Klió 1993/2.

2. évfolyam

rule

 

XX. SZÁZAD

Sztolipin reformjai I. D. Kovalcsenko és A. M. Anfimov tanulmányai alapján

Napjaink orosz reformpróbálkozásaival egyre aktuálisabbak és vitatot­tabbak lettek a korábbi, főleg a legújabbkori hasonló folyamatok. Miután a közellátással kapcsolatban az agrárszférának kulcsszerepe van; külö­nösen fontos ezen terület múltbeli átalakítási kísérleteinek megítélése, az erről folytatott szakmai diskurzus. Az Isztorija SzSzSzR (azóta a folyóirat neve Otyecsesztvennaja isztorija) 1991-es évfolyamának két elemzése ehhez járul hozzá, amikor közli 1. D. Kovalcsenko: A sztolipini agrárreform (Mítoszok és valóság) és A. M. Anfimov: Sztolipin árnyéka Oroszország felett című írásait.

Kovalcsenko rámutat, hogy az eddigiek során a szakemberek nem tanulmányozták kellőképp a kapitalista agrárfejlődés lehetséges két útját (a parasztgazdaságok és a nagybirtokok átalakításával történő modernizálást), Sztolipin reformjainak hatását a termelési mutatókra, az orosz falu társadalmi folyamataira, és végül a kísérlet kudarcának okait. Végeredményben az előbbiekből következik a történész által kitűzött cél: az orosz agrárfejlődés ellentmondásainak föltárása, ame­lyek szerinte elkerülhetetlenül az 1917. évi forradalmakhoz vezettek. Kova1csenko elemzése a fenti folyamatot alapjaiban meghatározó euró­pai Oroszország agrárfejlődésére terjed ki. A kitűnő szakember, néze­tünk szerint, a később ismertetendő következtetéseken kívül a forrás­bázis és a kutatási módszer révén nyújt az eddigieknél mélyrehatóbb és árnyaltabb elemzést. Írása a levéltári fondok mezőgazdasági statiszti­káin (vagy azokból eredő számításokon) alapul, amelyeket matematikai és az imitáciás és prognosztikai modellalkotás módszerereivel dolgo­zott fel.

A mezőgazdaság átalakításánák módját a termelési-technikai felté­telek és a társadalmi-politikai viszonyok határozták meg. A lényeg Kovalcsenko szerint az, hogy 1917-ig se a felülről, reformmal végrehaj­tott, se a parasztgazdaságok polgári demokratikus modernizációja nem jutott diadalra Oroszországban, hanem 1861-et követően egy hosszú átmeneti időszak következett. Újszerű a szerző azon megállapítása, hogy a parasztságnak a legfőbb terhet nem a ledolgozási rendszer, hanem a megváltási összegek és a földbérleti díjak jelentették. Ráadásul ez utóbbiak a föld monopóliumából és a paraszti földszűkéből követke­zően nem feleltek meg a termőföld reálértékének. A földpiac Oroszor­szágban még a XX. század elején is kezdetleges volt, és óriási összegek kerültek át a termelői szférából a nemtermelőibe. Ugyanakkor a gazda­sági szférák közti szabad tőkeáramlásnak komoly gátja volt a földpiac fentebb jelzett állapota. Kovalcsenko adatokkal bizonyítja, hogy a földesúri gazdaságok az állami támogatás és a paraszti gazdaságok tartalékainak elszívása ellenére sem járultak hozzá döntően a mezőgaz­dasági termelés növekedéséhez. Mind a paraszti, mind a földesúri gazdaságot polgári vonások is jellemezték, de ugyanakkor kispolgári és félfeudális csökevények is. Pl. a földesurak egyszerre voltak kapita­lizálódó mezőgazdák és félfeudális uzsorás parasztnyúzók. A szerző szerint a földesúri és a paraszti gazdaságon alapuló alternatív kapita­lista átalakulásból az utóbbinak volt nagyobb esélye, míg a sztolipini reform az elsőt igyekezett előmozdítani.

