén Svédországban a
népesség 90 százaléka tudott olvasni. Éppen ezért megtehették, hogy csak annak
adtak engedélyt házasságkötésre, aki el tudott olvasni a Bibliából egy szakaszt.
(A szerző kaján megjegyzése: ha másutt ugyanezt a mércét állították
volna fel, akkor ott vagy kihalt volna a népesség, vagy országos méretűvé vált
volna a vétkezés.) Mi magyarázza a svéd protestáns egyház eredményeit? Az
ország területén nem voltak háborúk, azonosak voltak az egyház és az állam
céljai, és végül, nem volt a protestáns egyházon belül nézeteltérés, vita.
Ezzel szemben
Németországban a lutheránusok hamarosan filippistákra és gnezió-lutheránusokra
szakadtak, Németalföldön a kálvinista gomaristák a szintén kálvinista
remonstransokkal álltak szemben, Skóciában az episzkopálisok a
presbiteriánusokkal álltak haragban, Angliában a puritánok az arminiánusokka1.
Mindez általában nem tett jót a kereszténységnek, és különösen nem a
protestantizmusnak. Az 1500-as években sok a panasz, hogy az emberek már
semmiben sem hisznek, meg vannak zavarodva.
A XVII. század
közepére Európának már igen nagy részén meggyökerezett a megreformált vallás;
Anglia, Skócia szinte teljes lakossága, Észak-Németország, Skandinávia, továbbá
Svájc, Magyarország, Erdély, a Holland Köztársaság és Franciaország népének
több-kevesebb része protestánssá vált, már nem volt katolikus. 1650 táján
azonban még sok tennivaló volt az igazi sikerekig. A reformáció, létezésének
első évszázada vége felé még az volt, ami az indulásnál: csupán „városi
jelenség”.
Geoffrey
Parker: Success and Failure during the First Century ofthe Reformation. (Siker
és kudarc a reformáció első századában) Past and Present, 136. szám, 1992.
augusztus, 43–82. p.
Fodor Mihályné