Klió 1993/2.
2. évfolyam
XX. SZÁZAD
Spanyol művek a Franco-rendszerről
G. Hills Franco-életrajza
George Hills Mexikóban született, angol apától és spanyol anyától. Kétnyelvű
környezetben nőtt fel. Tanulmányait a Wimbledon College-ban és a Londoni
Egyetemen végezte. 1946-tól a BBC-nél dolgozott, 1951 és 1955 között a spanyol
nyelvű programok szerkesztője volt. Sokat utazott Latin-Amerikában, Afrikában
és a mediterrán országokban, de Spanyolországot látogatta leggyakrabban, és ez
az az ország, melyet legjobban ismer.
1969-ig senki nem
kísérelt meg olyan objektív képet adni Francóról, amely alapján el lehetne
dönteni, perverz figura-e, ahogyan ellenségei mondják, vagy „keresztény lovag”,
ahogy barátai állítják. George Hillsnek lehetősége volt megvizsgálni a családi
dokumentumokat és beszélni magával Francóval, közeli barátaival és az élete
során vele kapcsolatba került munkatársaival. Az évek során George Hills
meginterjúvolta és kikérdezte a spanyol államfő ellenségeit is. Tanulmányozta
Francónak a marokkói háború alatt befutott katonai karrierjét, hogy kiderítse,
miért akarták a Népfrontkormány elleni összeesküvők oly állhatatosan maguk
mellé állítani, és miért választották főparancsnokká már a polgárháború
kirobbanása után 3 hónappal. Az életrajz nem alkot véleményt, csak arra
szorítkozik, hogy bemutassa a körülmények et és eseményeket, melyeknek alapján
az olvasó, ha óhajtja, levonhatja saját következtetéseit és véleményt alkothat.
Mivel senkit nem lehet jellemezni a körülmények figyelembe vétele nélkül,
ezeknek épp annyi figyelmet szentelt a szerző, mint magának a személynek.
A Franco-korszak története
Daniel Sueiro és Bernardo Díaz
Nosty – mindketten újságírók – bemutatják a Franco-rezsim 1939. április
1-jétől 1975. november 20-ig tartó történetét. Könyvükben olyan tényeket és
tetteket írnak meg, melyek ma már a történelem részét képezik. A mű
1975-ban, a Generalisszimusz halála után 3 évvel jelent meg. A szerzők a korszakot
erősen Franco-ellenes szemszögből mutatják be. Ezt mondják: „1936. július
1S-án Franco tábornok fellázadt a törvényesen megválasztott köztársasági
kormány ellen. Ezzel megkezdődött a polgárháború, mely négy évtizeden át megosztotta
Spanyolországot; míg 1975. november 20-án, Franco hosszú súlyos betegsége után
bekövetkezett halálával megvalósult az annyiszor meghiúsult, de soha el nem
veszett remény, a demokrácia reménye.” A könyvben pletykákat, anekdotákat
olvashatunk a tábornokról, minisztereiről, kegyenceiről stb. Sok képpel
ellátott, igen szórakoztató olvasmány. Három kötetre tagolódik. Első kötet: az
1939–1945. közötti korszak. Második kötet: az 1946-1953. közötti időszak.
Harmadik kötet: az 1954–1975. közötti periódus. Mindhárom kötet végén időrendi
összefoglalót találunk, amely igyekszik átfogni az előző 14 fejezet tartalmát
és bő kronológiát ad az 1939–1975. közötti korszakról.
A Franco-család
A könyv a 40 évig történelmi főszerepet játszó név egyik viselőjének –
Franco egyik testvérének – személyes vallomását tartalmazza. Dona Pilar megosztja élményeit és
véleményét erről a korszakról.
A könyv első része, „A Francók és a Bahamondék”, a család El Ferrol-i éveit
idézi fel. Pilar asszony testvéreiről, Ramónról, Franciscóról és Nicolásról
egy-egy fejezet szól. Az „El Pardo klánjai” című fejezetben a szerző saját
szemszögéből és természetesen igen elfogultan írja le bátyja, a
generalisszimusz kormányzásának éveit. A könyv utolsó fejezetében,
„Elmélkedések” címmel Pilar asszony szabadon, kedve szerint beszél. Végül az
„Arcképgalériában” néhány sorban jellemez több ismert személyiséget, például a
királyi párti minisztereket, a Francóval kapcsolatba került személyeket.
Militarizmus és civil társadalom
Spanyolországban
Carlos Seco Serrano életét teljesen a
történelem tanulmányozásának szentelte. Foglalkozik az Aranyszázad korával, az
americanismoval (dél-amerikai mozgalom a kreol kultúra sajátosságainak
kifejlesztésére), a munkásmozgalom XX. századi fejlődésével és a XX. század
politikai válságával. 1957. és 1974. között a barcelonai egyetem, 1974. után a
Complutense Egyetem (Madrid) professzora.
