Klió 1993/2.
2. évfolyam
XX.
SZÁZAD
A
csehszlovák–jugoszláv korridor kérdése horvát
nézőpontból
Az első világháborút követően jelentős változások
történtek Európa térképén, a népek wilsoni önrendelkezési joga alapján több nemzet
kivált a nagy birodalmakból és alakított önálló államot. Az új államalakulatok
létrejöttében viszont nem csak a nemzetiségi elv, hanem stratégiai, gazdasági
szempontok is szerepet játszottak. Az új államok igyekeztek területüket
kiszélesíteni, így a határok kijelölésekor ellentétek merültek fel köztük.
Az Osztrák-Magyar Monarchia szétesése lehetőséget
nyújtott a délszláv népek számára, hogy a nemzetek önrendelkezési joga alapján
létrehozzák önálló, független államukat. A délszláv állam, ill. a délszláv
területi egység gondolata politikai célként – különböző formákban –
kifejezésre jutott az első világháború idején (a Jugoszláv Bizottság, a
Jugoszláv Klub 1917. május 30-i deklarációja, a Nemzeti Tanács megalakulása
stb.). A zágrábi Nemzeti Tanács megalakulása után a horvát sabor kimondta a
Monarchiától való elszakadást és azt, hogy csatlakozik az összes, délszlávok
által lakott területen létrehozandó államhoz. Ezzel a deklarációval a sabor
kettős célt fogalmazott meg: egyrészt megszakította a kapcsolatot a
Monarchiával és biztosítani akarta a délszláv területeket az olasz, osztrák,
magyar követelések ellenében, másrészt meg akarta teremteni a Szerbiával és
Crna Gorával való egyesülés feltételeit a népek önrendelkezési jogának
figyelembevételével és az egyenlőség alapján. Bárhogy is történt, tény, a
közös délszláv állam, az SZHSZ Királyság, a királyi Jugoszlávia az egyes részek
ideáinak, meg nem valósult vágyainak teremtménye.
Az ún. korridor
gondolata
A csehek és a horvátok közti kapcsolatok már a Monarchia ideje alatt is
fennálltak, sok horvát diák járt a prágai egyetemre, és politikai tekintetben
is példának számítottak a cseh követelések a horvátok előtt. Nincs pontos adat
arra, mikor keletkezett a korridor gondolata, de mindenképpen a cseh és horvát
haladó ifjúság kapcsolatainak első idejéből származik. A horvát fiatalokra
nagy hatással volt Masaryk politikája, aki emigrációba vonulása után
kifejtette elgondolását Ivan Lorkovićnak, a horvát–szerb koalíció egyik jelentős
képviselőjének a leendő cseh és horvát állam közti korridorról. A találkozó
alkalmával Masaryk elárulta, a gondolat nem tőle származik, és számára nem is
tűnik megvalósíthatónak. A további tárgyalások során viszont kitűnt, hogy a
Jugoszláv Bizottság horvát tagjai támogatják a korridor ötletét, statisztikai
adatokat bocsátottak Masaryk rendelkezésére a kérdéses területek horvát lakosságáról.
A szerb maximális követelésekben azonban nem szerepelt a korridor, és a
későbbiek során is kinyilvánították, hogy az új, centralista állam
külpolitikájában nem sok lehetősége lesz a horvát elgondolásoknak.
Annak ellenére, hogy a szerbek láthatóan nem támogatták a korridor
ötletét, Stjepan Radić, a
Horvát Parasztpárt vezetője az új állam megalakulása után Prágába utazott, és
igyekezett támogatókat szerezni a tervnek. Utazása és a párizsi békekonferencia
ideje alatt a horvát sajtó fokozott figyelmet fordított a korridorra, remélve,
hogy a konferencia rendezi ezt a kérdést is. A lapok gyakran a magyarországi
horvátok nemzeti érdekeire hivatkoztak.
A magyarországi horvát diaszpóra
A XVI. század első felében kezdődött a horvátok bevándorlása Magyarország
nyugati részeire, egészen Pozsony környékéig húzódtak horvát falvak észak-dél
irányban. A beköltözők többsége paraszt volt, de voltak köztük kis- és közép
nemesek is. A XIX. században végbement nemzeti integrációban a katolikus egyház
és a papok játszották a vezető szerepet, nekik köszönhető, hogy a horvátok
megőrizték irodalmukat, dialektusukat. A századforduló táján Mate Meršić Miloradić tevékenysége emelkedik ki. Demográfiai tekintetben a magyarországi
horvátok helyzete kedvezőtlenül alakult, számuk 1880 és 1910 között alig
emelkedett (41 ezerről 43 ezerre). A világháború után ellenezték a korridor
tervét, sajtójukban kifejtették, hogy ők magyarországi horvátok és azok is kívánnak maradni.
Semmi jót nem várnak sem a csehektől, sem a horvátországi horvátoktól. (Jó
példa nemzeti identitásukra, hogy az anyanemzettel való gyenge kapcsolat miatt
nyelvükben és gondolkodásukban még később is megkülönböztették magukat a
horvátországi horvátoktól.)
Amikor a világháború után felmerült a határok
kérdése. Ausztria és Magyarország között, az értelmiség inkább Magyarországhoz,
a szezonmunkások inkább Ausztriához akartak tartozni. Az 1921. és 1922-ben
megállapított határok megosztották a két állam között a horvátok által lakott
területet. Mivel Sopron Magyarországhoz került, a burgenlandi horvátok
elvesztették kulturális központjukat.
A békekonferencián a korridor kérdésének felvetését
a délszláv állam átengedte Cseh-Szlovákiának, a saját területi követeléseikről
készített memorandumban nem említették. A csehszlovák memorandumot a
csehszlovák bizottság elvetette. A korridor tervét leginkább az Egyesült
Államok és Olaszország ellenezte, így az végül is lekerült a napirendről. A
javaslat sikertelensége lehetőséget nyújtott Ausztria számára, hogy módosítsa
az 1867-ben megállapított osztrák–magyar határt.
Az Obzor című horvát lap úgy értékelte, hogy a
békekonferencia alatt a délszlávok kettős vereséget szenvedtek: a szlovének
elvesztettek egy fontos vasúti csomópontot, illetve elvesztették a közvetlen
kapcsolat lehetőségét Cseh-Szlovákiával.
Vranješ-Šoljan, Bozena: Pitanje takozvanog gradiscanskog koridora – hrvatsko glediste.
In: Radovi Zavoda za hrvatsku povijest Filozofskog fakulteta Zagreb, vol 25.
1992. 73–84. p.
Bíró
László