Az 1906. évi reformmal kapcsolatban Kovalcsenko alaposan elemzi annak lényegét, fő célját, megvalósítási módját, eredményességét és az orosz agrárfejlődés általános menetére gyakorolt hatását. A kormány­zat a faluközösségekből való kiválás biztosításával, a parcellák áruba bocsátásával akarta elérni a földközösség megszűntét és a személyi tulajdonon alapuló vállalkozói parasztgazdaság kialakulását. Azt, hogy az 1910. június 10-én elfogadott törvény mennyire nem érte el célját, jól mutatja, hogy 1916. január 1-jére a faluközösségi portáknak csak 27 százaléka, a földeknek pedig 14 százaléka került magánkézbe. A földközösségből főleg a szélső pólusokon lévők váltak ki, a legszegényebbek szükségből, a paraszt vállalkozók viszont racionális gazdálkodási okokból. A kor­mány két módon próbálta elősegíteni a paraszti tulajdon létrejöttét: egyfelől a parcelláknak a szabad áruforgalomba történő bevonásával, másfelől a Paraszti Földbank által nyújtott kölcsönök révén vehettek a falusiak magánbirtokosi földeket. Az egyes régiókban a két módozat arányai jelentősen eltértek. Noha, mint a szerző megállapítja, a Föld­bank a reform idején aktivizálódott, mégsem lehet azt állítani, hogy az általa kínált változat döntő lökést adott volna a vállalkozói parasztgaz­daságok elterjedésének. Kovalcsenko a legfőbb okát ez utóbbinak abban látja, hogy a kormányzat politikáját egyfajta kettősség jellemezte: a földesúri érdekek prioritása mellett akartak létrehozni erős falusi vál­lalkozói réteget. A szerző ezen részbeli végkövetkeztetése az, hogy a reform még az első világháború előtt megbukott, és megalapozatlan azzal érvelni, hogy ez azért történt, mert kevés békeév adatott meg a megvalósuláshoz.

Kovalcsenko a Központi Statisztikai Bizottság archív anyagaiból kimutatta, hogy 1906 és 1913 között a paraszt- és a földesúri gazdaság arányát tekintve minden régióban az utóbbi csökkenése figyelhető meg, az igásállattal való ellátottság a központi feketeföldű régiókban lénye­gesen nem változott, a nem fekete földű területeken viszont drasztiku­san visszaesett. Ugyanezen adatsor azt is jelezheti az olvasónak, hogy a parasztgazdaság továbbra is neutrális jellegű, alacsony szintű piacra történő termeléssel; azaz a radikális struktúraváltás e tekintetben sem valósult meg. Alaptalan kétszeres növekedésről beszélni a földművelési ágazatban, és noha Oroszország a jelzett időszakban a tanulmány írója szerint is sok gabonát exportált, belső tartalékai az igényekkel összevet­ve nem voltak nagyok. A falu különböző parasztrétegeinek arányáról az egyes régiókban szemléletes képet nyújt a 4. táblázat (1888–1891, 1899–1900, 1912). A nem fekete földű és a központi fekete földű régiókban az egész vizsgált időszakban csökkent a módos rétegek számaránya, és csak a balti és a déli körzetekben beszélhetünk jelenté­keny vállalkozói csoportokról. Az utóbbi azonban nem változtat azon, hogya falusi széttagolódás fokozódott, a földművelésben pedig a közép- és kisparaszti rétegekre tevődött át a súlypont, és főleg az fontos, hogy a tehetős gazdák nem váltak a falvakban meghatározó erővé, ami pedig Sztolipin reformjának fő célja volt. A reform vizsgála­ta a szerző szerint azt bizonyítja, hogy a földesurak érdekeit szem előtt tartó agrárkapitalizmus mindkét variánsa (a földesúri gazdaságon ala­puló, illetve az előbbi és a gazdagparaszti szövetségeként létrejövő) az orosz mezőgazdasági fejlődés általános feltételrendszere miatt eleve kudarcra ítéltetett. Az imitációs modell azt erősíti meg, hogy Sztolipin programja más körülmények közepette (pl. ha több lett volna a rendel­kezésre álló idő) se vezetett volna jobb eredményre. Egyedül – a reform lényegével ellentétes – a parasztgazdaságok szabad, polgári demokratikus fejlődési útja hozott volna döntő változást.