A „civil hatalom” és a „katonai hatalom” egymással való kapcsolata meghatározó erejű Spanyolország új- és
legújabb-kori történelmének társadalmi és politikai fejlődésére nézve. A könyv
nemcsak a problémát elemzi történelmi távlatból, hanem leírja Spanyolország
XIX. és XX. századi történetét, szoros kapcsolatba hozva azt a militarizmus és
a civil társadalom kettősségével.
A probléma
kialakulása – a XIX. századot megnyitó háború és forradalom óta – különféle
jelleget ölt. De csak a XIX. századot lezáró súlyos tengerentúli válság (Kuba
elvesztése, 1898) után igyekszik a katonai hatalom megszerezni az
államirányítást. Először 1917-ben tesz kísérletet, majd 1923-ban ténylegesen
megszerzi a hatalmat. Ily módon a II. köztársaság – az első valódi demokratikus
kísérlet Spanyolországban – jelenti a polgári hatalom győzelmét a katonai
diktatúrával szemben. A hadsereg ekkor már nem azért támadta a kormányt, mintha
egy rosszul működő parlamenti demokrácia helyére akarna lépni, vagy korrigálni
szeretné a túlkapásokat, hanem egy valóban működő demokráciát akar
megsemmisíteni. Egyedül a mélyben lezajló fejlődés – egy olyan társadalomban,
amely fejlődésnek indult az 1939-es szörnyű visszalépés után – teszi majd
elkerülhetetlenné „Spanyolország visszaszolgáltatását a spanyoloknak”. Ezt
János Károly király hajtja végre olyan rendező elv alapján, amely elutasítja a
polgári hatalom–katonai hatalom
kettős rendszerét és a katonákat, valamint a civileket egyaránt egységes és
kétségbe nem vonható hatalom alá rendeli: a szavazásban kifejezésre jutó
néphatalom alá.
A Franco-rendszer
Badia professzor könyve arra koncentrál, hogy a politikát elhelyezze a teljes
társadalmi rendszerben. Habár rendelkezik bizonyos önállósággal, a politikai
rendszer szoros összefüggésben és állandó kölcsönhatásban áll a teljes
társadalmi rendszert alkotó többi társadalmi alrendszerrel: a gazdaságival, a
szoros értelemben vett társadalmival, az egyházival, a kulturálissal...
Ennek az elvnek
megfelelően vizsgálja a mű a Franco-rezsimet és fejlődését. A rezsim politikai
formáinak megértéséhez feltétlenül figyelembe kell venni a
társadalmi-gazdasági körülményeket, mivel ezekkel szoros kapcsolatban állnak.
Franco tekintélyelvű-paternalista rezsimje, alapítója halála után át kellett,
hogy alakuljon, vagy pluralista demokráciává, vagy totalitárius állammá. Az
tény, hogy a tekintélyelvű spanyol rezsim kialakulásától fogva megengedett vagy
elnézett egy bizonyos mértékű politikai és társadalmi pluralizmust, ami végül
oda vezetett, hogy a Franco által létrehozott rendszer
kénytelen volt pluralista demokráciává átalakulni. A radikálisokkal és a
mérsékelt reformokat hirdetőkkel szemben győzött a spanyol nép által leginkább
kívánt „reformista út”. És ez elvezetett az 1978-as alkotmányhoz.
Franco személyi hatalma
Juan Pablo Fusi sűrített elemzést
ad Francisco Franco Bahamonde tábornok – a spanyol állam elnöke 1936 és 1975
között – életéről, Spanyolország XX. századi történetének valószínűleg
legmeghatározóbb és legvitatottabb 40 évéről. A könyv elemzi és leírja Franco
katonai karrierjét, a hatalom megszerzését az 1936–1939-es
polgárháborúban; valamint Franco hatalmának és rezsimjének természetét,
jelentőségét és fejlődését.
A szerző szemléletének három kulcsa van. Az első, hogy Franco alapvetően és
legfőképpen katona volt. A második, hogy létrehozott egy politikai rendszert,
melyet maga definiált így: „nemzeti integrációs tekintélyelvű rendszer”. A
harmadik, hogy Spanyolország történetét Franco határozta meg 1939 és 1975
között, de nem ismerte előre a történelmet és nem is tervezhette meg azt
valamilyen átfogó politikai terv alapján.
Franco életét tanulmányozni azt jelenti: megismerni a körülményeket, melyek
azt lehetővé tették. Ez pedig a XX. századi Spanyolország legsúlyosabb
problémáinak megközelítése: a hadsereg szerepe, a demokrácia válsága, a
polgárháború és következményei.
Spanyolország Franco alatt
1984 novemberében a Valenciai Egyetem Új- és Legújabbkori Történeti
Tanszéke, a Marxista Kutatások Alapítvány és a Pabio Iglesias Alapítvány
együttesen konferenciát rendezett, „Spanyolország a Franco-rezsim idején, 1936–1975” címmel. A
konferencia oly nagy érdeklődést keltett, hogy rendezői úgy döntöttek, érdemes
könyv formájában kiadni az ott elhangzott előadásokat. A könyvben találunk
tanulmányokat a Franco-korszak természetéről és politikájáról.
