Klió 1993/2.
2. évfolyam
XX. SZÁZAD
A katonai bíráskodás Ausztriában (1945–1950)
Az 1943. november 1-jei moszkvai nyilatkozatban az amerikai, a brit és a
szovjet kormány megígérte Ausztriának, hogy felszabadítják, bár az ígéret teljesítését
még Ausztria közreműködésétől is függővé tették. Bizonytalan volt ugyanis a
Harmadik Birodalom háborúiban részt vett ország szerepének megítélése:
felszabadított baráti országnak tekintsék-e Ausztriát, vagy elfoglalt
ellenséges országnak. Végül az USA legyőzött ellenségként kezelte a
közép-európai országot, ahogyan Deutsch ezredes, az Egyesült Államok
haderőinek vezető jogász tisztje 1945. június 18-án, egy területi jogi
konferencián félreérthetetlenül ki is mondta.
A megszálló amerikai katonaságnak az volt a célja Ausztriában, hogy a
demokrácia szellemében működő igazságszolgáltatási rendszert hozzon létre,
egyenlő jogokat biztosítva minden polgárnak. Ehhez mindenekelőtt el kellett
távolítani a nemzeti szocialista bíróságokat, s csak azután kezdhettek
működésbe olyan bíróságok, amelyek az amerikai parancsnokság és főmegbízott
várakozásainak megfeleltek. Ilyen értelemben intézkedett a Mark Clark
tábornoknak érkezett direktíva 1945. június 27-én. A direktívából világos:
Ausztriával úgy bánnak, mint elfoglalt ellenséges területtel.
A katonai kormány 101-es számú parancsa eltörölte a náci bíróságokat, felfüggesztett minden más bíróságot, és csak a katonai kormány engedélyezte bíróságoknak tette lehetővé a működést. A katonai kormány jogász tisztjeinek hatalmukban állt elbocsátani vagy felfüggeszteni minden osztrák bírót, ügyészt, bírósági hivatalnokot, jogukban állt jelen lenni még a zárt tárgyalásokon is, belenézhettek az aktákba, feljegyzésekbe, módosíthatták, megsemmisíthették az ítéleteket, átutalhatták az ügyeket saját bíróságuk elé, és ellenőrizhették a bíróságok pénzügyeit és adminisztrációs munkáját. A megszálló személyek, és családtagjaik fölött osztrák bíróság nem ítélkezhetett.
Hogy az
igazságszolgáltatás addig is működjék, amíg a nácitlanított osztrák
igazságszolgáltatási rendszer újjáépül, fő- és középfokú, valamint gyorsított
eljárással dolgozó katonai bíróságokat létesítettek. A főbíróságoknak joga volt
halálbüntetést kiszabni. A bírói eljárás folyamán az angolszász és a kontinentális
jog keveréke érvényesült. A szabályok és az eljárások kísértetiesen
hasonlítottak a németországi amerikai megszállási övezetben alkalmazottakhoz,
ami szintén azt bizonyítja, hogy az Egyesült Államok katonai kormánya Ausztriát
is ellenségnek tekintette.
A büntetőtörvény,
amelyek alapján a katonai kormányzati bíróságok ítélkeztek, a gyalázatos
200-as számú parancs volt. Ez két csoportra osztotta a bűnöket. Az első
cikkely alá a súlyosak tartoztak: kémkedés, fegyveres támadás a szövetséges
erők ellen, tiltott fegyverviselés, rablás, zabrálás, lázadásban részvétel,
izgatás. A II. cikkely a nem halállal büntethető bűnöket sorolta fel:
engedetlenség a kiáltványokkal, törvényekkel, parancsokkal szemben, engedély
nélküli sajtótermék-terjesztés, érvényes személyazonossági igazolvány hiánya,
a katonai kormány tagjainak megvesztegetése, korrupcióra csábítása vagy megfélemlítése,
stb.
A fenti
intézkedések bevezetése hónapokat vett igénybe. Addig meglehetős káosz
uralkodott Ausztriában. Végül augusztusban az ország felügyelete az amerikai
haderők parancsnokának, Mark Clark tábornoknak a kezébe került. Ezután
fokozatosan egységesítették az igazságszolgáltatási eljárásokat, az ítéleteket,
és felszámolták az elmaradást: 1946 elejéig mintegy 7850 ügyet tárgyaltak.
1945–46 folyamán 2982 személyt (44 százalékot) távolítottak el az osztrák
igazságszolgáltatásból. A szám érzékelteti, mennyire mélyen behatolt a
nácizmus a jog területére. Ezzel párhuzamosan új összetételű osztrák
bíróságokat állítottak fel.
