Klió 1993/2.
2. évfolyam
XIX. SZÁZAD
Konsztantyin Leontyev „bizantizmusa”
Mindig fontos az olyan alkotói munkásságot bemutató könyvet, tanulmányt
megismernünk, amikor a kiemelkedő gondolkodó szellemi hagyatékának jelentős része
még nem került be a tudományos kutatások különböző területeibe. Márpedig
Leontyev esetében erről van szó. Episztoláris örökségének ez a része moszkvai
irodalmi és művészeti archívumban, a központi könyvtár kéziratrészlegében és
az irodalmi múzeumban található. N. A.
Rabkina egyik érdeme épp abban rejlik, hogy ezeket az anyagokat használja
fel tanulmányában. K. Leontyev szellemi hagyatéka a századfordulón előtérbe
került. 1912–13-ban kilenc kötetben kiadták műveit, a sajtóban közölték pl.
leveleit, neves tudósok (így V. Sz.
Szolovjov, V. V. Rozanov, Sz. L. Frank) emlékeztek meg róla, felfogását
vizsgálta Sz. N. Trubeckoj, D. Sz.
Merezskovszkij és Sz. N. Bulgakov
is. Sajnálatos azonban, hogy 1922-től hosszú hallgatás következett. Ezt törte
meg 1968-ban A. L. Janov. Ugyanő –
most amerikai politológusként – írta meg Az orosz eszme és a 2000. év című nagy
munkáját, amit a Néva 1990/9–12. számában angolból oroszra lefordítva közre
adtak. Mindazonáltal itt kell hangsúlyoznunk Rabkina írásának másik új vonását,
minthogy először tekinti át részletesebben a leontyevi örökséget; tisztázza a
politikai szférára vonatkozó nézeteinek gyökereit, alaptendenciáit, a
„bizantizmus” viszonyát a korabeli orosz valósághoz (mindezt ráadásul úgy, hogy
a társadalmi gondolkodás szélesebb spektrumával hozza összefüggésbe), és végül
Leontyev élete során (1831–1891) és halála után kibontakozó hatását; azaz a
gondolkodó helyét és jelentőségét az orosz szellemi életben.
1873-ban jelent meg Leontyev cikke a Pánszlávizmus és a görögök címen.
Két évvel korábban publikálta N. Ja. Danyilevszkij: Oroszország és Európa című
művét. Noha Leontyev bizonyos formában a könyv írója tanítványának tartotta
magát, mégis élesen elvetette annak alap tézisét; az össz-szláv föderáció
létrejöttének szükségességét. A pánszlávizmust liberálisnak, az orosz
államiságra veszélyesnek, a monarchia aláásásának tartotta. A jövőben,
szerinte, nem a pánszlávizmust kell Nyugat-Európával és kultúrájával
szembeszegezni, hanem az orosz egyeduralom égisze alatt az egész Keletet.
Leontyeva szláv összefogás (szimpátia) eszméjét tagadva, a cárizmus
rendi-állami érdekeit abszolutizálta. Másképp képzelte el a birodalom
alávetett területein a népek helyzetét, a kapitalista fejlődést, a polgári
szabadságot, a technikát pedig azonosította az eldurvulással és az anarchiával.
1875-ben látott napvilágot Leontyev alapvető műve: A
bizantizmus és a szlávság, amiben megfogalmazta a történelmi folyamat sajátos
teóriáját. A mű, amit a görög Athosz-hegyi és a Nyikolo-Ugresszkij kolostorban
1872–1874 között írt, tizenkét külön fejezetből álló, terjedelmes esszé. Lázas
sietséggel írta, félve hogy nem oszthatja meg honfitársaival az orosz
történelem, az állam külön elhivatottságának csak számára föltáruló titkait.
Leontyev jelentős, de meglehetős en különféle ismereteket közöl, a tényhalmazt
azonban elég pongyolán és voluntarista módon kezeli. Maga is többször
elismerte, hogy a „beprogramozott tudós gondolkodásmód” számára szűk és
száraz, és valóban kronológiailag pontatlanul, művészien szabadon írt. Műve
elején a régi „bizantizmus”, mint világtörténeti és kulturális jelenség lényege
és jellemző sajátosságai tárulnak elénk. Leontyev szerint újra életre kelt
saját korában, de már szilárd államformákban és társadalmi-vallási
hierarchiában, s mindez Oroszországban talált a legkedvezőbb talajra. A
„bizantizmus”, mint „általános eszme”, külön kultúra, ami vallásos, állami,
erkölcsi, filozófiai és művészeti ideákat foglal magába. A „bizantizmus”
Oroszországban újraéledésekor egyszerű népre, örökletes nagyfejedelmi hatalomra
és patriarchális igazgatási keretre lelt, és így régi formájánál még
hatalmasabb lett. Leontyev különösen azt hangsúlyozza, hogy az orosz
monarchikus hatalom mindig elsődleges, legitim és örökletes volt, hozzá képest
a család eszméje a polgári életben háttérbe szorult.