Sheelagh M. Ellwood és Ricardo L. Chueca foglalkoznak a Falangéval;
Miguel A. Aparicio a szakszervezeti mozgalommal;
José Ramón Montero a katolikusokkal
és az Új Állammal; Jordi Solé Tura,
Hartmut Heine és Juan Pablo Fusi
az ellenzékkel. A gazdasági forradalomról ír José Luis García Delgado, Carlos Barciele, Fabián Estapé és Mercé Amado; az oktatással kapcsolatos témákat Alicia Alted és Rafael Valls elemeznek; J. A. Ferre Benimeli a Vezér egyik legnagyobb rögeszméjéről értekezik „Franco
és a szabadkőművesség” című elemzésében.
A könyv nem ad
átfogó elemzést a Franco-rezsimről, mivel egy ilyen elemzéshez további
kutatások szükségesek, de ez az első példa a korszaknak a történelmi kutatás
módszereivel és igényeivel történő tanulmányozására.
ISMERTETETT
MŰVEK:
George
Hills: Franco. EI Hombre y su Nación. (Franco. Az Ember és Népe.) Librería Editorial
San Martín, Madrid, 1969.
Daniel
Sueiro y Bernardo Diaz Nosty: Historia del franquismo. (A Franco-korszak
története) Ed. Sedmay, Madrid, 1977.
Pilar Franco
Bahamonde: Nosotros, los Franco. (Mi, a Franco-család) Ed. Planeta, Barcelona,
1980.
Carlos Seco
Serrano: Militarismo y civiIismo en la Espania contemporárea. (Militarizmus és
civil társadalom a modern Spanyolországban) Instituto Estudios Económicos,
Madrid, 1984.
Juand
Fcrrando Badia: El régi men de Franco: un erfoque poIítico-jurídico. (A Franco
rezsim politikai-jogi szemszögből nézve.) Ed. Tecnos, Madrid, 1984.
Juan Pablo
Fusi: Franco. Autoritarismo y poder personal. (Franco. Tekintélyelvűségés
személyi hatalom.) Ed. EI País, Madrid, 1985.
Josep
Fontana: Espafta bajo el franquismo. (Spanyolország a Franco-rezsim alatt.) Ed.
Crítica, Barcelona, 1986.
Kancsár Zita
Franco és a Szovjetunió
(Luis Suárez Fernández 1924-ben született
Gijónban. Tanulmányait az oviedói és valladolidi egyetemeken végezte, doktori
címet pedig 1947ben, a madridi egyetemen szerzett. A valladolidi egyetem
rektora volt és számos nemzetközi kongresszuson vett részt. A közép- és újkori
történelem szakértője. Az általa létrehozott iskolából jó néhány neves
középkor-specialista került ki, akikre méltán büszke a spanyol tudomány.)
A Franco
generalisszimusz magánarchívumában talált dokumentumanyag, amely nem csupán a
külügyminisztériumból, hanem más szervektől is származik, lehetővé tette
a szerző számára, hogy bepillantást nyerj en a rendszer egyik féltve őrzött
titkába: a Szovjetunióval és a „népi demokratikus” országokkal folytatott
diplomáciai kapcsolatokba.
Ezek a diplomáciai kapcsolatok már nagyon korán kialakultak. 1946 elején
feszültségek keletkeztek, melyeknek a spanyol rendszer volt a célpontja. Ez
főként a nemzetközi fórumokon vált érzékelhetővé. Senki nem tudta elképzelni
sem Spanyolországban – a Francót és Carrerót körülvevő szűk kör tagjain kívül –, hogy 1946-ban,
amikor az ENSZ jóváhagyta a Spanyolországot elítélő, a szovjetek által
kezdeményezett büntetést, már titkos kapcsolatok voltak kialakulóban a
spanyolok és a szovjetek között. Érdekes módon, ezek a kapcsolatok sohasem
szűntek meg teljes mértékben. A kezdeményező szerep mindig a Szovjetunióé vagy
valamelyik szövetségeséé volt, és ez logikus is, hiszen Spanyolország
akkoriban nem volt elég erős ahhoz, hogy választ remélhessen a szovjetektől egy
esetleges meghívásra.
Amikor Gregorio López Bravo repülőgépe „technikai okok” miatt leszállásra
kényszerült Moszkvában – ami magyarázatul szolgált ottani tartózkodására –, sokan arra
gondoltak, hogy új kezdeményezésről van szó. Valójában az erőfeszítések és a
csaknem negyedszázada tartó kapcsolatok végcéljukhoz érkeztek.
