Klió 1993/2.
2. évfolyam
XX. SZÁZAD
Sztolipin reformjai I. D. Kovalcsenko és A. M. Anfimov
tanulmányai alapján
Napjaink orosz reformpróbálkozásaival egyre
aktuálisabbak és vitatottabbak lettek a korábbi, főleg a legújabbkori hasonló folyamatok.
Miután a közellátással kapcsolatban az agrárszférának kulcsszerepe van; különösen
fontos ezen terület múltbeli átalakítási kísérleteinek megítélése, az erről
folytatott szakmai diskurzus. Az Isztorija SzSzSzR (azóta a folyóirat neve
Otyecsesztvennaja isztorija) 1991-es évfolyamának két elemzése ehhez járul
hozzá, amikor közli 1. D. Kovalcsenko: A sztolipini agrárreform (Mítoszok és
valóság) és A. M. Anfimov: Sztolipin árnyéka Oroszország felett című írásait.
Kovalcsenko rámutat, hogy az eddigiek során a
szakemberek nem tanulmányozták kellőképp a kapitalista agrárfejlődés lehetséges
két útját (a parasztgazdaságok és a nagybirtokok átalakításával történő
modernizálást), Sztolipin reformjainak hatását a termelési mutatókra, az orosz
falu társadalmi folyamataira, és végül a kísérlet kudarcának okait.
Végeredményben az előbbiekből következik a történész által kitűzött cél: az
orosz agrárfejlődés ellentmondásainak föltárása, amelyek szerinte
elkerülhetetlenül az 1917. évi forradalmakhoz vezettek. Kova1csenko elemzése a
fenti folyamatot alapjaiban meghatározó európai Oroszország agrárfejlődésére
terjed ki. A kitűnő szakember, nézetünk szerint, a később ismertetendő
következtetéseken kívül a forrásbázis és a kutatási módszer révén nyújt az
eddigieknél mélyrehatóbb és árnyaltabb elemzést. Írása a levéltári fondok
mezőgazdasági statisztikáin (vagy azokból eredő számításokon) alapul,
amelyeket matematikai és az imitáciás és prognosztikai modellalkotás
módszerereivel dolgozott fel.
A mezőgazdaság átalakításánák módját a
termelési-technikai feltételek és a társadalmi-politikai viszonyok határozták
meg. A lényeg Kovalcsenko szerint az, hogy 1917-ig se a felülről, reformmal
végrehajtott, se a parasztgazdaságok polgári demokratikus modernizációja nem
jutott diadalra Oroszországban, hanem 1861-et követően egy hosszú átmeneti
időszak következett. Újszerű a szerző azon megállapítása, hogy a parasztságnak a legfőbb terhet
nem a ledolgozási rendszer, hanem a megváltási összegek és a földbérleti díjak
jelentették. Ráadásul ez utóbbiak a föld monopóliumából és a paraszti
földszűkéből következően nem feleltek meg a termőföld reálértékének. A
földpiac Oroszországban még a XX. század elején is kezdetleges volt, és óriási
összegek kerültek át a termelői szférából a nemtermelőibe. Ugyanakkor a gazdasági
szférák közti szabad tőkeáramlásnak komoly gátja volt a földpiac fentebb
jelzett állapota. Kovalcsenko adatokkal bizonyítja, hogy a földesúri gazdaságok
az állami támogatás és a paraszti gazdaságok tartalékainak elszívása ellenére
sem járultak hozzá döntően a mezőgazdasági termelés növekedéséhez. Mind a
paraszti, mind a földesúri gazdaságot polgári vonások is jellemezték, de
ugyanakkor kispolgári és félfeudális csökevények is. Pl. a földesurak egyszerre
voltak kapitalizálódó mezőgazdák és félfeudális uzsorás parasztnyúzók. A
szerző szerint a földesúri és a paraszti gazdaságon alapuló alternatív kapitalista
átalakulásból az utóbbinak volt nagyobb esélye, míg a sztolipini reform az
elsőt igyekezett előmozdítani.