Az író mindenfajta egyenlőségre való törekvést
elutasít. Szerinte a rokon szlávokat már megfertőzte az európaiság, az
egalitarizmus és a jólét pusztító szelleme; „demokraták és
konstitucionalisták”, ezért nemzeti felszabadító mozgalmuk támogatása aláássa
a „bizantizmus” tekintélyét és az orosz állam alapjait; így az ázsiaiakkal
vagy a más hitűekkel kell keveredni. A monarchia, a rendiség, az egyház, a
patriarchális parasztközösség azok a civilizációs csúcspontok, amelyeket
Leontyev szembeállít a polgári parlamentarizmussal, az egyenlőség eszménnyel,
az európai liberalizmussal, és
ezért hív fel az állameszme feltétlen szolgálatára. Érdekesek eszmefuttatásai a
történelmi folyamatról, annak szakaszairól, a haladásról és az átlagos európai
polgár elszemélytelenedéséről és nivellálódásáról. Az utóbbiakat egy másik
tanulmányában egyenesen világpusztító tényezőknek tartja. Az orosz nemzet és
állam jövőbeli kulturális-történeti misszióját illetően már az 1870-es évek
elejétől (tehát nem a késői szlavofilek szolovjovi kritikája nyomán) kínzó
kételyek gyötörték. Rabkina ellentmondásosnak, voluntaristának tartja Leontyev
művét, de ugyanakkor rámutat, hogy bizonyos kérdéseket tisztán látott és
találóan jellemzett.
Mint láttuk, Leontyev nézeteivel, a szlávok nemzeti felszabadító
mozgalmának sajátos megközelítésével magányos maradt ezen küzdelem
csúcspontján. Azonban így is kitartott álláspontja mellett. 1878–79-ben újra
fölvetette a Keleti Szövetség, az erős, egységes eurázsiai állam témáját, óvott
a pánszlávizmus „nemzeti liberalizmusától”, az általános demokratizálástól, és
mindezzel kapcsolatban a forradalom rémét vetítette előre. III. Sándor trónra
lépése után is – noha abbahagyta epés megjegyzéseit – kitartóan ismételte,
hogy nem a szlávság alkot majd egy külön civilizációt, hanem Oroszország összes
ázsiai birtokaival. A szlávok ugyan belekerülhetnek az orosz fennhatóság
alatti „Keleti Nagy Szövetségbe”, amelyben antiliberális rend és kasztszellem
jön létre. Jellemző, hogy míg Danyilevszkij üdvözölte a jobbágyság megszűntét,
Leontyev szerint a nép akkor bölcs, ha nem törekszik a politikai hatalomra, és
minél kevésbé ártja bele magát az államügyekbe.
Noha Leontyev Danyilevszkij koncepciójából pl. csak a Nyugat és a Kelet
örök ellenségeskedésévei értett egyet és negatívan viszonyult a polgári
Európához, ez nem jelenti azt, hogy minden nyugati történeti-politikai
jelenséget elutasított volna. A történelem és a mindennapi élet különben is
nemzeti-állami felfogása helyesbítésére késztette; ti. a Nyugat és a Kelet
társadalmi fejlődése fő vonásainak egységét konstatálhatta. Az
„elháríthatatlan baj” okait kutatva, Leontyev retrospektív módszerrel élt és a
különböző szlavofil elméleteket bírálta. Pl. a korai szlavofilektől csak a
társadalmi viszonyokat konzerváló, a paraszti faluközösségre és a földek
elidegeníthetetlenségére vonatkozó nézeteket tartotta elfogadhatónak. A
„különkultúra mániákusaként”, mivel gyűlölte a demokráciát, az alkotmányosságot
és a szabadságjogokat noha távol állt a „gyűlöletes szocialista eszméktől” –
kész volt a „jövendő rabság” előtt is meghajolni, ha a kulturális célokat csak
így lehet elérni. A Keleti Nagy Impérium, az erős állam minden áron való létrehozása
maradt elméletének sarkköve. Élete végén – noha határozottan fejtette ki
filozófiai, politikai nézeteit – mégis kétségek gyötörték. Példa erre, amit az
orosz szellemről, a „bizantizmusról” írt (enélkül vége nemcsak Oroszországnak,
hanem az egész szlávságnak). Rabkina szerint Szolovjov jellemezte legtalálóbban
Leontyev Oroszország jövőjére
vonatkozó nézeteit; a nagy
perspektíva lehetséges, de nem végzetszerűen determinált, hiszen az ebben az
országban is elkezdődött polgári folyamatok azt kétségessé tették. A
monarchikus államelvek diszkreditálódásával erősödött Leontyev pesszimizmusa és
szkepticizmusa. Úgy látta, hogy az istenfélő oroszokból fél évszázad múlva a
legszélsőségesebb ellentétes előjelű nézetek élharcosai válnak. Sz. Trubeckojjal
és P. Miljukovval szemben (akik Leontyevet késői, illetve neoszlavofil
gondolkodónak tartották), Rabkina Szolovjov vélekedését fogadja el, miszerint
Leontyev nem csalódhatott a szlavofilizmusban, mert ez az irányzat valójában
nem is bűvölte el. Noha eszmerendszeréről valóban viták folynak, Rabkinának abban
igaza van, hogy a „bizantinista” orosz államiság megszállottja, a sajátos
eurázsianizmus úttörője, a „keleti”, szilárd, hierarchikus elveken fölépülő
birodalmi struktúra ideológusa volt.