A szerző elmondja, hogy kutatásai alapján (melyek dokumentumokra
támaszkodtak), sikerült meggyőződnie arról, a kemény: politikai összecsapások
ellenére mindig megvoltak – hol árnyékban, hol félhomályban – a dialógusra
alkalmas feltételek. Sokan azok közül, akik részesei voltak ennek, sem ismertek
minden részletet, kivéve azt a kis területet, amelyen tevékenykedtek. Sokszor
igazából nem is tudták, miről van szó. A valóságban a Spanyolország és a
Szovjetunió közötti kapcsolatokban a régi pragmatikus diplomáciai elv jutott
érvényre: a Szovjetunió és szövetségesei léteznek, és ezt a tényt tudomásul
kell venni, még akkor is, ha a politikai rendszerük nem szimpatikus.
Ennek a politikának a nehézsége a titkosságában rejlett. Ebből következik
az, hogy a spanyol közvélemény azt hihette, hogy 1969-ben radikális változás
történt. Nem kétséges: bizonyára voltak új vonások, de ezek már sokkal
korábbról eredeztethetők. A Nemzetközi Kapcsolatok Miniszterének posztjára
Franco Gregorio López Bravót választotta, egy dinamikus mérnököt, aki korábban
az ipari tárca élén állt. Főigazgatóvá való kinevezése után López Bravó
egyértelműen kinyilvánította, hogy szükségessé vált a kelet-európai országok felé történő nyitás,
részben gazdasági okok miatt, de nem pusztán ezért.
1970. szeptember
15-én a TASSZ – Jurij Dubinyin javaslatára – megnyitotta irodáját Madridban; ugyanezt tette az EFE
Moszkvában. Hangos kommentárok nélkül, de letűnőben volt a régi politika.
A könyv a
Spanyolország és Szovjetunió közötti diplomáciai kapcsolatok történetének
három korszakát tanulmányozza: az első, a foglyok és száműzöttek cseréjére
irányuló egyezkedés korszaka. A második, a nemzetközi szervezetek szintjén
megvalósuló kapcsolatok időszaka. A harmadik, a gazdasági kapcsolatok
története, 1969-től, amelyek az első egyezmények megkötéséhez vezettek. Ez a
periódus pontosan akkor ért véget, amikor a korábban titkos kapcsolatokat a
nyilvános kapcsolatok váltották fel.
Franco a pszicholgus szemével
Enrique González Duro Spanyolország egyik leghíresebb pszichiátere. Ebben a
könyvben úgy nyilatkozik Francisco Franco Bahamonderól, hogy olyan ember volt,
mint a többi, alárendelve azoknak a fizikai és pszichológiai körülményeknek,
melyek mindannyiunkat befolyásolnak kisebb vagy nagyobb mértékben.
A szerző művében
választ ad néhány nagyon érdekes kérdésre, mint például: Mi rejtőzött a
„háborús hős”-image mögött a marokkói háborúban? Hogyan alakult ki Franco
szabadkőművesség elleni, a hatalom vagy a haza iránt érzett rögeszméje? Milyen
ellentmondásos meggyőződések kész tették arra, hogy a tétovázás legkisebb jele
nélkül írjon alá egy halálos ítéletet, ugyanakkor szenvedjen a külvárosok
nyomora miatt. Ebben a könyvben elemzésre kerülnek – első ízben – a „Caudillo”
személyes kapcsolatai szüleivel, testvéreivel, valamint gyermekkorának kevésbé
ismert részletei is megvilágosodnak.
A szerző a
bevezetőben ezt írja: „Életében Franco legenda volt, isteni vagy ördögi, amely
ma kacsul ellenállt a hideg és objektív analízisnek. Ő maga is vakon hitt
abban a személyiségben – a könyv szerzője szerint –, amelyet másokkal szemben testesített
meg, az isteni Gondviselés által vezettetve, vagy csupán ... a hatalomvágy és a
körülmények ügyes befolyásolása révén. Franco számos vágyálmát áldozta fel
annak a személyiségnek az oltárán, akivé lenni akart és akivé vált”.
Halála után
világossá vált, hogy a legenda olyan embert takart, akinek megvoltak a maga
korlátai és hiányosságai, ráadásul sokkal több, mint azt bárki gondolta volna.
Ez a könyv minimális objektivitással és bizonyos távolságból vizsgálja Franco
alakját, globális és összefüggő módon jelenítve meg az életével kapcsolatos
nagyszámú és szétszórt adatot, ragaszkodva a pszichológiai vonások meghatározó
szerepéhez. A mű megértő és világos életrajz Francóról mint emberről,
gyengeségeiről és lelki konfliktusairól, rémképeiről, komplexusairól és
fóbiáiról. A könyv szerzője a legapróbb részletekre kiterjedő kutatást végzett
Franco családját illetően, minden olyan apróságot figyelembe véve, mely
hatással lehetett személyiségének fejlődésére. Duro szerint Franco eredendően
gyenge személyiség volt, aki később, a katonai élet szigorúan behatárolt
mozgásterében már korán stabilizálódott, és légiós tapasztalatai révén
hivatását minden egyéb dolog fölé helyezte. Ugyanilyen hatással volt rá a
marokkói háborúban való vakmerő részvétele, mely hőssé tette, s megkönnyítette
számára a ranglétrán való felemelkedést; a polgárháborúban tanúsított
elhivatottsága, mely által az állam élére került, olyan kivételes hatalommal a
kezében, melyet a haláláig birtokolt. Majd később, a Prado kastélyban – ahol
feleségével, lányával és unokáival élt – már olyan családi környezet vette
körül, amelyet át- meg átszőtt az intrika, ami arra késztette Francót, hogy
egyre inkább magába forduljon. Mind magányosabbnak és gyengének érezte magát,
de még ekkor is mindenki tisztelte és félt tőle.