Az 1906. évi reformmal kapcsolatban Kovalcsenko alaposan elemzi annak
lényegét, fő célját, megvalósítási módját, eredményességét és az orosz
agrárfejlődés általános menetére gyakorolt hatását. A kormányzat a
faluközösségekből való kiválás biztosításával, a parcellák áruba bocsátásával
akarta elérni a földközösség megszűntét és a személyi tulajdonon alapuló
vállalkozói parasztgazdaság kialakulását. Azt, hogy az 1910. június 10-én
elfogadott törvény mennyire nem érte el célját, jól mutatja, hogy 1916. január
1-jére a faluközösségi portáknak csak 27 százaléka, a földeknek pedig 14
százaléka került magánkézbe. A földközösségből főleg a szélső pólusokon lévők
váltak ki, a legszegényebbek szükségből, a paraszt vállalkozók viszont
racionális gazdálkodási okokból. A kormány két módon próbálta elősegíteni a
paraszti tulajdon létrejöttét: egyfelől a parcelláknak a szabad áruforgalomba
történő bevonásával, másfelől a Paraszti Földbank által nyújtott kölcsönök
révén vehettek a falusiak magánbirtokosi földeket. Az egyes régiókban a két
módozat arányai jelentősen eltértek. Noha, mint a szerző megállapítja, a Földbank
a reform idején aktivizálódott, mégsem lehet azt állítani, hogy az általa
kínált változat döntő lökést adott volna a vállalkozói parasztgazdaságok
elterjedésének. Kovalcsenko a legfőbb okát ez utóbbinak abban látja, hogy a
kormányzat politikáját egyfajta kettősség jellemezte: a földesúri érdekek
prioritása mellett akartak létrehozni erős falusi vállalkozói réteget. A
szerző ezen részbeli végkövetkeztetése az, hogy a reform még az első
világháború előtt megbukott, és megalapozatlan azzal érvelni, hogy ez azért
történt, mert kevés békeév adatott meg a megvalósuláshoz.
Kovalcsenko a Központi Statisztikai Bizottság archív
anyagaiból kimutatta, hogy 1906 és 1913 között a paraszt- és a földesúri
gazdaság arányát tekintve minden régióban az utóbbi csökkenése figyelhető meg,
az igásállattal való ellátottság a központi feketeföldű régiókban lényegesen
nem változott, a nem fekete földű területeken viszont drasztikusan visszaesett.
Ugyanezen adatsor azt is jelezheti az olvasónak, hogy a parasztgazdaság
továbbra is neutrális jellegű, alacsony szintű piacra történő termeléssel; azaz
a radikális struktúraváltás e tekintetben sem valósult meg. Alaptalan kétszeres
növekedésről beszélni a földművelési ágazatban, és noha Oroszország a jelzett
időszakban a tanulmány írója szerint is sok gabonát exportált, belső tartalékai
az igényekkel összevetve nem voltak nagyok. A falu különböző parasztrétegeinek
arányáról az egyes régiókban szemléletes képet nyújt a 4. táblázat (1888–1891,
1899–1900, 1912). A nem fekete földű és a központi fekete földű régiókban az
egész vizsgált időszakban csökkent a módos rétegek számaránya, és csak a balti
és a déli körzetekben beszélhetünk jelentékeny vállalkozói csoportokról. Az
utóbbi azonban nem változtat azon, hogya falusi széttagolódás fokozódott, a
földművelésben pedig a közép- és kisparaszti rétegekre tevődött át a súlypont,
és főleg az fontos, hogy a tehetős gazdák nem váltak a falvakban meghatározó
erővé, ami pedig Sztolipin reformjának fő célja volt. A reform vizsgálata a
szerző szerint azt bizonyítja, hogy a földesurak érdekeit szem előtt tartó
agrárkapitalizmus mindkét variánsa (a földesúri gazdaságon alapuló, illetve az
előbbi és a gazdagparaszti szövetségeként létrejövő) az orosz mezőgazdasági
fejlődés általános feltételrendszere miatt eleve kudarcra ítéltetett. Az
imitációs modell azt erősíti meg, hogy Sztolipin programja más körülmények
közepette (pl. ha több lett volna a rendelkezésre álló idő) se vezetett volna
jobb eredményre. Egyedül – a reform lényegével ellentétes – a parasztgazdaságok
szabad, polgári demokratikus fejlődési útja hozott volna döntő változást.