Fölvetődik a kérdés, hogy ha az agrárreform polgári-konzervatív módozata nem jutott diadalra, miért nem járt eredménnyel Oroszor­szágban az amerikai típusú modell sem. Kovalcsenko ezt a sajátos orosz agrárfejlődéssel és társadalmi-politikai okokkal magyarázza. A félfeu­dális földbirtoklást, miután a kapitalista tulajdonnal már szorosan összefonódott, nem lehetett úgy megszüntetni (ami pedig a fenti modell sikerének egyetlen biztosítéka volt), hogy az csak a feudális érdekeket sértse és ne is érintse a polgáriakat is. Kovalcsenko szerint az első világháború idején a fenti összekapcsolódás csak tovább erősödött, ami kudarcra. ítélte az 1917. februári forradalom utáni agrárátalakítási kísérleteket és így törvényszerűen vezetett az októberi megoldáshoz. Megjegyezzük, hogy a két forradalom okairól, perspektíváiról (valame­lyik esetleges elkerülhetőségéről, vagy épp fordítva, szükségszerűsé­gükről) lezajlásuk óta, mind a korábbi szovjet-orosz, mind a nyugati és emigráns orosz polgári történészek körében, különböző vélemények fogalmazódtak meg. A félfeudális és a polgári tulajdonosok összefonó­dása Kovalcsenko szerint a forradalmak idején és azt követően nem tette lehetővé az utóbbiakkal a kompromisszum kimunkálását. A szer­ző hozzáteszi azt is, hogy az októberi események közepes fejlettségű agrárországban következtek be, ahol a következőkben társadalmi-gaz­dasági okok miatt az „eredeti felhalmozás” szélsőségesen központosí­tott és erőszakos módszerekkel az orosz falu erőtartalékait fölhasználva zajlott le. Sajnos, mint szerzőnk megállapítja, jelenleg sem történt még döntő előrelépés a szerves (természetes) történeti fejlődés és a demok­ratikus társadalmi-politikai szféra tekintetében; Oroszország ezen út legkezdetén tart.

A. M. Anfimovnak az Isztorija SzSzSzR Tudományos Közlemények rovatában megjelent írása publicisták (főleg a Nas szovremennyik, a Rosszija, a Lityeraturnaja Gazeta újságírói), a volt Szovjetunió és az Orosz Föderáció népi küldötteinek különböző kongresszusain a Sztoli­pint és reformjait érintő írásaira és felszólalásaira való reflektálás. A szerző különösen R. Petrovnak a Rosszija (Oroszország) 1990. nov. 22-i számában megjelent P. Sztolipin: A reformár magányossága című cikkét vette bonckés alá. A szerkesztőség a közleményt a neves agrártörténeti iskolát alapító tudós 75. születésnapjáról is megemlékezve (cikke után ismertetik röviden munkásságát) közli. A szerző azt tartja legsajnálato­sabbnak, mikor egy zsurnaliszta adata (vagy más ellenőrizetlen forrás) szolgál alapul felelős orosz államférfiak (pl. I. Szilajev miniszterelnök) kongresszusi beszédekor.

Anfimova fentiek kapcsán először Oroszország 1913. évi gabonater­mését és kivitelét elemzi. Megállapítja, hogy Oroszország gabonaterme­lése 1903. és 1913. között 36,9 százalékkal, míg az Egyesült Államoké csak 28,5 százalékkal növekedett, csak az író, D. Zsukov azt nem veszi figyelembe, hogy az USA-ban 79 millió lakosra 6,4 milliárd pud, míg Oroszország­ban 178 millióra jutott 5,6 milliárd pud kenyérgabona 1913-ban. Ugyancsak talányos Szilajevnek az 1913. évi orosz, illetve az argentin, kanadai és USA-beli gabonatermelés volumenére tett megjegyzése. Valójában Oroszország nem 28 százalékkal többet, hanem 30 százalékkal keveseb­bet termelt ezen országoknál. Anfimov kimutatja, hogy ha az egy főre kivetített terméshozamokat nézzük (a három országban 70 pud, míg Oroszországban kevesebb mint a fele, 31,5 pud) még szembetűnőbb hazájának elmaradása. Az orosz gabonaexport valóban óriási volt, de ezt a belső tartalékok csökkenése árán sikerült elérni.