Franco-dokumentumok
Franco születésének 100. évfordulója alkalmából a nevét viselő alapítvány
elhatározta, hogy közzé teszi azokat a fotokópiákat, amelyek részben már
felhasználásra kerültek Suárez Fernández
professzor „Francisco Franco és kora” (Francisco Franea y su tiempo) című
könyvében. Az anyag rendezésének első szempontja az volt, hogy azok a dokumentumok,
amelyek az előbb említett műben egészben szerepelnek, nem kerülnek ebbe a sorozatba:
gazdasági okok sugallták ezt a megoldást. Szintén kimaradnak a kéziratok, mivel
azok külön kiadvány tárgyai lesznek. Ezen sorozat számára alapvető követelmény
volt, hogy minden belefoglalt dokumentumot teljes egészben adjanak közre.
Az 1992-ben elindult kiadás szigorú kronológiai szempontokat követ. Az első
kötet az 1925 és 1939 közötti időszakból származó dokumentumokat tartalmazza. Összesen 134
dokumentumot, köztük leveleket, cikkeket, Franco kézírásos feljegyzéseit. A
kiadás folytatása várható.
Franco jelentősége
Francisco Franco
Bahamonde születésének századik évfordulóján (1992) Stanley G. Payne szenvedélytől mentes, hiteles képet igyekszik
nyújtani az emberről, a katonáról és a politikusról, aki csaknem negyven éven
keresztül meghatározó szerepet játszott a XX. századi
Spanyolország történetében. Manőverezési készsége az, amit az egyik
legfontosabb jellemvonásként jelenít meg ez az életrajz, amely Franco
történelemben elfoglalt helyének értékelésévei zárul.
Payne szerint
Franco nem dolgozott ki formális, jól körülhatárolható ideológiát, összevetve a
XX. század fő politikai ideológiáival. Volt egy alapvető felfogása, amelynek
elsőbbsége és alapvető értékei csak nagyon kis mértékben módosultak az idők
folyamán. Hitt a nacionalizmusban, a centralizált államban, a katolikus
vallásban, az erős és tekintélyelvű, politikai pártok nélküli kormányzatban és
a modern gazdasági fejlődés programjában.
Franco
kormányzásának egyik új vonása – európai kontextusban szemlélve – a kulturális
tradicionalizmus visszaállítására tett archaizáló törekvése volt.
Neotradicionalista elképzelését – Payne szerint – nagyrészt a karlizmusból vette, és
jobban hasonlított az iszlám reneszánszra, mint az olasz fasizmus ra.
Politikai elképzeléseit illetően Franco alapjában monarchista volt. A
monarchista elvek közül a legitimitás elvét fogadta el, de olyan módosítással,
hogy azt teljes mértékben a saját céljai szerint alkalmazta, és elvetette a
közvetlen dinasztikus legitimitás elvét. Végső soron Payne egyetért azokkal a
kritikusokkal, akik azt áhítják, hogy Franco számára az alapvető szempont
személyi hatalmának őrzése volt. A polgárháború okozta trauma kivételes lehetőséget
biztosított Francónak arra, hogy megalapozza a saját legitimitását.
A Franco-korszak
bármely egyszerű definíciója – a könyv szerzője szerint – bonyolulttá és
zavarossá válik a két metamorfózis következtében, amely alapján három
szakaszra oszthatjuk fel ezt az időszakot: 1. a félfasiszta, imperialista
szakasz, 1936-tól 1945-ig; 2. a nemzeti-katolikus korporatív évtized 1945 és
1957 között, amikor a fasiszta jelleg háttérbe szorult; 3. az ún. technokrácia
fejlődésének időszaka és a bürokratikus tekintélyelvűség bizonyos
fajtája 1957-59-től a korszak végéig, 1975-ig.
Spanyolország – a Franco-korszak idején – relatíve magas fejlettségi
szintet ért el, a világ kilencedik ipari hatalmává vált (mielőtt a tízedik,
majd a tizenegyedik helyre csúszott vissza). Ha ezekre a tényekre támaszkodunk,
Franco nem csupán a spanyol történelem egyik legmarkánsabb alakjának tűnik,
hanem mint az ország jelentős modernizálója és a XX. századi összes
lehetséges „fejlődő diktatúra” egyik sikeres vezetőjeként jelenik meg.