Fölvetődik a kérdés, hogy ha az agrárreform
polgári-konzervatív módozata nem jutott diadalra, miért nem járt eredménnyel
Oroszországban az amerikai típusú modell sem. Kovalcsenko ezt a sajátos orosz
agrárfejlődéssel és társadalmi-politikai okokkal magyarázza. A félfeudális
földbirtoklást, miután a kapitalista tulajdonnal már szorosan összefonódott,
nem lehetett úgy megszüntetni (ami pedig a fenti modell sikerének egyetlen
biztosítéka volt), hogy az csak a feudális érdekeket sértse és ne is érintse a
polgáriakat is. Kovalcsenko szerint az első világháború idején a fenti összekapcsolódás csak tovább
erősödött, ami kudarcra. ítélte az 1917. februári forradalom utáni
agrárátalakítási kísérleteket és így törvényszerűen vezetett az októberi
megoldáshoz. Megjegyezzük, hogy a két forradalom okairól, perspektíváiról
(valamelyik esetleges elkerülhetőségéről, vagy épp fordítva, szükségszerűségükről)
lezajlásuk óta, mind a korábbi szovjet-orosz, mind a nyugati és emigráns orosz
polgári történészek körében, különböző vélemények fogalmazódtak meg. A
félfeudális és a polgári tulajdonosok összefonódása Kovalcsenko szerint a
forradalmak idején és azt követően nem tette lehetővé az utóbbiakkal a
kompromisszum kimunkálását. A szerző hozzáteszi azt is, hogy az októberi
események közepes fejlettségű agrárországban következtek be, ahol a
következőkben társadalmi-gazdasági okok miatt az „eredeti felhalmozás”
szélsőségesen központosított és erőszakos módszerekkel az orosz falu
erőtartalékait fölhasználva zajlott le. Sajnos, mint szerzőnk megállapítja,
jelenleg sem történt még döntő előrelépés a szerves (természetes) történeti
fejlődés és a demokratikus társadalmi-politikai szféra tekintetében;
Oroszország ezen út legkezdetén tart.
A. M. Anfimovnak az Isztorija SzSzSzR Tudományos Közlemények rovatában
megjelent írása publicisták (főleg a Nas szovremennyik, a Rosszija, a
Lityeraturnaja Gazeta újságírói), a volt Szovjetunió és az Orosz Föderáció népi
küldötteinek különböző kongresszusain a Sztolipint és reformjait érintő
írásaira és felszólalásaira való reflektálás. A szerző különösen R. Petrovnak a
Rosszija (Oroszország) 1990. nov. 22-i számában megjelent P. Sztolipin:
A reformár magányossága című cikkét vette bonckés alá. A szerkesztőség a
közleményt a neves agrártörténeti iskolát alapító tudós 75. születésnapjáról is
megemlékezve (cikke után ismertetik röviden munkásságát) közli. A szerző azt
tartja legsajnálatosabbnak, mikor egy zsurnaliszta adata (vagy más
ellenőrizetlen forrás) szolgál alapul felelős orosz államférfiak (pl. I.
Szilajev miniszterelnök) kongresszusi beszédekor.
Anfimova fentiek kapcsán először Oroszország 1913. évi gabonatermését és
kivitelét elemzi. Megállapítja, hogy Oroszország gabonatermelése 1903. és
1913. között 36,9 százalékkal, míg az Egyesült Államoké csak 28,5 százalékkal
növekedett, csak az író, D. Zsukov azt nem veszi figyelembe, hogy az USA-ban 79
millió lakosra 6,4 milliárd pud, míg Oroszországban 178 millióra jutott 5,6
milliárd pud kenyérgabona 1913-ban. Ugyancsak talányos Szilajevnek az 1913. évi
orosz, illetve az argentin, kanadai és USA-beli gabonatermelés volumenére tett
megjegyzése. Valójában Oroszország nem 28 százalékkal többet,
hanem 30 százalékkal kevesebbet termelt ezen országoknál. Anfimov kimutatja,
hogy ha az egy főre kivetített terméshozamokat nézzük (a három országban 70
pud, míg Oroszországban kevesebb mint a fele, 31,5 pud) még szembetűnőbb
hazájának elmaradása. Az orosz gabonaexport valóban óriási volt, de ezt a belső
tartalékok csökkenése árán sikerült elérni.
A szerző kifejti, hogy Petrov cikke a népi
küldötteknek a földreformot tárgyaló rendkívüli kongresszusa előtt íródott,
amikor történeti példára (gazdasági aranykor, kiemelkedő történelmi
személyiség) volt szükség. Ezért különösen fontos, hogy kizárólag
szaktudományos szempontok alapján vizsgálja meg a történész a sztolipini
korszak, a reformok eredményeit és a reformer személyiségjegyeit. Ami az 1906.
október 5-i rendeletet illeti, azt valóban káros volt agyonhallgatni, de ezzel
együtt túlértékelni sem szabad; az orosz parasztok nem lettek hazájuk szabad
polgárai, a rendszer – csakúgy, mint a választási törvények, a parasztság
parlamenti képviselete és a tábori bíróságok esetében – a forradalom által
rákényszerített engedmények ellenére megőrizte az alsó rétegeket sújtó
jogrendszert és bírósági procedurát. Az agrárreform kapcsán Anfimov szerint
Petrov nem szól arról, hogy megmaradtak a félfeudális függés alappillérei, a
nagy földesúri latifundiumok, ami akadályozta a polgári demokratikus
átalakulást. Ha a reform eredményeként létrejött 200 000 önálló
parasztgazdaságot nézzük, 1916-ban ez csak a 14,6 millió porta 1/70 részét
érintette. Mi történt a többi paraszttal? Még Sztolipin kormányzása alatt
megkezdődött az egész településeket érintő, a szükséges dokumentumokat és a
faluközösségek beleegyezését mellőző, egy-egy parasztcsalád megélhetését
nehezen biztosító törpegazdaságok állami kényszerrel történő kialakítása. A. V.