Közben, 1945.
november 25-én az ausztriai választások nagy vereséget hoztak a kommunisták
számára, s olyan kormányt Ausztria számára, melyet mind a négy megszálló
hatalom elfogadott. 1946 nyarán új ellenőrzési egyezmény született, amely már
valamivel rugalmasabban szabályozta a szövetségesek tanácsa és az osztrák
kormány viszonyát. Ez az egyezmény kimondta, hogy az osztrák kormány
teljhatalommal illetékes minden osztrák alattvaló ügyében, s a szövetséges
bizottság és a főmegbízottak csak saját övezeteikben, s az osztrák kormányon
keresztül intézkedhetnek, kivéve az olyan eseteket, amikor az osztrák kormány
maga nem képes fenntartani a törvényt és a rendet. Ez
az ún. második ellenőrzési egyezmény tulajdonképpen változás kezdetét
jelentette: a katonai kormány az eddigi teljes körű ellenőrzésről áttért a
megfigyelés és segítségnyújtás politikájára.
Ez az új politika az igazságszolgáltatás terén azt jelentette, hogy a
katonai kormány bíróságain javítottak a munka színvonalán (következetesebb
ítélkezés, egy jogi személy egy ügyben nem szerepelhet több minőségben, stb.),
az osztrák állampolgárok ügyeit átengedték az osztrák bíróságoknak, még a
hontalanok (azaz a nem osztrák illetékességűek) ügyeit is, hacsak
menekülttáborban nem lakott az illető, a 200-as parancsot fokozatosan
felülvizsgálták, s tartalmában közelítették az új ellenőrzési egyezményhez.
Amikor úgy tűnt, minden jól megy, kirobbant a Bad Ischl-i tejügy tárgyalása
körüli botrány, amely élesen megmutatta, mennyire korlátozott az ausztriai
bíróságok szuverenitása.
1947 tavaszán-nyarán súlyos feszültségek voltak mind a kül-, mind a
belpolitikában. A hidegháború legdermesztőbb ideje ez, a külügyminiszterek
moszkvai konferenciáján az osztrák békeszerződés ügye kudarcba fullad,
ekkor jelentik be a Truman-doktrínát és a Marshall-tervet. Súlyos élelmezési
gondok nehezítették a helyzetet. Emiatt egyre többször tartottak
éhségdemonstrációkat, majd július folyamán tiltakozási hullám öntötte el a
tartományok egy részét. Nyilvánvalóvá vált, hogy az osztrák kormány egyedül nem
képes úrrá lenni a helyzeten. Az amerikai hírszerző szolgálatot újjászervezték
Ausztriában, és a nácik felkutatása helyett a kommunisták szervezkedéseinek
megfigyelésére állították át. Az osztrák közvélemény a feketepiaci manipulációk
miatt a kommunisták, a táborlakó hontalanok, s köztük is a zsidók ellen
fordult. Ráadásul épp e hónapokban nagy számban érkeztek Ausztriába román
zsidók, akiket alsó-ausztriai táborokban telepítettek le.
Bad Ischlben a nevezetes éhségtüntetés 1947. augusztus 20-án azért tört ki,
mert a hatóságok a gyerekeknek járó tejadagot ezentúl tejporban akarták kiadni.
A tüntetés antiszemita jelleget öltött, néhány kő is elrepült, de nem sérült
meg senki. A tüntetést ugyan nem engedélyezték, de az osztrák törvények szerint
nem történt bűntény. Mindazonáltal a hat letartóztatott kommunista fölött az
amerikai katonai bíróság ítélkezett, mégpedig drákói módon: 1 évtől 15 évig
terjedő börtönbüntetéseket szabott ki. Az óriási felháborodás (az osztrák közvéleményben),
és az ítélet jogossága fölött elhangzott viták (mind amerikai, mind osztrák
bírói, kormányzati körökben), s az amerikai megszállók jó hírének védelme végül arra késztette Keyes
tábornokot, hogy alaposan csökkentse az ítéleteket, úgyannyira, hogy még a
legsúlyosabb is épp csakhogy meghaladta az egy évet. Az ügy tanulságai azt
mutatták, hogy az amerikai hatóságok célja fenntartani Ausztriában a rendet;
hogy a legfőbb rendbontónak a kommunistákat tartották; hogy az antiszemitizmus
ekkor is élt Ausztriában. Az amerikai bíróság demonstrálta: ha szükséges, tud
szigorú lenni, de adott esetben nem fél kijavítani politikai hibáit.