A demokráciához vezető út problémájával kapcsolatban a könyv szerzője úgy véli,
hogy Franco semmiféle lépést nem tett annak érdekében, hogy előkészítse
Spanyolországot a demokráciára. Azok a gyökeres változások, amelyek az ő
hosszú uralkodása alatt mentek végbe, alapvetően politikájának mellékhatásaként
jöttek létre. Mindenekelőtt bizonyos nyugat-európai normákhoz és a nemzetközi
piacgazdasághoz való igazodás eredményeként, túlélési reflexként. Bár
engedélyezett bizonyos körülhatárolt liberalizálódást, a végsőkig küzdött
mindennemű lényeges változás ellen. Csupán életének utolsó heteiben fogadta el
bizonyos mértékben – az új perspektívát, részben saját fizikai gyengesége
folytán, másrészt egyéb politikai alternatívák híján.
Payne végső összegzése szerint Franco és kora a spanyol történelem ama két
évszázados korszakának a végét jelentette, amely a tradíciók és modernizáció
folytonos küzdelmének volt időszaka, m. Károly uralkodásától 1975-ig. Bizonyos
tekintetben a spanyol tradicionalizmus utolsó nagy alakja volt, egy történelmi
kontinuitás megteremtője. Ebből a szempontból Franco – politikájával és
értékeivel – a véget és nem a kezdetet jelentette, mondja Payne. Sikerült
némely tekintetben közvetlenül előmozdítania a technikai fejlődést és
felszámolnia a múlt bizonyos problémáit, de mások megoldására csak a halála
után kerülhetett sor. Franco, kulturális értékeinek és politikai hajlamainak
köszönhetően, nem lehetett képes a jövő új Spanyolországát létrehozni, sem
abban a formában, ahogyan ő tervezte, és még kevésbé olyan módon, amilyenné
vált a halála után.
Franco jelentőségét a spanyol történelemben Payne a következőkben foglalta
össze: elsősorban kormányzásának hosszúságában, másodsorban, és általánosabban
véve, azokban a gyökeres változásokban, amelyek kormányzása idején mentek
végbe Spanyolországban. Ezek közül egyeseket közvetlenül a rendszer alapozott
meg és készített elő, míg mások
pontosan a hatalommal szemben jöttek létre. Az életrajz szerzője úgy véli, hogy
a Franco-korszak pontot tett Spanyolország történelme egy hosszú és
konfliktusokkal terhes szakaszának végére. De – ahogy Payne írja – „ahogyan Mózes, úgy Franco is
kénytelen volt a folyó túlsó partján maradni, képtelen lévén arra, hogy részt
vegyen az új korszakban”. Payne szerint ezt megakadályozta magának Francónak a
jelleme, személyisége és felfogása, aki egy olyan konzervatív társadalom
katonai diktátora volt, amely már halála előtt megszűnt létezni.
ISMERTETETT
MŰVEK:
Luis Suárez
Fernández: Franco és a Szovjetunió - A titkos diplomácia (Franco y la URSS - La
diplomacia secreta) (1946-1970), Ed. RIALP, S.A., Madrid,1987.
Enrique
González Duro: Franco - Una biografia psicológica. (Franco - egy pszichológiai
életrajz) Ediciones Temas de Hoy, S. A., Madrid,1992.
Documentos
inéditos para la Historia del Generalísimo Franco (Kiadatlan dokumentumok
Franco Generalisszimusz történetéhez) Fundación Nacional Francisco Franco,
Madrid, 1992.
Stanley G.
Payne: Franco - El pérfil de la historia (Franco - A történelem keresztmetszete),
Espasa Cai pe, Madrid, 1992.
Zalai Anita
Franco és az Anschluss
Sajátos szempontból nyerhetünk betekintést az 1938-as márciusi eseményekbe a spanyol történész, Isidro González Garcia tanulmánya segítségével. A spanyol külügyminisztérium archívumának (Archivo del Ministerio de Asuntos Exteriores) kiadatlan dokumentumai alapján a szerző lépésről-lépésre figyelemmel kíséri a Franco-kormányzat diplomáciájának reakcióit Ausztriának a Harmadik Birodalomba történő beolvasztása idején. A spanyol polgárháború döntő mozzanatai játszódtak le ugyanabban az esztendőben. Ez az esztendő – csak a legfontosabb eseményeket kiemelve – a Spanyol Köztársaság számára a népfront fokozatos felőrlődését, vívmányainak felszámolását; a burgosi kormányzat számára (amely 1938 januárjában alakult meg) az egyre biztosabb legitimitást és az olasz–német támogatást jelentette.