Még a látszólag rokon elveket valló személyiségekkel
sem volt idilli Leontyev kapcsolata. Csak példaként idézzük, hogy K.
Pobedonoszcevet a haladó sajtó ellensúlyozásának szándéka vezette, amikor Leontyev
egyes írásainak megjelenését engedélyezte. Ugyanakkor 1881-ben az író politikai
tanulmányainak kiadása már nem valósulhatott meg. 1885–86-ban azonban napvilágot látott
Leontyev kétkötetes cikkgyűjteménye: Oroszország, a Kelet és a szlávság. A
sajtó a publicistát, a történetfilozófust, a romantikus idealista esztétát a
nemzeti utópia kritikusaként, a nemzeti burzsoázia demokratikus felszabadító
mozgalma ellenfeleként, a legitim monarchia és az ősi arisztokratizmus védelmezőjeként
tartotta számon, ahogy azt írásai tükrözték. Rabkina szerint hatását azért
nehéz megítélni, mert hivatalosan hallgattak róla (pedig előkelő hivatalnokok,
sőt Pobedonoszcev révén a későbbi cár, III.
Sándor is megismerkedhettek egyes nézeteivel), felfogását nyíltan
nem bírálták és nem is támogatták Noha F. Bulgakov szerint politikai
elképeléseit sokan osztották, Leontyevet életében a magány, az elidegenedettség
és nem a nyílt ideológiai elismertség légköre vette körül. Az író munkásságának
korabeli sajtóvisszhangja igen különböző volt. N. Mihajlovszkij a Kortárs
feljegyzéseiben (Zapiszki szovremennyika) képtelenségnek minősítette a leontyevi
elméletet. A pravoszláv kiadványok Dosztojevszkij kereszténységének
kritizálását vették zokon. A liberálisok pedig – noha bizonyos vonatkozásban megértést tanúsítottak –
a „turáni-bizantinista” tételeket nem fogadhatták el. Voltak azonban
olyan kiadványok, amelyek legalább Leontyev gondolatainak eredetiségét
kiemelték. Élete végén az író elég sok fiatal értelmiségire hatott: így pl. V.
Rozanovra, A. Alekszandrovra. Munkásságát először alaposan Sz. Trubeckoj
elemezte cikkeiben; érdemeként az orosz társadalmi gondolkodás történetével
összefüggésben, de úgy támaszkodva Leontyevre, hogya szlavofiI eszméket bírálja
és egyúttal rámutatva szélsőséges nézeteire.
Nem véletlen, hogy Leontyevet a válságos 1905 és 1917 (illetve 1914)
közti időszakban próbálták leginkább megérteni, műveit és a vele kapcsolatos
anyagokat kiadni. Rabkina szerint az új és a régi történeti-politikai elemek
keveredtek és harcoltak egymással ebben a periódusban. Leontyev, szerinte,
teljesen újszerűen – igaz megdöbbentően szélsőségesen – fogta fel az orosz
fejlődés útját és lehetőségeit. Politikai publicisztikája korának
társadalmi-állami életével, a tősgyökeres eredetiséggel, a nyugatellenességgel
és a kulturális izolációval függött össze. Leontyev, igaz patriótaként, az erős
monarchikus hatalom, a szigorúan hierarchizált társadalom, a tradíciókat a
technikai újításoktól féltő neobizantizmus képviselője, akinek politikai
ideálja a nyugati liberális demokráciával a harcot felvenni kész birodalom
volt. Az utóbbi azonban nem akadályozta azt, hogy politikailag éleslátó,
eredeti gondolkodó és tehetséges író és kritikus legyen. Többek között ezért
örülhetünk munkássága sajátosságainak Rabkina által nyújtott sokrétű és
megalapozott elemzésének.
N. A. Rabkina: „Vizantyizm” Konsztantyina Leontyeva. (Konsztantyin
Leontyev „bizantizmusa”) Isztorija SzSzSzR. 1991/6. 28–44. p. A
folyóirat új neve: Otyecsesztvennaja isztorija.
Kurunczi Jenő