Az ügy
következményeként az osztrákok támadni kezdték a 200-as számú parancsot, és
1947 novemberében sor került cikkelyeinek az osztrák büntető törvénykönyvvel
való helyettesítésére. A nem kívánt amerikai jogi gyámkodás komoly mértékű
csökkentésével tehát fellélegezhettek az osztrákok. Most már minden ügy az
osztrák igazságszolgáltatás alá került, kivéve, ha katonai érdekekről, vagy
különösen nagy, politikai jelentőségű bűnről volt szó.
Az osztrák
hatóságok megkettőzött erőfeszítéssel igyekeztek eltörölni a megszállás
igazságszolgáltatásbeli nyomait. Furcsa módon, ebben éppen a nemzetközi helyzet
romlása volt segítségükre. A prágai kommunista puccs Ausztriára is veszélyt
jelenthetett, ezért az amerikaiaknak érdekükben állt az osztrák rendőri erők
megerősítése. Ugyanakkor a prágai puccs miatt az amerikaiak még inkább
vonakodtak együttműködni az oroszokkal az osztrák államszerződés megkötésében
mindaddig, amíg az osztrákok védtelenek egy hasonló puccsal szemben; az
államszerződés tárgyalásainak kudarca viszont súlyos hatással volt az osztrák
közhangulatra. Ilyen körülmények között 1948 tavaszán már minden ügyet az
osztrák hatóságok elé utaltak, még a hontalanok, a nem osztrák illetékességűek
ügyeit is, de az amerikai parancsnokság még fenntartotta magának a jogot, hogy
az ellenőrzési egyezmény értelmében a szövetséges érdekeket sértő ügyekbe
beavatkozzék. Ugyanekkor látványos változás volt, hogy a katonai kormányzati
bíróságok nevét megváltoztatták: polgári büntetőbíróságra.
A tárgyalt ügyek
számának folyamatos csökkenése is alátámasztja: Ausztria fokozatosan
visszanyerte szuverenitását: míg az amerikai katonai bíróságok által
lefolytatott eljárások száma 1945-ben 7850 volt, 1949-ben már csak 1025. Az
1950. szeptember–októberi ausztriai sztrájkba például
már egyáltalán nem avatkoztak be, teljes egészében az osztrák hatóságokra
hagyták a rendőri és bírói intézkedéseket.
A helyzet az
osztrák államszerződés 1955. évi megkötéséig nem változott. A 200-as számú
parancs érvényben maradt cikkelyei értelmében az amerikai polgári
büntetőbíróság csupán a kémkedési ügyekben volt illetékes. Ezt az osztrákok nem
is bánták, mert az ilyen természetű akciók nagy részét a Szovjetunió és
társállamai követték el az USA ellen, nagyon valószínű tehát, hogy a szovjetek
minden osztrák kísérletet meghiúsítottak, sőt megtorlással „honoráltak” volna.
A szerző összegezésül megállapítja, hogy 1. Az Egyesült Államok háború
utáni ausztriai megszálló rendszerét csak úgy lehet megérteni, ha mind az
amerikai, mind pedig az osztrák szempontokat figyelembe vesszük. 2. Az
amerikaiak nem új rendszert akartak rákényszeríteni az osztrákokra, hanem a
számukra már ismerős, s a demokratikus elveknek megfelelő rendszert
szándékoztak létrehozni. Leginkább geopolitikai szempontok szerint
cselekedtek. 3. Az amerikai katonai kormányzat legfontosabb eszköze az osztrák
igazságszolgáltatás szuverenitásának korlátozása, manipulálása volt. Ez
részben a helyzet zűrzavarosságának, meg nem értésének a következménye,
másfelől dekrétumok és parancsok kidolgozott rendszerén alapult. 4. Bár az
amerikai katonai bíróságok jogászai igyekeztek az osztrák törvénykezés
szellemének megfelelően dolgozni, ez – a képzett személyek hiánya, az osztrák
anyagi jog nem ismerete következtében – nem mindig sikerült. A sikertelenség
csúcsa a Bad Ischl-i ügy volt, amelyben sem a vétségek, sem az eljárás, sem az
ítéletek nem voltak összhangban az osztrák igazságszolgáltatási kultúrával.
Kurt K. Tweraser: Military Justice as an Instrument
of American Occupation Policy in Austria 1945–1950: From Total Control to
Limited Tutelage. (A katonai bíráskodás, mint az amerikai megszálló politika
eszköze Ausztriában 1945–1950 között. A totális ellenőrzéstől a korlátozott
gyámkodásig.) Austrian History Yearbook, Center for Austrian Studies,
University of Minnesota, 24. kötet, 1993. 153–178. p.
Fodor Mihályné