A tanulmány szerzője több oldalról is igyekszik bemutatni a
burgosi kormányzat diplomáciájának kényes helyzetét. A legfontosabb tény, hogy
a teljes győz elem és elismerés csak 1939. március 31-e után érkezett el
Francóék számára, és ez azt jelentette, hogy az 1938-as külpolitikai események
idején Jordanának, a burgosi kormányzat külügyi vezetőjének nagyon
körültekintően és óvatosan kellett politizálnia. Kívülről három tényezővel
kellett számolnia:
a) a tengelyhatalmakkal, amelyek életbevágóan fontos anyagi és katonai
segítséget nyújtottak a Köztársaság elleni harcban; a polgárháború három
esztendeje alatt Németország 30 000 katonával és 500 millió márka értékű
anyaggal, fegyverrel stb., Olaszország 120 000 katonával és 700 millió
dollárral támogatta Francót.
b) Franciaországgal és Angliával, bár ezen országok semlegessége a spanyol
eseményeket illetően a FET y JONS-nak kedvezett. Mégis – ahogy a diplomáciai
jelentésekből kitűnik – Jordana számára kiszámíthatatlan volt a francia
politika az Anschluss bekövetkezése után: érezhető, hogy április, május
folyamán tartottak egy esetleges francia beavatkozástól a Pireneusokon
keresztül, amely a német lépésre válaszolt volna.
c) a Szentszékkel, amelynek vezetője, XI. Pius pápa és politikája maga is
igen kétértelmű volt 1938-ban. A pápa az 1937. március 19-i „Divini
redemptoris” című enciklikájában nyíltan kifejtette, hogy a keresztény kultúra
megvédése az elsődleges, de mindenféle összefogás nélkül a kommunistákkal.
Ezzel a Falange mellé állt, s ezt megerősítették a Köztársaság egyházellenes
intézkedései is. Ugyanakkor ez az enciklika megbélyegzi a totalitárius
rendszereket is, a későbbiekben, 1938 folyamán pedig a Vatikán egyre gyakrabban
lép fel a faji megkülönböztetéssel, a fasiszta ideológiával szemben. Így nőtt
a feszültség a Vatikán és azon hatalmak között, amelyeknek segítségére a
burgosi kormányzatnak szüksége volt. De nem nélkülözhette a Vatikán ideológiai
és erkölcsi támogatását sem a „vörös veszéllyel” szembeni háborújában. Emellett a
vatikáni politikát igen erősen befolyásolni igyekeztek, például a francia és
belga katolikus körök, amelyek nem tartották kielégítőnek a pápa fasizmus
elleni fellépését.
Belülről nézve a burgosi kormányzat külpolitikáját, nem lehet figyelmen
kívül hagyni, hogy maga a FET y JONS sem volt egységes 1938 márciusában. Két,
jól elkülöníthető csoport igyekezett egymástól engedményeket kicsikarni: a
Falange és a konzervatív-tradicionális csoport. Ez természetesen hatott a külpolitika irányvonal ára
is, a semlegesség felé irányítva azt, időben kitolva a csatlakozást az
Antikomintern Paktumhoz (1939. február). Ezt a semlegességet a tengelyhatalmak
hallgatólagosan el is fogadták 1938 folyamán, nem igyekeztek nyílt színvallásra
kényszeríteni Burgost, a francoista tábor győzelméhez viszont fontos lélektani
és stratégiai érdekeik fűződtek.
A francoista
kormányzat diplomáciájának három fontos irányát kíséri figyelemmel a spanyol
történész: a berlini és bécsi követségeket, az olasz és a vatikáni
követségeket, valamint az utódállamok és Magyarország diplomatáinak
jelentéseit. Antomic Magaz berlini és Carlos García Comín bécsi követek
részletesen beszámolnak az Anschlusst követő diplomáciai reagálásokról, és
ezeknek a „nemzeti ügyre” gyakorolt esetleges hatásairól. Jelentéseik központi
témája Jordana megnyugtatása, hogy Olaszország és Németország között az új
helyzet, a közvetlen szomszédság nem fog súrlódásokat okozni, nem lesz német–olasz határkérdés. Jordana
bizonytalansága nem volt alaptalan, hiszen Mussolini korábban Ausztria
függetlensége mellett állt. Magaz inkább azzal kapcsolatos félelmeit írja meg
miniszterének, hogy a francia Népfront (Léon Blum vezetésével) az Anschluss
után ürügyet fog találni a „nemzeti ügy” elleni aktívabb fellépésre, és a ka
tonai beavatkozást esetleg csak a Németországgal szembeni nyílt
konfrontációtói való félelme fogja megakadályozni. A bécsi követ, Comín
optimistább, annál is inkább, mert az annexió szétzúzta az addig Ausztriából
kiinduló Franco-ellenes, republikánus propagandát. Fontos diplomáciai lépés
volt Jordana részéről, hogy – előzetes tájékozódás és konzultációk után –
visszahívta addigi Bécsben akkreditált követét, 1938. március 21-én értesítve
őt arról, hogy „A német állam új felépítése ezen diplomáciai képviselet megszüntetésére
késztet bennünket, a folyó ügyeket pedig a berlini nagykövetség intézi a
továbbiakban”. A burgosi kormányzat számára tovább már nem tétel Ausztria.