A szerző kifejti, hogy Petrov cikke a népi küldötteknek a földrefor­mot tárgyaló rendkívüli kongresszusa előtt íródott, amikor történeti példára (gazdasági aranykor, kiemelkedő történelmi személyiség) volt szükség. Ezért különösen fontos, hogy kizárólag szaktudományos szempontok alapján vizsgálja meg a történész a sztolipini korszak, a reformok eredményeit és a reformer személyiségjegyeit. Ami az 1906. október 5-i rendeletet illeti, azt valóban káros volt agyonhallgatni, de ezzel együtt túlértékelni sem szabad; az orosz parasztok nem lettek hazájuk szabad polgárai, a rendszer – csakúgy, mint a választási törvények, a parasztság parlamenti képviselete és a tábori bíróságok esetében – a forradalom által rákényszerített engedmények ellenére megőrizte az alsó rétegeket sújtó jogrendszert és bírósági procedurát. Az agrárreform kapcsán Anfimov szerint Petrov nem szól arról, hogy megmaradtak a félfeudális függés alappillérei, a nagy földesúri latifun­diumok, ami akadályozta a polgári demokratikus átalakulást. Ha a reform eredményeként létrejött 200 000 önálló parasztgazdaságot néz­zük, 1916-ban ez csak a 14,6 millió porta 1/70 részét érintette. Mi történt a többi paraszttal? Még Sztolipin kormányzása alatt megkezdő­dött az egész településeket érintő, a szükséges dokumentumokat és a faluközösségek beleegyezését mellőző, egy-egy parasztcsalád megélhe­tését nehezen biztosító törpegazdaságok állami kényszerrel történő kialakítása. A. V. Krivosein és A. Sz. Sztyisinszkij, valamint az Állam­tanács ilyen szándékait, amelyek pedig már 1906-tól fokozatosan ki­bontakoz tak, Sztolipin a legcsekélyebb mértékben sem tudta megaka­dályozni. Az 1910. június 14-i és az 1911. május 29-i törvényekkel a parasztságban a tulajdonlás illúzióját keltették, miközben képtelen volt versenyezni a több száz, vagy több ezer gyeszjatyina területű nagybir­tokokkal. Az eredmények a kényszerítő lépések ellenére is igen szeré­nyek maradtak. A faluközösségekből kiváló parasztoknak egy tagban kihasított földek az 1916. évi összeírás szerinti 14,6 millió portából 9,1 százalékot tettek csak ki.

Anfimov rámutat, hogy az 1861. évi jobbágyfelszabadítástól eltérő­en, a sztolipini reform során az állam, az uralkodó osztály nem nyújtott semmiféle gazdasági támogatást (érdemleges kölcsönt, haladékot; leg­alább megértést mutatva) az orosz parasztságnak. A Paraszti Földbank 78 rubel 76 kopejkás átlagkölcsönéért nemhogy farmot, de még egy gyeszjatyina földet se lehetett venni. 1907 és 1914 között hihetetlen nyomás nehezedett a falura: a kedvezőtlen hitelfeltételek mellett nőttek a földárak, a bérleti díjak és a közvetett állami adók. Petrov bírált cikkében olyan területeket is kiemelt Sztolipin érdemeként, amelyeken a miniszterelnöknek nem sikerült eredményt felmutatnia (ilyen az elemi oktatásról szóló törvénytervezete), ahol más volt a célja (a zemsztvók bevezetése a nyugati kormányzóságokban, amikor nem a demokrácia, hanem a lengyel földesurakkal szembeni nagyorosz naci­onalizmus eszméi vezérelték), és végül Anfimov szerint a tábori és a katonai körzeti bíróságok által kimondott halálos ítéletekről, növekvő számuk miatt hang súllyal kell szólni. Beszédes Petrovnak több megál­lapítása. Így Anfimov hangsúlyozza a reformok és az erős hatalom összekapcsolását, azt hogy a demokrácia megvalósításáért meg kell békélni a despotikus hatalomgyakorlással is. A szerző végeredményben három területet lát a legfontosabbnak, ahol Petrov nem tisztázott alapvető kérdéseket: a földesurak földbirtoklási monopóliumának érin­tetlenül hagyása mellett nem lehetett modern parasztgazdaságokat létrehozni, az új tulajdonosokat az állam gyakorlatilag magukra hagy­ta, és végül általános demokratizálás nélkül az agrárszférában sem mehetett végbe farmer típusú átalakulás.

Úgy véljük, a két írással az orosz történettudomány még nem mondta ki a végső szót Sztolipin reformjairól, sőt hozzátehetjük, hogy az orosz történelem sorsfordító szakaszai a jelen átalakulási folyamata­ival kapcsolatban újra és újra a viták középpontjába kerülnek. Fontos­nak tartjuk annak hangsúlyozását, hogy ez a tény már önmagában is örvendetes. A résztvevőknek, ha a szakmájuk követelményeit magas színvonalon teljesítik, komoly érdemük lehet az orosz történelem újsze­rű – de nem a mindenkori aktuálpolitikát kiszolgáló – megközelíté­seinek kimunkálásában. Kovalcsenko tanulmányát és Anfimov írását mi ide sorolnánk.

I. D. Kovalesenko: Sztolipinszkaja agrarnaja reforma. Mifi i realnoszty. (A sztolipini agrárreform. Mítosz és valóság) Isztorija SzSzSzR. 1991/2. 5272. o.

A. M. Anfimov: Tyeny Sztolipina nad Rosszijej (Sztolipin árnyéka Oroszország felett) Isztorija SzSzSzR. 199114. 112121. o. (A folyóirat új neve: Otyecsesztvennaja Iszto­rija.)

Kurunczi Jenő