Krivosein és A. Sz. Sztyisinszkij, valamint az Államtanács ilyen szándékait,
amelyek pedig már 1906-tól fokozatosan kibontakoz tak, Sztolipin a
legcsekélyebb mértékben sem tudta megakadályozni. Az 1910. június 14-i és az
1911. május 29-i törvényekkel a parasztságban a tulajdonlás illúzióját
keltették, miközben képtelen volt versenyezni a több száz, vagy több ezer
gyeszjatyina területű nagybirtokokkal. Az eredmények a kényszerítő lépések
ellenére is igen szerények maradtak. A faluközösségekből kiváló parasztoknak
egy tagban kihasított földek az 1916. évi összeírás szerinti 14,6 millió
portából 9,1 százalékot tettek csak ki.
Anfimov rámutat, hogy az 1861. évi jobbágyfelszabadítástól
eltérően, a sztolipini reform során az állam, az uralkodó osztály nem nyújtott
semmiféle gazdasági támogatást
(érdemleges kölcsönt, haladékot; legalább megértést mutatva) az orosz
parasztságnak. A Paraszti Földbank 78 rubel 76 kopejkás átlagkölcsönéért
nemhogy farmot, de még egy gyeszjatyina földet se lehetett venni. 1907 és 1914
között hihetetlen nyomás nehezedett a falura: a kedvezőtlen hitelfeltételek
mellett nőttek a földárak, a bérleti díjak és a közvetett állami adók. Petrov
bírált cikkében olyan területeket is kiemelt Sztolipin érdemeként, amelyeken a
miniszterelnöknek nem sikerült eredményt felmutatnia (ilyen az elemi oktatásról
szóló törvénytervezete), ahol más volt a célja (a zemsztvók bevezetése a
nyugati kormányzóságokban, amikor nem a demokrácia, hanem a lengyel
földesurakkal szembeni nagyorosz nacionalizmus eszméi vezérelték), és végül
Anfimov szerint a tábori és a katonai körzeti bíróságok által kimondott halálos
ítéletekről, növekvő számuk miatt hang súllyal kell szólni. Beszédes Petrovnak
több megállapítása. Így Anfimov hangsúlyozza a reformok és az erős hatalom
összekapcsolását, azt hogy a demokrácia megvalósításáért meg kell békélni a
despotikus hatalomgyakorlással is. A szerző végeredményben három területet lát
a legfontosabbnak, ahol Petrov nem tisztázott alapvető kérdéseket: a földesurak
földbirtoklási monopóliumának érintetlenül hagyása mellett nem lehetett modern
parasztgazdaságokat létrehozni, az új tulajdonosokat az állam gyakorlatilag
magukra hagyta, és végül általános demokratizálás nélkül az agrárszférában sem
mehetett végbe farmer típusú átalakulás.
Úgy véljük, a két írással az orosz
történettudomány még nem mondta ki a végső szót Sztolipin reformjairól, sőt
hozzátehetjük, hogy az orosz
történelem sorsfordító szakaszai a jelen átalakulási folyamataival
kapcsolatban újra és újra a viták középpontjába kerülnek. Fontosnak tartjuk
annak hangsúlyozását, hogy ez a tény már önmagában is örvendetes. A
résztvevőknek, ha a szakmájuk követelményeit magas színvonalon teljesítik,
komoly érdemük lehet az orosz történelem újszerű – de nem a mindenkori
aktuálpolitikát kiszolgáló – megközelítéseinek kimunkálásában. Kovalcsenko
tanulmányát és Anfimov írását mi ide sorolnánk.
I. D. Kovalesenko: Sztolipinszkaja agrarnaja reforma. Mifi i
realnoszty. (A sztolipini agrárreform. Mítosz és valóság) Isztorija SzSzSzR.
1991/2. 52–72. o.
A. M. Anfimov: Tyeny Sztolipina nad Rosszijej (Sztolipin árnyéka
Oroszország felett) Isztorija SzSzSzR. 199114. 112–121. o. (A
folyóirat új neve: Otyecsesztvennaja Isztorija.)
Kurunczi Jenő