Ugyanakkor Magaz figyelmezteti Jordanát, hogy a „nemzeti ügy” szempontjából
nem egyértelműen megfelelő pillanatban) következett be a német lépés, mert
esetleg megállíthatja a Chamberlain által irányított angol politika közeledését
a totalitárius államok felé. (1938 szeptembere, a müncheni egyezmény létrejötte
megcáfolta a berlini követ aggodalmait.)
García Conde,
Burgos római követe az Anschluss tényének olasz fogadtatásáról informálja
Jordanát. Szerinte maga az annexió ténye csak nyílt folytatása volt Schuschnigg
és Hitler 1938. február 12-i berchtesgadeni találkozójának. Az olasz kormányzat
is készenlétben állt, csak a pontos időpontról nem volt
előzetesen informálva. Pablo Churraca, a vatikáni követ elsősorban a fasiszta
oldalhoz kötődő lapok és a vatikáni sajtó között dúló csatározásra összpontosít
jelentéseiben, amelyekből Jordana figyelemmel kísérhette a német kormányzat és
a Vatikán közötti feszültségek növekedését. Beszámol Salzburg érsekének, Waiz
bíborosnak a házi őrizetéről, aki olyan aktívan lépett fel Ausztria
bekebelezése ellen, hogy a német követség javaslatot tett a Szentszéknek elmozdítására,
és beszámol arról is, hogy Innitzer bíboros bécsi érsek, s más osztrák püspökök
viszont pásztorlevélben szólították fel híveiket, hogy a népszavazáson fogadják
el a kialakult helyzetet és a német nemzeti szocializmust.
Ezen diplomáciai feszültségek és külpolitikai hatások közepette a burgosi
kormányzat döntő lépésre szánta el magát: kihirdette a Köztársaság által
kiadott polgári házassági törvény megszüntetését. Ebben a Vatikán teljes
támogatását élvezte. Április 14-én viszont a Vatikán az addigi legélesebb
hangot használta a faji megkülönböztetés ellen, ami Jordanát óvatosságra
intette az olasz-német politikai irányvonal nyílt követését illetően. Ez
irányba terelte őt az is, hogy a francia és belga katolikus sajtó igyekezett
nyomást gyakorolni a Szentszékre, hogy nyílt an lépjen fel a Berlin–Róma-tengely és a
burgosi kormányzat ellen, amely – szerintük – egyre közelebb kerül a
totalitárius államokhoz. A semlegesség és óvatosság felé irányították Francót
és kormányát az utódállamokból és Magyarországról érkező diplomáciai
információk is. Carlos Arcos, a spanyol fél budapesti kereskedelmi ügyvivője
március 18-án küldte el első jelentését, amelyben részletezi az Anschluss
magyarországi fogadtatását, és határozottan lebeszéli Jordanát a nyílt csatlakozásról
a hitleri expanzív politikához. Felhívja Jordana figyelmét arra, hogy az
osztrák katolikusok nagy része nem rokonszenvez a nemzeti szocializmus
egyházellenes intézkedéseivel (sem!), megemlíti az osztrák legitimista erők
jelenlétét és azon erőkét is, amelyek mártírként emlékeznek Dollfussra és
támogatták Schuschnigg politikáját. Beszámol arról is, hogy Budapesten zavart,
izgatottságot váltott ki a német lépés, az a magyarországi zsidók között igen
nagy pánikot keltett. Úgy látja, hogy az irredenta erők számára egyfajta
precedenst jelent Ausztria beolvasztása a Reichbe, elszabadíthatja ezen
indulatokat a szudéta-németek és a magyar kisebbségek között is. Arcos
igyekszik megnyugtatni Jordanát, hogy Franciaország nem fog fegyveresen fellépni
a „nemzeti üggyel” szemben, mivel a többi nagyhatalom nem támogatja. Az
Amerikai Egyesült Államok nem kíván európai ügyekbe avatkozni, a Szovjetunió
tárgyalási és védelmi szövetségi javaslatai pedig sorra elutasításra találnak. Ezen tények ellenére is
érezhető a jelentéseiből, hogy nem tartja alkalmasnak az időpontot a
tengelyhatalmak melletti nyílt kötelességvállalásra, és óvatosságra inti a
burgosi kormányzat külügyi vezetőjét.
A spanyol
történész tanulmánya igen átfogóan elemzi az Anschluss után lefolytatott diplomáciai
manőverezéseket, amelyekkel Jordana – minden lehető módon – kereste a kiutat, hogy ne veszítse el a Szentszék
erkölcsi támogatását, a demokratikus országok későbbi gazdasági érdeklődését,
de a tengelyhatalmak adott pillanatban kézzelfogható támogatását sem, amelyre
szüksége volt a Spanyol Köztársaság legyőzéséhez. Ez a kiút csak a semlegességi
politika lehetett, amely még inkább megerősítést nyert München után.
Isidra
González Garcia tanulmánya; HISPANIA, Revista espanola de historia. Madrid,
LlI/3. 1992.1821 1031–1054. p.
Kaczúr Ágnes